Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: mån 10 sep 2018, 00:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Det är svårt att sätta sig in i någon annans plan och ge en bra feedback när man inte känner till omständigheter och utgångsläget och/eller scenario, men jag gör ett försök utifrån TS beskrivning. Jag har cyklat Vätternrundan, något jag aldrig tänker göra om (21 tim. trots att jag hade 110 -120 mil på sadeln innan) Jag har gjort en cykeltur på 38 mil med väldigt lätt packning (9 kg) och sov under bar himmel. Det tog nästan 4 dygn och knäna slet oerhört ont. Vädret var emot mig båda gångerna, trots att det var sommar. Väder och vind tar sin tribut av den mest motiverade cyklist och är det vinter så är det i det närmaste en omöjlighet. 30 mil på cykel är oerhört jobbigt, har man dessutom packning så blir det naturligtvis ännu jobbigare. I en SHTF -situation är snöröjningen obefintlig och då går det inte att cykla över huvud taget. Att cykla med en tung ryggsäck är enligt mig uteslutet, då det påverkar din tyngdpunkt/balans negativt, vilket också påverkar din uthållighet negativt. Skaffa en cykelkärra i stället. Du måste vara hyfsat tränad och du måste öva och träna dig att cykla långa sträckor med och utan din packning/kärra, för att skaffa erfarenheter om din kropp, utrustning och förmåga. Du förlorar inget på att öva, du bara stärker din kropp och får erfarenheter. Räkna med kortare sträckor än 10 mil, kanske etapper på ca 6 -7 mil åt gången och 8 -10 tim. vila emellan. Självklart kan du förlänga etapperna och korta av vilan ju mer tränad du är men var kritisk i din planering och se realistisk på din förmåga. Önsketänkande är bedrägligt. Ett bra alternativ är ta med cykeln på bilen och ha en packad cykelkärra i bagaget om du skulle bli tvungen att överge bilen men öva som om det är cykel hela vägen som är det enda alternativet.

Min plan
Jag har 2 BOL att alternera. Den ena ligger bara 2 mil bort och dit kan jag cykla, gå och skida med tung packning utan större problem. Det kanske kan finnas möjligheter att återvända för att hämta mer utrustning, bränsle, mat eller andra nödvändigheter. När det gäller den andra så är det 12 mil och då är det bil som gäller. Jag planerar att ta bilen oavsett, först till den närmaste och avvakta där. Skulle situationen bli ännu värre så har jag betydligt bättre möjligheter att ta bilen till den BOL som ligger längre bort, då jag redan är ute ur staden och har fler alternativa vägval därifrån. Vinter och utebliven snöröjning skapar tyvärr ett oöverkomligt problem på mina breddgrader, så jag har ingen lösning på det. I så fall blir det att bugga ut till fots/skidor, till den närmaste BOL:en och avvakta där tills våren kommer. Kanske det blir en 12 mils cykeltur i alla fall men då har jag den erfarenhet som krävs och förhoppningsvis även min fysiska förmåga.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 19:37 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
EU moped är nog 100 faldigt bättre än cykel. 30 mil kan man ha bränsle med sig för att klara den sträckan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 20:07 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
en eumoppe har oftast mer saker som kan krånga allvarligt
så en gammal hederlig är på det sättet bättre
en knallert kan man cykla på hjälpligt med :lol:

bäste vore väl en bra cykel med hjälpmotor, bensindriven

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 21:43 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
En elcykel med bensingeneratorn (800W inverter) på pakethållaren eller i cykelkärran direktkopplad för batteriladdning, är väl den optimala lösningen om inte en EMP inträffat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: ons 12 sep 2018, 12:34 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Min plan är av enkel natur.
Bug in i första hand. Bol 1 är bara 8 h bort till fots. Bol 2 ligger 15 h bort, oxå till fots. Tyvärr saknar båda ställena upplagda förråd. (vid SHTF)
Om händelsen är av större karaktär så jag måste lämna landskapet blir det värre. Har en bror/bol 3 i Stockholm men där vill väl folk mest ifrån.
När allt gått på röven så är planen att hitta en tom sommarstuga i Småland som någon dansk eller tysk inte kommit fram till.
Tanken för transport är bil med släp och cykel och fötterna i sista hand.

Det finns mycket att förbättra i den planen. Tex cykeln är kass, smala däck och obekväm. Cykelkärra har jag tittat på men är en ren SHTF pryl så den får vänta i inköp.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min plan
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 16:33 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Min plan är bug-in, att vara uthålligare än andra, och om så krävs, försvara mig med vapenmakt. Om det gått så långt så lär andra buggat ut och jag kan ta över deras boenden om mitt eget är sämre. Så, ja, det blir till att bunkra ammo, skyddsvästar och inbrottsutrustning. Just in case. Klart jag har grejer för att evakuera också men jag tror sådan situation sannolikt blir än tuffare än att stålsätta sig på plats. :(

FCR2 skrev:
planen att hitta en tom sommarstuga i Småland som någon dansk eller tysk inte kommit fram till.

Tänkvärt. Kanske börja ta reda på vem som bor var :notme:

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet