Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Guld och silver?
InläggPostat: ons 17 dec 2014, 21:18 
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Exodus skrev:
Ntek skrev:
Inget någon kan skapa utan professionell utrustning.

Om du menar 1oz silvermynt så kan flera sorter köpas som silverpläterade fejk från kina.

http://www.aliexpress.com/item/The-American-Eagle-SILVER-VERSION-coins-free-shipping-5pcs-lot-1oz-999-pure-silver-clad-2000/740965686.html

http://www.aliexpress.com/item/Newest-5pcs-lot-Free-Shipping-For-1-Ounce-Troy-999-Fine-Siver-Plated-Canada-Maple-Leaf/1166820861.html

Lita med andra ord inte bara på utseendet..

Du har helt rätt och som vanligt blir det Svensson som blir lurad. Men jag tror ändå att ett välgjort mynt övertygar Svensson bättre om att just ditt är äkta, vilket det förhoppningsvis är!

De professionella kan naturligtvis kontrollera saken. Straffet för falskmynteri har alltid varit hårt på grund av konsekvenserna på samhället de medför. Misstänker att de kan bli direkt medeltida i en krissituation.

Själv föredrar jag lunar-serien. Varje mynt i egen kapsel och snygga. Sen präglas de i begränsat antal så bryter sliten inte ut så kanske arvingar får något med samlarvärde.

InläggPostat: ons 17 dec 2014, 22:14 
Ntek skrev:
Du har helt rätt och som vanligt blir det Svensson som blir lurad. Men jag tror ändå att ett välgjort mynt övertygar Svensson bättre om att just ditt är äkta, vilket det förhoppningsvis är!

De professionella kan naturligtvis kontrollera saken. Straffet för falskmynteri har alltid varit hårt på grund av konsekvenserna på samhället de medför. Misstänker att de kan bli direkt medeltida i en krissituation.

Själv föredrar jag lunar-serien. Varje mynt i egen kapsel och snygga. Sen präglas de i begränsat antal så bryter sliten inte ut så kanske arvingar får något med samlarvärde.

En snabb metod är ju att börja med att väga myntet. Troligen kommer vikten inte att stämma med silver.
Dom präglar oftast i mässing som är lätt att få bra yta på, men väger ca 20% mindre än silver.
Nästa steg är att mäta tjocklek och diameter. Måtten är kända för varje mynttyp. Skall dom öka tjockleken för att uppnå samma vikt upptäcker man det enkelt
Skulle det stämma med både vikt och mått så är det kemisk provning som gäller. Inte så dyrt med en provsats, men troligen faller dom redan på vikten om dom är fejk.

Även Lunar serien finns att köpa från kina.
http://www.aliexpress.com/item/free-shipping-wholesale-20pcs-lot-1-oz-SILVER-PLATED-AUSTRALIAN-PERTH-MINT-2014-LUNAR-II-2/1605578357.html

Men som du säger - Att försöka handla med fejkmynt efter SHTF skulle nog sluta mycket illa om det upptäcks

InläggPostat: ons 17 dec 2014, 23:18 
I vilken hand håller man sporken?

Guld har varit valuta i 6.000 år, kommer nog att vara det länge. Euro, krona, dollar och pund kan försvinna, men gulds värde skiftar men inte försvinner.

Det kan hända att rubels trubbel tvingar Ryssland att sälja guld. Då kommer nog gulds värde sjunka och det är dags privatpersoner att köpa guld billigare. Så sägs det iaf i median. Får se.

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked

InläggPostat: ons 17 dec 2014, 23:45 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Skrämmande att det är så lätt att få tag på falska mynt... Man blir ju mörkrädd som amatör. Blir till att läsa på och skaffa både en väldigt exakt våg, mikrometerskruv och andra testmöjligheter.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: ons 17 dec 2014, 23:47 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Justas skrev:
Guld har varit valuta i 6.000 år, kommer nog att vara det länge. Euro, krona, dollar och pund kan försvinna, men gulds värde skiftar men inte försvinner.

Det kan hända att rubels trubbel tvingar Ryssland att sälja guld. Då kommer nog gulds värde sjunka och det är dags privatpersoner att köpa guld billigare. Så sägs det iaf i median. Får se.

Guld är ingen valuta, däremot brukar man säga att guld är pengar. Dollar och kronor är valutor, men inte riktiga pengar.

Köp gamla svenska silvermynt. Jag har många 200 kr mynt i silver. Nominellt är de värda 200 kr och man kan handla för dem. Om de ser bra ut kan samlarvärdet ibland vara högre.
Ett tag för några år sedan var silvervärdet högre än det nominella, men inte längre. Samma med guldmynt. De kan typiskt vara värda ca 3000 kr i guldvärde, nominellt 2000 kr och samlarvärde ibland över guldvärdet.

I en krissituation i sverige tror jag många känner starkare tillit till gamla svenska mynt, nu vet jag inte, men jag tror inte man kan köpa dessa som kopior från Kina. Eftersom mynten ska ha en patina av ålderdom är det nog svårare att förfalska också. Däremot om man vill fly landet är det nog små guldtackor som gäller. Problemet med större guldtackor kan också där vara förfalskningar där man borrar hål i en riktig guldtacka och fyller dessa med wolframstavar. Ofta blir nog vikten lite fel och mäter man den elektriska resistansen för materialet så kan man kontrollera tackorna.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 00:00 
Användarvisningsbild

Smaland skrev:
Justas skrev:

Guld är ingen valuta, däremot brukar man säga att guld är pengar. Dollar och kronor är valutor, men inte riktiga pengar.

Köp gamla svenska silvermynt. Jag har många 200 kr mynt i silver. Nominellt är de värda 200 kr och man kan handla för dem. Om de ser bra ut kan samlarvärdet ibland vara högre.
Ett tag för några år sedan var silvervärdet högre än det nominella, men inte längre. Samma med guldmynt. De kan typiskt vara värda ca 3000 kr i guldvärde, nominellt 2000 kr och samlarvärde ibland över guldvärdet.

I en krissituation i sverige tror jag många känner starkare tillit till gamla svenska mynt, nu vet jag inte, men jag tror inte man kan köpa dessa som kopior från Kina. Eftersom mynten ska ha en patina av ålderdom är det nog svårare att förfalska också. Däremot om man vill fly landet är det nog små guldtackor som gäller. Problemet med större guldtackor kan också där vara förfalskningar där man borrar hål i en riktig guldtacka och fyller dessa med wolframstavar. Ofta blir nog vikten lite fel och mäter man den elektriska resistansen för materialet så kan man kontrollera tackorna.

Förutom lite silver är det just enbart gamla svenska mynt jag har (inte för att jag har mycket), men de har ju generellt lägre guldhalt än de mynt som man kan köpa idag om jag förstått det rätt... Det här är inte lätt.

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 00:39 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Tips.

Köp INTE gamla svenska mynt med samlarvärde.

Köp bara bullioner från välkända mints (Krugerrand, Maple Leaf, Philharmonic, Buffalo eller Eagle etc ) i storlekarna 1, 1/4, 1/2 och 1/10 oz. Ej större än ett ounce.

Kan även vara tackor, men även då i storlekarna jag skrev ovan. Problemet med tackor är att de är plomberade, vilket enbart är ett problem om du vill kontrollera äktheten - och måste bryta plomberingen- värdet sjunker.

Ska du göra affärer utanför de välrenommerade handlarna, typ Tavex- lär dig då att korrekt kontrollera äktheten i mynten. Vikt, mått, magnetism, probersyra.
Skaffa en "fisch-wallet", våg, skjutmått, stark magnet, probersten och syra. Skaffa även tabell på vad vikten och måtten är på mynten du ska handla med. Lär dig även hur ett äkta mynt ser ut och känns.

At the end of the day är guld värt sin vikt i guld och silver sin vikt i silver. Inte det nominella värdet som står på myntet. Är det ett ounce guld är det alltså värt ett ounce guld. Ett jubileumsmynt med ett nominellt värde på 2000kr betalar du majoriteten av pengarna för samlarvärdet inte guldhalten... Viktigt att komma ihåg.

Alltså, köp mynt med minst spread. Mest guld för minst pengar. Det ounce mynt som är billigast för dagen från de välkända mintsen är det du ska köpa.

Senast redigerad av takiman tor 18 dec 2014, 00:56, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 00:55 
Användarvisningsbild

Nu har jag ju fått mina svenska guldmynt utom ett par undantag som jag köpt mycket prisvärt och jag värderar dem enbart efter deras vikt i guld, de har nominella värden på 5, 10 och 20 kronor, men är värda väsentligt mycket mer så klart. Förutom att guldvärdet är högre i stor del av alla nya guldmynt och att man, om man köper dem idag, kan behöva betala för eventuellt samlarvärde, finns det andra nackdelar? Jag menar att de små svenska för många ändå känns mer genuina eftersom de är präglade är och mycket lätta att avyttra (åtminstone till guldvärdet).

Som jag skrev innan - jag är amatör och vill lära mig, inte vara dryg... :D

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 01:00 
Xamuce skrev:
Skrämmande att det är så lätt att få tag på falska mynt... Man blir ju mörkrädd som amatör. Blir till att läsa på och skaffa både en väldigt exakt våg, mikrometerskruv och andra testmöjligheter.

Inte ens det hjälper alla gånger. Silver Maplen varierar en del i vikt och volym (densiteten korrekt). Det kollade jag upp efter att ha köpt några som inte stämde exakt med angivna värden. Blev så nojig att jag gick till en silversmed med ett av mynten så fick han fila ett stort hack i ett mynt och kolla med syror och grejer. Det var helt ok men stämmer alltså inte med angivna data för myntet, jag har fått några tiondels gram för mycket silver. Framför allt är ett par av mina mynt för tjocka i kanten, typ 0,1-0,2 mm.

/MD

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 01:06 
Användarvisningsbild

Summan av kardemumman för att enklast handla med ädelmetaller (guld och silver) nationellt och internationellt är bullioner i myntform i storlekarna 1, 1/2, 1/4 och en 1/10 oz.
Det är lättast för köpare att kontrollera att myntet från välkända mints är korrekt. I just ounce. Inte ett mynt med ett nominellt värde på 2000kr med en guldhalt på 1,0346gram.
Blir bökigt då, och just det man ska undvika. Klart en ärlig guldhandlare idag vet hur denne ska kontrollera, men i en skuggig framtid? Eller om du är utanför Sverige? Eller bara en privat köpare? Eller vid byteshandel.

Har skrivit detta så många gånger tidigare i olika trådar.

-bara mynt / bullioner från välkända mint, i storlekarna 1,1/2, 1/4 och 1/10 oz.

Guld är guld och silver är silver.

Hade jag varit du hade jag sålt samlarmynten/ jubileumsmynten imorgon och köpt Krugerrand på tavex i storleken 1/10 oz.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 18:53 
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Har du ett lika dant mynt som det du ska kolla så är det ju enkelt att hålla mynten emot varandra. De bör ha samma diameter och höjd. Väger de i så fall lika? En liten våg eller balansbräda besvarar ju den frågan.

Kolla sedan så att myntet inte är magnetiskt.

Ett annat mer avancerad metod men ändå utan att skada mynten är att väga myntet, bör vara någonstans runt 31.1g (1Oz). Sen ställer du en vattenbehållare på vågen och nollställer. Arrangera en ställning och låt myntet sväva fritt i skålen hängandes i en tråd. Den tränger undan lika mycket vatten som volymen. Ca 3g

Vilket ger 31.1/3~=10,5g vilket råkar vara densiteten för silver, står i varje formelsamling som man hade i skolan.

Det som man behöver som man kanske inte alltid har är en bra våg. Men en tillräckligt bra våg är inte dyr.

Densiteten för mässing är 8,5 så det är en skillnad man ska märka om det skulle vara förfalskarens val av metall.

En variant om man gör en affär som innefattar lite fler silvermynt vilket kanske är troligt är att "offra" ett mynt. Klipp isär det, fila i det. Se om det dyker upp något annat.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 20:17 
Smaland skrev:

Tyvärr finns även svenska silvermynt "Made in China". De gamla femmorna i 40% silver. Patinerade så de ser äkta ut. Problemet med låghaltigt silver är ju att det är lättare att blanda till en legering med rätt densitet. Vet att jag såg en länk till dessa en gång, tror det var på libertysilvers forum. .999 guld är mycket svårare då det närmaste man kommer är wolfram och inte heller det har riktigt samma vikt som guldet.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 20:25 
Användarvisningsbild

Om ni är intresserade är denna tabell något som kan vara till köpare och säljares fördel.

Bild

En regel att följa när man köper guld och silver är; det som är lätt att köpa, säljs på många ställen och är välkänt ofta är enklare att sälja än något som inte är det. (Krugerrand, Philharmonic, Maple Leaf, Eagle, Buffalo)

Jubileumsmynt kan du ju göra en bra affär på, om det finns samlare som vill köpa det och handlare som vet vad det är för speciellt mynt du har. Dock ska man ha klart för sig att själva guldvärdet tex bara är 500kr, men det numismatiska värdet är 2000kr. Det man då gjort är inte en placering i guld, utan en investering i ett samlarobjekt som förmodligen kan öka i värde.

Edit: Philharmonic ligger runt 40 i poängskalan

Senast redigerad av takiman tor 18 dec 2014, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 20:32 
Användarvisningsbild

Heinkel skrev:
Tyvärr finns även svenska silvermynt "Made in China". De gamla femmorna i 40% silver. Patinerade så de ser äkta ut. Problemet med låghaltigt silver är ju att det är lättare att blanda till en legering med rätt densitet. Vet att jag såg en länk till dessa en gång, tror det var på libertysilvers forum. .999 guld är mycket svårare då det närmaste man kommer är wolfram och inte heller det har riktigt samma vikt som guldet.

Och tungsten/ wolfram är väldigt svårt att arbeta med, att göra kompletta mynt av. Tungsten / wolfram används oftast i tackor, bars, och då att man tar ur en del av tackan - fyller med tungsten - och täcker med guld igen.
Väldigt svårt att få till det bra i mynt. Men, falskmynt existerar. Dock, följer man de olika teknikerna för att kontrollera äkthet, och vet hur ett äkta mynt ser ut så...
Just därför, av skälet du nämner ovan, ska man bara satsa på välkända bullioner från välkända mints.

Kuriosa:

Kinesiskt falskmynteri
http://coins.about.com/od/worldcoins/ig ... ting-Ring/

Grekisk falskmyntare
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_ar ... 011_414431

InläggPostat: tor 18 dec 2014, 20:42 
Hittade länken till femkronan :ninja: : http://sxd-badge.en.alibaba.com/product ... _coin.html

Även ett par förgyllda wolframmynt (påstås det iaf): http://sxd-badge.en.alibaba.com/product ... _coin.html
http://sxd-badge.en.alibaba.com/product ... _coin.html

De jag sett tidigare har varit rätt klumpigt utförda, precis som du skriver taki. Nu vet man ju inte om bilden visar kopiorna eller den äkta varan, men är det kopiorna faller allt man läst om att det inte går att göra verklighetstrogna förfalskningar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa