Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: ons 08 apr 2020, 11:46 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det är troligen lång tid kvar innan Corona-krisen är över, men det kan kanske redan gå att se vad vi kunde gjort bättre. Vad som fattades i lagret. Vad man bör fixa till nästa gång...

Personligen hade (har) jag följande brister:

För lite handsprit.
Inga engångsandningsskydd FFP3.
Ingen halv/helmask FFP3.
Inga enkla andningsskydd.
Inget plastvisir
Få skyddsglasögon.
Inget värmeskåp för sterilisering av andningsskydd/skyddsglasögon.

Jag hade hyfsat med handsprit, mer än nog för eget bruk, men efter att jag lämnat till anhöriga som saknade helt så var det inte mycket kvar.

Jag hade inga FFP3 andningsskydd. Men jag skickade efter en del i början av krisen, och fick också hem. Inklusive en Sundströms halvmask, skyddsglasögon och några personliga 3M halvmasker för upprepat bruk.

Engångs andningsskydd typ FFP3 blir snabbt väldigt dyrt. Det kan vara rimligt att också ha ett lager billigare/enklare andningsskydd. Kanske rent av tvättbara i tyg? I en del länder är det krav på minst enkla andningsskydd för att få gå ut.

Eventuellt kan det uppstå behov av att dölja att man har ett FFP3 andningsskydd under ett enklare?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: ons 08 apr 2020, 17:21 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Om du har en sundströms med sr510 p3r så är du safe alla dar i veckan så länge du har visir/heltäckande glasögon. Av och påtagning med rengöring med ytsprit eller i bristsituation, tvål och vatten. Masken är flergångs och filtret funkar lääänge.

Jag har funderat på handsprit men att lagra kopiösa mängder som ska roteras får jag inte riktigt ihop i mitt huvid. Nån får gärna upplysa mig.

Att klara en karantän i minst två veckor hade jag gjort, men maten hade nog blivit enformig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: ons 08 apr 2020, 19:55 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Jag hade sett preparering mera som min hobby så därför hade jag dåligt skydd för resten av familjen, komplettera med halvmasker
likaså hade inte hela familjen regnkläder (tonåringar), komplettera med ett orange arbetsställe från jula som nog tål det mesta
Jag hade inge sätt att ha en sjuk i hushållet komplettera med ffp2 utan ventil och labbar med att använd halvmask på till en insjuken.
Funderat en plan med att dela av hushållet med byggplast så det blir en smittad del och en frisk med sovrum, toalett och ytterdörr
Största hotet är att man har skydd men använder det inte och att fru och dotter inte isolerar sig för att staten inte tillåter och det är inte tillräckligt allvarligt att bryta mot reglerna den längden det skulle behövas


var glad hittills att jag hade toapapper (fanns inte på fem handlingar), jäst (tre vänner har inte kunnat baka för det inte fanns).

bra initiativ till tråden


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: tor 09 apr 2020, 01:11 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Handsprit behöver inte roteras, har nog obegränsad hållbarhet.

Men ett sätt att rotera är att använda som tändmedel. Gäller att ha en sort med hög alkoholhalt bara. Och är också bra att ha med på resa/utflykt/skogstur

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: tor 09 apr 2020, 08:31 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Jo, har vell bara blivigt nojig nån gång då jag öppnat en handspritflaska och det luktat ättika och inte handsprit(har fler av samma som jag använder).
Sj har jag både pumpflaska och fickflaskor. Äre tillräckligt hög alkoholhalt kan man använda det som ytrengöring av saker i värsta fall. Lagra upp lite teknisk ren sprit också, kan ju spädas och användas en med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: tor 09 apr 2020, 08:34 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Jag ska nog få tag på mer ren sprit för rengöring av halvmaskrn iaf, ev dränkas när mer grovrengöring behövs.och fler engångshandskar.

Kanske en sån där skyddshuva med visir till halvmasken också.
Skyddsoverall om jag kan hitta en som är virustät. Ochett packe engångs, inte i pallkvantitet men nån 10 pack eller så.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: tor 09 apr 2020, 19:26 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Om jag bedömmer att det inför nästa gång kommer att bli en lång karantänsperiod (el motsvarande) kommer jag helt klart överväga att inskaffa en frysbox. Bor i en liten etta och har bara en enda kyl/frysskåp nu.
Mvh PP.

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: fre 10 apr 2020, 12:01 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ja, jag har ökat min omsättning på matlager rejält. Främst för att jag handlar mer sällan nu. Och jag har tullat rejält på frysen. Främst för kött och fryst grönt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: lör 25 apr 2020, 17:36 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
handsprit = t-röd+glycerol och eventuellt förtjockningsmedel så du nog se att det håller för evigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: sön 26 apr 2020, 19:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Jag har även lärt mig att det går bra att handla för avhämtning på ica maxi och att deras mellanmjölk håller länge (nästan en månad ) så det har jag köpt 15 liter extra grabben dricker massvis.
Tycker att handel och även samhället i stort har anpassat sig mera och lugnare än vad jag förväntat mig speciellt dom länderna som har hårdare restriktioner.
Eftersom jag är permitterad har det varit lätt att isolera sig själv och i början kunde man jobba hemma.
Dock är problemet med frugan som jobbar och dotter som går grundskolan som är svårt när förloppet och faran inte ärt så snabb och akut.
varken jag eller grabben har träffat någon utanför familjen annat än utomhus på två meters avstånd eller elektroniskt på 6 veckor och vi är fortfarande vid våra sinnes fulla bruk :-g och lider ingen nöd.
Dock har jag skickat in frugan som kamekase för att hämta packet och betala för grus och jord ett antal gånger. men med ica maxi och biltema drive in kommer man ganska långt på man skulle vilja styra bättre vart ens paket kom så man kunnat välja skåp eller dropoff hemma istället för kiosk eller ica med manuell hantering.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: lör 20 jun 2020, 12:40 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Hade för lite handsprit men fick tag i en case precis innan de tog slut så inga problem där, har gett bort en del också.

Hade klorin och liknande i överskott men bara en flaska normal ytdesinfektion.

Så god prepp för fullständigt kaos men dåligt prepp för mjuk kaos som covid-19.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - Vad vi lärt oss?
InläggPostat: sön 13 jun 2021, 16:37 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
I det stora hela... har vi egentligen rärt oss något alls sen Covid startade?
Lite nya ord och lite mer konskap om hur vi skall tvätta händerna och decinficera ja visst...
Men ett-två år efter vi fått det under kontroll så kommer 98% glömma det igen

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet