Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: tor 17 aug 2017, 21:28 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Jag är något av en ficklampsfantast, har många dyrare kinalampor som Fenix, Olight, Nitecore och även ett par Surefire med Malkoffs ljusinsatser.

Men har länge varit sugen på en HDS.
Främst på grund av den omtalat extremt höga kvalitén, programmerbarheten, livstids garanti och att tillverkaren garanterar att den är EMP-säker. Det sista tänker jag inte utveckla desto mer men så säger han, mannen bakom HDS.

Denne man heter Henry D Schneiker, (HDS), och hans företag är enligt de insatta i mångt och mycket en onemanshow av en egensinnig och väldigt dedikerad företagare som bestämt sig för att tillverka världens absolut bästa ficklampa.

Kolla gärna in "testimonials" på HDS hemsida, särskilt den om han som tappade sin HDS-lampa i ett borrhål men fick tillbaka den efter 27 dagar i hålet. Den såg hemsk ut men den lyste ändå.

Av de sinsemellan rätt snarlika modellerna som han säljer valde jag EDC Rotary. http://www.hdssystems.com/Products/Rotary/

Med ett roterande bakstycke justerar man ljusstyrka, maxstyrka är blygsamma 250 lumens, (men jag har hoppat av lumensjakten och prioriterar tillförlitlighet idag), och för det får man betala hisnande 269 USD.
Med megadyr frakt så gick det på ca 2900 svenska pengar, och självklart fastnade den i tullen som ville ha några hundralappar extra för något som inte ens tillverkats eller sålts i Sverige. (STÖLD!)

De intryck jag har av denna ficklampa efter några dagar summeras här:

+ Kvalitékänslan är på topp, sinnesjukt bra finish. Tung och gedigen.
+ Det roterande bakstycket är ett helt överlägset sätt att justera ljusstyrka snabbt och enkelt, innan man ens trycker på knappen.
+ Går att köra på laddbara 16340-batterier, och förstås vanliga CR123, och köper man till batterituber så funkar AA eller 18650.
+ Modulär, går att bygga till och byta delar så man får sin absolut perfekta ficklampa.
+ Extremt användarvänlig i originalprogrammering och enkel i handhavandet. (Har inte försökt programmera den än...)
+ Massor av smarta funktioner, för många att räkna upp här...

- Rund, rullar snabbare än en boll.
- Rätt stor och tung för en CR123-batteri ficklampa.


Jag är nöjd, men det jobbigaste med att äga en sådan dyr ficklampa är att man nog begår en snabb harakiri om man tappar bort den.
(Ska köpa till ett bra hölster för att undvika det..)

Detta är inte en lampa för andra än de allra mest dedikerade ficklampsfantasterna, men för den som vill ha något väldigt mycket utöver det vanliga så rekommenderar jag detta märke till 100%.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 02:41 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Herr Gråman skrev:
Jag är något av en ficklampsfantast, har många dyrare kinalampor som Fenix, Olight, Nitecore och även ett par Surefire med Malkoffs ljusinsatser.

Men har länge varit sugen på en HDS.
Främst på grund av den omtalat extremt höga kvalitén, programmerbarheten, livstids garanti och att tillverkaren garanterar att den är EMP-säker. Det sista tänker jag inte utveckla desto mer men så säger han, mannen bakom HDS.

Denne man heter Henry D Schneiker, (HDS), och hans företag är enligt de insatta i mångt och mycket en onemanshow av en egensinnig och väldigt dedikerad företagare som bestämt sig för att tillverka världens absolut bästa ficklampa.

Kolla gärna in "testimonials" på HDS hemsida, särskilt den om han som tappade sin HDS-lampa i ett borrhål men fick tillbaka den efter 27 dagar i hålet. Den såg hemsk ut men den lyste ändå.

Av de sinsemellan rätt snarlika modellerna som han säljer valde jag EDC Rotary. http://www.hdssystems.com/Products/Rotary/

Med ett roterande bakstycke justerar man ljusstyrka, maxstyrka är blygsamma 250 lumens, (men jag har hoppat av lumensjakten och prioriterar tillförlitlighet idag), och för det får man betala hisnande 269 USD.
Med megadyr frakt så gick det på ca 2900 svenska pengar, och självklart fastnade den i tullen som ville ha några hundralappar extra för något som inte ens tillverkats eller sålts i Sverige. (STÖLD!)

De intryck jag har av denna ficklampa efter några dagar summeras här:

+ Kvalitékänslan är på topp, sinnesjukt bra finish. Tung och gedigen.
+ Det roterande bakstycket är ett helt överlägset sätt att justera ljusstyrka snabbt och enkelt, innan man ens trycker på knappen.
+ Går att köra på laddbara 16340-batterier, och förstås vanliga CR123, och köper man till batterituber så funkar AA eller 18650.
+ Modulär, går att bygga till och byta delar så man får sin absolut perfekta ficklampa.
+ Extremt användarvänlig i originalprogrammering och enkel i handhavandet. (Har inte försökt programmera den än...)
+ Massor av smarta funktioner, för många att räkna upp här...

- Rund, rullar snabbare än en boll.
- Rätt stor och tung för en CR123-batteri ficklampa.


Jag är nöjd, men det jobbigaste med att äga en sådan dyr ficklampa är att man nog begår en snabb harakiri om man tappar bort den.
(Ska köpa till ett bra hölster för att undvika det..)

Detta är inte en lampa för andra än de allra mest dedikerade ficklampsfantasterna, men för den som vill ha något väldigt mycket utöver det vanliga så rekommenderar jag detta märke till 100%.

Jävlar, det var brutalt dyrt. Vad gör denna värd 10 ggr priset?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 09:45 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Blev sugen att handla :-(
Just rotationsfunktionen verkar perfekt, synd att inte lite billigare lampor har detta!
kollade på den Franska återförsäljaren men det blev 330 Euro inkl frakt.
Man skulle vilja ha både CR123 och 18650 hylsan men då är det ju SMS lån som gäller :-)
Intressant förklaring ang att 18650 egentligen är 18680 batterier.

http://www.hdssystems.com/Content/LightFaq/

What is the difference between 18650 and 18680 batteries? Hide answer...

The 18650 is the naked lithium-ion cell used to build the finished 18680 or 19680 battery.

In the international cell size designations, the first two digits are the diameter in millimeters and the last three digits are the length in tenths of a millimeter. Thus an IEC CR18650 battery will be 18mm in diameter and 65.0mm long. It is common usage to shorten the IEC designation to just the 5 digits - i.e., 18650 instead of IEC CR18650.

A typical 18680 rechargeable lithium-ion battery is manufactured using a 18650 cell. By the time you add the protection circuit, power strap and shrink wrap label, the resulting battery grows to the 18680 size or even the 19680 size. The actual finished size can vary quite a bit. Many battery vendors sell their batteries listing their battery size - incorrectly - as the smaller (pre-finished) cell size - i.e., 18650. Thus rechargeable 18680 and 19680 batteries are often advertised incorrectly as 18650 batteries.

This is the core of the problem. If a battery compartment is design for an 18mm diameter battery and you purchase a battery advertised to be 18mm but which is actually 19mm diameter, it probably will not fit. This is both confusing and aggravating for the customer. We sell AW brand batteries because they are actually 18mm in diameter and are of the highest quality.

It is useful to understand that the size designation confusion has it's roots in the evolution of batteries used in flashlights. When 18650 batteries first came out, they were sold by manufacturers to build into equipment - such as laptop computers. They were never intended to be sold to consumers directly. In the flashlight industry, the hobby builders started using them without any protection circuits for their tricked out lights - partly because there were no cells with built-in protection circuits at the time. By the time protection circuits were being added to batteries and the batteries because available to the general public, the common usage had already been in place for a few years and so many of the resellers simply followed suit, retaining the older and now incorrect size designations.

Our battery compartments are designed to use 18680 batteries - that is, protected batteries built around a 18650 cell. Please note that not all 18680 batteries are created equal. We use premium quality batteries built around slightly smaller diameter cells with thin connector straps and shrink wrap to minimize battery bulk. The batteries we sell will fit our battery compartments. However, less expensive batteries often use larger cells, thicker straps and thicker shrink wrap and will not fit our battery compartments. Never force a snug fitting battery into the battery compartment.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 10:06 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Det är väl i första hand den extrema stryktåligheten, all elektronik är inbakad i ett epoxyämne(?) som i princip omöjliggör att något brister.
Skulle det komma in vatten i den blir det ingen kortslutning.
Guldpläterade kontakter, absolut vattentät och dubbla batterifjädrar så den passar också fint som vapenlampa.
Sedan går den att programmera till att ex. stänga av sig själv efter en viss tid, lokaliseringsblink, eller varför inte programmera den stendum så vem som helst fattar hur den funkar.

Henry Schneiker har hållit på utveckla sina lampor i 36 år, han har extremt höga krav på varenda komponent som ingår i lampan och kalibrerar varenda LED-modul själv. (Min har s/n över 37000 så det har nog blivit en del genom åren..)

Jag har använt Surefire med Malkoffs LED-insats på jobb i flera år, vilka jag har varit mycket nöjd med.
Där är en likartad men ändå lite annan filosofi bakom produkten, extrem stryktålighet med epoxyinbakning av elektroniken vilket parat med en Surefire 6P som värd gör det till en extremt enkel lampa. Tryck/vrid på kontakten så lyser den så länge det finns ström.
Inga finesser alls, bara superb tillförlitlighet.

Men HDS har alltid lockat mig, priset har dock avskräckt, ända till det plötsligt slutade avskräcka tillräckligt mycket och habegäret tog överhanden.

För en seriös BOB är den suverän, den laddas ju med lithiumbatterier som håller i minst 10 år, (i realiteten mycket längre), och är mycket användarvänlig så hela familjen kan använda den utan problem. Köper man till en AA-tub så kan man även köra den på världens vanligaste batterier.

Men visst, man får 10 väldigt bra kinalampor för en enda sån här lampa men för den som uppskattar kvalité så är det en fröjd att hantera och äga en HDS.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 10:34 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Palle500 skrev:
Blev sugen att handla :-(
Just rotationsfunktionen verkar perfekt, synd att inte lite billigare lampor har detta!
kollade på den Franska återförsäljaren men det blev 330 Euro inkl frakt.
Man skulle vilja ha både CR123 och 18650 hylsan men då är det ju SMS lån som gäller :-)
Intressant förklaring ang att 18650 egentligen är 18680 batterier.

http://www.hdssystems.com/Content/LightFaq/

What is the difference between 18650 and 18680 batteries? Hide answer...

The 18650 is the naked lithium-ion cell used to build the finished 18680 or 19680 battery.

In the international cell size designations, the first two digits are the diameter in millimeters and the last three digits are the length in tenths of a millimeter. Thus an IEC CR18650 battery will be 18mm in diameter and 65.0mm long. It is common usage to shorten the IEC designation to just the 5 digits - i.e., 18650 instead of IEC CR18650.

A typical 18680 rechargeable lithium-ion battery is manufactured using a 18650 cell. By the time you add the protection circuit, power strap and shrink wrap label, the resulting battery grows to the 18680 size or even the 19680 size. The actual finished size can vary quite a bit. Many battery vendors sell their batteries listing their battery size - incorrectly - as the smaller (pre-finished) cell size - i.e., 18650. Thus rechargeable 18680 and 19680 batteries are often advertised incorrectly as 18650 batteries.

This is the core of the problem. If a battery compartment is design for an 18mm diameter battery and you purchase a battery advertised to be 18mm but which is actually 19mm diameter, it probably will not fit. This is both confusing and aggravating for the customer. We sell AW brand batteries because they are actually 18mm in diameter and are of the highest quality.

It is useful to understand that the size designation confusion has it's roots in the evolution of batteries used in flashlights. When 18650 batteries first came out, they were sold by manufacturers to build into equipment - such as laptop computers. They were never intended to be sold to consumers directly. In the flashlight industry, the hobby builders started using them without any protection circuits for their tricked out lights - partly because there were no cells with built-in protection circuits at the time. By the time protection circuits were being added to batteries and the batteries because available to the general public, the common usage had already been in place for a few years and so many of the resellers simply followed suit, retaining the older and now incorrect size designations.

Our battery compartments are designed to use 18680 batteries - that is, protected batteries built around a 18650 cell. Please note that not all 18680 batteries are created equal. We use premium quality batteries built around slightly smaller diameter cells with thin connector straps and shrink wrap to minimize battery bulk. The batteries we sell will fit our battery compartments. However, less expensive batteries often use larger cells, thicker straps and thicker shrink wrap and will not fit our battery compartments. Never force a snug fitting battery into the battery compartment.



Sunwayman tillverkar lampor med en magnetisk kontrollring, aldrig testat men inte lika snordyr som HDS:
http://www.valostore.se/produkt/sunwaym ... 190_lumen/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: lör 19 aug 2017, 00:09 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Herr Gråman: Tackar för länken, men den var slut och kostar nästan lika mycket på Alliexpress fast med tvivelaktigt batteri...
Har mycket 18650 redan så det får bli flera BLF lampor. Kanske skulle modda lite i källkoden så den rampar upp o ned i ljusstyrkan?
Fixade min luminitop worm så den blev ännu mindre.
Svarvade ned bakstycket till endast 0,6 mm tjock botten, blev då även av med det dåliga original clipset. Svarvade sen en ny midja på 11,60 mm så att clipset från Luminitop tool AAA passade. Nu går den ned fullt i fickan med detta clips.
Blev perfekt:
Bild

Original:
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 00:53 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Herr Gråman skrev:
Jag är något av en ficklampsfantast, har många dyrare kinalampor som Fenix, Olight, Nitecore och även ett par Surefire med Malkoffs ljusinsatser.

Men har länge varit sugen på en HDS.
Främst på grund av den omtalat extremt höga kvalitén, programmerbarheten, livstids garanti och att tillverkaren garanterar att den är EMP-säker. Det sista tänker jag inte utveckla desto mer men så säger han, mannen bakom HDS.

Denne man heter Henry D Schneiker, (HDS), och hans företag är enligt de insatta i mångt och mycket en onemanshow av en egensinnig och väldigt dedikerad företagare som bestämt sig för att tillverka världens absolut bästa ficklampa.

Kolla gärna in "testimonials" på HDS hemsida, särskilt den om han som tappade sin HDS-lampa i ett borrhål men fick tillbaka den efter 27 dagar i hålet. Den såg hemsk ut men den lyste ändå.

Av de sinsemellan rätt snarlika modellerna som han säljer valde jag EDC Rotary. http://www.hdssystems.com/Products/Rotary/

Med ett roterande bakstycke justerar man ljusstyrka, maxstyrka är blygsamma 250 lumens, (men jag har hoppat av lumensjakten och prioriterar tillförlitlighet idag), och för det får man betala hisnande 269 USD.
Med megadyr frakt så gick det på ca 2900 svenska pengar, och självklart fastnade den i tullen som ville ha några hundralappar extra för något som inte ens tillverkats eller sålts i Sverige. (STÖLD!)

De intryck jag har av denna ficklampa efter några dagar summeras här:

+ Kvalitékänslan är på topp, sinnesjukt bra finish. Tung och gedigen.
+ Det roterande bakstycket är ett helt överlägset sätt att justera ljusstyrka snabbt och enkelt, innan man ens trycker på knappen.
+ Går att köra på laddbara 16340-batterier, och förstås vanliga CR123, och köper man till batterituber så funkar AA eller 18650.
+ Modulär, går att bygga till och byta delar så man får sin absolut perfekta ficklampa.
+ Extremt användarvänlig i originalprogrammering och enkel i handhavandet. (Har inte försökt programmera den än...)
+ Massor av smarta funktioner, för många att räkna upp här...

- Rund, rullar snabbare än en boll.
- Rätt stor och tung för en CR123-batteri ficklampa.


Jag är nöjd, men det jobbigaste med att äga en sådan dyr ficklampa är att man nog begår en snabb harakiri om man tappar bort den.
(Ska köpa till ett bra hölster för att undvika det..)

Detta är inte en lampa för andra än de allra mest dedikerade ficklampsfantasterna, men för den som vill ha något väldigt mycket utöver det vanliga så rekommenderar jag detta märke till 100%.


Att du tillstår att du är en ficklampsfantast hedrar dig. Jag tänker att det också innebär att du inser att ditt förhållningssätt gentemot ficklampor inte är fullt rationellt alla gånger.

Jag föreställer mig att jag har ett liknade förhållningssätt till ljuddämpare. Att döda tyst (vid jakt) är något som upptar mitt intresse på ett sätt som jag inte helt skulle betraktas som rationellt alla gpnger:)

Men här är du definitiv något på spåret. Att var utan ljus när det behövs är helt förödande och lampan verkar minst sagt tåligt. Mina Fenix lär få sällskap framöver.

Vad det gäller att förlora material (som t ex lampor). Överlevnad sitter i huvudet:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 12:26 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Så är det med ett intresse, är det nog ihållande så blir man väldigt insatt i det allt eftersom tiden går..

Har prövat börja programmera denna lampa lite grann, lite krångligt till en början men nu börjar jag komma in i det.
På ett ficklampsforum så stod att HDS:en t.o.m. har ett s.k. "easter egg", d.v.s en dold funktion som inte finns med i manualen.

Klickar man snabbt 9 ggr i rad på av&på-knappen från släckt läge så går den in i "candle-mode", LED-modulen ska alltså flimra som ett stearinljus.

Jag prövade & visst funkade det..!

Har redan börjat fundera på att köpa en till... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 11:09 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
Kul och inspirerande att läsa! Också nyfiken på HDS.

Har en Nitecore srt9 att hämta på posten, gillar det steglösa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några reflektioner om HDS Flashlight.
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 16:57 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
HDS steglösa bakstycke har inte riktigt en 100% steglös upp- & nedtrappning av ljusnivåerna, man ser ljusskillnaden i stegen rätt så tydligt.

Känslan när man roterar bakstycket åt höger, (starkare ljus), är mjuk, men när man vrider åt vänster känns tydliga "hack" i vridandet.
Störde mig något till en början men tydligen är det inget ovanligt enl. ficklampsnördarna på Candlepowerforums.

Efter ett par veckors användande så står sig de första intrycken, + att jag uppskattar att den larmar i god tid när det är dags att ladda/byta batteri. Efter 40 sek på max så sänker den effekten och det tillsammans med den relativt blygsamma maxnivån gör att batterierna räcker lääänge.

En annan del där lampan verkligen "skiner" är de låga nivåerna, ända ned till 0.02 lumens.

Perfekt när man vill navigera i kompakt mörker utan att sabba mörkerseendet, och behöver man snabbt ljus så trycker man på knappen och håller den intryckt så har man 250 lumens utan att behöva rotera bakstycket.

Designen på lampa och funktioner är otroligt väl genomtänkta, har inte hittat något som jag skulle vilja ändra på, detta är verkligen den perfekta ficklampan för dagligt bärande och användande.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet