Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 18:38 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 23 sep 2015, 11:55
Inlägg: 53
Vet någon om det finns ett ställe där man kan köpa sk roadflares? Tänkte ha i bob i fall jag behöver signalera, skrämma bort vilda djur eller tända en eld.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:02 
Hittade på denna sida. Googlade "signalbloss".
http://www.batbutiken.se/Nodsignaler-111Zx

Sen vet jag inte hur användbar en sådan raket är i verkliga livet, ser ju coolt ut på film. Jag hade hellre köpt en sådan här och en gaständare och haft i BOB'en. Bild

Vadför vilda djur räknar du med att skrämma bort?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:20 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
http://www.hammargrens.com/product/varn ... ss-3-pack/ Är nog det du söker.

Vet dock inte om de säljs i butiker och vilka i så fall, men skriv en rad å fråga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:44 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 23 sep 2015, 11:55
Inlägg: 53
Tack för tipset ska definitivt kolla upp det, undrar bara vad det är för åldersgräns på dem där.

Hade tänkt skrämma bort älgar och nyfikna rådjur plus en och annan vild katt som finns i området jag tänker bugga igenom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:50 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
En djurägare i Finland har haft framgång med Wunderbaum som björn/varg-skämmare. Hon hade problem med björn som rev sönder höbalar och skrämt korna. Men efter att hon hängt upp 15-tal wunderbaums runt kohagen har inga björn synts till trots att dom rivit grannens höbalar.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 27207.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
konservpotatis skrev:
Tack för tipset ska definitivt kolla upp det, undrar bara vad det är för åldersgräns på dem där.

Hade tänkt skrämma bort älgar och nyfikna rådjur plus en och annan vild katt som finns i området jag tänker bugga igenom.


Som jägare kan jag säga att alla dom där djuren ser och hör dig innan du ens vet om dom, dom är räddare för dig än du för dom. Flares behövs inte till det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:55 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 23 sep 2015, 11:55
Inlägg: 53
Har lyckats gå väldigt nära en rådjursflock och blev nästan anfallen. Men om Shtf så kan ju en massa boskap och hundar ha rymt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 20:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
konservpotatis skrev:
Har lyckats gå väldigt nära en rådjursflock och blev nästan anfallen. Men om Shtf så kan ju en massa boskap och hundar ha rymt.


Boskap är oftast inget problem att hantera, dessutom blir dom snart mat, hundar däremot kan bli ett problem, så där är det bra att tänka till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 20:29 
Flares som det länkas till har brinntid på cirka 20 minuter. Det går rätt så många under en natt. Dem andra batteridrivna har jag i mina bilar. Funkar riktigt bra om man får stop med bilen och behöver markera.

Vill man skrämma djuren med eld och ljus då är det kanske lämpligt med någon form av fackla i handen? Då kan man även använda den för att slå ner den attackerande hunden/hundarna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 20:37 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
En annan variant är signalpennan http://butik.sjosakerhet.se/Nodsignal-N ... ng%20Range det finns även patroner till denna som skjuts i väg och smäller högt som f*n!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 21:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om du lyckas bli anfallen av älg, rådjur eller vildkatt så bjuder jag på gratis uppehälle i min BOL efter SHTF :D
De enda djur jag kan tänka mig att man behöver freda sig från är förvildade hundar, vildsvin eller nån enstaka björn... Men vettetusan om ett roadflare är det optimala då. Bra att ha om man ska göra upp eld i alla fall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 21:29 
Norrskog skrev:
konservpotatis skrev:
Har lyckats gå väldigt nära en rådjursflock och blev nästan anfallen. Men om Shtf så kan ju en massa boskap och hundar ha rymt.


Boskap är oftast inget problem att hantera, dessutom blir dom snart mat, hundar däremot kan bli ett problem, så där är det bra att tänka till.


Hundar, absolut. Har erfarenheter från Balkan. Blir garanterar ett problem vid Shtf.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:14 
älg kan vara aggresiv, speciellt om dom är på fyllan :lol:

(var ju en som bidde dödad av älg för ett tag sedan, och en del blir jagade varje år)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
grym skrev:
älg kan vara aggresiv, speciellt om dom är på fyllan :lol:

(var ju en som bidde dödad av älg för ett tag sedan, och en del blir jagade varje år)


Sannolikheten att bli dödad av älg ligger ju där jämsides med att bli dödad av ett fallande piano :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadflares
InläggPostat: mån 28 sep 2015, 18:04 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 23 sep 2015, 11:55
Inlägg: 53
Tänkte använda ifall ett djur går emot mig :rambo:
Ska definitivt. Kolla upp signalpennan. Vad är det för åldersgräns på den och Roadflares?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet