Swedish Survivalist
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Multistarter Z1
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/multistarter-z1-t7818.html
Sida 1 av 1

Författare:  Jaakko [ lör 18 okt 2014, 06:28 ]
Inläggsrubrik:  Multistarter Z1

Jag fick låna en multistarter z1 av en kompis.
(Är inte inblandad i försäljning av denna på nåt sätt).
Den är ett starthjälpsbatteri av typen LiFePO4 (litiumferrofosfat) med spänningen 12V.
Inget konstigt med det, de har funnits på marknaden en tid nu, speciellt då till elcyklar.
Tillbehören övertygar. Den kommer med en väska som innehåller startkablar, åtta koaxial-strömkontakter, mikrousb, miniusb och ipad-kontakt. En stark ledlampa sitter i änden.
Laddningsindikator finns. Den kan laddas från 220V och 12V. Laddströmmen är 15V 1A.
Strömutgång för laptop är 12V, 16V och 19V, men de räcker knappast till mer strömslukande laptops. Mina netbooks laddade den utan bekymmer.
Laddningsomvandlaren gav ut en del radiostörningar tyvärr.
Startkabelutgången mätte 13V och den tog också emot laddning den vägen då jag provade. Laddningsomvandlaren behöver inte vara igång för att få ut 12V ur starthjälpskontakten, och då blir det heller inga radiostörningar.
Nu funderar jag på att ersätta blybatteriet till min mobila radiosändare med en multistarter. Den har nästan dubbla kapaciteten jämfört med ett 7Ah blybatteri, en fjärdedel av vikten men priset är åttafaldigt.
Nån som har erfarenhet av den här eller nåt annat laddsystem med LiFePO4 batterier?
Bild

Författare:  Jaakko [ lör 18 okt 2014, 11:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

Nu är den testad. Laddning från avstängningsspänningen 11.0 volt till full laddspänning 15.0 volt, laddström 2.0A, tid 1h10min. Den tog alltså in ungefär 2.2Ah. Därifrån är det en lång bit till 13600mAh som det står på apparaten. I manualen står det 36000mAh, vilket antagligen är ett kinesiskt skrivfel. Varningsteksten på startkabeln: "Please don't connect the red clip and black clip, otherwise it may lead to danger" :) Enligt manualen är laddtiden med originalladdaren (15V 1A) fyra timmar. Det säger redan en del om kapaciteten.
Jag rekommenderar inte den här produkten. Priset är för högt i förhållande till kapaciteten.
EDIT: kan det vara så att den verkliga totala kapaciteten är 3600mAh? För att göra den mer attraktiv har nån satt en etta före på produktens etikett, 13600mAh, och en annan skojare har satt en nolla efter i manualen, 36000mAh?
EDIT2: Samma produkt (eller väldigt lika) finns på fler ställen på internet.
http://www.all-battery.com/TenergySideK ... 51095.aspx 129.99$
Samma mAh, men 2-3 timmar laddtid med 15V 1A laddare, enligt manualen.

Författare:  grym [ lör 18 okt 2014, 11:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

jag hadde gått på att köpa bra 18650 celler, haft en vettig (läs svårt att hitta) batterihållare och separat laddare

se i 18650 tråden

skulle jag vilja ha starthjälp så hadde jag kört på ungefär samma modell, men haft en 10A stepdown som laddar bilbatteriet tills 18650 batterierna är slut och försökt starta med den istället

Författare:  proppen [ lör 18 okt 2014, 21:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

En annan liknande produkt nämnde 12v 1A med 3 timmar laddtid. 12 * 3 = 36 Wh. Kan dom ha blandat ihop wattimmar med amperetimmar? 13600 får jag inte grepp om hur dom kan ha "listat ut"...

Vilket skräp. Kan bara säga att jag är glad jag inte hunnit köpa en själv.

Författare:  Jaakko [ sön 19 okt 2014, 10:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

Som jämförelse, här är en riktig 12V 12Ah LiFePO4 ackumulator:
http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM-6V ... html?cur=1
Vikt 1,9kg. Max urladdningsström 24A
Här är en cell, av vilka det behövs 4 stycken för att göra ett 12V 10Ah batteri:
http://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-ce ... html?cur=1
Vikt 0,307kg per styck. Max urladdningsström 30A (<15s).

Författare:  packard [ mån 23 feb 2015, 10:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

Vad tror ni om denna?
http://verktygsboden.se/batteriladdare- ... tifunktion

Författare:  Jaakko [ mån 23 feb 2015, 10:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

packard skrev:

Samma skit i annan förpackning.
Om ett riktigt 12V 12Ah LiFePO4 väger 1,9kg, hur har de då lyckats packa in 12000mAh + elektronik i 0,5kg?

Starthjälpen har antagligen 4st celler på 3,7V. Kineserna har räknat ihop 3000mAh som det står på cellerna, multiplicerat med 4 och kommit fram till att dett totalt är 12000mAh kapacitet :smack:

Räkna med 2200 - 2700mAh totalt.

Författare:  drbengt [ mån 23 feb 2015, 11:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

Mitt tips är att köpa den absolut billigaste multistartern/starthjälpen man kan hitta med de funktioner man anser sig behöva. Sen slänger du originalbatteriet åt helvete och köper ett riktigt batteri från www.hobbyking.com. Köper du en större starthjälp så köp ett fett blybatteri istället för de små som sitter i original.

Det finns en anledning till att dessa produkter kostar ungefär lika mycket som ett OK batteri. De har helt enkelt ett uruselt inbyggt batteri för att spara pengar...

Författare:  packard [ mån 23 feb 2015, 11:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

Jaakko skrev:
packard skrev:

Samma skit i annan förpackning.
Om ett riktigt 12V 12Ah LiFePO4 väger 1,9kg, hur har de då lyckats packa in 12000mAh + elektronik i 0,5kg?

Starthjälpen har antagligen 4st celler på 3,7V. Kineserna har räknat ihop 3000mAh som det står på cellerna, multiplicerat med 4 och kommit fram till att dett totalt är 12000mAh kapacitet :smack:

Räkna med 2200 - 2700mAh totalt.


Vad jag Har förstått att den modellen innehåller litium polymer batterier,
Vad skillnaden på LiFepo4 och litium polymer?

Författare:  drbengt [ mån 23 feb 2015, 12:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Multistarter Z1

packard skrev:
Jaakko skrev:
packard skrev:

Samma skit i annan förpackning.
Om ett riktigt 12V 12Ah LiFePO4 väger 1,9kg, hur har de då lyckats packa in 12000mAh + elektronik i 0,5kg?

Starthjälpen har antagligen 4st celler på 3,7V. Kineserna har räknat ihop 3000mAh som det står på cellerna, multiplicerat med 4 och kommit fram till att dett totalt är 12000mAh kapacitet :smack:

Räkna med 2200 - 2700mAh totalt.


Vad jag Har förstått att den modellen innehåller litium polymer batterier,
Vad skillnaden på LiFepo4 och litium polymer?


Där råder en viss begreppsförvirring. Lipo är vanligen benämningen på en Lithium-Kobolt kemi, mjuka batterier frekvent använda inom RC. LiFePo är också en lithiumkemi fast med järn som katod. Tyvärr används begreppen ibland synonymt. LiFePo ser ut som klassiska runda batterier. LiPo är mjuka och ofta avlånga. Vilken kemi som är bäst till vad råder där delade meningar om. Är du intresserad så läs på där finns spaltkilometer skrivet.

För en startanordning tycker jag LiPo är den bästa lösningen. Köp ett batteri från länken nedan så har du startström så det räcker för att få igång de segaste av motorer eller ladda en hel flock telefoner.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/