Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kort recension av laddaren Klarus CH1 Smart Charger.
InläggPostat: tor 24 nov 2016, 21:51 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Köpte för en tid sedan en ficklampa som använder 18650 batterier och behövde därmed en laddare. Ville ha en liten USB driven laddare som klarar att ladda ett batteri åt gången och gärna klara flera typer och storlekar av batterier. Letade ett tag och hittade sedan denna för ca 95SEK, priset taget 2016-11-24,på [url]Banggood.com[/url]. Finns säkert på andra ställen också.

OK, så den tekniska biten klarar andra av bättre, se här: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?401299-Test-Review-of-Charger-Klarus-CH1.

Jag tänkte mer kommentera intryck som användning och handhavande osv:
+ Den är verkligen liten 84X36X27mm och lätt 40g vilket gör den väldigt lätt att ta med sig (EDC) om man behöver trycka in lite ström i ett batteri.
+ Klarar ganska många olika typer av batterier och storlekar. För min del är det 18650, AA samt AAA som gäller.
+ Anpassar laddningen efter batteritypen.
+ Har lite olika typer av skydd för batteriet men inte helt säker på om den känner av temperaturen under laddning på batteriet.
+ Micro USB matad.
+ Enkel att hantera med lampor som visar laddning pågår/batteri fel insatt/klar.
+ Ska kunna fungera som strömkälla (USB ut) och kunna ladda andra enheter. Har inte testat detta men ovanstående test hade synpunkter på detta.

- Ingen koll på batteriets status och tid kvar till fullt laddat. I och för sig inte så konstigt eftersom den inte har någon display.
- Batteriet blir ganska varmt (ingen aning om detta är normalt för 18650 celler). De batterier jag har kommer för övrigt från en slaktad laptop.
- Antagligen inte det skonsammaste sättet att ladda batterierna på (påverkar livslängden på cellerna).
- Funderar på laddningstiden lite, svårt att veta vad som är normalt eller långsamt.

Summering:
Om man vill ha en liten portabel "nöd laddare" eller powerbank så kan denna fungerar som del av ens EDC. Är dock lite konfunderad över att batterierna blir ganska varma under laddningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kort recension av laddaren Klarus CH1 Smart Charger.
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 18:51 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Den laddaren är säkert samma som Thrunite sålde (rebranded?). Den ser likadan ut på bilden, förutom annan färg på plasten.
Mycket nöjd med min för övrigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kort recension av laddaren Klarus CH1 Smart Charger.
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 00:09 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
KristalKlart skrev:


Li-ion batterier bör inte laddas över 4,20v. Annars ökar brand och explosionsrisken. Antalet laddcykler som batteriet klarar minskar annars också.

Enligt testet överskred laddaren 4,20v litegrann när den matades med 5v och till 4,3v när den matades med 12v. Personligen skulle jag vara tveksam till att använda en sådan laddare. Möjligtvis utomhus på en plats där en brand är hanterbar.

Jag har inga separata 18650-celler, men om jag haft det hade jag nog gärna accepterat ca 75% kapacitet och laddat till bara tex 4,0v för att få säkerhetsmarginal och på köpet dessutom ca 4 gånger fler laddcykler.

Testet påpekar även feltryck på etiketten och att laddaren använder USB-kontakt för 12v. Det indikerar att de prioriterat annat än kvalité och säkerhet.


KristalKlart skrev:
De batterier jag har kommer för övrigt från en slaktad laptop.


Har de inbyggd skyddskrets, eller har den också slaktats? Jag hade varit ännu mer skeptisk till att använda en osäker laddare tillsammans med Li-ion batterier utan skyddskrets.

Allt ovanstående är baserat på vad jag läst på nätet. Finns säkert andra här på forumet som har mer koll och egen praktisk erfarenhet, tex Skogsbonde eller grym.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kort recension av laddaren Klarus CH1 Smart Charger.
InläggPostat: mån 20 mar 2017, 20:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
lalle skrev:
KristalKlart skrev:


Li-ion batterier bör inte laddas över 4,20v. Annars ökar brand och explosionsrisken. Antalet laddcykler som batteriet klarar minskar annars också.

Enligt testet överskred laddaren 4,20v litegrann när den matades med 5v och till 4,3v när den matades med 12v. Personligen skulle jag vara tveksam till att använda en sådan laddare. Möjligtvis utomhus på en plats där en brand är hanterbar.

Jag har inga separata 18650-celler, men om jag haft det hade jag nog gärna accepterat ca 75% kapacitet och laddat till bara tex 4,0v för att få säkerhetsmarginal och på köpet dessutom ca 4 gånger fler laddcykler.

Testet påpekar även feltryck på etiketten och att laddaren använder USB-kontakt för 12v. Det indikerar att de prioriterat annat än kvalité och säkerhet.


KristalKlart skrev:
De batterier jag har kommer för övrigt från en slaktad laptop.


Har de inbyggd skyddskrets, eller har den också slaktats?
Jag hade varit ännu mer skeptisk till att använda en osäker laddare tillsammans med Li-ion batterier utan skyddskrets.

Allt ovanstående är baserat på vad jag läst på nätet. Finns säkert andra här på forumet som har mer koll och egen praktisk erfarenhet, tex Skogsbonde eller grym.

Laptopceller (18650) har aldrig var sinn skyddskters, utan det är en gemensma för alla celler i batteriet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet