Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: ons 16 maj 2018, 01:03 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Derzu Uzala skrev:
Tänk också på att det inte får vara partiell skugga på en panel.
Förenklat så är panelen är ett gäng seriekopplade celler och output styrs av den cell i strängen som har högst resistans (minst sol på sig).

Dvs sol på hela panelen är viktigt som tusan.

Stämmer inte för alla typer av solceller, men stämmer för monokristallina och polykristallina, vilket förvisso är de absolut vanligaste typerna, men det skall ändå understrykas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: ons 16 maj 2018, 13:14 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
pre skrev:
Derzu Uzala skrev:
Tänk också på att det inte får vara partiell skugga på en panel.
Förenklat så är panelen är ett gäng seriekopplade celler och output styrs av den cell i strängen som har högst resistans (minst sol på sig).

Dvs sol på hela panelen är viktigt som tusan.

Stämmer inte för alla typer av solceller, men stämmer för monokristallina och polykristallina, vilket förvisso är de absolut vanligaste typerna, men det skall ändå understrykas.


Och det finns både poly och mono paneler som klarar partiell skugga beroende på vad skuggan faller på (hur strängar är lagda i panelen). Sol på hela panelen är dock den enkla regeln att hålla sig till om man ska få det att fungera bra. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: ons 16 maj 2018, 14:53 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Instämmer med Derzu Uzala. Det går säkert att skriva en hel bok om undantag för var grej man tar upp. Men sådana pekpinnar från omgivningen framstår oftast bara som onödiga och dryga.

Oavsett teknik är det helt enkelt bättre att inte skugga solcellerna! Problemet med partiell skuggning kvarstår dessutom även om det finns tekniker som hanterar det bättre nu än förr. Jag är dock tveksam om den tekniken finns i lågprisprodukter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: ons 16 maj 2018, 21:47 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Hade ingen aning. Bra input. :up:

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 17 maj 2018, 18:26 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Bra artikel om partiell skuggning av solpaneler.

http://solarlab.se/solpanel/datablad/pa ... ggning.pdf

Bästa lösningen jag ser är att skaffa fler små paneler (t.ex. 4x25-50W i stället för en stor på 100-200W) och parallellkoppla dom.
Eventuellt en 3-6A schottkydiod i serie med varje panel för att skydda mot backström om en eller alla panel är i mörker.

Fungerar också bra att vid kris ladda t.ex ett 12V batteri direkt utan regulator, om man övervakar batterispänningen och kopplar loss vid c:a 14V

En panel kan användas och är lättare att ”maskera” om man måste hålla en låg profil.
Ger också bättre redundans om någon panel förloras eller blir förstörd.
Lättare att transportera vid bugout eller omgruppering.

Har själv 4st 40W paneler och 5 regulatorer i förråd.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 17 maj 2018, 19:59 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
reboot skrev:
Bra artikel om partiell skuggning av solpaneler.

http://solarlab.se/solpanel/datablad/pa ... ggning.pdf

Bästa lösningen jag ser är att skaffa fler små paneler (t.ex. 4x25-50W i stället för en stor på 100-200W) och parallellkoppla dom.
Eventuellt en 3-6A schottkydiod i serie med varje panel för att skydda mot backström om en eller alla panel är i mörker.

Fungerar också bra att vid kris ladda t.ex ett 12V batteri direkt utan regulator, om man övervakar batterispänningen och kopplar loss vid c:a 14V

En panel kan användas och är lättare att ”maskera” om man måste hålla en låg profil.
Ger också bättre redundans om någon panel förloras eller blir förstörd.
Lättare att transportera vid bugout eller omgruppering.

Har själv 4st 40W paneler och 5 regulatorer i förråd.


Nyfiken fråga apropå regulatorerna o dess antal. Beror det på att de är känsliga eller på att de är bra o ha :mrgreen:

Annan fundering apropå att de ev kommer nyttjas i fält solcellerna. Hur är de marina som ibland är böjbara/flexibla. Sämre verkningsgrad?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 17 maj 2018, 23:52 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Ntek skrev:
Instämmer med Derzu Uzala. Det går säkert att skriva en hel bok om undantag för var grej man tar upp. Men sådana pekpinnar från omgivningen framstår oftast bara som onödiga och dryga.

Oavsett teknik är det helt enkelt bättre att inte skugga solcellerna! Problemet med partiell skuggning kvarstår dessutom även om det finns tekniker som hanterar det bättre nu än förr. Jag är dock tveksam om den tekniken finns i lågprisprodukter.

Jo men givetvis är det bra om man kan undvika skuggning. Men verkligheten finns... Den här sidan handlar inte ofta om idealfall, utan snarare den bistra verkligheten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: fre 18 maj 2018, 00:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Solpanelerna typ nedan. Sälj även av samma försäljare som auktioner, som slutar runt €30-35 för 40wattarna. Skapligt pris på frakten från Tyskland också.... och inga avgifter till Magdalena...
Finns förstås mindre och större paneler än 40W från samma firma.

https://www.ebay.de/itm/40-W-Solarmodul ... SwhOVXekCa

Regulatorer, inte just från dom här leverantörerna, men typ såna här. Säljs av hundratals säljare så svårt att avgöra kvaliteten, då dom kanske kopierar varann. Så jag garderade med antal och har därmed reservdelar också. 4 st ligger NEMP-skyddade i plast och aluminiumfolie.

https://www.ebay.com/itm/20A-Solar-Pane ... Sw8Sta6YAu

https://www.ebay.com/itm/20A-10A-LCD-So ... HNL12iM7OQ

Bertäffande böjliga solpaneler så uppfattar jag dom har lägre verkningsgrad och som känsligare för åverkan och lättare att skada vid transport och fältbruk.
Dom i länken ovan är mycket stabila och har 4mm härdat glas med kraftig aluminiumram.
Ska dom transporteras mycket för fältbruk, kan man göra ett enkelt fodral/väska för ett par paneler av trälister och plywood/masonit. Regulatorer och kablar (2,5mm2/ panel) får då plats inne i alu-ramerna, som i den vikbara som visades tidigare i den här tråden.

En anledning till att jag har flera regulatorer är också att jag har 2 batteribanker, en liten transportabel AGM på 22Ah och en större tyngre AGM PÅ 100 Ah med många uttag och 50A laddingång för bensindriven bilgenerator.
Har inte planerat att driva kyl-frys utan bara för belysning, pumpar och laddning av småbatterier till Baofenger/Radiosändare mm.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 12:30 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
mrlowrisk skrev:
Jag har en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/Suitcase-50W-Folding-Foldable-Solar-Panel-Kit-for-12V-Off-Grid-Camper-Hiking/361502585373?epid=1650628741&hash=item542b3bb21d:g:oJkAAOSw3pZa1uvR

Den har laddregulator och batteriklämmor så du köper bara ett fritidsbatteri eller bilbatteri om du är snål (biltema har några billiga med 4 års garanti) så är du igång billigt.
På vintern hänger man den på väggen så får den rätt lutning och man slipper snö.

Den är lite tunn i gångjärn och så men den har hållit ihop i två år. Den är inte lämplig för vandring då den är lite osmidig i packning utan mer för stationär base camp så att säga.
Du kan driva mycket ficklampor, radior, telefoner, ipads med en sådan även vintertid. Med ett halvstort batteri klarar du någon vecka med mulet också.
Laptop kan nog gå sommartid om det inte är för hård gaming i många timmar utan någon lättdriven ultrabook kortare stunder.

Sommartid räcker den nästan för 20 km elcykelscyklande dagligen vid väldigt soligt väder. ;)

Jag har beställt denna nu från kineserna nu, ”Your order has been gotten”, så vilket batteri ska jag köpa tycker du? Det är typ den billigaste kvalitetsprodukten som sökes. Jag försökte efterforska ämnet men Google var inte min vän och jag hittade ingen lämplig heltäckande for-dummies förklaring på solcell system för nöd-prepping. :/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 16:20 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
somvanligt skrev:
mrlowrisk skrev:
Jag har en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/Suitcase-50W-Folding-Foldable-Solar-Panel-Kit-for-12V-Off-Grid-Camper-Hiking/361502585373?epid=1650628741&hash=item542b3bb21d:g:oJkAAOSw3pZa1uvR

Den har laddregulator och batteriklämmor så du köper bara ett fritidsbatteri eller bilbatteri om du är snål (biltema har några billiga med 4 års garanti) så är du igång billigt.
På vintern hänger man den på väggen så får den rätt lutning och man slipper snö.

Den är lite tunn i gångjärn och så men den har hållit ihop i två år. Den är inte lämplig för vandring då den är lite osmidig i packning utan mer för stationär base camp så att säga.
Du kan driva mycket ficklampor, radior, telefoner, ipads med en sådan även vintertid. Med ett halvstort batteri klarar du någon vecka med mulet också.
Laptop kan nog gå sommartid om det inte är för hård gaming i många timmar utan någon lättdriven ultrabook kortare stunder.

Sommartid räcker den nästan för 20 km elcykelscyklande dagligen vid väldigt soligt väder. ;)

Jag har beställt denna nu från kineserna nu, ”Your order has been gotten”, så vilket batteri ska jag köpa tycker du? Det är typ den billigaste kvalitetsprodukten som sökes. Jag försökte efterforska ämnet men Google var inte min vän och jag hittade ingen lämplig heltäckande for-dummies förklaring på solcell system för nöd-prepping. :/


Om du har bil, så är det enklaste alternativet att köpa ett extra batteri av samma sort som du har i bilen, för att senare rotera och byta det när det saggar i bilen.
Viktigt att också att skaffa en riktig 5-7-stegs laddare typ CTEC för att hålla nödbatteriet fulladdat. Använd inte solladdaren till detta om det finns nätström, då typ CTEK-laddaren har en bättre laddningskurva än solladdaren.
Aldrig vid användning ladda ur mer än c:a25% och ladda upp så snart som möjligt till fulladdat.
Ska du ha ett mindre speciellt djupurladdnings-batteri till din solanläggning rekommenderar jag ett typ ”AGM djupurladdningsbatteri”
Laddas också med ”intelligent” typ CTEK-laddare.

Det viktiga här är att få ett färskt batteri som inte redan är fördärvat i affären. När jag skulle skaffa ett litet batteri för min lilla solladdare, åkte jag till ELFA butik i Solna och kollade vad dom hade. Som tur var så tog jag med en voltmeter och kollade vad som fanns i hyllorna.
Vartenda batteri dom hade i lager var förstörda! Mätte mellan 6 & 10 Volt! och var därmed sulfaterade och oandvändbara för all framtid!

Forskade lite och hittade den här batteriserien från den mycket seriösa firman Hefra i Holland:
http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?ac ... SLA,AG6050

Köpte ett 22Ah vikt 6,2 Kg, via en återförsäljare (VidaXL, SEK689:- tot inklusive frakt) och batteriet skickades fraktfritt direkt från Holland.

http://www.hefra.nl/docs/BDBinDoc.asp?ID={D6A0DD4E-7945-4078-9F9D-E9F32A9704B5}&Download=1

Är mycket nöjd med det. Håller också laddning över tid 10 ggr bättre än ett vanligt startbatteri.
Behöver du ett mindre, så är detta det minsta i serien. 12Ah och vikt 4,2 Kg....

http://www.hefra.nl/docs/BDBinDoc.asp?ID={65F4BBCE-5F05-4277-A99E-C62E73BE6EC5}&Download=1

Edit: Såg nu att VidaXL inte längre säljer VMF eller andra batterier till Sverige
Edit2: Bra pris och frakt på 20Ah deep cycle från seriös firma i Holland:
https://eu.nkon.nl/rechargeable/lead-ac ... daccu.html

_________________
//reboot


Senast redigerad av reboot tor 24 maj 2018, 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 17:58 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Ctec är bra grejer, har laddat på mitt Biltema batteri till bilen emellanåt med en ctecladdare.
Batteriet är 10 år nu och köptes och användes först till att driva en TV/Dator via 12 till 220 omvandlare.
Sedan hamnade det i bilen som startbatteri.
Är man noga med bra batterier finns det, som med allt annat, tester. Det verkar kunna skilja en hel del på dom.

Batteritest:
http://www.gp.se/livsstil/konsument/bil ... t-1.685728

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 21:14 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Mitt batteri i bilen är 5 år gammalt. I helgen fick jag faktiskt assistans att starta för att batteriet hade laddat ur på något vis. Jag har sedan kört med det i veckan. Så det är saggigt antar jag. Men då är det väl inte dugligt som batteri till solpanelen?
Hursomhelst, så man laddar upp bilbatteriet till solpanelen fullt med sån CETEC laddare som man också måste köpa då. Och sen måste man köpa nåt som mäter så inte mer än 25% av kapacitet används av det någon gång? Och sen när man har allt lägger man det på vinden i väntan på kris. Eller måste jag underhålla?
Är det inte bättre att köpa sånt batteri som går att ladda ur? Är det dyrare? Är det dåligt för just ett bilbatteri att inte vara minst 3/4 laddat? Vad händer då? Eller gäller det alla uppladdningsbara batterier?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 21:34 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Batterier är en hel vetenskap men jag har aldrig mätt spänningen på mitt. Har en plupp i sig som ändrar färg beroende på laddningsstatus. När det gröna försvinner har jag laddat det. Eller om bilen stått en längre period, en månad eller så. Då är batteriet fortfarande grönt men cteken har sagt att batteriet inte är fulladdat och trycker i lite om man ansluter den.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 21:48 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Bilbatterier (våt blyackumulator) kan inte lagras utan att underhållsladdas. Är det halvladdat och det blir en 10 minus eller lägre så är det kaputt.
Jag skulle aldrig ställa undan ett bilbatteri på vinden och glömma bort det.
Du skulle kunna köpa ett torrladdat och sen ha svavelsyra att fylla på när det skall användas. Men då bör man vara ordentligt kunnig inom detta och inse faran med svavelsyra etc.

I ditt fall skulle jag köpa ett/flera Litiumbatteri LiFePO4 12Volt.
Du hittar dessa på tex Biltema, tänk på att det behövs en laddare avsedd för dessa batterier , sälj även hos Biltema
Dessa batterier kan lagras och laddas ur mycket mera, samt har även mer energi/vikt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000036169/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000037465/

Från manualen. Behöver laddas varje 1/2 år. Men jag gissar att det räcker 1ggr/år.
FÖRVARING
• Batteriet ska försvaras med en laddning som ej understiger 70 %.
• Batteriet ska förvaras i en ren, torr och ventilerad miljö (-20° C – 40° C).
• Batteriet ska hållas borta från nedbrytande substanser och värme/eld.
• Batteriet ska laddas var 180:e dag vid förvaring.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 22:16 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Tack Palle, en sån blir det nog då. -20 till +40 antar jag?

Vilken manick mäter jag strömladdningen med?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet