Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Världen är...
...hoppas jag hinner, jag har sagt upp mig och håller på att flytta in i bunkern. 4%  4%  [ 2 ]
...varje dag som går gör att jag hinner utöka min bunker, jag gräver så fort jag kan. 15%  15%  [ 7 ]
...på väg mot en rejäl lågkonjunktur. Jag lägger undan varje månad och är glad ju längre jag hinner. 65%  65%  [ 31 ]
...på bättringsvägen: Billig olja, ny teknik, USA går fint, Kina repar sig snart och jag satsar på börsuppgång. 13%  13%  [ 6 ]
...redan genom svårigheterna, det är bara solsken från nu. 0%  0%  [ 0 ]
Skit i det du / felformulerad eller korkad fråga. 4%  4%  [ 2 ]
Antal röster : 48
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 09:22 
Sitter och käkar frukost, P1 på i bakgrunden, nyhetssammanfattning: Börserna har gått upp 3% i Asien!

Asså, jag fattar att det inte kommer att vara en rak linje härifrån till världen år 2100 men det verkar som att inget biter på finansmarknaden. Jag vill inte att det blir dåliga tider men för varje månad som går utan att marknaderna sjunker blir jag mer och mer fascinerad och oroad för hur det blir när - inte om - botten till slut går ur.

Ibland känner jag mig så som jag kan tänka mig att några bland de osurvliga känner inför survlandet, "Kanske ligger något i det där i alla fall..." bara det att jag tittar från min survlarposition ut i den ekonomiska återhämtningens värld och tänker att kanske ligger det något i det där i alla fall... Jag kanske borde låna upp lite slantar och köpa den där segelbåten jag längtat efter i flera år ändå, det går ju bra, jag har fått nytt jobb med högre lön, är nästan skuldfri och räntorna är låga.

De här obehagliga tankarna blir allt mer påträngande, speciellt som jag tycker mig ha ett rätt bra läge nu. Obehagliga för att den del av mig som tittar förbi nyheter och börskurser ser en värld som inte mår bra. Ni vet, Syrien, Putin, PO, översvämningar, bla, bla, bla... Läser boken "Hot earth dreams" som jag rekommenderar för den som vill ha en naturvetares syn på hur framtiden kan te sig, både de närmsta århundradena och en titt mot den tid då CO2-halterna sjunkit tillbaka om sisådär 400.000 år. Ja, obehagliga tankar var det. Jo, det blir lite knas i skallen när den personliga övertygelsen är att vi är i ett prekärt läge men väldigt mycket är solsken enhörningar och regnbågar.

Tänk om jag har fel?!! Inte för att jag tror det, inte på sikt, med tiden får väl alla rätt - såväl pessimister som optimister men jag går ju runt och inbillar mig att PO och P resurser kommer att ställa till det BIG TIME, det kan ju vara så att det inte händer i min livstid som kan förväntas sträcka sig till 2040-2050 och nu finns det ganska bra förutsättningar för barnen. Kanske dags att slappna av och va som folk?

Den här tråden får gärna innehålla tankar kring ovanstående eller helt andra reflektioner kring det allmänna läget både på ett personligt plan eller i en större eller mindre del av världen. Hur betraktar ni omvärlden och er plats i den?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 09:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Man får väl vara ödmjuk inför det faktum att marknadsekonomin speglar människans rovgirighet och vilja att expandera som art.... Det kommer oundgängligen vara så att börserna stiger och takten ökar, tills planeten/systemet inte tål mer, och då har vi en kollaps. Det är ju bara svårt att förutse NÄR....
I dagsläget har vi ju en uppåtgående trend i ekonomin, läget med flyktingar verkar stabilisera sig, oljan är billig, USA återhämtar sig... det enda som är ett bekymmer för mig är Kina, som skuldsatt sig lite hårt för att vidmakthålla en expansion, och det faktum att vi har ett återupptaget kallt krig mellan öst och väst.
Men i det stora hela inte värre än under andra kristider de senaste hundra åren. Jag fortsätter dock att preppa inför en eventuell samhällsstörning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 10:09 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Det är precis som med vilket missbruk som helst, jordens resurser missbrukas, men vi förnekar, vi kör på, alla andra gör ju likadant. Jordens befolkning ökar oroväckande, men det finns ju mat, vatten och boende, men nu börjar det bli knappt med det.

Ta ett jordnära exempel, åldrande föräldrar som behåller ett belamrat hus med gamla grejor, stuga och båt in i döden, sen får andra ta hand om dödsboet, sortera, kasta och sälja, i stället för att sälja av medan dom lever, flytta till lägenhet och ha en bra sista tid när dom ändå inte orkar klippa gräset eller skotta snö. Det låter som ett hårt exempel, men det är samma mekanismer, alltså att nån annan får ta hand om det som finns kvar.

Alltså, konsekvenstänkandet i världen brister, så länge allt är som vanligt kör vi på, resten får nån annan hantera.

Lite vimsigt kanske, men det är vad som poppar upp just nu.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 11:06 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag rekommenderar böckerna skrivna av Lasse Berg om människans ursprung.

2005 – Gryning över Kalahari – Hur människan blev människa, Ordfront, ISBN 978-91-7324-934-8
2011 – Skymningssång i Kalahari – Hur människan bytte tillvaro, Ordfront, ISBN 978-91-7037-270-4
2014 – Ut ur kalahari : drömmen om det goda livet, Ordfront, ISBN 9789170377761

Det ger en ett helt annat perspektiv på detta och man behöver inte hetsa upp sig så mycket över det här bruset på ytan. Och vi får väl se om vår Homo Sapiens Sapiens överlever de närmaste tusen åren.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 13:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Det knakar alltid någonstans i världen.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 13:44 
Jag tror att vi för rätt länge sedan passerat gränsen för det hållbara, och att den stora kalopsen redan är i grytan.

Men jag är inte säker på att det kommer så snabbt eller tydligt. Några miljoner fler klimatflyktingar. Ökade ekonomiska svängningar. Neddragningar av samhällsservice. Några mindre krig. Och sedan ändå mer och sedan räcker inte samhällets resurser till för att samhället skall fungera. Folk tappar tron på framtiden och därmed på valutor. Folk börjar frysa och svälta ihjäl, och slå ihjäl andra i samma situation.

Men för en hel del kan nog välståndet fortsätta öka lite till, men kanske inte längre utan att det minskar för andra? Kanske en eller ett par konjunkturcykler kvar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 15:09 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
1929.. Hur många uppgångar under nedgången?
Bild
Jag har ingen kristallkula, men gissar att det inte är över ännu.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 17:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag petade i att jag tror en ny ordentlig lågkonjunktur är på gång, men det är ju ett säkert antagande, det är det ju alltid och har alltid varit rent historiskt. Tror jag det händer snart? Nej, men säker är jag verkligen inte.

Tror jag vi står inför "the big one"? Nej, det är jag tämligen säker på. Dit har vi en bit kvar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 02 mar 2016, 20:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Svår men viktig frågeställning. Delar den kluvna känsla man får inför de uppenbara tecken på kollaps på hemmaplan (skolväsendet, polisen mm) och internationellt (vapenskrammel, klimatförändringar mm), och å andra sidan att finansmarknaden fortsätter att växa och tjäna pengar. När nu förväntningarna på mer stimulansåtgärder leder till bössuppgångar har världen (dvs finansvärlden) verkligen blivit galen. Dåliga nyheter är bra nyheter eftersom det leder till att centralbankerna trycker mer pengar. :?
Onekligen kan man känna sig kluven och osäker inför allt detta. Till största delen tror jag det är för att världen omkring oss är galen, inte att jag/du/ni/vi är det. Man för försöka hitta balans mellan att leva "här och nu" och att förbereda sig på olika sätt.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 12:06 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Finansmarknaderna kommer gå bra, tror jag, för hela världen tjänar på att de gör det och därför är det en prioritet. Därför kommer alla världens ledare göra vad de kan för att de ska gå bra (då blir ju alla rikare, är tanken). Men visst, något oförutsett kan ske, som stör alla världens börser, men av historien har man lärt sig att detta alltid är ngt temporärt och att tillväxten sedan börjar om på nytt. Jag ligger 100% på börsen fortfarande (även om jag också känner tvekan ibland).

Och det är naturligtvis bra att börsen går bra. Skulle börserna skadas allvarligt påverkar det alla vanliga människor därute: folk förlorar jobb, boenden, blir desperata, förlorar framtidshopp (ännu mer än vad som redan skett). Men kanske vore det bra för miljön (fast rika samhällen kanske lägger mer resurser på att inte skita ned miljön än vad fattiga misärsamhällen har råd att göra å andra sidan).

Man ska nog inte preppa kortsiktigt, inför någon slags kollaps som kommer imorgon elelr nästa vecka, för då går man ut för hårt och man lägger allt för mycket annat på is (tex drömmen om den där segelbåten). Man blir även otålig när undergången aldrig kommer. Man bör nog snarare preppa långsiktigt, för en nedgång som sker över decennierna, och därmed inte glömma bort att leva här och nu och unna sig lite under tiden.

Balans. 20% prepper och 80% vanlig människa tror jag är en rimlig fördelning.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 22:35 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 jun 2015, 18:16
Inlägg: 7
Mycket bra insikter om och fakta i denna. Lite småmissar enligt mig men i helhet bra som ögonöppnare. Dessutom med tanke på lösningar!
http://www.svenskaplanb.se/PB4.html

http://www.svenskaplanb.se/PB4_SvenskaPlanB.pdf

http://svenskaplanb.se/Hungerns_planet_140713.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är världen galen, vad händer?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 20:32 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
wolftiger skrev:
Mycket bra insikter om och fakta i denna. Lite småmissar enligt mig men i helhet bra som ögonöppnare. Dessutom med tanke på lösningar!
http://www.svenskaplanb.se/PB4.html

http://www.svenskaplanb.se/PB4_SvenskaPlanB.pdf

http://svenskaplanb.se/Hungerns_planet_140713.pdf


Skulle du vilja sammanfatta slutsatserna, för oss som inte har tid att läsa hundratals sidor?

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet