Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 18:46 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Hej!
Jag är på jakt efter en lampa med bred ljuskägla. Någon som har förslag?

Med bred menar jag såklart att ger ljus i en vid vinkel snarare än starkt fokuserat ljus som lyser långt.

Ett starkt önskemål är att den går på standardbatterier (AA, AAA osv) då jag försöker hålla ner antalet olika typer av batterier.

Ljusstyrkan får gärna vara ställbar med ett ganska högt max. Tillräckligt för att lysa upp tex en gårdsplan el lägerplats ordentligt. Den behöver inte lysa jättelångt, effektivt användningsområde på 10-20 m räcker.

Pris: max 5-600 SEK (gärna lägre såklart).

Har sneglat på Nitecore EA41 med diffusor på inrådan från bekant. Åsikter om den?

Andra förslag?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 19:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Har inget tips på produkt som löser ditt problem men jag tror att det blir svårt att lysa upp 20 meter med diffusor?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala mån 17 aug 2015, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 20:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Zebralight?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 20:20 
håller med om zebra

men att lysa upp en större yta kräver massor av effekt , tveksamt med en ficklampa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 21:10 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Problemet med alla typer av lyktor jag hittat är att de är väldigt ljussvaga. Därav ficklampa. Har någon annat förslag så tar jag gärna emot!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 21:49 
du säger gårdsplan eller lägerplats, jag ser det som minst 10x10m, troligen det dubbla

bara kolla vad ett gatljus klarar att lysa upp

ska man ha portabelt ljus som klarar det i timmar så

gå p dom absulut bästa lysdioderna, köra dom med effektiva driver och på lååg effekt per styck, och man kan få runt 200 lumen per watt, kombinera det med bra stora kylflänsar, och ett stadigt batteripack, läs bilbatteri eller motsvarande
eller ex batteripack från elcykel

gasoldriven lykta, inte helt fel

elverk och ledlampor

ska du ha något bärbart och ha en bra pannlampa, köp en zebra och börja där och se om det räcker för dina behov


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 21:54 
Om man vill nörda ned sig i ficklampor finns det ett bra forum som heter candlepowerforums.
Det du vill ha är en "flood"-lampa. Man brukar prata om "flood" och "throw". Flood lyser upp ett helt rum medans throw lyser upp en liten yta långt bort.

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?288329-Top-flood-flashlight-SSC-P7-D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: mån 17 aug 2015, 22:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Synd att du vill köra på AA eller liknande... Annars har jag en Surefire L2 i mycket fint skick. Den jag har är roundbody med LuxV-diod. Sannolikt en av världens bästa flodljuslampor, men den går på CR123, eller RCR123.
Får du tag i en sån så är det bara att köpa, för det är en vägg av ljus och lampan är av den kvaliteten att du kan ha ihjäl en björn med den! :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: tis 18 aug 2015, 07:41 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Tack för alla tipsen!

Zebran verkar värd att titta vidare på.

Då jag har en historik av att köpa mina lampor på Jula för 49:- har jag insett att jag har mycket att lära!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: tis 18 aug 2015, 22:31 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Jag har använt den här (eller om det är en liknande modell) till både utomhus och inomhusarbete.

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000034981/

Den ger ett klart ljus på 10 m, men 20 m mer tveksamt. Du kan ju köpa två, kostar bara 159 kr. Men framför allt är ljuskäglan jämn och bred vilket ju var en efterfrågad egenskap. Det går utmärkt att snickra och hugga ved i ljuset av denna lampa.

Laddningsbart batteri i handtaget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: tis 18 aug 2015, 23:11 
Nisse: Har du provat en fulladdad kvalitetslampa med 18650-batteri någon gång? Det är som att hålla en bilstrålkastare i handen...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: tis 18 aug 2015, 23:59 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Nikenik skrev:
Nisse: Har du provat en fulladdad kvalitetslampa med 18650-batteri någon gång? Det är som att hålla en bilstrålkastare i handen...


Jodå, för all del. Biltema och Clas Ohlson har det senaste decenniet förvandlats till kinesiska outlet-butiker. Nästan allt jag köpt därifrån har jag blivit besviken på. Muttrarna verkar vara gjorda i guld eller bly, så mjuka de är.

Men den här lampan (tror det är samma jag har som på bilden) är faktiskt bra. Och den var billig och har en bred ljuskälla vilket enligt rubriken var kriteriet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: ons 19 aug 2015, 08:01 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Bra tips Nisse!

Tror jag köper en och provar. Har du någon uppfattning om hur snabb urladdningen är när den inte används?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: tor 27 aug 2015, 20:21 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 11:58
Inlägg: 64
Köpte arbetslampan Nisse tipsade om. Bra ljus, perfekt om man jobbar, smidigt med sladdlös.

Däremot håller den bara i knappt 3h innan den blir rätt svag.

Hittar ingen info om laddaren kan vara i hela tiden och underhållsladda batteriet. Känns tveksamt. Vet du Nisse?

Ska nu ladda den fullt och sedan låta den ligga ett tag. Får se om den håller laddningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampa med brett ljus
InläggPostat: tor 27 aug 2015, 23:38 
Jag öppnade en sådan en gång och tittade. Det var 6st AA-batterier som batteripacket bestod av.
Så om man vill lampan ska räcka länge behöver man nog ladda den varje gång efter 1,5 timmes användning annars sliter man på batterierna. Som förmodligen inte är av bästa kvaliteten...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet