Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 00:01 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Jag är tjock av naturen och svalt i en månad efter en olycka. Tarmarna var skadade och allt åkte rätt igenom så jag kan knappast ha tagit upp något och det var svårt att överhuvudtaget äta. Litet senare tog det ihop så jag kunde ta till mig maten. Men dessutom hade jag inre blödningar, feber och fick lunginflammation så det är inte riktigt jämförbart. Sänkan gick åt skogen. Jag var i dålig form redan innan men en trappa eller två var inget problem. Efter den första månaden var det överväganden innan jag gick nerför en trappa. Skulle det vara värt besväret eller ej? Efter 4-5 månader hade jag att göra med en längre trappa, först en halvtrappa och sedan två halvtrappor. Jag stannade och vilade när jag gått två halvtrappor, tills jag inte var andfådd längre.
Jag har visserligen men, men det beror nog på de inre blödningarna. Jag har fullt med sammanväxningar så tarmarna glider inte omkring som de ska, vilket jag ibland lider av.

Rapsoljan får du väl förnya varje år, den håller inte i evighet. Jag misstänker att vitamintabletter också behöver förnyas men tycker att mineraler borde hålla i evighet.

Peppar skrev:
klipp
Ris, pasta och tabletter har i praktiken obegränsad lagringsbeständighet om man lagrar det någorlunda.

InläggPostat: sön 12 aug 2018, 09:52 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Peppar skrev:
Tack. Anledningen till frågan är att jag, med tanke på årets skörderesultat globalt tänker mig att lägga upp ett årslager av nödmat. Jag vill lägga upp det och glömma det i 20 år, det ska vara billigt och enkelt att skaffa och ta liten plats. Jag är osäker på om det kommer att behövas men i värsta fall, hellre än att svälta ihjäl om 15 år när det blivit global missväxt, Sverige är i blockad och allt gått åt helvete samtidigt som mina små odlingar ätits upp av maskar, rådjur, loppor och mögel.

Ris, pasta och tabletter har i praktiken obegränsad lagringsbeständighet om man lagrar det någorlunda.

De som lägger upp ett sådant lager brukar kombinera riset med bönor, linser eller ärton, sådant som också går att långtidslagra, är relativt billigt och som dessutom ger rätt näringsbalans utan tabletter. Jag kommer att ha ris och röda linser, då det smakar ok, inte behöver blötläggas och har samma koktid.

Är man mer stinn i kassan kan man köpa frystorkad mat i konserv som håller förevigt, lägga upp på vinden och glömma bort https://www.overlevnadsbutiken.se/produ ... gryta.html

InläggPostat: sön 12 aug 2018, 21:08 
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Tonfisk kanske... Håller riktigt länge och nånstans kring 20-25 % protein. Riktvärde 0,75 g protein per kg kroppsvikt. En burk (140 g fisk + 45 g olja) blir i underkant (30-35 g protein) men man får ytterligare några gram via pastan eller riset och håller förhoppningsvis bristsjukdomarna borta.

Eller?

InläggPostat: tis 14 aug 2018, 00:47 
Grannarna tittar konstigt på mig.

Håller med om tonfisk makrill etc. verkligheten funkar inte att man kan lägga undan några hundra kilo ris och ärter. För sen lita på att det är fullt ätligt när shtf inträffar om typ 25 år.
Då är det kanske stulet, fuktskadat uppätet av råttor osv...
Man måste nog hålla koll på det och då funkar det bra att även rotera lite fiskkonserver, buljongtärningar m.m. När man ända måste kolla hur lagret av mat ser ut.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2