Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Meningslösa utbildningar
InläggPostat: tor 16 jan 2020, 13:16 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Hej allihopa....

Vad har ni för utbildning..?

Jag hittade en oroligt bra text angående meningslösa utbildningar;

https://www.piruett.se/2009/06/06/min-u ... ersion-05/

Inläggsrubrik: Re: Meningslösa utbildningar
InläggPostat: tor 16 jan 2020, 16:14 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Det är skillnad på utbildning och utbildning. Sedan tillkommer begrepp som"utbildad" "bildad" "allmänbildad" "kunnig" Därtill har vi begrepp som "kompetens" "kunskap" och "kunnande" Akademiska utbildningar handlar först och främst om forskning och vetenskap dvs skapande av ny kunskap och ökat kunnande. Akademiska utbildningar handlar inte om att man skall få ett jobb utan att du ska får en större förståelse om din omvärld, vad som styr den, hur de fungerar och vad som saknas, hur du kan passa in och vad du kan bidra till.

Personen som skrev texten i länken du hänvisade till, tror jag faktiskt inte han har den utbildning han hävdar. När man har sådan utbildning som beskrivs, så är man väl insatt i vilka yrken den utbildningen frågas efter. Akademiska poäng är ingen garanti för att du är eftertraktad på arbetsmarknaden, även andra meriter och framförallt ens personlighet. Om han nu den examen som han hävdar och inte får någon anställning så beror det snarare på hans personlighet och/eller bristande arbets/yrkeslivserfarenheter. Har man massa akademiska poäng och inte vet hur man ska använda sina slitsamt införskaffade kunskaper till är man rökt!

Själv är jag, i kronologisk ordning utbildad till;

-Barnskötare
-Lärare, svenska/so åk -4-9
-Undersköterska med inriktning mot specialpedagogik.

...men jag jobbar inom kommunal administration, med inriktning på glesbygdsutveckling. Hur det nu gick till???? :hm:

...Guds vägar äro outgrundliga!

InläggPostat: fre 17 jan 2020, 11:35 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Jag har en lärarutbildning med NO-inriktning i grunden.

Men har aldrig haft fast anställning på "rätt" nivå. Däremot känner jag att jag haft mycket god nytta av lärarutbildningen i mina andra anställningar, inte minst för att få en anställning. Men även i anställningen. Utöver lärarutbildningen har jag några poäng extra för IT och programmeringsspråk. Typiskt saker som jag ändå hade lärt mig på egen hand. Sedan var det mycket enkelt att gå kursen och tenta av. Också mycket värdefullt senare. Väldigt "billiga" högskolepoäng...

Har jobbat med bland annat:
Försvaret.
Vuxenutbildning.
IT och programmering.

InläggPostat: tis 21 jan 2020, 13:48 
Strömavbrott? Hjälp!

Har faktiskt ingen fullgjord utbildning utöver körkort och militärutbildning med genomsnittligt genomförande :shock: Jag började jobba på ett jobb på nittiotalet och hängde kvar, har bytt jobb ett antal gånger men jag har lyckats utvecklas i mitt arbete och i livet till en genomsnittlig nivå ändå.
Jag säger inte "ungdomar, hoppa av skolan!" nu, bara att det har funkat för mig. Jag flyttade hemifrån som 16-åring och började jobba.
På många sätt så måste jag påstå att jag alltid känt mig fri och har fått utveckla mina intressen som jag själv tyckt passat. Jag har lärt mig det jag har behövt kunna och ställt och ställer väldigt många frågor och har gått väldigt mycket kvällskurser och liknande.

Utbildningsnivå: Grundskola, mest skolk, men morsan lyckades tvinga på mig på skolbussen ibland.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]