Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/switchade-batterieliminatorer-och-laddare-fran-kina-t5124.html
Sida 1 av 1

Författare:  Mizzarrogh [ ons 31 jul 2013, 16:29 ]
Inläggsrubrik:  Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina

Gjorde detta till en egen tråd. Mod/Skogsbonde

En följdfråga kring detta, på ett annat forum har det för några år sedan skrivits om ett otrevligt brand tillbud som inträffade hos en person pga en "väggvårta" (batterieliminator/laddare) Vad har ni att säga kring detta?

Till viktiga grejer av mer robust och okänsligt slag försöker jag att använda linjära aggregat som håller motsvarande Mil standard eller hemmabyggda med 6-12-24-48 osv standard volt i den mån det går. (har annars försökt sålla bort allt man inte använder som ständigt måste laddas).

Nackdel, tynga som bly (Linjära agg blir så gott som alltid fruktansvärda klumpar om man vill ha ut motsvarande effekt som ett modernt switchat) och väldigt bulkiga, särskilt om man använder I-E kärna på trafosarna som jag föredrar... Svåra att få stabila på matningen (jämfört med svitchade agg) utan att kompromissa på enkelheten i uppbyggnad.
Fördel, innehåller få men robusta delar (likriktare brukar jag använda fordons/marinklassade eller klotsar från surplus och liknande).

Svitchat, nackdel, fruktansvärt komplicerat att bygga och dimmensionera/räkna på själv om man inte har stor erfarenhet och ganska djupa kunskaper om hur man gör, många komponenter som kan gå sönder.

Kinakopiorna är ofta underdimmensionerade och har sämrekomponenter för att spara på värdefull metall.
Linjära agg värda namnet byggs knappt alls i Kina för billig export. Det är över huvud taget väldigt få företag som gör sådana idag för den vanliga konsumentmarknaden av högst förklarliga skäl.
(undantaget är vissa Europeiska företag som fortfarande gör utrustning tex för testriggar som skall hålla hög varierbar växelström ut osv där det är fördelaktigt att använda vridtransformatorer med någotsånär hög tolerans osv (Nackdel med äldre och enklare reostatlösningar är att man tvingas bränna bort en massa effekt i onödan vilket man sällan önskar idag därför har dessa lösningar troligen redan fasats ut sedan länge idag)).

Ytterligare en grej med lågpris segmentet från Asien är säkerhets aspekten, något som ju uppmärksammats en del i tidningarna de senare åren efter ett antal tillbud (främst bränder som nämnts, men även direkt risk för elektrisk chock om vissa typer av fel uppstår), somliga med dödlig utgång.



.

Författare:  Ongrid [ fre 02 aug 2013, 11:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina

Jag har ärligt inte tänkt så mycket på det hela... köper ju en del laddare och annat från Kina, men har inte köpt dom allra billigaste. Brukar kolla på nätet efter tester kring vilka som har bäst funktion.
Men då är ju nästan alla switchade.... Vet inte om det är möjligt att bygga en SHTF-utrustning på nåt enkelt sätt med linjära aggregat, och om det är möjligt, hur stor är säkerhetsvinsten jämfört med kostnad/viktökning?

Författare:  grym [ fre 02 aug 2013, 17:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina

självklart att det går

jag hadde gjort det i två steg

1 , se till att det man vill ha fungerande senare ska gå på 12v

2 skaffa några lämpliga saker för att driva det från 12v, då kan man ha två olika sorters
A: linjära, ex 7805, som ger 5 v om man matar det med 8-35v
men dom är innefketiva, ex vid 1A och 12v så är förlusterna 7w

B: skaffa några vettiga switchade omvandlare, finns på ebay för några tior, då är det ofta ställbart
ex mata med 12v och få 5v med 90-95% verkningsgrad

(C: bygg själv och ha gott om reservdelar liggandes)

sedan har man 12v från batteribank och kan ladda det på lite olika sätt

Författare:  Mizzarrogh [ fre 02 aug 2013, 17:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina

Jo, därför jag nämnde just 6 (Viss äldre bil samt Mc etc)-12 (Vanlig "bilel")-24 ("Lastbils el" (vanligt även på en del båtar och traktorer))-48 ((en)vanlig Truckspänning och underhåll osv) volt osv. För att vara kompatibelt med dessa system Grym beskriver.
Samtliga dessa har man då på relativt hög uteffekt som man ju då sedan fritt kan välja hur man vill använda det, kort tid men hög ström eller längre tid över lägre ström, seriekoppling 2X6=12 2x12=24 2x24= 48 osv (samtliga dessa är ju dessutom allmänt vedertagna standarder sedan länge= mycket grejer finns som är enkelt kompatibla med något av dessa system samt enkelt att få tag på utrustning att kunna konvertera emellan osv)... Alternativt parralellkoppling= Konstant spänning men strömmen räcker längre (tex 12V men sex batterier i rad osv (kopplar man en fyrkant i serie med fyra batterier får man således istället 48V och två st i serie ger 24V, nu kan vi även ha ett för 12V och en bank med 24V om vi behöver men vi har samma batterier och behöver inga särskilda för de olika förbrukarna, bara ett extra batteri vilket man ju som regel behöver ändå (eller ett gäng Mc batterier så har vi på samma vis hela spektrat upp till önskad spänning (men dessa har man i mitt tycket begränsad nytta av så det är bättre att komplettera med ett eget batteri för detta och satsa på 12 eller 24V som Grym sade, 12V har något större civilt utbud (48V är ovanligt idag utom i en del fordons och industrisammanhang men används ibland när man behöver ta ut relativt sett hög effekt (tex en truckmotor eller liknande)).))).

Enklaste linjäragget (För växelström) består i princip av en stor transformator, kondensator samt en likriktarbrygga. Transformatorns max KONTINUERLIG utström är det som sätter gränsen (övriga komponenter är lättare att överdimmensionera eller stacka (tex kondensatorer är lätta att stacka då det sällan behöver vara hårfint (bara effekten totalt inte blir underdimmensionerad (om man har grundläggande kunskaper dvs)), inte heller med transformatorn så länge den inte är underdimmensionerad så länge spänningen blir korrekt i slutänden av kedjan), det finns ingen teoretisk övre gräns för transformatorn men tänker ej lägga ut om detta här då man i sådanahär sammanhang ytterst sällan använder transformatorer med såpass mycket massa att det har någon egentlig praktisk betydelse i sig (har dock ingen betydelse för utmatningen).).
Underdimensionerade komponenter kan däremot orsaka problem.

Författare:  grym [ lör 03 aug 2013, 23:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina

säkerhetsvinsten, hm, en vettigt avsäkrad transformator i större storlken, över en 100w/VA har jag mycket sällan sett gå sönder, även 100 år gamla saker funkar, 40 år gammalt är inga problem, och jag litar på dom för framtiden med

likriktarbryggor, går sönder aningens oftare, men sällan, elektrolytkondigar, åldras, speciellt om dom är utsatta för hög temperatur och stora strömmar i förhållande till vad dom ska ha

så ett vettigt dimensionerat linjär agg, lär hålla 100 år eller mera
om det är vettigt gjort är det helt klart lagningsbart med

8|> varianten är, vridtrafo - trafo - likriktarbrygga - kondensatorer, med lite säkringar o.s.v är det i stort sett vandalsäkert allternativ, och funkar från 0v till vad man får ut från trafon, rekomenderas
(tungt, klumpigt och dyrt, men det är en annan sak :twisted: )

Författare:  Mizzarrogh [ sön 04 aug 2013, 11:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Switchade batterieliminatorer och laddare från Kina

Jo, det är sant men ibland förekommer bra nätagg ihop med diverse andra grejer, tex en del kommunikationsutrustning, äldre faxar, mm man kan hitta bland skrot, har några väggvårte trafos och svitchade agg som ger 24V DC av hyfsad kvalitet samt ett par gamla linjäragg osv från skrot och surplus. Vill man kan man ju också göra om tex gamla datorkuber (enklast är gamla AT agg som man i princip inte behöver göra någonting med förutom att eventuellt bygla ihop några kablar och andra småsaker (moderna ATX behöver som regel en barlast av något slag (tex en bil lampa eller en kraftig resistor, etc) för att fungera bra vid låg belastning) och annat men de ger ganska "grov" utström och är en ganska krattig lösning men de är ju idag billiga och lätttillgängliga, de är dock inte särskilt hållbara jämfört med gamla Militära lösningar och motsvarande, men som Grym antyder väger sådana grejer fruktansvärt mycket (och komponenterna är mycket dyrbara nya men innehållets vesäntliga delar är nästan outslitliga om man hittar bra grejer som sagt, har en del grejer från 40 talet och ännu äldre som fungerar lika bra idag som då, har även grävt fram en del delar ur marken som legat där 50 år och utsatts för eld och is mm men som ofta ändå gått att meka igång för testlabb av en del Mil grejer... Försök hitta sådant idag! ) så allt sådant får man som regel räkna som stationärt eller fordonsburet för modern civilt bruk även om det anges som bärbart i instruktionerna...

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/