Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: tor 20 aug 2015, 21:18 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Ja, usch jag tycker att mausern är förknippad med nazi och den modellen är väldigt förknippad med militär förmåga. 6,5 är en militär kaliber och även 308 och 223. Nej alla vapen är militära och vi måste nog återgå till pilbåge?

Nej det är farligt med halvautomatiska vapen med snabbt uppföljningssamtal (jä**a autostavningen ska vara uppföljningsskott) :D mot farligt vilt.

Till någon som har 3 inlägg. I vilken gren används den bössan? Fritt gevär? Vad är problemet om man köper delar eller en färdigt vapen? Är det pistolgreppet som är farligt eller är det 5 skotts magasinet?

Debatten är fånig. Jag tycker även att rödpungtssikte är militäriskt. Som jag sagt tidigare så är mitt val klart.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: tor 20 aug 2015, 21:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Xrt skrev:
Det är inget fel på dem om man inte är ute efter speciella avvikande halvautomater exempel MR1:an som med lätthet kan förväxlas med ett militäriskt vapen. går med i en skytteförening som det används sånna vapen så får du en licens på det.


Det är ju exakt det som man inte kommer att få! Jägareförbundet tycker ju att licensutfärdandet ska ske genom en speciell "jaktmyndighet". Det innebär i praktiken att jägareförbundet får all makt över sportskyttet.

SvJF och RPS gör gång på gång inkonsekventa uttalanden där utseende på vapen och annat anses ligga till grund för farlighet och olämplighet för jakt. Överbyggd framstock, pistolgrepp och annat, som inte har ett smack att göra med farlighet, men som råkar vara detaljer på vissa vapen som man anser ska förbjudas.
Inkompetent och rättsvidrigt avslås licenser som sedan beviljas efter prövning. Jag tycker det är förjävligt, och SvJF är inget alternativ för mig utifrån detta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: tor 20 aug 2015, 22:14 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Sidenote, MR-1 har inte nödvändigtvis pistolgrepp, den säljs med traditionell stock i Sverige.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 08:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Den som väljer Jägarnas Riksförbund i tron om att de jobbar för att få väck vargen kan ju tänka om:
http://lipoptena.blogspot.se/2015/08/ja ... dskap.html

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 15:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
lipoptena skrev:
Den som väljer Jägarnas Riksförbund i tron om att de jobbar för att få väck vargen kan ju tänka om:
http://lipoptena.blogspot.se/2015/08/ja ... dskap.html


Jag tror att vargen numera är en ickefråga för dom organiserade jägarna.... det handlar bara om nivån där, och då är Riksjägarna mera restriktiva.

I min värld är det SvJF som kommit med flest muppförslag, typ stöttandet av blyförbudsförslaget, Doris Högne Rydheims vapenutredning, mm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 19:26 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Doris var nog den mest sämsta media tränade offentliga person jag sett samt att man måste undra om de har drogtest på arbetsplatsen. Lite off topic men jag började inte (denna gång).

Jag undrar om vapnet som det pratats om är mer eller mindre farligt för att det har pistolgrepp? Kan hända eller så finns no no listan och att någon sätter gratiskaffet i halsen varje gång man ser ett sådant militäriskt vapen som någon skötsam medborgare behöver för att kanske rädda sin skörd mot angrepp av tex vildsvin?

Landet lagom. Helt klart vore det kul om man kunde se antalet medlemmar under tex 10 år på de olika medlemsorganisationerna för att kunna säga hur landet lagom tycker?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 08:11 
pistolgreppet kan underlätta en gnutta vid helautoeld om man inte håller vapnet mot axlen

allt annat kan kvitta i praktiken


finns en ganska läsvärd tråd på annat forum
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/50280-f%C3%B6rbud-mot-ai-ax-338lm/page-39#entry880241

ha lite koll på pmt's inlägg
vill ni hjälpa en gnutta så regga er och få till hans inlägg
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/50280-f%C3%B6rbud-mot-ai-ax-338lm/page-7#entry861551
tryck på gilla på det inlägget och få upp den i rankingen på mest gillade inlägg ;)

" pmt


Följande är skickat till debatt@svensktjakt.se:


Det kom ett inbetalningskort i posten i dag. På 600 kronor. Inte mycket kan tyckas, men vad får jag som medlem för pengarna?



Jo – ett förbund som väljer att tolka lagtext efter eget gottfinnande och stödjer en vapenhatande polismyndighet. 2015 som skulle vara medlemsnyttans år så ägnar sig förbundet åt att hjälpa polisen att avslå licensansökningar på vapen som följer svensk vapenlag (AIAX och Benelli MR1) och som är godkända jaktvapen.



Jag jagar inte älg. Varg har jag inga problem med som den småviltsjägare jag är, men väl med minkar, katter och rävar. Fast nu råkar jag gilla vapen – jag har ett vapenintresse, ett sånt där väldigt fult vapenintresse. Låt vara att det uttrycker sig i en samling av mestadels brittiska hagelvapen från förra och förrförra seklet. Spelar ingen roll vilken form intresset kommer i – det är fult att vara intresserad av vapen och uppenbart inte kombinerbart med att vara jägare i Svenska Jägareförbundets ögon.



Jag har sökt svar på vad medlemsnyttan är i att hjälpa polismyndigheten med omotiverade avslag (i runda tal 30% av alla fall polismyndigheten frågar förbundet rekommenderas avslag – exakt vilken medlemsnytta ger dessa 30%?) men kan inte hitta något som helst begripligt svar utöver att det är i enighet med förbundets vapenpolicy – vilken jag som medlem aldrig blivit tillfrågad om eller på annat sätt fått ha en åsikt kring.



Därför har jag även ett annat inbetalningskort framför mig – till svenska rovdjursföreningen. Om medlemmarna i förbundet står bakom vapenpolicyn i god demokratisk ordning (vilken jag uppenbart missat att förstå hur den fungerar eftersom jag aldrig sett den diskuteras) och därför inte önskar mig som medlem så kommer jag – inspirerad av förbundets vapenpolicy - att följa min egen rovdjurspolicy och hädanefter gynna rovdjursföreningen i förhoppningen att framtida vargjakter ska omöjliggöras och på sikt göra älgjakten onödig. När förbundet nästa gång terroriseras av rovdjursföreningarnas överklaganden kan ni tänka på att deras verksamhet sponsras av en av en jägare som ni inte tycker ska få bejaka sitt vapenintresse. I jämlikhetens namn så avser jag därför göra vad jag kan för att ta bort er hobby och er passion med.



Förbundet kan se detta som en praktisk lektion i solidaritet. Intill dess att förbundet inser betydelsen av ordet solidaritet och inför en vapenpolicy som i alla fall följer svensk lag har vi på tok för mycket älg i Sverige och på tok för få vargar.





Med vänlig hälsning

Tobias Hassel, Dalby – snart medlem i rovdjursföreningen, jägare, vapensamlare, vapenhandlare, frilansande vapenskribent och en högst uppenbart icke längre önskvärd medlem i Svenska Jägarförbundet



Jag hyser inga nämnvärda förhoppningar om "bot och bättring"......."


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 20:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jägarförbundet är förlegat, och verkar bestå av mestadels grefvar och baroner som tycker att allt efter Holland & Hollands patent är djävulens påfund, och att folk med "fel" vapenintresse ska bemötas genom att man gör gemensam sak med polismyndigheten.
Jag gick ur jägareförbundet när dom stödde blyförbudsförslaget, utan att det ens fanns ersättningskulor till studsare, och trots att bly i torr mark inte gör någon som helst skada. Jag har lovat mig själv att berätta för varenda en som nånsin för frågan på tal att SvJF är en bunt förlegade tomtar som gör sig bäst i valfri sekt eller frimurarloge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 22:10 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 11:28
Inlägg: 303
Tycker inte det spelar så stor. Det viktigaste är att man på något sätt är organiserad. Samhället vill egentligen avveckla allt vad jakt för privatpersoner heter på sikt.

_________________
/DP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägareförbundet eller Riksjägarna?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 22:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
DirtyPrepper skrev:
Tycker inte det spelar så stor. Det viktigaste är att man på något sätt är organiserad. Samhället vill egentligen avveckla allt vad jakt för privatpersoner heter på sikt.


Om det inte spelar nån roll så är ju tråden onödig.... Folk som inte tänker själva är utelämnade åt idioter.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet