Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ficklampstips.
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 22:56 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Jag har nu under en tid letat efter den perfekta Survivalist lampan och nu kommer lite tankar och tips kring det.

Jag fastnade rätt snabbt för FourSevens lampor det är ett märke som har grundats av en flashaholic som hängt en del på Candlepowerforum och vet vad vi ficklampsnördar vill ha. Foursevens började som en onlineaffär för ficklampor men är numera en tillverkare av kvalitetsficklampor och har nära samarbete med Olight. Jag tycker att foursevens känns strået vassare än Olight mycket på grund av hur dom ligger i handen och hur man roterar igenom de olika ljusstyrkefaserna. Det är ett amerikanskt märke med tillverkning i Kina men låt er inte skrämmas av Kina dom har ett mycket gott ryckte.

Bild

Som ni ser har jag hunnit införskaffa en hel del av de olika modellerna och testat dom. Alla har sina fördelar men om jag bara fick välja en så skulle det vara Foursevens Quark Pro QPA fjärde lampan från höger http://www.foursevens.com/products/QPA-AE. Och det på grund av följande anledningar.

* Den är av ett mycket behändigt formatvikt med batteri 72 gram och 9,5 cm lång. Det finns så klart mindre lampor men då tycker jag att det är så lätt att tappa dom.
* Den går på endast 1 AA batteri och funkar lika bra med uppladdningsbara NiMH som med Alkaliska. Något som gör att den är mycket lätt att hitta batterier till även i en SHTF situation det är bara att plundra en fjärrkontroll.
*Den lägsta ljusnivån är på 0,2 lumens och då räcker ett batteri i 10 dagar. Den mycket låga ljusnivån gör att man kan vara diskret vid kartläsning och annan aktivitet. Den starkaste nivån är på 130 lumens och trots att den har en rätt liten reflektor så kastar den ljuset bra. 130 lumens räcker med denna lampa i de allra flesta situationer. Sen har den 3 andra ljusnivåer där emellan och kan även blinka SOS på morse. Plus en funktion som kallas pulse där den ger i från sig ett blink var 10:e sekund bra att markera lägerplatser i mörker mm. Även en strobefunktion för att förvirra och förblinda en motståndare.
*En robust och kvalitativ känsla i handen.
* Det går lätt och snabbt att hitta dom olika ljus nivåerna där den lägsta och den högsta nås genom att antingen ha huvudet åtskruvat eller något uppskruvat. De övriga nivåerna nås genom att stänga av och på lampan i snabb följd.
* Man tänder och släcker med en knapp bak på lampan och trots det så kan man ställa den som ett ljus på på bakändan.
*Den har current regulation för jämt ljusflöde, smart krets för att kunna använda uppladningsbara batterier och reverse-polar protection för att inte skada lampan om man sätter batteriet felvänt. De två senare brukar sällan vara ett problem men med denna lampa har man extra säkerhet just in case.
*IP-8 Standard. Framgår ej till vilket djup men IP-7 är vattentät på 1 meter så IP-8 är bättre.

Den kommer med extra o-ringar, ett bältesclip som kan tas bort, en justerbar lanyard (paracord) och ett hölster. Så den kan bäras på många sätt. Jag har tappat den i asfalten från 1 meter och den höll bra. On/off knappen är lagom trög för att inte sättas på av misstag men utan att vara för trög. Priset är 63 dollar (ca 400:-) man kan beställa fraktfritt direkt från deras hemsida så slipper man tull vilket jag har gjort i alla fall utom 1 så är det priset som står på sidan som blir slutpris. Frakten tar ca 2 veckor till Stockholm.

Bild

Bild

En liten lampa men i samma liga som betydligt större och mer batteritörstande dito. Fråga gärna om de andra på bilden om du vill veta skillnaden mellan de olika modellerna.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 23:25 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 06 jan 2013, 20:30
Inlägg: 41
Har själv just bestält en Ultrafire c8 cree. tror jag den heter
Då jag vill ha en med lite knuff i.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 23:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har haft snart sagt varje modell av 4Sevens lampor, och jag måste hålla med. Väldigt mycket lampa för pengarna, och bra funktioner för survivalisten. Om man ska se till extrem slitstyrka så borde man nog välja en med vridbrytare, då en klickbrytare ofta är det första som slits ut på en modern lampa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 23:36 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
kung skrev:
Har själv just bestält en Ultrafire c8 cree. tror jag den heter
Då jag vill ha en med lite knuff i.


Hittar inte den har du länk?

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 23:43 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Ongrid skrev:
Jag har haft snart sagt varje modell av 4Sevens lampor, och jag måste hålla med. Väldigt mycket lampa för pengarna, och bra funktioner för survivalisten. Om man ska se till extrem slitstyrka så borde man nog välja en med vridbrytare, då en klickbrytare ofta är det första som slits ut på en modern lampa.


Har du pajat någon klickbrytare på Foursevens? Men du har rätt fast just den modellen finns inte med vridbrytare.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 23:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har varit med om att nån enstaka lagt av... men då talar vi om erfarenhet av omkring femtio lampor, och en del av dom användes väldigt mycket


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 07:19 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 06 jan 2013, 20:30
Inlägg: 41
Bodis skrev:
kung skrev:
Har själv just bestält en Ultrafire c8 cree. tror jag den heter
Då jag vill ha en med lite knuff i.


Hittar inte den har du länk?


http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0746332590


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 09:25 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Har två stycken Led Lenser och har en vattentät ner till 5m som har solcell och dynamo för ner batterierna tar slut. 8)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 09:37 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
kung skrev:
Bodis skrev:
kung skrev:
Har själv just bestält en Ultrafire c8 cree. tror jag den heter
Då jag vill ha en med lite knuff i.


Hittar inte den har du länk?


http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0746332590


Verkar för billigt för att vara sant. Vad vet du kvalitén på dessa? Vet du hur man roterar mellan nivåerna? Jag blev väldigt sugen på den :).

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 09:45 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 06 jan 2013, 20:30
Inlägg: 41
Kolla på youtube där finns massor med klipp om denna lampa. Tycker den verkar vara bra kvalite av det jag har sett för dom pengarna. Bestälde via aliexpress och fick betala 12 dollar ink frakt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 10:17 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
kung skrev:
Kolla på youtube där finns massor med klipp om denna lampa. Tycker den verkar vara bra kvalite av det jag har sett för dom pengarna. Bestälde via aliexpress och fick betala 12 dollar ink frakt.


Aliexpress? Då är du väl medveten om att du får en billig kinesisk kopia va? Lyser gör den ju förstås, men det lär ju inte sitta någon äkta cree-diod i den utan en betydligt billigare och sämre kinesisk diod. Men den ser ju ut som orginalet förstås, om man inte tittar riktigt nära på detaljerna.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 10:39 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 06 jan 2013, 20:30
Inlägg: 41
Ja visst men i dom här prisklasserna så är allt tillverkat
I kina oavsett vart du köper. Jag vet folk som bestält saker från både usa och andra länder som fått "kina kopia" när dom trott att det är orginal och inte upptäkt det förens
Långt senare. Min erfarenhet av att köpa från kina och liknade ställen är att mycket håller hög kvallite. I vissa fall kan du inte skilja på pirat eller orginal varken i utsende eller funktion. Vart tror du led dioderna tillverkas någonstans!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 14:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Gnaug skrev:
Citera:
Aliexpress? Då är du väl medveten om att du får en billig kinesisk kopia va? Lyser gör den ju förstås, men det lär ju inte sitta någon äkta cree-diod i den utan en betydligt billigare och sämre kinesisk diod. Men den ser ju ut som orginalet förstås, om man inte tittar riktigt nära på detaljerna.


Det finns ju ingen väst-tillverkad Ultrafire, så i den meningen så är ju alla billiga Ultrafire på nätet original. Vad gäller Cree-dioden som sitter i dom så är dom ofta tillverkade av Cree, men har inte alltid så hög kvalitetsklassning, och dom sitter ibland på lågkvalitets-PCB med sämre värmeavledning som följd.

Har man tur så får man en bra diod, och har man otur så får man en sämre :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tor 18 apr 2013, 16:38 
Jag köpte faktiskt 10 st LED lampor på Rusta. 100:- för allt. 3AAA batterier och lyser förvånansvärt bra. Klart dom kommer gå sönder. Kanske någon överhuvud taget inte fungerar. I sopkorgen med den och fram med en ny. På lite sikt kanske det blir svårt att hitta batterier, och dom omladdbara börjar bli dåliga. Då tar jag fram en av mina vevbara lampor. För en vacker dag kan det vara det enda som funkar. Så i en taskig situation tror jag: Dynamodriven!

Ps. Kan även ladda mobilen med dom.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: tor 18 apr 2013, 18:00 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
carlsson56 skrev:
Jag köpte faktiskt 10 st LED lampor på Rusta. 100:- för allt. 3AAA batterier och lyser förvånansvärt bra. Klart dom kommer gå sönder. Kanske någon överhuvud taget inte fungerar. I sopkorgen med den och fram med en ny. På lite sikt kanske det blir svårt att hitta batterier, och dom omladdbara börjar bli dåliga. Då tar jag fram en av mina vevbara lampor. För en vacker dag kan det vara det enda som funkar. Så i en taskig situation tror jag: Dynamodriven!

Ps. Kan även ladda mobilen med dom.


Personligen är jag allergisk mot låg kvalité så jag köper hellre en bra och dyr än tio billiga lågkvalitativa. Jag vill kunna lita på mina grejer i en trång situation. Det finns bra anledningar till att astronauter och bergsklättrare inte köper sina lampor eller annan viktig utr på Ica. Som slit och släng i hemmet så visst men om man snabbt måste lämna hemmet på obestämd tid så duger det knappast.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet