Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Batterivård - laddbart
InläggPostat: ons 25 okt 2017, 12:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mina AAA har dött så jag köpte ladda 500 mAh och 900 mAh på IKEA., och ett paket AA också. "Ready to use" (Ni säger ju att de ska vara så bra.) Jag använder dem inte så mycket. Även en laddare. Men om man läser texten på laddaren så ska de laddas innan användning, om de har legat en vecka!

Jag brukar bära med mig något batteri i reserv, gärna laddbart och jag tycker att de dör alldeles för fort. Hur ofta ska man ladda vanliga AA och AAA-batterier om de bara ligger och inte används? (De tekniska förklaringarna går antagligen över min horisont men dagar, veckor och månader förstår jag mig på...)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: ons 25 okt 2017, 14:33 
Nimh-laddningsbara batterier bör lagras laddade.

Ladda en gång i månaden eller minst varannan månad. En gång om året minst om det är batterier med låg självurladdning.

Och framförallt: Ladda direkt och låt inte ligga oladdat efter att du bytt till nya.

Överkurs: :lol:

Om du har den "vanliga/gamla" typen av nimh så kan det vara ett problem eftersom de laddar ur sig själva ganska snabbt. Det innebär att du bör ladda precis innan användning och sedan kanske en gång varannan eller varje månaden om du inte använder dem under en längre period. Om de ligger länge oladdade så försämras de och får sämre kapacitet.

Om du har "LSD"-typen, alltså "Low Self Discharge"/LADDA/Ready To Use/Eneloop, som börjar bli allt mer vanliga de också, så är det nimh-batterier som laddar ur sig själva mycket långsammare. Det innebär att det kan räcka om du laddar dem en gång om året.

Nu kan man ju undra varför man skall bry sig om den gamla vanliga typen av nimh. Orsaken är att de typiskt är billigare och har högre kapacitet än LSD-typen av nimh. Så en kamera, GPS eller RC-bil eller vad det nu kan vara drivs längre och mer ekonomiskt med vanliga nimh med högre kapacitet. Särskilt om man dessutom laddar dem fullt precis innan man skall använda dem. Alltså för strömslukande apparater som man använder ofta fungerar den vanliga typen av laddningsbara bättre. Men man måste komma ihåg att underhållsladda en gång i månaden eller så under perioder då de inte används.

Både LSD-batterier och vanliga har extra hög självurladdning de första timmarna/dagarna/veckan efter laddning, även om det framförallt gäller de vanliga. Det innebär att om du behöver/vill ha maximal drift-tid på din strömslukande apparat så är det bra om du toppar upp laddningen precis innan du skall använda batterierna. Eller precis innan semesterresan/utflykten.

Om du har med dig ett laddningsbart reservbatteri i EDC, för en liten ficklampa eller liknande, bör du se till att det är ett LSD. Och gärna se till att du faktiskt använder det ibland, så det inte blir liggande för länge. Även om du inte behöver ladda mer än en gång om året så är det inte säkert att du är nöjd med den kapacitet även ett LSD-batteri har efter att det har legat ett par månader och sakta laddat ur sig. Det finns särskilda hög-kapacitet extra dyra litium engångsbatterier med goda lagringsegenskaper (kanske tiilverkade i Costa Va de Ville?) som kan vara bättre att ha med som reservbatterier om man använder dem bara i extrema lägen.

Det är trevligt med en intelligent laddare som kan testa kapaciteten på batterierna så att man inte lägger tid och kraft på dåliga batterier. Då kan man också mer exakt lista ut hur ofta man behöver ladda, utan att behöva göra det i onödan. Att ladda fullt mycket ofta "sliter" också på ett batteri, så normalt är det olämpligt att låta batterierna sitta kvar i laddaren länge. Du hittar förslag på sådana laddare i andra trådar här på forumet.

Ofta använder man flera AA i serie. Det räcker då om bara ett enda av batterierna skulle råka vara dåligt för att hela batteripaketet förlorar kapacitet. Med en intelligent laddare kan man hålla reda på kapaciteten för individuella batterier och på det sättet se till att alltid "matcha" batterier med liknande kapacitet när man använder dem i serie. Det gör att man kan uttnyttja hela kapaciteten för alla batterierna i paketet. Annars, om ett batteri bara har halva kapaciteten jämfört med de andra, kanske man bara kan utnyttja halva kapaciteten av hela batteripaketet.

Om det hade varit litium-batterier så kan obalancerade batterier, utan särskilda skyddskretsar, till och med leda till brand och explosioner. Normalt är nimh mer förlåtande. Men man bör alltid försöka matcha ändå. Om man exempelvis blandar olika fabrikat av batterier, med olika kapacitet, så kan det sämsta batteriet skadas allvarligt (förlora kapacitet för alltid) om det skulle råka användas tillsammans med bättre/nyare batterier med högre kapacitet.

Jag har tre korgar med laddade batterier vid mina batteriladdare. En korg för batterier som vid test är nästan som nya. De använder jag tillsammans med andra batterier (av exakt samma fabrikat och nominella kapacitet). En korg för batterier som är lite sämre än när de var nya. De använder jag oftast bara ett och ett. Och en korg för batterier som är ändå sämre och som behöver kollas och kanske slängas. Jag kör ett "Lasarus-program" på min batteriladdare för att försöka väcka de sämsta batterierna från det döda. Och lägger dem sedan i någon av de andra korgarna efteråt, eller kasserar. Och varje år under julhelgen laddar och testar jag ALLA mina laddningsbara batterier. (Utom långtidsförvarade litiumjon.)

IKEA säljer också speciella LSD-batterier med mycket sämre kapacitet än andra LSD-batterier. Det är för att dessa speciella batterier har extra låg självurladdning och de tål dessutom att laddas om många fler gånger. Kanske 2000 ggr jämfört med 500 ggr för de med högre kapacitet. Dessa speciella batterier, med extra låg självurladdning, är främst avsedda för apparater med låg strömförbrukning. Fjärrkontroller och klockor och liknande. Då är typiskt extra låg självurladdning viktigare än hög kapacitet.

Jag tror att de 500 mAh AAA var av den speciella typen med extra låg självurladdning. Passar bra i klockor eller fjärrkontroller som du vill slippa byta batteri i så ofta. Och de 900 mAh var mer normala LSD-batterier. Passar bra i exempelvis ljusstarka ficklampor.

Om du har många laddningsbara nimh så är det bra om du "roterar" dem kontinuerligt. Och sprider slitaget och håller så många som möjligt laddade hela tiden. Du skall alltså inte ha oöppnade paket med nimh liggande utan skall använda alla batterier ungefär lika mycket. Det är då god chans att batterierna med automatik blir laddade minst en gång om året. (Om du inte har löjligt många... :oops: )

När det gäller laddningsbara litiumjonbatterier är det lite tvärtom. Då är det bäst om man förvarar batterierna halvladdade. Det innebär att man med fördel låter nya batterier ligga kvar i sina förpackningar medan man använder så få batterier så ofta som möjligt så mycket som möjligt. Och inte sprider slitaget.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: ons 25 okt 2017, 18:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan :)
Jag lånar tråden lite med en konkret fråga.
Detta med smartladdare och olika batterisorter osv.. Finns det någon smart laddare som är mer lämplig om man har olika sorters batterier?
Mina laddbara batterier är av olika sorters styrka, märke och både Nimh Nicd allt från 800-2700mh(bara AA sorten) Finns det någon laddare som klarar alla kombos? Det skulle vara utrymmessparande och smidigt att bara ha en laddare för 4 till max 10 batterier som klarar olika typer, istället för att behöva olika laddare för olika sorter.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: ons 25 okt 2017, 19:50 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Blondie skrev:
Hejsan :)
Jag lånar tråden lite med en konkret fråga.
Detta med smartladdare och olika batterisorter osv.. Finns det någon smart laddare som är mer lämplig om man har olika sorters batterier?
Mina laddbara batterier är av olika sorters styrka, märke och både Nimh Nicd allt från 800-2700mh(bara AA sorten) Finns det någon laddare som klarar alla kombos? Det skulle vara utrymmessparande och smidigt att bara ha en laddare för 4 till max 10 batterier som klarar olika typer, istället för att behöva olika laddare för olika sorter.

Opus BT - C3100. fyra oberoende slots, fixar NiCd, NiMH, li-ion. AA, AAA, cub-C, C, 18650 och allt därimellan. Ställbar laddström, kan mäta cellernas kapacitet. Går på 12 V så går även att driva från bil.

http://lygte-info.dk/review/Review%20Ch ... %20UK.html

Skogsbonde skrev:
Nimh-laddningsbara batterier bör lagras laddade.

Ladda en gång i månaden eller minst varannan månad. En gång om året minst om det är batterier med låg självurladdning.

Och framförallt: Ladda direkt och låt inte ligga oladdat efter att du bytt till nya.

Överkurs: :lol:

Om du har den "vanliga/gamla" typen av nimh så kan det vara ett problem eftersom de laddar ur sig själva ganska snabbt. Det innebär att du bör ladda precis innan användning och sedan kanske en gång varannan eller varje månaden om du inte använder dem under en längre period. Om de ligger länge oladdade så försämras de och får sämre kapacitet.

Om du har "LSD"-typen, alltså "Low Self Discharge"/LADDA/Ready To Use/Eneloop, som börjar bli allt mer vanliga de också, så är det nimh-batterier som laddar ur sig själva mycket långsammare. Det innebär att det kan räcka om du laddar dem en gång om året.

Nu kan man ju undra varför man skall bry sig om den gamla vanliga typen av nimh. Orsaken är att de typiskt är billigare och har högre kapacitet än LSD-typen av nimh. Så en kamera, GPS eller RC-bil eller vad det nu kan vara drivs längre och mer ekonomiskt med vanliga nimh med högre kapacitet. Särskilt om man dessutom laddar dem fullt precis innan man skall använda dem. Alltså för strömslukande apparater som man använder ofta fungerar den vanliga typen av laddningsbara bättre. Men man måste komma ihåg att underhållsladda en gång i månaden eller så under perioder då de inte används.

Både LSD-batterier och vanliga har extra hög självurladdning de första timmarna/dagarna/veckan efter laddning, även om det framförallt gäller de vanliga. Det innebär att om du behöver/vill ha maximal drift-tid på din strömslukande apparat så är det bra om du toppar upp laddningen precis innan du skall använda batterierna. Eller precis innan semesterresan/utflykten.

Om du har med dig ett laddningsbart reservbatteri i EDC, för en liten ficklampa eller liknande, bör du se till att det är ett LSD. Och gärna se till att du faktiskt använder det ibland, så det inte blir liggande för länge. Även om du inte behöver ladda mer än en gång om året så är det inte säkert att du är nöjd med den kapacitet även ett LSD-batteri har efter att det har legat ett par månader och sakta laddat ur sig. Det finns särskilda hög-kapacitet extra dyra litium engångsbatterier med goda lagringsegenskaper (kanske tiilverkade i Costa Va de Ville?) som kan vara bättre att ha med som reservbatterier om man använder dem bara i extrema lägen.

IKEA säljer också speciella LSD-batterier med mycket sämre kapacitet än andra LSD-batterier. Det är för att dessa speciella batterier har extra låg självurladdning och de tål dessutom att laddas om många fler gånger. Kanske 2000 ggr jämfört med 500 ggr för de med högre kapacitet. Dessa speciella batterier, med extra låg självurladdning, är främst avsedda för apparater med låg strömförbrukning. Fjärrkontroller och klockor och liknande. Då är typiskt extra låg självurladdning viktigare än hög kapacitet.

Jag tror att de 500 mAh AAA var av den speciella typen med extra låg självurladdning. Passar bra i klockor eller fjärrkontroller som du vill slippa byta batteri i så ofta. Och de 900 mAh var mer normala LSD-batterier. Passar bra i exempelvis ljusstarka ficklampor.

Om du har många laddningsbara nimh så är det bra om du "roterar" dem kontinuerligt. Och sprider slitaget och håller så många som möjligt laddade hela tiden. Du skall alltså inte ha oöppnade paket med nimh liggande utan skall använda alla batterier ungefär lika mycket. Det är då god chans att batterierna med automatik blir laddade minst en gång om året. (Om du inte har löjligt många... :oops: )

ALLA nya NiMH man köper idag i butik är LSD.

Jag håller inte med om kapacitet. ej-LSD förlorar rätt snabbt i kapacitet och efter enstaka månader så lär dina 2700 mAh gått under 2500 mAh vilket eneloop PRO har, och då finns bara nackdelar med ej-LSD kvar. Jag pratar här om permanent degradering, ej självurladdning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: fre 27 okt 2017, 11:42 
Blondie skrev:
Hejsan :)
Jag lånar tråden lite med en konkret fråga.
Detta med smartladdare och olika batterisorter osv.. Finns det någon smart laddare som är mer lämplig om man har olika sorters batterier?
Mina laddbara batterier är av olika sorters styrka, märke och både Nimh Nicd allt från 800-2700mh(bara AA sorten) Finns det någon laddare som klarar alla kombos? Det skulle vara utrymmessparande och smidigt att bara ha en laddare för 4 till max 10 batterier som klarar olika typer, istället för att behöva olika laddare för olika sorter.


Instämmer om Opus BT - C3100. Jag har en. Men det finns andra liknande laddare.

Opus BT - C3100 är exempel på en intelligent laddare som inte bara kan ladda med olika strömmar, den kan även testa batterierna för att se exakt vilken kapacitet de faktiskt har. Den klarar även litium-jon.

Vanlig rekommendation är att ladda med minst mellan 0,5 C och högst 1 C. Alltså om man har ett AAA batteri med kapacitet 900 mAH så bör man ladda med mellan 0,5x900 mA och 1x900 mA. Alltså mellan 450-900 mAH. Eller om man har ett AA med kapacitet på 2500 mAH så kan man ladda med mellan 1250 mA och 2500 mA.

Man kan också "skonladda" med 0,1 C, men då bör man vara noga med att manuellt avbryta laddningen när batterierna är fulla. Det kan vara ett sätt att försöka återställa ett batteri som fått lite sämre kapacitet eller för att "köra in" helt nya batterier för att de skall få max kapacitet direkt. Jag har aldrig brytt mig om det senare.

Orsaken till att man normalt bör ha en relativt hög laddström för NiMH är för att laddare lättare/säkert skall kunna detektera att batteriet är fullt. Typiskt stiger spänningen lite precis innan batteriet är full, en liten puckel, och en bra laddare kollar efter det. Med för låg laddström länge blir det ingen puckel och det är då risk för att man överladdar batteriet. Har man högre laddströmmar, kanske upp till 2 C, så laddar man snabbare, men det är risk för att batteriet då blir överhettat. Med en bra laddare som kollar batteriets temperatur kan det funka fint ändå.

Om det bara säljs LSD NiMH numera så är det utmärkt. Jag har inte köpt nya NiMH på flera år. Jag köpte en massa Eneloop och IKEAs LADDA för några år sedan och roterar dem för fullt nu. De fungerar utmärkt och har uppenbarligen lång livslängd.

Hur man skall sköta underhållet av NiCd vet jag inte, annat än att de har "minne" och att man därför bör ladda ur dem helt innan man laddar dem på nytt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: fre 27 okt 2017, 13:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Skogsbonde skrev:
Blondie skrev:
Hejsan :)
Jag lånar tråden lite med en konkret fråga.
Detta med smartladdare och olika batterisorter osv.. Finns det någon smart laddare som är mer lämplig om man har olika sorters batterier?
Mina laddbara batterier är av olika sorters styrka, märke och både Nimh Nicd allt från 800-2700mh(bara AA sorten) Finns det någon laddare som klarar alla kombos? Det skulle vara utrymmessparande och smidigt att bara ha en laddare för 4 till max 10 batterier som klarar olika typer, istället för att behöva olika laddare för olika sorter.


Instämmer om Opus BT - C3100. Jag har en. Men det finns andra liknande laddare.

Opus BT - C3100 är exempel på en intelligent laddare som inte bara kan ladda med olika strömmar, den kan även testa batterierna för att se exakt vilken kapacitet de faktiskt har. Den klarar även litium-jon.

Vanlig rekommendation är att ladda med minst mellan 0,5 C och högst 1 C. Alltså om man har ett AAA batteri med kapacitet 900 mAH så bör man ladda med mellan 0,5x900 mA och 1x900 mA. Alltså mellan 450-900 mAH. Eller om man har ett AA med kapacitet på 2500 mAH så kan man ladda med mellan 1250 mA och 2500 mA.

Man kan också "skonladda" med 0,1 C, men då bör man vara noga med att manuellt avbryta laddningen när batterierna är fulla. Det kan vara ett sätt att försöka återställa ett batteri som fått lite sämre kapacitet eller för att "köra in" helt nya batterier för att de skall få max kapacitet direkt. Jag har aldrig brytt mig om det senare.

Orsaken till att man normalt bör ha en relativt hög laddström för NiMH är för att laddare lättare/säkert skall kunna detektera att batteriet är fullt. Typiskt stiger spänningen lite precis innan batteriet är full, en liten puckel, och en bra laddare kollar efter det. Med för låg laddström länge blir det ingen puckel och det är då risk för att man överladdar batteriet. Har man högre laddströmmar, kanske upp till 2 C, så laddar man snabbare, men det är risk för att batteriet då blir överhettat. Med en bra laddare som kollar batteriets temperatur kan det funka fint ändå.

Om det bara säljs LSD NiMH numera så är det utmärkt. Jag har inte köpt nya NiMH på flera år. Jag köpte en massa Eneloop och IKEAs LADDA för några år sedan och roterar dem för fullt nu. De fungerar utmärkt och har uppenbarligen lång livslängd.

Hur man skall sköta underhållet av NiCd vet jag inte, annat än att de har "minne" och att man därför bör ladda ur dem helt innan man laddar dem på nytt.

laddaren har även en refresh feature, vilken laddar upp och ner tre gånger, för att bland annat åskerskapa kapacitet hos NiCd. NiMH har också en minnesseffekt, men den är mycket svagare. Jag har fått begagnade batterier som har haft 300 mAh, men efter ett par laddcykler har gått upp till 2000 mAh, även LSD har denna effekt. Dock kör jag på 500 mAh på AA/AAA och inte 0.1C (svårt att säga vad C är innan en kapacitetsmätnings dessutom, eftersom den nästan ändrades med en storleksordning)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: fre 27 okt 2017, 15:55 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Använder nog en vanlig laddare för det mesta men en Opus eller liknande är bra att använda ibland. Tycker själv att mina AA/AAA laddar ur lite fort och har nog mest LADDA från Ikea idag. Behöver nog ett bättre system för att hålla koll på alla batterier. Annars tycker jag att dagens batterier håller bra, har nog bara kasserat några enstaka batterier. Har vissa batterier i kylskåpet, men hur mycket extra det gör har jag ingen koll på.

Greenbatteries har ju lite info om batterier , några länkar från deras sida.

http://www.greenbatteries.com/battery-myths-vs-battery-facts-1/

Utdrag,

Putting batteries in the freezer or refrigerator doesn't necessarily prolong their life

Alkaline batteries stored at "room temperature" self discharge at a rate of less than two percent per year. So normally refrigerating or freezing them will only help maintain their charge by a tiny amount. Hardly worth the effort of chilling them. However, if alkaline batteries are stored at higher temperatures they will start to lose capacity much quicker. At 85 degrees F they only lose about 5% per year, but at 100 degrees they lose 25% per year. So if you live in a very hot climate or are storing your batteries in a very hot location, it may be worthwhile for you to store your alkaline batteries in a refrigerator instead.

NiMH and NiCd batteries self discharge at a MUCH faster rate than alkaline batteries. In fact, at "room temperature" (about 70 degrees F) NiMH and NiCD batteries will self discharge a few percent PER DAY. Storing them at lower temperatures will slow their self discharge rate dramatically. NiMH batteries stored at freezing will retain over 90% of their charge for full month. So it might make sense to store them in a freezer. If you do, it's best to bring them back to room temperature before using them. Even if you don't freeze your NiMH batteries after charging them, you should store them in a cool place to minimize their self discharge.

Quick charging NiMH batteries will reduce their life ?

For practical purposes with batteries that are designed to be quick charged, for example, Sanyo, GP, Maha, Energizer, that is not true. It is important to use a battery charger that has been specifically designed to rapid charge NiMH cells. Actually there is a much greater likely hood of reducing the life of a NiMH battery by using an "overnight" charger than by using a smart fast charger. Overnight chargers rely on the fact that you will unplug them after a number of hours. If you forget to unplug them they can continue to charge the batteries longer than they should. Overcharging WILL reduce the life of batteries. From a strictly technical sense, a battery that is always slow charged will likely last a little longer than one that is always rapid charged. However, the difference is so small that it is not likely to be noticeable for most users.



http://www.greenbatteries.com/nimh-battery-faq/

Utdrag,

Do NiMH batteries have memory effect?

Technically, NiMH batteries do not have a "memory effect", but strictly speaking neither do NiCds. However NiMH batteries can experience voltage depletion, also called voltage depression, similar to that of NiCd batteries, but the effect is normally less noticeable. To completely eliminate the possibility of NiMH batteries suffering any voltage depletion effect manufacturers recommend an occasional, complete discharge of NiMH batteries followed by a full recharge. NiMH batteries can also be damaged by overcharge and improper storage (see the NiCd section immediately above this one). Most users of NiMH batteries don't have to be concerned with this voltage depletion effect. But if you use a device say a flashlight, radio, or digital camera for only a short time every day and then charge the batteries every night, you will need to let the NiMH (or NiCd) batteries run down occasionally.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: fre 27 okt 2017, 16:35 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Tips på laddare annars som är billigare än OPUS men har många funktioner är Zanflare c4.

Använd kod: C4GB för pris på ca 25 $


https://www.gearbest.com/chargers/pp_658680.html?lkid=11119235

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 14:46 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
Det pratades om utrymmesbesparing tidigare i tråden.
Jag tar med mig en Olight UC, väger ingenting, tar liten plats, laddar både mina 18650/18350 och eneloop. Billig med :) 10USD ca
Köpte två stycken, funkar fint, inga problem.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 16:35 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
:oops: Jag verkar nog vara lite dålig på att söka på nätet, eller finns inte Opus BT - C3100 laddaren att köpa här inom våra gränser?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 03:28 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Blondie skrev:
:oops: Jag verkar nog vara lite dålig på att söka på nätet, eller finns inte Opus BT - C3100 laddaren att köpa här inom våra gränser?

Finns antagligen inte nej. Jag har bara köpt från kina, tre stycken vid olika tillfällen. Från gearbest.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 07:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
ahaa... okej, Det förklarade ju mitt misslyckande... Finns det någon annan liknande smartladdare som tar AAA och AA blandat Nicd och Nimh 800-2700mAh+ som går att köpa här i landet?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 12:31 
Tyvärr är det dyrt att köpa en avancerad laddare i Sverige. Fraktkostnad, hög prisnivå, begränsat utbud, lång leveranstid gör att många undviker det numera.

Det är billigare att skicka efter från Kina eftersom det dels är lägre priser generellt och dels är fraktfritt. Dessutom större utbud. Nackdelen är att det kan ta lite tid innan det kommer fram.

Ett alternativ som jag känner till är laddaren MH-C9000. Det är en rätt gammal modell, men fungerar ändå bättre än bra. Den kan ladda, testa och motionera och återuppväcka batterier från de döda. Och gå ut med hunden. Men klarar bara AA och AAA och bara NiMH/NiCD. En annan nackdel är att den är rätt dyr och är slut hos leverantören, men de verkar kunna ta hem. Frakt tillkommer...

Förmodligen finns det andra alternativ.

Jag har en MH-C9000 och det är en väldigt bra laddare! Men jag använder mest min Opus och min 8-cells mindre intelligenta Maha-laddare.

http://www.chargeit.se/batteriladdare/maha-c9000-0000ge

Jag gissar att ChargeIT beställer från generalagenten PowerEX som i sin tur beställer från Kina eller Taiwan eller liknande.

Opus BT-C3100 är billigare och klarar allt som Maha MH-C9000 klarar och även Litiumjon och större batterier. Men jag tror att MH-C9000 är bättre på det den gör. Går att justera bättre.

En tråkig tanke:

För 600:- (lågt räknat pris för Maha) får man väldigt många IKEA LADDA-batterier och en enkel laddare. Kan hända det skulle vara ett mer kostnadseffektivt alternativ. Men, som sagt, det är en tråkig tanke. Att ha bra koll är värt en del det också.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 22:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
Dubbla priset om du köper i svensk nätbutik jämfört med gearbest eller aliexpress, om du ens hittar vad du vill ha. Tex https://fyndiq.se/product/7556490-olight-universal-magnetisk-usb-batter/?gla=true&gclid=Cj0KCQjwm9vPBRCQARIsABAIQYforGSGGppeqckFZMDiAffg8sXcVHmlVGXV7olUcNqFTHW79lP1eGUaAr9qEALw_wcB
Bäst är väl att vänta på black friday på gearbest eller kolla koder på BLF


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batterivård - laddbart
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 15:01 
Zanflare C4 verkar vara en intressant laddare.

Har testats av Lygtinfo med gott resultat!

http://lygte-info.dk/review/Review%20Ch ... %20UK.html

Skulle jag köpa en analyserande laddare idag så skulle det nog bli en sådan. Ca 330:- hem i brevlådan och verkar klara allt som min gamla Opus BT-C3100 klarar. Vore intressant om någon här som har en sådan kunde göra en liten recension. Eller recensera andra bra analyserande laddare som man har...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet