Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: undvika misstag?
InläggPostat: mån 01 nov 2010, 19:00 
att göra rätt är ju naturligtvis bra
men mången gång så har jag i efterhand insett att det jag verkligen borde ha gjort ett antal gånger har varit inget alls
eller tagit det lugnt så man inte gjort dom där misstagen

i ett skarpt läge så kommer jag vara myycket mera försiktig,
visst kommer jag göra saker, men om det inte behövs eller inte är bråttom så kommer jag undvika en hel del saker

för skador på både person och materiel är det som jag tror är det som är mest skadligt för mig personligen

någon annan tanke?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 08:57 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
jag instämmer fullkomligt. man ska inte riskera något i onödan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 10:10 
grym skrev:
att göra rätt är ju naturligtvis bra
men mången gång så har jag i efterhand insett att det jag verkligen borde ha gjort ett antal gånger har varit inget alls
eller tagit det lugnt så man inte gjort dom där misstagen

i ett skarpt läge så kommer jag vara myycket mera försiktig,
visst kommer jag göra saker, men om det inte behövs eller inte är bråttom så kommer jag undvika en hel del saker

för skador på både person och materiel är det som jag tror är det som är mest skadligt för mig personligen

någon annan tanke?


Har du några konkreta exempel på vilka aktiviteter du anser man/kvinna skall undvika för att inte orsaka skador?
Att hoppa bungyjump, testa om den färgglada svampen är ätbar, köra 150 km/h på småskogsvägar för skojs skull, försöka öka på min alkoholtolerans är några aktiviteter som jag tänker undvika vid SHTF.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 11:56 
kan vara så pass enkla saker som att inte gå ner för branta sluttningar, utan ta den där tråkiga omvägen som är säker men tar fem minuter extra

eller inte köra i okänd tärreng utan att gå ut och kolla ordentligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 15:08 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
"Tänk efter före" sa alltid farsan.

Jag såg faktiskt ett rätt bra tillägg till "The rule of three" för ett tag sedan.
Ni vet den där "Du klarar dig tre minuter utan syre, tre timmar utan skydd" o.s.v.
Någon hade lagt till "Du klarar dig tre sekunder utan att tänka" som första punkt.

Tänkvärt...

_________________
"Duct Tape is like the FORCE, It has a Light and Dark side and it holds the universe together"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 17:16 
nog så sant


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 19:18 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Bild

Du klarar dig tre sekunder utan säkringen ;?

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: ons 03 nov 2010, 11:12 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
jojjenda skrev:
Bild

Du klarar dig tre sekunder utan säkringen ;?


HAHA! JA, också jävligt tänkvärt :D

_________________
"Duct Tape is like the FORCE, It has a Light and Dark side and it holds the universe together"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: mån 15 jul 2019, 14:51 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Sant. Och det är lustigt hur mycket som löser sig självt om man bara avvaktar.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: mån 22 jul 2019, 02:45 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
grym skrev:
kan vara så pass enkla saker som att inte gå ner för branta sluttningar, utan ta den där tråkiga omvägen som är säker men tar fem minuter extra

eller inte köra i okänd tärreng utan att gå ut och kolla ordentligt


Ja det här är oerhört intressant. Hur vi är primade på att många faror och skador inte gör så mycket för sjukvård mm fixar det mesta.

Hur mycket av det vi roar oss med skulle de flesta absolut inte gjort i ett pre surgical society och alltså blivit utbredda som en konsekvens av vetskapen att vi kan få hjälp... (Utförsåkning?) och hur lätt är det att tänka om...?

Ha handskar... inte få stickor... inte gå barfota, försiktigare med att hälsa på djur. Kommer vi överge handskakning? Intressant om vi alls kan lägga om reflexmässigt förhållningssätt, eller om vi kommer tänka på varje liten grej... Kommer vi bli överdrivet nojiga..? Kanske sitta i bunkern av blotta ångesten att göra sig illa mer än att det föreligger ett hot som motiverar bunkern...Bara en sån sak som att ha mobilen gör att vi har rationaliserat bort mängder av förberedelser för allt möjligt.

Blir vi handikappade av vetskapen om en tid då det mesta gick att bota? Förr gjorde man ju det man behövde och fick lita till ödet, inte så mycket att fundera på.. Man red och hanterade stora kor och krigade och blev gravida... Men räddast - det var man för troll i skogen och andra väsen :-D.

Vi gör ju, halvt nonchalant, massa saker som vi vet är farliga... Äsch inte får just jag cancer.... skiljer sig denna typ av hantering av hälsorisker från de mer akuta man tvingades ta förr (som inte är samma typ av risk i dag).

SHTF eller ej... när vi inte kan lita på antibiotikan så kan vi inte lita på att benbrott kan opereras på ett säkert sätt. Vi kan komma att behöva ställa om vårt säkerhetstänk även om inte sjukvården och samhället i övrigt har kollapsat.
Och... kvinnans autonomi är tillbaka på ruta ett. Den har vi slarvat bort på förkylningar hos stressade karriärister och intensivuppfödning av köttdjur... under ett glatt, fett och mätt sekel...

Blir även där (fast i ett mer apokalyptiskt perspektiv) intressant att se om det blir en återgång till sexualmoral och katastrof vid graviditet, eller om vi blir mer laidback beträffande faderskap. Hur mycket har biologiska faktum och hur mycket har religion och patriarkal sexualsyn spelat in. Det är jobbigt att bli gravid utan modern sjukvård. Men bortsett från det så finns de andra aspekterna, och även de avgör hur ödesdiger en graviditet skulle vara. Kvinnor kommer vara mycket mer utsatta med tanke på konsekvenserna av övergrepp, men kommer det vara lika illa att få ett utomäktenskapligt barn med kanske okänd far? Kanske kommer alla barn vara välkomna av alla, kanske har vi på djupet ändrat vår syn sedan vi kastat bort de sunkiga religionerna? Eller är vi dömda till en komplett backlash?
Kanske kvinnor helt enkelt aldrig får ta risken att bli ensam med män hon inte litar 100 procent på? Hur ser Metoo med en injektion apokalypstänk ut...?

Ett "samhällskontrakt" där alla är med på att hjälpa och respektera kvinnor som blir gravida skulle också innebära mera sex åt de flesta. Fast så har vi ju könssjukdomar... usch vad trist... Vi får nog backa bandet i alla fall.... :roll: Kanske det per automatik blir som i många muslimska communities. Oerhört sträng syn på föräktenskaplig sex (för kvinnor) oerhört tidig monogam bonding och närmast omöjligt att skilja sig... Oj nu bidde man filosofisk... hoppas det var ok...

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: undvika misstag?
InläggPostat: lör 27 jul 2019, 09:34 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Sedan finns det en "darwinistisk" aspekt. Vid PAW kommer det troligen att bli begränsningar vad gäller sjukvård. Till det kan man kanske lägga att den antibiotika som finns lagrad kanske är overksam. Sämre hygien.

Samhällen där det inte föds tillräckligt med barn för att vidmakthålla populationen kommer att försvinna. Det sker troligen genom att de samhällen/kulturer/samhällsgrupper som kan begränsa barnafödande snabbt trängs ut av de som inte kan/vill begränsa.

En modern aspekt av detta är samhällen/kulturer/grupper som idag utnyttjar avancerad sjukvård för att välja kön på barn. Då främst pojkar. Sådana samhällen/kulturer riskerar att trängas ut av andra eller drabbas av problem med obalans mellan män och kvinnor. Det behövs inte särskilt avancerad sjukvård heller.

Ett väldigt enkelt beteende som mycket kraftigt kan snedvrida balansen är ifall par börjar använda preventivmedel när de fått en pojke, men inte när de fått en flicka.

Idag kan lågt barnafödande kompenseras av att samhället, med avancerad sjukvård, ser till att både modern och barnet överlever. Det blir kanske inte möjligt PAW. Iaf inte i samma grad som nu.

När det gäller effekterna av att kvinnor får en svagare och mer utsatt ställning i samhället behöver vi inte spekulera särskilt mycket. Det är redan så på andra håll och vi kan se vad som händer där.

En otäck artikel:
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-35994601

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet