Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: sön 24 maj 2015, 09:55 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Jag har denna sedan ett par år som jag är mycket nöjd med: http://charger.nitecore.com/product/intellicharger-i4

Lite sugen på deras senaste alster: http://charger.nitecore.com/product/digicharger-d4
som b.l.a har "night mode" som släcker alla dioder och blinkskit på t.e.x natten eller vid annat tillfälle när det skall vara mörkt samt laddning av LiFePO4 batterier om man gillar sånt

En demovideo på D4:an : https://www.youtube.com/watch?v=wb1tOy8tKpo

En mer djuplodande recension av den: http://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Nitecore%20Digicharger%20D4%20UK.html

Priset på D4:an är helt okay också tycker jag: http://www.ebay.com/itm/NITECORE-D4-Digicharger-LCD-Battery-Charger-For-AA-26650-18650-14500-18350-16340-/151350597002?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item233d32d58a

Någon med åsikter innan jag köper?


Mvh. M

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: sön 24 maj 2015, 12:08 
NiteCore gör mycket bra laddare till bra priser. I4 och D4 är bra exempel på det.

Har du redan en I4 så är jag tveksam till vad du vinner på att skaffa en D4. Den har, vad jag förstår, inte så många nya funtioner?

Jag ger ibland bort ficklampor i present på födelsedagar eller som julklapp. Typiskt tillsammans med två bra Panasonic 18650-batterier och en laddare. Den laddare jag då ger bort är NiteCore I2. Den är bland de billigaste laddare som är tillräckligt bra för att man inte behöver vara alltför orolig för att man ger bort en brandbomb till en li-ion noob...

Men om du lägger på ett par $ så kan du få en batteriladdare som också är en avancerad batteritestare. Den kan användas för att ganska exakt avgöra hur bra dina batterier är så att du kan kassera dåliga batterier och slipper att ovetandes bära med dig batterier som tappat (eller aldrig haft) sin kapacitet.

Genom att testa laddningsbara AA-batterier kan du också "matcha" dem så att du kan maximera kapaciteten i en batteripack med flera AA-batterier i serie. En sådan batteripack kan annars förlora en stor del av sin kapacitet om bara ett enda av batterierna har sämre kapacitet än de andra.

Det har varit en del som varit tveksamma till den pulsande laddningsströmmen som Opus BT-C3100 använder, men det har också framkommit att en del tester visar att pulsladdning i längden kan vara bättre för ett batteri än normal CC/CV laddning. (Finns en del skrivet om det på BLF.)

Pulsladdning: Man använder korta pulser med varierande längd med hög strömstyrka som över tid i genomsnitt blir en lägre strömstyrka. Inledningsvis hög ström men, när batteriet börjar bli fullt, lägre ström. Mellan pulserna mäter man spänningen på batteriet och avbryter laddningen när batterispänningen är 4.2 volt.

CC/CV-laddning: Man laddar ett tomt batteri med konstant ström (Constant Current) tills spänningen närmar sig ca 4(?) volt. Då går man över till att ladda med konstant spänning (Constant Voltage) på 4.2 volt tills strömmen blir 0.

Men det är inget som hindrar att du i första hand laddar med din gamla I4 och testar med Opus BT-C3100. Jag har en gammal Pila IBC li-ion laddare som jag fortfarande använder ibland när jag inte har bråttom. Det är en väldigt bra CC/CV laddare, men långsam/skonsam...

Opus BT-C3100 är därför mitt förslag, om du även vill ha testfunktionen. Jag och andra har skrivit en del om den i andra trådar här på forumet.

En nackdel med Opus BT-C3100 är att den har en fläkt som kan vara störande om man har laddaren i sängkammaren eller i annat utrymme där fläktljudet kan störa. Fläkten är inte extremt högljudd, men i tyst miljö kan den vara störande. Det är också en extra rörlig del som kan gå sönder.

Du får Opus BT-C3100 v2.2 för $35.99, med fri frakt, när jag skriver detta. Kan ta några veckor innan den kommer fram.

http://www.gearbest.com/chargers/pp_174044.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: sön 24 maj 2015, 19:27 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Tackar för ditt utförliga svar Skogsbonde :up:

Kastar lite ljus över mina tankar helt klart, det jag hade hoppats på var att D4 laddaren hade inbyggd funktion för analys av batterierna eftersom
jag har mängder av laddbart hemma både billig kinaskit och lite mer seriösa batterimärken och det hade vart intressant att se om dom håller bra laddning fortfarande

Tror det lutar åt den du hänvisar till trots att den har inbyggd fläkt som låter lite och mer saker som kan gå sönder så verkar den va ett bättre val helt klart!
jag har ju trots allt i4:an kvar som jag tror kommer hålla länge till, skadar aldrig att ha backup på sina prylar

Drömmen hade väl varit att ha en batteriladdare med analysfunktion som även har ett USB uttag så man kan ha laddaren som en nödladdare oavsett vilka batterier man sätter i om dom bara har lite kräm kvar men någon sådan har jag inte sett till än..

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: sön 24 maj 2015, 20:10 
Tackar Skogsbonde att du har kostat mig ytterligare några av mina hårt förtjänade kronor ;) ...

Skämt åsido så var detta precis det jag ville ha som komplement till mina Nitecor i2 och Xtar XP4...ser fram emot leveransen!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 10:02 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Då fick jag också beställt en laddare

Hittade en rabattkod som ger 8% rabatt om någon är intresserad: RMNTGB

Nu återstår bara att köpa batterier och ersätta dom billiga skitbatterierna jag har :-g

//M

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 12:29 
Det kan vara en ny dröm-laddare på gång. Augusti 2015? SKYRC MC3000. Den kan tydligen allt som Opus BT-C3100 kan och lite till. Och snabbare och bättre och längre och bredare... Dessutom pratar den bluetooth så man kan kontrollera den från sin mobiltelefon eller tablet. Och går att koppla till PC. Och en massa annat som jag inte har riktigt klart för mig...

Bild

Bild

...men tydligen är den redan ett år försenad, så håll inte andan...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 12:53 
ahhh, när man har nått funktion så börjar dekoration :lol:


vi får se vad det blir med en sådan, men lite kul vore det att se allt på skärm


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 13:02 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Läste också om denna maskin...

Bluetooth är ju verkligen en absolut nödvändighet! :roll:

Ser fram mot den som kommer 2016 som har android os och touchskärm så man kan lajka på fejsbook samtidigt som man laddar

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 13:08 
tvärt om, den likar tillverkaren av batteriet som man sätter på laddning :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 13:35 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
grym skrev:
tvärt om, den likar tillverkaren av batteriet som man sätter på laddning :lol:


Bra ide! :up: :lol:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: mån 08 jun 2015, 22:15 
Fick laddaren ikväll. Jäklar vad fin den är och så otroligt användarvänligt. Nu gäller det att läsa på om olika batterier man har och fixa lathund för laddningen. Iaf nu vet jag att 18650 trivs bäst med 850 mAh men att det funkar utmärkt med 1000 mAh laddning.

Tack för tipset Skogsbonde!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 20:16 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Och jag fick min Opus BT-C3100 idag och satte den omgående i arbete med att testa ett par 14500 batterier jag köpte från bukten, resultatet var nerslående men inte helt oväntat..
efter ett par laddningar med min Nitecore i4 så gick det snabbare och snabbare att ladda dom fullt, sista tog 15 minuter vilket jag tycker är lite suspekt fort..
så det var intressant att se hur mycket kräm det egentligen fanns i dom.

@Skogsbonde
Tack för tipset , riktigt fin liten apparat det där :up:



Batteriet i fråga:

Bild

Resultatet:

Bild

:-g

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Senast redigerad av Marulk tor 18 jun 2015, 05:03, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 21:42 
Det är onekligen trevligt att veta hur bra batterierna man har faktiskt är. Om denna typ av analyserande laddare blir vanligare kan man hoppas att marknaden för ful-batterier minskar. Men risken är att marknaden expanderar snabbare än varningar hinner spridas.

Titta vad jag hittade: 8 st 6000 mAh 18650 batterier för mindre än 100:-

http://www.ebay.com/itm/8x-4-2V-18650-U ... 1387406658

Gissningsvis är den verkliga kapaciteten avsevärt mindre än 6000 mAh tillsammans. :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 05:05 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Skogsbonde skrev:
Det är onekligen trevligt att veta hur bra batterierna man har faktiskt är. Om denna typ av analyserande laddare blir vanligare kan man hoppas att marknaden för ful-batterier minskar. Men risken är att marknaden expanderar snabbare än varningar hinner spridas.

Titta vad jag hittade: 8 st 6000 mAh 18650 batterier för mindre än 100:-

http://www.ebay.com/itm/8x-4-2V-18650-U ... 1387406658

Gissningsvis är den verkliga kapaciteten avsevärt mindre än 6000 mAh tillsammans. :smack:


Nästan värt att köpa dom bara för att se hur usla dom är och sedan skicka en bild på resultatet till Ebay för att begära pengarna tillbaka :)

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Intressant laddare från Nitecore
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 12:14 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Körde ett test med opus laddaren på mina Ikea batterier som snart är ett år gamla:

Bild

Exakt som dom är specade fortfarande, mycket bra batterier :up:

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet