Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför farliga Li-ion när det finns LSD Ni-MH?
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 22:57 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Säkert varit uppe tidigare men varför kör man med explosiva känsliga batterier i ficklampor när det finns tex led läsner som går på mormors fjärrkontrollsbatterier. Har inte riktigt fattat hela flugan. Snälla upplys mig..

Kan även köra med fulbatterier från närmaste ica butik..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: lör 13 okt 2018, 00:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Lodjuret skrev:
Säkert varit uppe tidigare men varför kör man med explosiva känsliga batterier i ficklampor när det finns tex led läsner som går på mormors fjärrkontrollsbatterier. Har inte riktigt fattat hela flugan. Snälla upplys mig..

Kan även köra med fulbatterier från närmaste ica butik..

Du får inte alls lika mycket ljus på NIMH


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: lör 13 okt 2018, 12:52 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Lodjuret skrev:
Säkert varit uppe tidigare men varför kör man med explosiva känsliga batterier i ficklampor när det finns tex led läsner som går på mormors fjärrkontrollsbatterier. Har inte riktigt fattat hela flugan. Snälla upplys mig..

Kan även köra med fulbatterier från närmaste ica butik..


Av liknande anledning som man idag driver många bilar med bensin och inte med ved: Högre energitäthet.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: varning urladdade lsd nimh
InläggPostat: lör 13 okt 2018, 16:06 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
OK, jag ger mig :D

Men om man ser det på ett annat sätt. När behöver man mer ljus en än ledlenser P14 kan leverera? Vad är målet eller snarare användningsområdet?

Alla är saliga i sin egen tro. Jag har gått på att det är enklare och mer vanligare och därefter valt ficklampa och ev pannlampa men jag kan ändra mig om jag får en ny infallsvinkel på det hela.

Det finns inget rätt och fel med ficklampor.. jo, om man inte har en..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför farliga Li-ion när det finns LSD Ni-MH?
InläggPostat: lör 13 okt 2018, 17:24 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Tja... En ledlenser p14 ger ca 210 lumen som mest. Det är som en gammal glödlampa på 25W.

Har du starkare lampor än motsvarande 25W glödljus hemma? Varför det?

När jag cyklar hem genom skogen är det praktiskt med ett bra kompakt cykellyse som lyser upp bra när det är mörkt. Jag använder en BLF-A6 med ett 18650-batteri. Baklyset är en röd lysdiod med ett LSD NiMH AA batteri.

När jag går ut i ett uthus som saknar belysning är det smidigt att kunna ställa en ficklampa på högkant så att ljusstrålen reflekteras i taket och ger hyfsad belysning i hela uthuset. Samma sak inne vid elavbrott.

Jag har testat att skoga med en Li-ion pannlampa. Det är korta dagar på vintern. Gick bra att fälla och kvista. Bra även för att meka eller rörmoka.

Sedan kan man även utnyttja den högre energitätheten för att ge svagt ljus längre tid.

Även om jag mest använder Li-ion ficklampor så har jag några lampor för AA och D. Och ett litet lager med LSD Ni-MH batterier. Bra för T. Men idag och för SHTF använder jag oftast Li-ion.

För hyfsat hög effektivitet behöver man typiskt 4 AA-batterier. Detta för att man annars behöver extra elektronik för att höja spänningen så att lysdioden tänder. Extra elektronik betyder extra förluster.

Med Li-ion räcker det typiskt med ett enda batteri för att driva en lysdiod hyfsat med ett minimum av elektronik. Med ett enda Li-ion batteri minskar riskerna rejält. De gånger en ficklampa exploderat har det troligen (alltid?) berott på ficklampan använt flera Li-ion batterier och att användaren bytt batterier och då blandat ihop bra/dåliga, tomma/fulla batterier.

En dålig laddare som inte stänger av laddningen vid 4,2 volt kan också orsaka brand.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför farliga Li-ion när det finns LSD Ni-MH?
InläggPostat: sön 14 okt 2018, 17:32 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
NiMH-batterierna har dessutom högre självurladdning än 18650-batterier.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet