Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En tanke om guldmynt
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 08:45 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
Då jag vet att många av oss här på forumet sparar i fysiskt guld på många sätt tänkte jag dryfta en tanke med Er:

På nästan alla mynt av guld står ett nominellt värde - ofta betydligt lägre än myntets värde i guldvikt. (Ta t.ex. Amerikanska gold buffalos eller österrikiska "philharmonics") och ännu sämre blir det med gamla historiska mynt (svensk 20-krona, t.ex.)

I händelse av att guldet i framtiden måste bytas mot någon mer likvid tillgång (någon form av pengar) finns givetvis en risk att om någon ser ett mynt som är präglat med t.ex. "100 Euro" att det värderas till just "100 Euro" och inte till myntets faktiska guldvärde.

Jag känner idag inte till några mynt (alls?) utom några silvermynt från privata aktörer (liberty silver t.ex.) och något enstaka (sovereigns från England och Krugerrand från sydafrika) som inte har något värde i någon valuta präglat? Vet ni om något mer?

En tanke skulle ju kunna vara att när man investerar i guld antingen A) bara göra det i tackor (då de bara är präglade med guldvikten) B) investerar i bara tackor och de mynt som inte är präglade med något nominellt värde - utan bara guldvikten. eller C) investerar som i alternativet B - fast också kompletterar med några små - billigare - mynt av en _utdaterad_ valuta, som inte längre finns? (Tänker själv på t.ex. finska Markka eller österrikiska dukater)?

Någon annan som har någon tanke om det här?

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 11:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Tror inte detta skulle bli ett problem, det är rätt enkelt att väga mynten och kontrollera renheten om man har rätt utrustning. Om någon vill betala dig värdet som står på myntet så får du väl förklara om det mot förmodan skulle vara oklart. I den situationen att du skall betala med guld så har ju dessutom förmodligen de vanliga valutorna redan helt eller delvis förlorat sitt värde så det borde vara uppenbart för var och en att det itne är vad som står på myntet som utgör det faktiska värdet. På de lite större och nyare mynten står ju dessutom vikten och renheten på mynten.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 12:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
Jo, fast det förutsätter ju att folk faktiskt VET vad de ska kolla efter. Om man har tex en gammal svensk 20kr måste den jag byter med VETA att den innehåller ett större guldvärde än det nominella värdet på guldet? Står det emellertidguldvikt präglat på myntet gör det ju saken enklare? Står det dessutom BARA guldvikt och INGET nominellt värde föreligger ju heller inga möjligheter till "feltolkningar"?

Hur tänker ni andra?

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 12:29 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Captain skrev:
Jo, fast det förutsätter ju att folk faktiskt VET vad de ska kolla efter. Om man har tex en gammal svensk 20kr måste den jag byter med VETA att den innehåller ett större guldvärde än det nominella värdet på guldet? Står det emellertidguldvikt präglat på myntet gör det ju saken enklare? Står det dessutom BARA guldvikt och INGET nominellt värde föreligger ju heller inga möjligheter till "feltolkningar"?

Hur tänker ni andra?


Som vanligt är mina råd som det brukar se ut i länder och platser med knackig ekonomi;
Man säljer sitt mynt till gängse valuta hos en guldhandlare, inte som betalningsmedel på lokala ICA.
Och, för att underlätta transaktioner med guldhandlare, ha bara mynt från kända mints, ej större än 1oz. (Krugerrand/ Eagle/ Buffalo/ Maple/ Kangaroo etc, inte obskyra minnes/ jubileumsmynt med en oansenlig och ojämn guldhalt.

Lättare att värdera och sälja mynt med världskänd guldhalt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 19:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vid SHTF där pengarna inte gäller längre, och folk inte kan säkerställa värdet i ett guldmynt, så kommer inte guld i tackform att vara nåt eftertraktat heller... Guld är bara värt nåt så länge som vi har ett monetärt system och ett fiktivt värde.
Om vi får en totalkollaps så kommer guld inte att vara nämnvärt eftertraktat. Däremot kommer användbara saker att betinga ett värde.
Jag sparar i tackor, men det är mest för att det är enkelt att ha koll på hur mycket man har, och att renheten är samma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 20:02 
vid en ordentlig ekonomisk bubbla där man ex har skenande inflation är kanske, läs troligen, guld en av dom saker som behåller sitt praktiska värde , medans ex sedlar kan halvera sitt värde på , tja en månad eller över natten

ex, kolla med grekerna om dom adde stor nytta av guld, bankerna var stänga i tre veckor, men jag tror inte det var illa nog för att det skulle hända saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 20:11 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Vad ska folk använda guld till när det kommer vara brist på mat och mediciner?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 20:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ja exakt! Vid enbart ekonomisk kollaps kan guld vara ett sätt att behålla värde.... men det förutsätter att övrig infrastruktur fungerar hyfsat. Vid en kollaps som innefattar mer än bara inflation och ekonomisk kollaps så blir ju värden direkt relaterade till överlevnadsvärdet i det du handlar med... och det finns inget överlevnadsvärde i guld.
Därför är den här diskussionen överflödig, -om vi kollapsar ekonomiskt spelar det ingen roll om man har mynt eller tackor eftersom det då kommer att finnas både avsättning och möjligheter att kolla vikt och renhet på det guld du har. Om vi å andra sidan står inför en back-to-basics-SHTF så spelar det heller ingen roll, för då vill folk ha en spade hellre än en guldtacka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 20:49 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Lol. Ja, i J.W. Rawles romaner är det ju så, och folk på youtube har gjort massa filmer om det, plus att det på alla survivalismforum skrivs att det ÄR så det kommer bli. Så då måste det ju vara så. Ha ha.
Sett till historien har det typ inte varit så, vid nån kollaps..

Se upp för falska profeter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 21:12 
guld och kvicksilver blir bra tandlagningar ;)

som jag ser det kommer guld behålla sitt värde på ett ungefär tills det kommer stooora fyndigheter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 21:30 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Guld är ett mellanled i byteshandeln, nån behöver en spade och har mediciner, du har en spade men behöver en tupp, en tredje har tuppen men behöver kläder osv... Guld, silver, kanske patroner, spik eller liknande med god beständighet agerar smörjmedel. Guld och ädelmetaller har i tusentals år varit gångbara och jag gissar att de kommer vara det i framtiden med i allt utom de bistraste tänkbara lägen. Men även en pessimist måste se att det finns flera nyanser av brunt.

Guldvärdet lär bestå oavsett eventuellt nominellt värde.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 21:59 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Fast om guld ska vara gångbart i byteshandel förutsätter det att det finns någon som har så pass mycket livsnödvändiga saker att de inte är i behov av något annat och har råd att slösa på guld. Ser man bakåt i historian var ju guld något som de ytterst rikaste hade råd med. Och folk som är "rika" idag har ju saker som inte kommer vara gångbart vid en samhällskollaps, som datorer, bilar, lyxvillor, motorbåtar och iphones. I det samhället är det vi som satsar på små torp, lågtekniska lösningar och producerar mat som kommer vara bäst rustade och jag har inget som helst behov av guld.
De som skulle kunna ses som rika i det scenariot är ju storbönder, men deras produktion är ju beroende av bensin, de flesta av dom har ju skrotat de hästdrivna skördemaskinerna och det är ju en begränsad åkerareal en ensam människa hinner skörda med lie.

Skulle jag investera i någon "valuta" så skulle jag investera i kryddor som inte går att odla i Sverige och hårda karameller, de har ju ett väldigt långt bäst före, likaså mediciner samt vitaminer, det som händer med dom är ju enbart att effekten avtar .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: mån 20 jul 2015, 00:54 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Du missar poängen, guldet är inget man byter till sig för att äga specifikt. Storbonden kanske tar det i utbyte mot en ko för att kunna köpa diesel av nån annan. Men visst, vid totalkollaps är alla sanningar osäkra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: mån 20 jul 2015, 01:59 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
är också inne på att guld och silver endast fungerar med ett visst fungerande samhälle. Är det apokalyps vi pratar om så är det ju helt onödigt efter en viss tid. Men även i en apokalyps kommer guldet att förr eller senare säkerligen bli värdefullt igen. allt handlar om tid, människor strävar efter ett återgå till det normala, till det man vet, och kan. Och byteshandel med en valuta kommer alltid att behövas, och med stor säkerhet återgå till guld och silver.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tanke om guldmynt
InläggPostat: mån 20 jul 2015, 10:34 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Den totala apokalypsen, vi snackar alltså Atomvinter, supervulkan, meteoritnedslag eller något annat som över tid ger "The Road", dvs totalt sammanbrott och vilsna spillror som driver omkring utan fungerande ekosystem. Visst, då blir guldet efter en tid inte speciellt nödvändigt. I det läget är dock allt annat än rena förråd och infrastruktur säkrad mot problemet i fråga också snabbt ganska onödigt.

Det är dock rätt sannolikt att guldet har högre bärighet än kontanter i det initiala skedet vilket ger flyktmöjlighet (om sådan finns) eller utökade förråd med en valuta som trots allt är gångbar (ett tag).

Snackar vi däremot partiella kollapser, solstorm, ebola de luxe, ekonomisk härdsmälta, konventionella krig, partiella atomkrig etc så kommer guldet garanterat att vara hur gångbart som helst medans en regional valuta, tex euro eller kronan kan åka på hur mycket däng som helst om regionen kommer under direkt angrepp av problemet. Tänk hur dollarn skulle påverkas av en NEMP centralt över USA? Hur Euron eller kronan skulle påverkas av att Ivan kommer ångandes över gränserna, ekonomisk härdsmälta etc.. då utraderas valutans värde på extremt kort tid medans guldet fortsätter att vara gångbart eftersom det efterfrågas i de regioner av världen som fortfarande fungerar.

Klart guld är vettigt, ser man bara saken på annat sätt än svart eller vitt och anpassar sin plan till omständigheterna så är guld absolut en av de bredaste/stabilare sparformerna för en prepper.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala mån 20 jul 2015, 11:07, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet