Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cash is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 08:14 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Riksbanken släpper nya sedlar och mynt under 2015, hörde på radion att de uppskattar att det finns ungefär 80 miljarder i kontanter ute i det svenska samhället. Dvs. nästan 10 000 kr per person! Kontanter kommer vara gångbara långt in i shtf, troligen betydligt mera betrott och fördelaktigt än att börja dra fram guld- och silvertackor. Svenska kontanter är många vana vid, guld och silver är endast en liten minoritet vana vid. Hur mycket kontanter har ni? Själv har jag ungefär 300 kr så ska nog preppa på den punkten :oops:. Att försöka ta ut kontanter när krisen väl är här kan bli svårt, många är idag vana att använda kort och de kommer då vilja ha kontanter. Det kommer bli kontantbrist ganska snabbt! Kontanter är även bra vid strömavbrott, loppis och för den paranoide eftersom inköp med kontanter ej går att övervaka. Cach is king!

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 08:24 
Där vill jag hålla med. Det kommer ta lång tid innan rediga kontanter slutar fungera.
Men parallellt gissar jag att det kommer finnas fler sätt att betala för sig, eller göra rätt för sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 08:34 
carlsson56 skrev:
.....
Men parallellt gissar jag att det kommer finnas fler sätt att betala för sig, eller göra rätt för sig.


:up: :lol: :lol: :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 10:02 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Underlevaren skrev:
...
Hur mycket kontanter har ni? Själv har jag ungefär 300 kr så ska nog preppa på den punkten :oops:. Att försöka ta ut kontanter när krisen väl är här kan bli svårt, många är idag vana att använda kort och de kommer då vilja ha kontanter. Det kommer bli kontantbrist ganska snabbt! Kontanter är även bra vid strömavbrott, loppis och för den paranoide eftersom inköp med kontanter ej går att övervaka. Cach is king!


Jag tror så här. Vi kan få två sorters SHTF.

Den första snälla versionen är en situation där samhällsfunktioner som el/vatten etc tillfälligt slås ut från säg några dagar till några månader högst. I det läget är cash forfarande gångbart och eftertraktat eftersom välgrundade antaganden om att samhällsordningen skall återställas kommer att reflekteras i befolkningens vilja att acceptera papperspengar med Riksbanken som enda uppbackning. Kortköp, internetbetalningar, mm kommer naturligtvis att vara möjligt under denna tid. Därför så bör man naturligtvis ha några månaders konsumtion i kontanter väl undangömt på säkert ställe. Blir det ett längre avbrott än en eller högst ett par tre månader så är det dock tveksamt om det alls kan bli en återgång till det befintliga systemet...

Den andra mera hårda versionen av SHTF är ett scenario där någonting inträffar som markerar det definitiva slutet på allt som vi tar för givet idag, däribland även papperpengarnas värde. Bankpengar, värdepapper, etc försvinner naturligtvis ögonblickligen. Förtroendet för papperspengarna är också borta mer eller mindre i samma stund som folk inser att den hittillsvarande samhällsordningen, riksbanken, regeringen, mm tillhör historien. I det läget så blir det snabbt en återgång till byteshandel där ädelmetaller kan vara ett lätt sätt att göra upp transaktioner samtidigt som nödvändiga saker som mat, salt, sprit, mm kommer att ha ett högt och tämligen garanterat bytesvärde. Så i detta scenario är det säkert bra att ha en del varor av detta slag i sin ägo medan cash i detta läge inte har något värde alls.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 14:45 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Hehe ursäkta jag råkade stava fel i topic och i inlägget, ska givetvis stå "Cash" :smack:. Får skylla på att jag var morgontrött och håller på med geocaching...

TheRoad: du menar väl tvärtom det du skrev? "Kortköp, internetbetalningar, mm kommer naturligtvis att vara möjligt under denna tid." Intressant dock för jag tror det blir kontantbrist väldigt fort. Vad spelar det för roll om man har 100k på banken men man har bara 5k i kontanter som går att använda. Riksbanken är kanske inte så trycka fler sedlar och distribuera dem ut i landet är snudd på omöjligt. Leder det till deflation? Dvs. att priserna på varor och tjänster sänks? Grymt att sitta på kontanter då ju! Ett nutida exempel: http://www.di.se/artiklar/2013/3/24/aku ... pa-cypern/

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 16:32 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Kontanter är alltid bra att ha tillgång till.
En månadslön kontant är väl en bra start i hemmet, samt
en viss summa på sin person (plånbok/ ficka / whatever)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 18:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har alltid några tusen liggande hemma i kontanter... En tusenlapp i hundringar liggande i BOBen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 22:39 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Underlevaren skrev:
TheRoad: du menar väl tvärtom det du skrev? "Kortköp, internetbetalningar, mm kommer naturligtvis att vara möjligt under denna tid." Intressant dock för jag tror det blir kontantbrist väldigt fort. Vad spelar det för roll om man har 100k på banken men man har bara 5k i kontanter som går att använda. Riksbanken är kanske inte så trycka fler sedlar och distribuera dem ut i landet är snudd på omöjligt. Leder det till deflation? Dvs. att priserna på varor och tjänster sänks? Grymt att sitta på kontanter då ju! Ett nutida exempel: http://www.di.se/artiklar/2013/3/24/aku ... pa-cypern/


Ja, du har förståss helt rätt. Det skall förståsss stå "omöjligt". Jag är ibland så hopplöst ordblind när jag skriver någonting snabbt. Jag är dessutom lite slarvig med att korrekturläsa det som jag skrivit.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 22:54 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Just nu så ligger det 100 100lappar i säkert förvar nånstans.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 23:48 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: mån 10 mar 2014, 00:58 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Info för den riskmedvetne i vardagen, innan SHTF:

Kollade med mitt försäkringsbolag ang detta. Hemförsäkring täcker oftast ca 3.000 SEK i kontanter vid inbrott. Därutöver täcks inga kontanter oavsett hur de förvaras. Enligt dem pga bevissvårigheten att styrka exakt hur mkt man har vid ett givet tillfälle...

Ädelmetaller täcks till ett mycket större värde. Tror det var ca 100.000 SEK när jag frågade. Vid förvar av ädelmetaller i vanligt SS3492 klassat vapenskåp ersätts det med 400.000 SEK, men fortfarande bara 3.000 SEK i kontanter.

De kontanter jag förvarar hemma är gömda och utspridda och överlag i mindre valörer, mestadels 100-lappar då det är betydligt mer gångbart vid en SHTF-situation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 10:25 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 08 maj 2010, 15:35
Inlägg: 38
En fin psykosocial balansgång, det här.

De flesta scenarion jag ser framför mig, där samhället (eller snarare samhällsapparaten) mer eller mindre kollapsar, bygger på att all form av digitalt värde fryser, då människor inte har egen fysisk kontroll över dessa, det har bankerna. Kontanter kommer att ha stort förtroende i början, då vi rent psykologiskt känner att vi själva har fysisk kontroll över pengarna. Det kommer att krävas stor insikt hos allmänheten att släppa "förtroendet" för kontanterna, då gemene man ser dem som ett reellt värde. Mao, cash kommer att överleva segdraget, och om situationen förvärras, kommer det att försvagas allteftersom reella behov (livsmedel, medicin, materiel, material) ökar och efterfrågan kör igång en byteshandel. Inflationen bygger då på att gemene man försöker "bli av" med kontanter till förmån av att byta till sig reella varor.

Detta knyter intressant till ett välromantiserat postapokalyptiskt fenomen, nämligen en varas värde kontra dess risk.
Jag har personligen hört denna diskussion många gånger. Vad ska man investera i och bunkra undan som garanterat blir värdefullt (får hög efterfrågan och lågt utbud) ju större krisen blir?

Min egen, grova filosofi här är vad jag kallar hårda respektive mjuka behov och avgörs av vad desperata människor/grupper skulle kunna tänkas ta onödiga/oväntade risker för att komma över.
Hårda behov är exempelvis mat, vatten, mediciner och diverse skydds- och kommunikationsutrustning samt olika typer av vapen. Att sitta inne på sådana varor innebär att man besitter stort materiellt värde, men samtidigt att risken att man kommer att utsättas för våldsamma aktioner är stor, då dessa hårda varor kan betyda överlevnad eller död för en desperat grupp/person.

Mjuka behov är mer ställt till ting som människor suktar efter, men som inte är direkt avgörande för överlevnad.
Bra exempel på dessa är tobaksvaror, alkohol, kläder, i ett längre perspektiv även sådant som litteratur, spel, praktisk utrustning och verktyg.
Detta är varor som står sig, blir eftertraktade och får ett tungt värde, men ej är så avgörande för någon att risken att bli utsatt för en aktion är stor, då de flesta sannolikt inte skulle ta större risker för att komma över dessa utan kostnad.

Reflektera gärna och kommentera om ni håller med eller tycker annorlunda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: mån 21 dec 2015, 09:34 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 11 apr 2014, 09:36
Inlägg: 34
Vad tror ni är lämpligt att förvara i kontanter hemma. Om man tänker sig en digital kollaps är det ju alltid bra att ha lite cash hemma.

Samtidigt vill man ju beakta rånrisk och inflation (idag är ju räntan iof skrattretande så madrassen är ju inte ett dåligt alterntiv)

Har tidigare tänkt att 10.000 samt $1000 och €1000 kunde vara bra att ha. Men kanske ska öka på detta lite?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: mån 21 dec 2015, 10:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Olika scenarion kräver ju olika prepp... vid en ekonomisk kollaps, som orsakats av att landet invaderats eller motsvarande, så kommer ingen att vilja sälja dig biljetter till USA när du vill betala med hundralapparna. -Det finns helt enkelt inte nån täckning för just den valutan.
I ett sånt läge är ju guld kanske ett bättre sätt att kunna köpa saker. Om däremot elektroniken lägger av, med krav på att kunna betala kontant för sig, så är ju självklart pengar det enkla sättet.
Svaret från min sida blir då självklart, du ska ha ägg i så många korgar som möjligt ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cach is king
InläggPostat: mån 21 dec 2015, 11:46 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Jag har också några tusen hemma i kontanter. Men har läst att handlare inte velat ta emot kontanter vid strömavbrott för att kassan inte fungerar?!
Moment 22.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet