Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:25 
har nödsignalsanordning som börjar komma till åren, och ska köpa nytt, det börjar komma närmare i listan så det börjar bli dags att kolla på det

det jag är ute efter är i praktiken minsta möjliga som skjuter iväg nödsignal, åtminstånde rött och grönt

förslag?
har inte börjat kolla runt efter detta än så allt som kan köpas smidigt och billigt är ok ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:31 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Här finns ett rätt bra sortiment http://butik.sjosakerhet.se/N%C3%B6dsig ... 3%B6draket
Jag har själv den lilla signalpennan som skjuter röda skott http://butik.sjosakerhet.se/Nödsignal-Nödraket/Personal%20Signal%20Launcher%20Long%20Range
Även en PLB ingår i min utrustning när jag är i fjällen http://butik.sjosakerhet.se/Nödsändare/ACR%20ResQue%20Link%20PLB%20Nödsändare

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 14:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Där fanns ett och annat trevligt, blir lite dyrt dock om man ska köpa allt man vill ha.
Signalpennan är ju trevlig, men kanske främst om man vet att någon letar, 45 meter och fem sekunder är inte jättemycket för att fånga uppmärksamhet, så önskemålet jag får är ju två fallskärmsbloss (röda), två handbloss, två Rökbloss och en signalpenna. Problemet är bara att få med sig allt det i sin EDC. då kanske att signalpennan får räcka tillsammans med ficklampa, mobiltelefon och eventuellt PMR-radio.
I bil, på snöskoter och på offroad-MC däremot så vore ett fullständigt paket trevligt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 14:04 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
sprithitler skrev:
Där fanns ett och annat trevligt, blir lite dyrt dock om man ska köpa allt man vill ha.
Signalpennan är ju trevlig, men kanske främst om man vet att någon letar, 45 meter och fem sekunder är inte jättemycket för att fånga uppmärksamhet, så önskemålet jag får är ju två fallskärmsbloss (röda), två handbloss, två Rökbloss och en signalpenna. Problemet är bara att få med sig allt det i sin EDC. då kanske att signalpennan får räcka tillsammans med ficklampa, mobiltelefon och eventuellt PMR-radio.
I bil, på snöskoter och på offroad-MC däremot så vore ett fullständigt paket trevligt.


När det gäller radio är det främst 155MHz jaktradio som gäller, t.ex. räddningshelikoptrar har sådana med, men det gäller att dom vet att du har en.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 14:19 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
northwise skrev:
sprithitler skrev:
Där fanns ett och annat trevligt, blir lite dyrt dock om man ska köpa allt man vill ha.
Signalpennan är ju trevlig, men kanske främst om man vet att någon letar, 45 meter och fem sekunder är inte jättemycket för att fånga uppmärksamhet, så önskemålet jag får är ju två fallskärmsbloss (röda), två handbloss, två Rökbloss och en signalpenna. Problemet är bara att få med sig allt det i sin EDC. då kanske att signalpennan får räcka tillsammans med ficklampa, mobiltelefon och eventuellt PMR-radio.
I bil, på snöskoter och på offroad-MC däremot så vore ett fullständigt paket trevligt.


När det gäller radio är det främst 155MHz jaktradio som gäller, t.ex. räddningshelikoptrar har sådana med, men det gäller att dom vet att du har en.


Jo, förutsatt att man har en sån och anser att den är relevant att ha med sig.
Kommer jag bort mig i skogen och behöver hjälp så kommer jag att försöka få iväg ett SMS med min GPS-position och besked att jag har PMR-radio med mig (om jag har den med mig) och vilken kanal jag passar och sänder på där, till familj och vänner. Så kommer jag att Ringa 112 och begära hjälp. Därefter beror vad jag gör på Scenariot. Har jag meddelat att jag har PMR-radio med mig så kan du räkna med att de som söker kommer att ha med sig PMR-radio. PMR-radio har jag nästan alltid i bilen och ofta i Fickan om jag är ute och Geo-cachar eller så.
Jaktradio finns på "att överväga köp av" listan.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 14:31 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
sprithitler skrev:
Jaktradio finns på "att överväga köp av" listan.


Rekommenderar Baofeng UV-82HP så har du både 155 och PMR samt bra uteffekt till bra pris.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 14:39 
den lilla penmodllen är ungefär i klass med vad jag har nu och skall kollas på

kom på att man kanske borde ha en minidrönare med blinkande ljus, eller fast ljus och låta den snurra, extremt mycket sårbarare, men längre och högre synbarhet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 19:37 
Bra tråd, inser att mina gamla raketer gått långt över tiden, de är kvar från när jag seglade mycket. Jag gillade penmodellen med 9 bloss och orange röken. På natten syns även en pennraket långt, på dagen syns orange rök långt. Eftersom jag kommer att hålla mig inomskärs och på land framöver, i alla fall med egna farkoster och fötter, får det bli den kombon. Tack för tips. :up:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 19:52 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Hur länge kan man förvara såna här nödraketer?

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Senast redigerad av swehank sön 10 jul 2016, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 20:50 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
swehank skrev:
Hur länge kan man förvara har såna här nödraketer?


Det ska stå tillverkningsdatum på dom, tillverkarens hemsida ger info om hållbarhet, mina ska bytas nästa år.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 20:55 
Behöver man komplettera med pyroteknik om man har Satellit PLB?
Visst skulle vara om satelliterna träffades av skiten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 20:57 
Mina gamla är märkta med sista förbrukningsdag och den är passerad sedan länge. Har avfyrat gamla raketer och de har visserligen fungerat men inget jag skulle lita på i skarpt läge.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 21:30 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Exodus skrev:
Behöver man komplettera med pyroteknik om man har Satellit PLB?
Visst skulle vara om satelliterna träffades av skiten


Det är aldrig fel att skicka ett bloss när räddningen är nära, då har man visuell kontakt, och ev. markpatruller kan nolla in på positionen.
Signalpennan väger kanske 40g med några bloss och tar utrymme som två provrör/paintballrör.

Allt ligger kompakt packat i en vattentät orange påse som hänger med på längre utflykter.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 01:21 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
northwise skrev:
Exodus skrev:
Behöver man komplettera med pyroteknik om man har Satellit PLB?
Visst skulle vara om satelliterna träffades av skiten


Det är aldrig fel att skicka ett bloss när räddningen är nära, då har man visuell kontakt, och ev. markpatruller kan nolla in på positionen.
Signalpennan väger kanske 40g med några bloss och tar utrymme som två provrör/paintballrör.

Allt ligger kompakt packat i en vattentät orange påse som hänger med på längre utflykter.
northwise skrev:
Exodus skrev:
Behöver man komplettera med pyroteknik om man har Satellit PLB?
Visst skulle vara om satelliterna träffades av skiten


Det är aldrig fel att skicka ett bloss när räddningen är nära, då har man visuell kontakt, och ev. markpatruller kan nolla in på positionen.
Signalpennan väger kanske 40g med några bloss och tar utrymme som två provrör/paintballrör.

Allt ligger kompakt packat i en vattentät orange påse som hänger med på längre utflykter.


Jo, när de redan söker i rätt område så lär de små blossen vara väldigt bra. Söker de i fel område, eller inte vet att någon är i nöd så vill nog jag skicka ett fallskärmsbloss.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 18:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Litt ot, men lar ikke det stoppe meg ;) .

For noen år siden var jeg så uheldig/dum at jeg hadde et havari alene på sjøen. Jeg var ute alene og jaktet og min motor gikk i stykker. Siden jeg fikk værvarslingen på mobil fra min fru og det var meldt pent vær, så bestemte jeg meg for å bli ute i et døgn til, siden en kompis da hadde mulighet til å ta sin båt ut og taue meg inn.

Kort fortalt; værvarselet var helt feil :oops: . Et halvt døgn senere var jeg i en 16 fots jolle uten fungerende motor i stiv kuling bundet til et lite sjær ytterst i havgapet midt i nattemørket. Når dreggen brakk :surprised: , så skjønte jeg at det bare var et tidsspørsmål før jeg var i fri drift i et område med mye skjær/små holmer og mange grunner og jeg ringte da redningsselskapet. En snau time senere var de på plass, men i mellomtiden hadde mine fortøyninger slitt seg, båten var gått fra mitt skjær, drevet avgårde og på et nytt skjær, jeg gått i vannet og båten forsvunnet i mørket.

Da var jeg sjeldent glad for å være prepper! Jeg satt på skjæret med mobil, mat, vann, tørre klær, lommelykt, diverse nødutstyr og litt til. Alt pakket i en vanntett bag jeg klarte å få med meg gjennom vannet. Med mobilen hadde jeg kontakt med redningspersonalet, men de klarte ikke å lokalisere meg. Hele tiden så jeg søkelyset fra båten deres langt fra området jeg befant meg i, men de kom ikke nærmere til tross for at jeg prøvde å beskrive retningen. Når jeg da foreslo at jeg kunne sende opp en nødrakett, så ble det først stille på mobilen, før et spørsmål: "Har du med deg nødrakett?", "så skyt den opp med engang da! Folk har jo ikke lenger nødraketter!"

Jeg sendte et bluss i lufta og få minutter senere var redningsskøyta på plass. Derfra og videre ble det litt komplisert, men det var på grunn av geografi og værforhold og ikke på grunn av mine prepps. En lang time etter så befant jeg meg i en ambulanse og måtte faktisk krangle for å slippe å bli med på sykehuset. (mitt hus var 1,5 km unna, sykehuset 1,5 mil unna og jeg ville ha brødskive med sardiner og leverpostei med varm kakao til :lol: )

På sommeren er det båter over alt her i skjærgården, så da tar jeg ikke ting så tungt, men de tre andre årstidene tar jeg alltid med meg en vanntett pakksekk som i tillegg til å inneholde det mest livsnødvendige av annet inneholder både håndbluss, røyk og raketter.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet