alla mina har överlevt, men som sagts innan i tråden så har en del modellflygare råkat ut för spontandöda lsdbatterier
tänkte ta upp en liten sak om laddning
på samma sätt som urladdning så är laddning något som blir bättre ju långsammare den är
ex finns det laddare som laddar på 15 minuter, vilket sliter på batterierna och ger kanske 60-80% laddning
perfekt för ungars lek med modellbilar
men om man har batterier som man är osäker på så kan man ladda dom med låg ström under längre tid
en sak i sammanhanget är laddverkningsgrad
om man har ett nimh batteri och det är på 1 Ah så behöver man stoppa in ca 1.6 Ah , vilket många glömmer vid all energiberäkning (blybatterier ca 1.2)
förr räknade man med 10 timmars laddtid
ex för 1 Ah batteriet så körde man 0.16A under 10 timmar
eller ännu hellre 0.08A under 20-24 timmar
fördelen är att batterierna vid låg laddstöm inte tar skada av lite överladdning, vilket blir till värme, vid höga strömmar så blir batterierna helt enkelt för varma
har man okända batteripack, ex 9v batteri , så kan man köra med mycket låg ström under lång tid för att se till att alla celler blir fulladdade, ex
9v 200mAh (0.2Ah) , man tar en laddström för 36 timmar 0,2 * 1.6 / 36 = 0.0088A och kör det i 48 timmar för att vara säker på att det verkligen är fulladdat
då kommer man till ful-laddning (en edit då man inte kan se skillnad i svenskan på ful laddning och full laddning
,fulladdning/fulladdning
)
ett sådant 9v batteri kan man ladda enkelt från 12v batteri med ett motstånd
12.4v -9v = 3.4v , 3.4/0.0088 = 386 ohm, så ett 390 eller 470 ohms motstånd två eller tre dagars laddning
på samma sätt kan man ladda ex två r6 på fulsätt, ex
att om man inte har något annat sätt göra det, ta en lampa från bilens bromsllampa, sätta i serie med batterierna och bilbatteriet och kunna nödladda sina batterier, man kan göra samma sak med mobiltelefonsbatterier av nyare sort, men det kräver lite mera tanke på hur mycket ström man får