Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: ons 09 maj 2018, 10:35 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Camo skrev:
Intressant tråd med många tänkvärda saker.Att få någon första hjälpen av ev vittnen eller polis tror jag inte att man kan räkna med.
Det verkar inte längre vara säkert att någon ringer polisen under pågående våldsbrott..
Läste om något fall för inte så länge sedan där en kvinna blev överfallen och folket gick bara förbi och låtsades inte se :smack:
Jag tror att det var i någon halvstor stad i Sverige :hm:
. . .


Jag har fått lära mig att stickskador är luriga - de syns inte alltid, och den skadade kan faktiskt missa att hen blivit stucken. Så att folk gick förbi, kan ha en förklaring i att de inte uppfattade vad som hände, eller så såg de bara knuffar, men inget stickvapen. Blod behöver inte spillas - det kan blöda som 17 inuti kroppen.

Jag instämmer med TS & och övriga, stickvapen är fördjävliga och det enda säkra försvaret är avstånd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: fre 18 maj 2018, 06:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
somvanligt skrev:
Carnivora skrev:
5. Knivens begränsade förmåga att slå ut motståndaren gör den olämplig för nödvärn.

Kniv har alltid varit och förblir ett mordvapen.
Nej. Det är ett verktyg. Med den logiken är lastbilar mordvapen. Detaljerna är viktigare än vi tror...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: fre 18 maj 2018, 12:38 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Yesiree skrev:
Nej. Det är ett verktyg. Med den logiken är lastbilar mordvapen. Detaljerna är viktigare än vi tror...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Sammanhanget är beväpning.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: fre 18 maj 2018, 15:03 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
somvanligt skrev:
Yesiree skrev:
Nej. Det är ett verktyg. Med den logiken är lastbilar mordvapen. Detaljerna är viktigare än vi tror...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Sammanhanget är beväpning.


Naturligtvis. Jag tycker dock det är otroligt viktigt att vi hjälper de människor som inte kan tänka självständigt med att skapa korrekta konklusioner utifrån påståendet "Kniv har alltid varit och förblir ett mordvapen."

Nä, det är INTE alltid ett mordvapen, utan jag använder det varje dag i hushållet, när jag vandrar eller i många andra sammanhang.
För att ytterligare exemplifiera, ett gevär eller pistol eller nästan vilket vapen som helst är INGET mordvapen heller, utan ett VERKTYG.
Det verktyget kan du använda att tävla med, försvara dig eller landet med, hantera busar mot som polis osv.
Att det då också finns idioter som MÖRDAR är en annan femma.
Det är ju klart, om man är pacifist, så blir kanske alla användningsområden utom tävling mord, vad vet jag.

Anser att det väldigt specifikt är viktigt här i Sverige där vi fått ett otroligt avstånd mellan den vanliga medborgaren och "farliga saker" så att vi tappat konceptet och förståelsen.
Samma sak gäller närheten till döden.
Vi möter nästan aldrig döden i samhället på ett naturligt sätt som förr, vilket jag tror är ett stort misstag.
Genom att inte möta döden eller svårt sjuka som man gjorde förr, så tror vi alla att vi är odödliga, eller känner att meningen med livet är att spela ps4 och köpa 3 bilar och flyga till Thailand på vår fritid.
Man tappar liksom prioriteringsförmågan, och känner inte döden flåsa oss i nacken vilket har den fantatiska men jobbiga fördelen att du tenderar att se livet annorlunda och ta mer personligt ansvar, vilket är den totala motsatsen till hur många av oss (mig inkluderat ibland också) lever våra liv bekvämt och med Pappa Staten som tryggt stoppar in oss med sina kuddar.
Och om någon nu undrar hur detta hänger ihop med kniven som mordvapen, så tycker jag att ni får lägga ihop ett och ett... ;-)
Men ledtråden är att det gör det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 23:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja. En kniv är ett universalverktyg. Man kan bland mycket annat exempelvis snickra, skära läder, kapa trådar, förkorta pinnar, ta ut stickor ur fingrarna, rensa fisk, sticka djur vid slakt, flå, skära ost/korv/limpa/grönsaker, beskära mindre buskar, utföra enklare operationer, eller som en mindre delmängd döda/skada människor eller djur.

Gevär och pistoler kan man normalt sett bara skjuta med. (Man kan visserligen slå med dem, men det är inte riktigt meningen. Eller för all del hota att använda dem, men då är det till att skjuta någon eller något.) Om man då väljer att skjuta på måltavlor, djur eller människor avgör om det är fråga om tävling, jakt eller avlivning/skadande av människor.

Det är svårt att klara vardagslivet utan kniv eller åtminstone andra eggverktyg. Är andra människor inget problem och man inte behöver jaga eller försvara sig mot farliga djur klarar man sig alldeles utmärkt hela livet utan skjutvapen.

Yesiree skrev:

Nä, det är INTE alltid ett mordvapen, utan jag använder det varje dag i hushållet, när jag vandrar eller i många andra sammanhang.
För att ytterligare exemplifiera, ett gevär eller pistol eller nästan vilket vapen som helst är INGET mordvapen heller, utan ett VERKTYG.
Det verktyget kan du använda att tävla med, försvara dig eller landet med, hantera busar mot som polis osv.
Att det då också finns idioter som MÖRDAR är en annan femma.
Det är ju klart, om man är pacifist, så blir kanske alla användningsområden utom tävling mord, vad vet jag.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 15:58 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 14 jun 2018, 17:01
Inlägg: 2
Carnivora skrev:
Läste just en mycket intressant artikel om hur en person blev angripen av en knivbeväpnad galning på ett tunnelbanetåg. Bland de värsta mardrömsscenarion man kan föreställa sig. Gärningsmannen hade innan dödat 4 personer och knivhuggit och skadat flera.

Några korta reflektioner innan det är läggdags:
1. Gärningsmannen skadades aldrig av kniven. Många här hävdar titt som tätt att personer som använder kniv själva skadas av dessa. Mjae...
2. Trots att offret blev stucken flera gånger, bland annat tre gånger i bakhuvudet och även i handen/armen så fortsatte han sitt offensiva försvar med oförminskad styrka. Det hade dock inte varit orimligt att han avlidit efteråt.
3. Mental förberedelse är ett hjälpmedel även utan praktiskt övning. I det här fallet handlade det om att offret sett på UFC. Mental inställning och en uppfattning om vad som är bra och vad som är mindre bra är värdefullt även utan träning. Naturligtvis kommer det dock aldrig kunna ersätta träning.
4. Räkna inte med att du får första hjälpen från vittnen eller ens polisen.
5. Knivens begränsade förmåga att slå ut motståndaren gör den olämplig för nödvärn.

http://www.cracked.com/deposit/article_21830_co ... ictim.html


Tack för att du delar!

_________________
My current IT Project: https://diceus.com/what-is-onsite-offshore-model/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 17:13 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Vilket omständigt sätt att hålla med mig om att kniv som beväpning är ett offensivt vapen=mordvapen.

Alla visste redan att det går att skära grönsaker med kniv. Någon slags respekt för människors intelligens tycker jag man bör visa när inget tyder på motsatsen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 18:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
somvanligt skrev:
Vilket omständigt sätt att hålla med mig om att kniv som beväpning är ett offensivt vapen=mordvapen.

Alla visste redan att det går att skära grönsaker med kniv. Någon slags respekt för människors intelligens tycker jag man bör visa när inget tyder på motsatsen.

En kniv är ju lika mycket mordvapen som en blyertspenna. Det är ju vad tanken är att ha den till som är avgörande. :ninja:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 18:22 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Blondie skrev:
somvanligt skrev:
Vilket omständigt sätt att hålla med mig om att kniv som beväpning är ett offensivt vapen=mordvapen.

Alla visste redan att det går att skära grönsaker med kniv. Någon slags respekt för människors intelligens tycker jag man bör visa när inget tyder på motsatsen.

En kniv är ju lika mycket mordvapen som en blyertspenna. Det är ju vad tanken är att ha den till som är avgörande. :ninja:

Nej, avsikten (”tanken”) avgör inte kategorisering, duglighet gör det. Du har dock rätt i att en blyertspenna enbart kan klassas som ett offensivt vapen.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 20:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
somvanligt skrev:
Nej, avsikten (”tanken”) avgör inte kategorisering, duglighet gör det. Du har dock rätt i att en blyertspenna enbart kan klassas som ett offensivt vapen.

njae, jag ser pennan som ett rent självförsvar.. Pennan används ju till vad den är till för när jag skriver mina minnesanteckningar inköpslistor osv, men om jag blir överfallen så kan pennan snabbt bli ett försvar.
Skulle man resonera så, så anser du ju att pekfingret är ett mordvapen oxå. ;)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 21:06 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Nej ett pekfinger är en kroppsdel.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 21:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
somvanligt skrev:
Nej ett pekfinger är en kroppsdel.

okej.. Men jag kan ju döda med kroppsdelen.. var det inte dugligheten som avgjorde om det var ett vapen?
Dock har inte jag den fysiska styrkan, så jag behöver använda pekfingret ihop med långfingret.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 22:12 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Nej, den offensiva respektive defensiva dugligheten hos ett vapen. En atombomb är väldigt offensivt dugligt. En vattenkanon är väldigt defensivt dugligt. Ser du skillnaden? Med en kniv måste man avancera för att komma nära så man kan sticka ner någon med den (offensivt). Man kan inte rimligtvis parera med en kniv eller använda som en hävstång vid nedläggningar, eller använda på avstånd eller avväpna någon med, man sticker den i kroppen på den andre helt enkelt och folk tenderar avlida av sådana skador. Det är ett utpräglat mordvapen i konfliktsammanhang.
Jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erfarenheter från knivdåd
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 23:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
En kniv går att använda defensivt. om en attackerare har ett stick/skärvapen, så går en kniv använda för att parera en vass/hård yta(förutsättning att kniven har glidskydd av metall) Är kniven du har lång, så kan du använda den för att skydda din underarm vid ett slag från ett tillhygge. Kniven kan användas för att få en person att släppa greppet om sitt vapen(genom att bara skära på hans hand så han släpper av ren smärta) Om någon som är större än dig överfaller dig, kan du använda kniven för att ge en skärskada/stickskada i ett ben så den inte kan springa efter dig. Om en person är större än dig och du har en kniv till försvar så kan du få det psykologiska övertaget så angriparen avbryter sitt överfall.

Så joo en kniv kan användas i försvar(defensivt)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet