Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Panik- mitt jobb Ska flytta!
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 11:10 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Hej allihopa.

Mitt jobb Ska flytta. Hela verksamheten ska flytta till en annan ort. Jag vill inte flytta med. Dom ska flytta härifrån sista april.

Vad ska jag göra? Jobba hemifrån? Med vad?
Jag har rätt till a-kassa, men vet inte hur länge.

Kom med konkreta förslag!

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Panik- mitt jobb Ska flytta!
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 11:40 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Fem alternativ. Vilka som är intressanta beror på ålder, boende, skulder och annat.

Fixa ett nytt jobb.

Ställ om till en tillvaro med små inkomster och ändå mindre utgifter.

Gå i pension.

Dra igång eget företagande.

Flytta ändå.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Panik- mitt jobb Ska flytta!
InläggPostat: tis 08 jan 2019, 23:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hör med A-kassan. Du bör ta reda på vad som gäller.

Ofta finns det någon sorts överenskommelse när man bara flyttar en verksamhet. Avtalspensioner, utbildningar, trygghetsrådet och annat. De borde ha informerat om det också när ni blev informerade, åtminstone helt kort. (Det är begränsat vad man kan ta in i det läget, så det var nog inte så utförligt.) Jag tror de brukar diskutera sådant på individnivå. A, B och C är x år gamla och får avtalspension. D, E och F har jobbat i många år och får y månadslöner. G och H är väldigt viktiga (Snälla, söta, rara följ med, eller lär åtminstone upp några efterträdare.) Resten får z månadslöner och frikostigt med ledighet för att gå på anställningsintervjuer. Hör med facket (jodå, det är bra att vara med i fackföreningen just för liknade tillfällen).

Beroende på vad du har för arbete kan det eventuellt gå arbeta på distans, men det skulle väl ha redan ha tagits upp på informationen i så fall. Veckopendling kanske kan vara ett alternativ.

Förutom vad EssBe skrev så kan du eventuellt utbilda dig också.

SilverGubben skrev:
Hej allihopa.

Mitt jobb Ska flytta. Hela verksamheten ska flytta till en annan ort. Jag vill inte flytta med. Dom ska flytta härifrån sista april.

Vad ska jag göra? Jobba hemifrån? Med vad?
Jag har rätt till a-kassa, men vet inte hur länge.

Kom med konkreta förslag!

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Panik- mitt jobb Ska flytta!
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 10:28 
Jag kan förstå att det är ett hårt slag, svårare om det kom helt oväntat och april är dessutom snart här. Flera förslag har du fått. Försök att vända detta till något positivt. Att starta eget eller att (vidare)utbilda sig kanske många tänker på mellan varven men allt lunkar på. Eller är flytt verkligen otänkbart? Nu har du plötsligt chansen. Nu måste du göra någonting.
Sätt dig ner och skriv ner alla alternativ. Utgå från vad du helst av allt skulle vilja göra och leva. Stolpa ner för-och nackdelar och gradera hur realistiskt det är. Anser du att det är orealistiskt kanske det finns ett realistiskt delmål.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Panik- mitt jobb Ska flytta!
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 18:43 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Fundera igenom varför du inte vill flytta. Hur funderar övriga på samma arbetsplats? Finns det fördelar med att följa med i flytten jämfört med att stanna? Det kom förstås som en chock, en negativ sådan, men kan kanske göras till en möjlighet. Om du flyttar med, hur hjälper företaget till med bostad och flyttkostnader? Finns möjlighet till tillfälligt boende (på företagets bekostnad) för att "prova på" om du kan ändra dig?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet