Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 11:22 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 01 apr 2011, 23:18
Inlägg: 19
Jag köpte en liten billig handvevad generator från Kina. Den skall enligt beskrivningen kunna ladda t.ex. en mobiltelefon via sin USB-utgång. Jag fattar att man inte skulle förvänta sig något kärnkraftverk precis, men det händer verkligen ingenting med batterinivån på telefonen. Det var en medveten risk när jag köpte den här sortens skräp, så jag är inte förvånad.

Frågan är om det finns handvevade generatorer med USB-utgång som håller bra kvalitet och har prestanda för att i alla fall nödladda en pryl genom några minuters vevande?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 11:33 
en normal usb är för max 0.5 A och en modernt batteri är på flera Ah
laddverkningsgraden runt 1.3, du måste mata in 1.3x Ah
ex 2Ah så får du veva i 5.2 timmar innan det blir fulladdat

10% är över en halvtimmas vevande, och med dom små fula så är det jobbigt redan efter ett par minuter
man får veva hårt för att komma upp i dom där 0.5A

om laddaren klarar att ge 1A blir den trög nog för att man måste ha kraftigare vevanordning

fundering jag haft vore att bygga om en öppen haspelrulle till vevgenerator med en blc motor, då kan man både veva ordentligt och få ström nog, men det blir mycket otympligare

en fotpedeldriven historia av bra kvalitet vore än bättre


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 11:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Alla normala vevgeneratorer jag provat har främst fungerat som veva-medans-du-pratar till telefoner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 11:59 
det finns flera andra sätt, som jag har lust att prova

ex, gammal cykeldynamo och schotkylikriktare konding och stepdownscwitcat till 5v
eller en beg batteridriven skruvdragare

det som ställer till det med dom små billiga är en usel växelådda med dålig verkniskgrad och en generator med klen verkningsgrad och dålig oergonomisk vev


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 12:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
finns det något cykelställ i bra kvalitet där man kan ställa upp cykeln i bakhjulet och ladda USB-enheter och batterier?

eller motionsutrustning (i bra kvalitet) med liknande funktion?


lite dyrt (för mig) här

http://www.econvergence.net/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 14:27 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag byggde ett av trä i slöjden när jag var liten...

Inte särskilt svårt egentligen.
Men väger bly om man gör det i trä...

Du kan även montera flera dynamos på ett och samma hjul med några mindre modifikationer.
Om cykeln hänger fritt så känns det inte av så mycket om man ökar till tre dynamos tex.
(sedan börjar det bli ont om plats, men man får klura litet... :) )

Byggde ett sådant "multihjul" av skrotade cykeldelar när jag var liten och det funkade rätt bra.
(bortsett från att jag hade dåligt samvete länge efteråt för att ha sågat sönder morsans cykel... :notme: )

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 16:06 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 01 apr 2011, 23:18
Inlägg: 19
Tack, den enkla överslagsräkningen bekräftade min upplevelse; duracellkaninen kan inte ladda Tjernobyl.

Hur svårt är det för en enkel människa att anpassa en gammal dynamo till att ge standardiserad USB-laddning ut? Att sätta den på motionscykeln blir den lätta biten. Någon som kan ge en enkel anvisning ("köp pryl A och B, löd ihop såhär")?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 16:52 
numera ganska enkelt

man kollar om man kommer över eller under 5v vid normalt vevande

om det är likströmsgenerator ska man ha en felvevningsdiod
om det är en växelströmsgenerator så likriktarbrygga och konding

sedan till lämplig step up eller step down modul som sedan ger 5v ut med bra verkningsgrad

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/lite-funderingar-med-billiga-switch-agg-t7205.html?hilit=%20switchade

återkommer i den tråden när man samlat ihop lite resultat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 19:30 
tja, vart ute i garaget och jag kom ihåg rätt, hadde en gammal cykeldynamo liggandes

provmätte den lite lätt och det funkar inte för handdrift

man bör ju komma upp i ca 10 km/t om jag mins rätt för att det skulle bli fullt sken i dom
det är 3000 varv per minut, och man vevar inte dom i den hastigheten (:)

ska prova lite till, koppla på två cree och se vad som händer
(det är en växelströmsgenerator, så man kopplar lysdioderna antiparallallt så dom tar var sin halvvåg)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 19:58 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 05 dec 2013, 12:56
Inlägg: 7
Et mobilbatteri har spenning på 3.7 volt og lagrer omtrent 3 ampere-timer. Det tilsvarer energien 11.1 watt i én time - 0.011 kWh. Med en sykkel er det lett å gjøre arbeid nok til å lade en telefon, problemet er å lagre energien slik at den kan overføres sakte nok inn til telefonen. Mitt forslag er å bruke sykkelen til å lade et batteri som er stort nok til å tåle høyere ladestrøm. Naturligvis er det tap knyttet til hver nye ladeprosess, men ta dette eksempelet:

Ti minutter sykling på 100 watt med 90 % effektivitet gir 15 Wh inn i et bilbatteri. Det skulle være tilstrekkelig for å lade telefonens batteri som er på maksimalt 12 Wh. Jeg vil sykle i ti minutter heller enn å dra en liten sveiv i flere timer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 20:23 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 01 apr 2011, 23:18
Inlägg: 19
Japp, man vill ha dynamon på cykeln, då är det inga större problem att producera tillräcklig effekt. Men det är det här med hur man skall lagra upp energin i ett batteri och därifrån få ut rätt spänning och ström ur en USB-sladd....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 20:47 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Borde man inte kunna använda en generator från en mindre motorcykel som man hänger på en trampcykel i ställning?
Den kan sedan ladda ett vanligt MC batteri på 12v på 12Ah.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 23:12 
dom är inga direkt normala generatorer

man kan likaväl ta en navmotor från en elcykel, det bör fungera

en sak som jag funderade på var en bågutväxling för dynamon
att man gör som om man gör eld med friktion, har en båge och sträng och tar den ett varv runt dynamokollern och sågar fram ström


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: lör 18 okt 2014, 00:01 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 05 dec 2013, 12:56
Inlägg: 7
Grådvärg skrev:
Japp, man vill ha dynamon på cykeln, då är det inga större problem att producera tillräcklig effekt. Men det är det här med hur man skall lagra upp energin i ett batteri och därifrån få ut rätt spänning och ström ur en USB-sladd....


De fleste dynamoer fra biler mellom 1970 og 1995 er regulerte slik at de alltid gir ladespenning på ~14 volt, som er korrekt for de fleste store batterier. Dette gjør de med en virkningsgrad på 60 - 70 %. Husk at disse skal fungere på hele registeret fra 800 rpm til 5000 rpm i en bilmotor, og gi korrekt spenning ved alle varvtal. Er du usikker kobler du inn et voltmeter for å kontrollere ladespenningen. Det kreves litt kobling for å få en dynamo fra en bil til å fungere som aggregat, den må ha strøm fra batteriet for å fungere. Det finnes mange instruksjoner på nett for hvordan dette skal gjøres, søk etter "alternator bicycle generator"

Fra bilbatteriet bruker du en vanlig 12v lader for bil. Kjøp kvalitet, det er dyrt å ødelegge en telefon til flere tusen fordi du kjøpte lader til $3 på ebay. Jeg har gjort det. :oops:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handvevad USB-generator
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 22:09 
medans jag vänte på en person så slaktade jag en gammal skruvdragare som skall annvändas för en helt annan sak, men innan dess så provade jag den som handvevad generator

monterade på ett 4.7 ohms motstånd, vilket grovt räknat ger 1A vid 5v

med min extremt påkostade hantag så vevade jag det medans jag kollade spänningen
förutom mycket störningar komm jag inte upp till högre rms än 4.3v, kunde inte veva snabbt nog
med skruvdragaren i andra änden kom jag lätt upp till 10v

detta var en el cheeepo 12v skruvdragare med en växel

jag skulle kunna tänka mig att det hadde gått bättre med en som hadde högre spänning på motorn och med högre utväxling, läs lågväxel, och ett bättre vevhandtag

inte riktigt vad jag vill ha, men det bör gå att göra på ett enkelt sätt för dom som vill ha en vettigare handvevad usb laddare


skulle jag göra en för mig själv så hadde jag gått på en halvstor haspelrulle och en blcmotor, varje % i ökad verkningsgrad i utväxling och generator är guld värda när man ska veva en längre stund

Bild


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet