Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: ons 22 apr 2015, 19:30 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Söker power packs (storlek 2 x18650) som levererar stabila 5V ända ner tills dess att skyddskretsen i mina 18650B slår av. Vill köpa tomma och de ska gå att öppna hyfsat enkelt då jag oftast vill ladda med min opus.

Ska försörja/ladda videokameran så stabil ström ut är viktigt.

Några tips?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: ons 22 apr 2015, 20:45 
Här är några tester, även på 2x18650:

http://www.lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html

(ENB kan kanske vara intressant, men klarar nog inte protected batterier...)

Jag har köpt 2 DIY powerpack med ledning av information där. Och stoppade unprotected Panasonic 18650B i dem. De fungerar utmärkt, men jag använder dem inte till så krävande saker. 4x18650 Ruinovo (liten, robust i metall, svåröppnad, inga långa batterier) och 4x18650 Coolook (större, plast, lättöppnad).

Fasttech säljer Ruinovo, både 2x18650 och 4x18650.

Jag gillar Ruinovo bäst. Perfekt 5 volt hela urladdningen även med 18650B. Hög verkningsgrad. Men den kräver att du laddar utan att ta ut. Och att du då har en lämplig USB-kabel och powersupply. Då kan man ladda snabbt med 2A.

Men kanske det kommit bättre grejer nu?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: ons 22 apr 2015, 21:40 
Beställde en tom Ruinovo för 3x18650 för att testa.
https://www.fasttech.com/products/0/10004450/1340502-ruinovo-302-1a-2-1a-3-18650-dual-usb-output
Tänk som batteribank till solcell i ryggan. Får väl se hur det funkar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: ons 22 apr 2015, 22:00 
vilken ström behövs?

jag hadde kört med en lös switchad agg så kör dom ända ner till batteriena är slut


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: ons 22 apr 2015, 23:26 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag behöver inte så mycket ström, laddaren till kameran är på 1.0A

Tänkte ha 2st powerpacks och en solcellsladdare, dvs går man ut på dagstur så ligger laddaren och fyller ena power packen under dagen i lägret och den andra hänger med. Jag kan nöta på rätt bra under en dag med 2x18650 @ 2x3400mA plus kamerabatteriet.

Kameran drar typ 1000mA/h @ 3,6V

Extra orginal kamerabatterier innehåller väldigt lite Ah, kostar satan etc.. powerpack känns mycket vettigare. Kameran kan både laddas och köras direkt från sådana.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: tor 23 apr 2015, 11:26 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har två sådana:
https://www.dustinhome.se/product/5010777981/pb-1050

Kanske kan vara ett billigt alternativ? Går du på tur med två fulla sådana så behöver du kanske inte ens solcellsladdaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: tor 23 apr 2015, 18:02 
mrlowrisk skrev:
Jag har två sådana:
https://www.dustinhome.se/product/5010777981/pb-1050

Kanske kan vara ett billigt alternativ? Går du på tur med två fulla sådana så behöver du kanske inte ens solcellsladdaren.


Jag gissar att den innehåller 6 st 2600 mAh 18650? Liggande 3 i bredd och 2 i längd. Stämmer bra med 15600/6=2600 mAh och 15,6*3,7=57,72Wh.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: tor 23 apr 2015, 19:40 
Skogsbonde skrev:
mrlowrisk skrev:
Jag har två sådana:
https://www.dustinhome.se/product/5010777981/pb-1050

Kanske kan vara ett billigt alternativ? Går du på tur med två fulla sådana så behöver du kanske inte ens solcellsladdaren.


Jag gissar att den innehåller 6 st 2600 mAh 18650? Liggande 3 i bredd och 2 i längd. Stämmer bra med 15600/6=2600 mAh och 15,6*3,7=57,72Wh.


Är det bara jag som irriterar mig på att dom skriver 15600mAh med stoora bokstäver följt av 5V vilket får medelsvensson att anta att det är den kapaciteten vid 5V och inte 3,7V. Visst det går ju att räkna ut eftersom dom även skriver kapacitet i Wh men ogillar det för något som är avsett för 5V in och ut. Borde stå 11500mAh vid 5V..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: tor 23 apr 2015, 19:54 
japp, det är grovt fel, det borde stå wh eller någon energi och inte så folk blir lurade


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 17:52 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Exodus skrev:
Skogsbonde skrev:
Jag gissar att den innehåller 6 st 2600 mAh 18650? Liggande 3 i bredd och 2 i längd. Stämmer bra med 15600/6=2600 mAh och 15,6*3,7=57,72Wh.


Är det bara jag som irriterar mig på att dom skriver 15600mAh med stoora bokstäver följt av 5V vilket får medelsvensson att anta att det är den kapaciteten vid 5V och inte 3,7V. Visst det går ju att räkna ut eftersom dom även skriver kapacitet i Wh men ogillar det för något som är avsett för 5V in och ut. Borde stå 11500mAh vid 5V..


Jag har räknat på det ett par gånger innan jag beställde för det gick som inte ihop. Men folket på Dustin kan förmodligen inte skilja en MA från en mA så det är nog ett ärligt misstag.

Måtten stämmer med det, jag försökte bryta lite på den men den verkar limmad så jag kan inte få upp den och bekräfta. Den har i alla fall fungerat bra för mig. Mycket bang för det priset.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 18:14 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
Exodus skrev:

Är det bara jag som irriterar mig på att dom skriver 15600mAh med stoora bokstäver följt av 5V vilket får medelsvensson att anta att det är den kapaciteten vid 5V och inte 3,7V. Visst det går ju att räkna ut eftersom dom även skriver kapacitet i Wh men ogillar det för något som är avsett för 5V in och ut. Borde stå 11500mAh vid 5V..


Nejdå, du är inte ensam. Att ange kapaciteten på ett batteri vid nominell spänning är väl helt logiskt men här handlar det ju om något helt annat. 6st nimh parallellt ger ju också med lätthet 10ah men är knappast lika användbara för att ladda en surfplatta 2 gånger om...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 19:20 
Exodus skrev:
Borde stå 11500mAh vid 5V..


Egentligen är det också fel. Detta eftersom det sker en spänningsomvandling som i bästa fall har en verkningsgrad på 90%. Mer troligt närmare 80%, men det beror på hur mycket ström man tar ut.

Så mer korrekt, rent teoretiskt, är att den är på ca 10000 mAh vid 5 volt, eller 50 Wh.

Fast jag misstänker att även det är överdrivna uppgifter. Vid en test skulle jag gissa att den klarar kanske högst 50-75% av det. Det är mycket fantasi när det gäller specifikationer av färdiga batteribankar. Jag litar inte på någon tillverkare som anger den råa kapaciteten på batterierna istället för den uppmätta faktiska kapaciteten på batteribanken vid 5 volt. De har visat tydligt att de inte är ärliga och inte vill tala om den faktiska kapaciteten. Det borde vara en enkel uppgift för en tillverkare att testa kapaciteten och tala om hur stor den faktiskt är, istället för att fantisera.

Det är därför jag föredrar att köpa en tom batteribank som vid oberoende test visat sig ha hyfsat effektiv elektronik och sedan sätta in de allra bästa batterierna jag kan hitta. Panasonic NCR 18650B.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 22:22 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Vilka delar köper du då? Vad kostar det?

Jag tycker det är viktigt att vi som kan räkna på energi upplyser de som tror de köper det bästa bara för att det är dyrast.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 22:35 
för övrigt så lägger jag till lite

när det gäller swtchade saker så bör, läs skall man ha överspänningsskydd, för skadas feedbacken (ex glapp) så kan man få 30-80v ut från något som ska ge 5v

sedan skadar det inte att ha någon extra konding mellan plus och minus

en lagom zenerdiod ger vettigt skydd, behövs dock relativt stora saker 5.6v 5w är rimligt för usb sakerna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Power pack med konstant 5V?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 23:09 
mrlowrisk skrev:
Vilka delar köper du då? Vad kostar det?

Jag tycker det är viktigt att vi som kan räkna på energi upplyser de som tror de köper det bästa bara för att det är dyrast.


Jag kollade testerna på http://www.lygte-info.dk och har även gjort egna tester av de batterier jag använde.

Och köpte med ledning av det en Ruinovo med 4 st 3400 mAh Panasonic NCR18650B batterier som jag sedan monterade.

Faktorer som var viktiga vid mitt val var hög verkningsgrad. Stabil 5 volt. Kompakt format. Mycket låg strömförbrukning oanvänd. Fungera bra ihop med NCR18650B. 2A laddström. 2 USB ut och minst en 2,1A. Priset var inte en faktor, jag ville ha en kompakt och kraftfull powerpack. Och jag var inte villig att lita på någon tillverkares specifikationer, särskilt inte när de är uppenbart missvisande och felaktiga. Resultatet blev en 4x18650 power bank som jag tror är bland de bästa som går att köpa. Jag misstänker dock att skillnaden mellan elektroniken i olika power packs skiljer relativt lite. Största skillnaden är nog vad det är för batterier som sitter i dem. Inte alla är så bra...

https://www.fasttech.com/p/1340301
http://lygte-info.dk/review/Review%20US ... %20UK.html

Den främsta bristen är att laddalgoritmen inte är helt optimal. Det tar lite onödigt lång tid att ladda, även med 2A. Det tar ca 15 timmar att ladda från tomt med 1A och 10 timmar med 2A.

Kostade $42.64 omonterad men komplett med batterier och laddkabel. Jag hade en bra 2A USB-laddare sedan innan. Bara batterierna kostar $29.64.

Idag är $42.64 ungefär SEK 370:-


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet