Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 08:00 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
har råkat ut för detta några gånger nu

kört med nimh batterier tills dom tagit slut, och kommit ner på 0v, om dom stått så ett tag så blir dom dåliga
några av dom kan man köra några cykler och dom blir halft ok, några kommer alldrig upp i samma kapacitet dom haft från början

så ha lite mer koll på att inte köra nimh lsd i botten och låta dom vara där , utan ladda om dom så fort dom börjar bli urladdade, kär dom gärna på kapacitetstest för att cykla dom en extra gång

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 20:30 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Låt dem inte ligga på konstant laddning heller. Högkapacitetsceller är känsligare än lågkapaciotetdito, även för fysiska smällar. Cykling av dem KAN få upp kapacitet igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 21:42 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kan säga att i stort sett alla mina gamla nimhbatterier som köptes för ca 23 år sedanär döda nu
fotograferade en del så och hadde digitalkamera som käkade batterier så då hadde jag nog 60 st r6, och dom är så dåliga att jag gallrat ut dom nu

tråkigt, men jag fortsätter med min taktik att köpa en grabbnäve var år , sdå kanske man har några som fungerar om 20 år ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 22:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
slasken skrev:
kan säga att i stort sett alla mina gamla nimhbatterier som köptes för ca 23 år sedanär döda nu
fotograferade en del så och hadde digitalkamera som käkade batterier så då hadde jag nog 60 st r6, och dom är så dåliga att jag gallrat ut dom nu

tråkigt, men jag fortsätter med min taktik att köpa en grabbnäve var år , sdå kanske man har några som fungerar om 20 år ;)


Kan du inte skrämma igång dem genom att el-chocka dem?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 23:08 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Just detta med för låg urladdning är ett sattyg.
Kör div IKEA LED lampor med deras AA och AAA batterier tex molgan och inga av deras batterilampor har urladdningsskydd. Lite dåligt av IKEA att promota laddbart men sen inte fixa detta i sina batteridrivna produkter. I övrigt är deras LED belysningar bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 09:55 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Bra med en "laddningsstation" där man förvarar alla sina laddningsbara batterier. När man hämtar nya stoppar man de gamla i laddaren. Direkt! Gärna på en plats som är lite skyddad mot brand, särskilt om man även laddar Li-ion där.

Och det är bra att gå igenom och underhållsladda ALLA sina LSD-NiMH vid laddningsstationen en extra gång varje år, även om man inte använt dem. Och byta till fräscha batterier i alla apparater och trådlösa manicker och kolla laddning i brandvarnare. Kan även vara ett lämpligt tillfälle att testa kapacitet också. NiMH mår bäst av att lagras nära fullt laddade och skadas mycket riktigt om de blir liggande tomma. Det är bäst att rotera ALLA sina Ni-MH så att alla kommer till användning någon gång om året. Inte ha några liggande i reserv. Roterar man batterierna bra måste man inte underhållsladda, men det kan vara bra att göra ändå om något batteri missats vid rotationen. Jag gör detta under julhelgen.

Li-ion bör däremot lagras laddade till hälften, till ca 3,7-3,6 volt. Då håller de bäst. En del laddare kan ladda/ladda ur till lagringsladdning. Men om man laddar Li-ion fullt kan man typiskt låta dem ligga ett par år, de självurladdar lite, men kommer troligen att ligga på över 3,7 volt i flera år. Det är bäst att INTE rotera alla sina Li-ion utan att låta de flesta ligga oanvända med lagringsladdning svalt och torrt. Och rotera så få Li-ion batterier som möjligt.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet