Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 07:29 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Att Norrmännen går med så lätt packning beror väl på att de oftast gör hytteturer.
Om man sover och äter på hytterna behövs ju bara förstärkningsplagg och massäck.
Ett trevligt och socialt sätt att fjällvandra.
Sarek kräver nog lite mer utrustning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 09:26 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Linnr skrev:
Att Norrmännen går med så lätt packning beror väl på att de oftast gör hytteturer.
Om man sover och äter på hytterna behövs ju bara förstärkningsplagg och massäck.
Ett trevligt och socialt sätt att fjällvandra.
Sarek kräver nog lite mer utrustning.


Huvudet på spiken. Det är fullt möjligt att göra stugturer i Sverige också, faktum är att många gör det. Då blir packningen under 10 kilo.

Men den som gör en oledad tur och som också är litet säkerhetsmedveten får en tyngre packning.

När jag är ute på vandring med mina studenter har jag en generell regel om att ingens packning får väga mer än 1/4 av dennes kroppsvikt.

Detta gör att 16-17 kilo packning både kan klassas som lätt eller för tung. Om allas grundkondition är lika (dålig) ger det samma belastning på alla. De som känner sig starkare eller i bättre form får vara beredda på att avlasta om någon skadar sig (inte helt ovanligt att det händer).

Detta skrivet i ljuset av drygt 30 genomförda fjällturer av varierande slag. Ännu har jag dock inte gjort någon stugtur på sommaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 09:35 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Nu har jag inte gjort någon vandring på flera år på grund av ett knä men det går verkligen att komma ner i vikt om man vill. Tunga grejer är kokutrustning och tält. Kan man komma ner i vikt här finns det många kg att spara. För några år sen köpte jag ett enkeltält som vägde 1 kg och om man bara har en kastrull och lättaste gasolköket så går det att komma ner en hel del där. För en fem dagars tur kom vi ner till 20 kg totalt på två personer men då fanns det inget onödigt med och maten det var egentillverkad pemmican.

Precis de norrmän jag har haft att göra med ger sig iväg på såna långa turer som vi svenskar gör i fjällen. Det är som sagt mest dagturer och turer mellan stugor.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 10:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Absolut många norrmän som kör stuguturer men jag känner många som även går längre.

Jag talar av egen erfarenhet, min packning är väsentligt lättare än 17kg för en höstvecka i Sarek.

Som rakkuraj skriver, 20kg för 2 pers a 5 dagar är mer åt mitt håll.

Går jag själv så är jag ett par kg tyngre (räknat per person) men ändå i den zonen av vikt.

Inget onödigt är med, utrustningen är lätt, käket är minimalistiskt och jag har inte som de i filmen en massa olika kläder för olika väder vilket snabbt bygger kilon utan håller mig till en uppsättning i varje lager utöver kallingar och sockar där jag har extra par. Går jag längre har jag med någon påse Y3 och tvättar i drybag.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 10:10 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Dubbelpost


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 16:23 
Jeg vet inte vad som är viktigast. För dom flesta är det nog upplevelsen att komma iväg på ett härligt äventyr. En helg eller vecka. Kanske kombination av fler upplevelser. Att utmana sig själv kanske, eller bara känslan att få vara helt sin egen chef för ett tag. Jag vill nog placera mig själv bland dom som gillar att klara sig på egen hand och göra den till ett bra minne. Och vare sig man tänker, eller planerar det så kommer man tillbaka med mer kunskaper. Mer erfarenhet och ett större självförtroende.

Jag packar för det jag tänker genomföra, och för vad jag tycker jag kan klara att bära. Mina 34kg i Sarek. (Min fru hade drygt 20kg) En vikt som inte var några problem för henne. Och vi tog med x-tra kläder. Vi tog med en plunta. Vi hade med x-tra grejer som vi tyckte förstärkte upplevelsen. Vi hade med grejer för att kunna skala enklare berg, och lite tuffare vattendrag. (lätt att bli blöt där). Det var så vi valde att se Sarek. Kan ju lägga till att det finns gott om leder i landet. Och hela resan blir vad du gör den till. Jag har gått så att jag hållit ner vikten på oledad mark. Men sett till att jag efter ett par dar kunnat handla på mig mat, osv

Personligen är vikten på gram inte intressant för mig. Jag sätter upplevelsen före det. Vill jag trimma min utrustning för några tusen kan jag självklart göra det. Men den gör samma sak. Tar nog hellre och lägger några timmar på min egen fysik och kör mitt gamla hederliga Trangia. Och några x-tra kilon har jag aldrig känt som något onödigt. Och inget av det har varit oanvänt, eller funnits kvar när vi tagit oss i mål

Ett annat jäkligt trevligt ställe är Svalbard om du vill uppleva något helt annorlunda. Där gäller dock helt andra regler och utmaningar. Men det är ju det man vill uppleva.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 16:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg synes det var flott å lese den tiltroen flere har i tråden til oss norrbaggar når det gjelder å bevege seg i fjellet...,men jeg ventet jo bare på at noen ville gjennomskue vår trang til å gå fra hytte til hytte da :lol: . For egen del, så begynner det å bli lenge siden jeg gikk fjellvandringer, men den gangen passet jeg meg vel for å gå innom hytter :rambo: .

De vandringene jeg har foretatt, har alltid vært med tung sekk. Når jeg ser tilbake på de i dag, så skulle jeg ønske jeg hadde den erfaringen jeg har i dag, da ville vekten på sekken vært mye lettere, men nå begynner jeg å bli gammel, så fornuften kompenserer vel for tidligere styrke :lol:

Siste langturen var igjennom Femundsmarka, for snart et halvt liv siden. Det var min søster, hennes mann, min tjei og jeg som gikk i 6 dager. Vi satset ikke på lange dagsetapper, men dertil flere høydemeter og var villige til å gå inntil 4-5 timer daglig. Siden jeg og min svigerbror lekte gentlemen, så bar vi all mat og alt fellesutstyr (to telt, kokeutstyr mm) og jeg vil anta at vi da hadde sekker på +- 22 ish kg. Litt lux hadde vi med, noe brød til de første dagene, litt pølser, en liten flaske dram og litt godis, men i hovedsak var det pakket for fjellvandring. Selvsagt var det mye av utstyret som veide langt mer enn hva man får i dag om man kjøper diverse highteck hiking gear, men stort sett var det fornuftig. Siden både min svigerbror og jeg var/er litt opptatt av fiske, så tok nok den delen av utstyret unødvendig mye plass :notme: (om ikke jeg husker feil, så hadde jeg med 4 spø! lett spinn, ultra spinn, fluge og meite :smack: ).

Uansett; for å sette det i perspektiv, så har jeg nå begynt å lage sett til familien som er tiltenkt å være en kombinasjon av 72t og INCH sekker, (og jeg er fremdeles en gentlemann :lol: ). Disse er ikke pakket for vinter, men likevel veier vel min sekk i underkant av 20 kg og resten av familiens sekker 13-15 kg fullastet. Med tanke på at sekkene er beregnet på lavlandet, så er jeg imponert over de som klarer å pakke sekker på +- 10 kg for en uke i fjellheimen. Snakker man ren overlevelse, så kommer man nok langt på en uke med 5 kg havregryn, lighter og et kokekar, men om man ønsker noen form for komfort så drar nok vekten fort på seg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 17:13 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Crusoe skrev:
Jeg synes det var flott å lese den tiltroen flere har i tråden til oss norrbaggar når det gjelder å bevege seg i fjellet...,men jeg ventet jo bare på at noen ville gjennomskue vår trang til å gå fra hytte til hytte da :lol: . For egen del, så begynner det å bli lenge siden jeg gikk fjellvandringer, men den gangen passet jeg meg vel for å gå innom hytter :rambo: .

De vandringene jeg har foretatt, har alltid vært med tung sekk. Når jeg ser tilbake på de i dag, så skulle jeg ønske jeg hadde den erfaringen jeg har i dag, da ville vekten på sekken vært mye lettere, men nå begynner jeg å bli gammel, så fornuften kompenserer vel for tidligere styrke :lol:

Siste langturen var igjennom Femundsmarka, for snart et halvt liv siden. Det var min søster, hennes mann, min tjei og jeg som gikk i 6 dager. Vi satset ikke på lange dagsetapper, men dertil flere høydemeter og var villige til å gå inntil 4-5 timer daglig. Siden jeg og min svigerbror lekte gentlemen, så bar vi all mat og alt fellesutstyr (to telt, kokeutstyr mm) og jeg vil anta at vi da hadde sekker på +- 22 ish kg. Litt lux hadde vi med, noe brød til de første dagene, litt pølser, en liten flaske dram og litt godis, men i hovedsak var det pakket for fjellvandring. Selvsagt var det mye av utstyret som veide langt mer enn hva man får i dag om man kjøper diverse highteck hiking gear, men stort sett var det fornuftig. Siden både min svigerbror og jeg var/er litt opptatt av fiske, så tok nok den delen av utstyret unødvendig mye plass :notme: (om ikke jeg husker feil, så hadde jeg med 4 spø! lett spinn, ultra spinn, fluge og meite :smack: ).

Uansett; for å sette det i perspektiv, så har jeg nå begynt å lage sett til familien som er tiltenkt å være en kombinasjon av 72t og INCH sekker, (og jeg er fremdeles en gentlemann :lol: ). Disse er ikke pakket for vinter, men likevel veier vel min sekk i underkant av 20 kg og resten av familiens sekker 13-15 kg fullastet. Med tanke på at sekkene er beregnet på lavlandet, så er jeg imponert over de som klarer å pakke sekker på +- 10 kg for en uke i fjellheimen. Snakker man ren overlevelse, så kommer man nok langt på en uke med 5 kg havregryn, lighter og et kokekar, men om man ønsker noen form for komfort så drar nok vekten fort på seg.


Norrbaggar i Sverige har gått från turister med sopsäckar på takräcken bundna med rep till turister med de finaste (mest)husbilar nu samt alla de tillbehör, allt på 30 års tid.
All respekt för norska vandrare, det finns de som än lever på traditionellt sätt mellan fjord och fjell, om så bara på fritiden, respektabelt är det i vilket fall.

Att göra BOB eller INCH till familjen är ett äventyr, det går inte att göra i smyg, inte att annonsera vid frukosten(hon=tyst hela dagen ;) )

Vi har löst det på ett bra sätt, vi pratar om risker, möjligheter och lösningar på vardagsproblem när dom uppstår, på det sättet har vi byggt upp en "familjens krislåda" med allt från vattenfilter till gummihandskar och skyddsmasker, nu är det en röd låda i hall-garderoben, en helt vanlig del av vardagen.

Så var det för oss, nu är det normalt att prata om kriser i samhället hemma hos oss :D

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 18:12 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
northwise skrev:
Att göra BOB eller INCH till familjen är ett äventyr, det går inte att göra i smyg, inte att annonsera vid frukosten(hon=tyst hela dagen )

Vi har löst det på ett bra sätt


:lol: . Her skjer intet i smyg, selv om det ikke alltid er konsensus om alt :notme: . Våre sekker har også en praktisk løsning; de står slik at de dekker den nederste hylla som inneholder våre ABC dresser (:) :-g . Dermed fungerer de også som en maskering som får oss til å virke litt for opptatt av friluftsliv, men ikke fullstendig foliehatter :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 18:45 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Crusoe skrev:
northwise skrev:
Att göra BOB eller INCH till familjen är ett äventyr, det går inte att göra i smyg, inte att annonsera vid frukosten(hon=tyst hela dagen )

Vi har löst det på ett bra sätt


:lol: . Her skjer intet i smyg, selv om det ikke alltid er konsensus om alt :notme: . Våre sekker har også en praktisk løsning; de står slik at de dekker den nederste hylla som inneholder våre ABC dresser (:) :-g . Dermed fungerer de også som en maskering som får oss til å virke litt for opptatt av friluftsliv, men ikke fullstendig foliehatter :lol:


Konsensus är relativt, för mig räcker det med att inte protestera, eller ett "nja", då är det lite samma som medhållet. ;) Det vet vi båda, det är jag som handhar inköpen av gear.
Vi klarar oss relativt bra för friluftslivet, fiske har vi allt till, samt jakt när det behövs.

Vi är båda nöjda med vårt sätt att hantera det hela, det är viktigast.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 18:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vildaste vägen genom Sarek
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 21:39 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Detta var roligt att se. Påminner mig om de två turer jag vandrat i Sarek i början av 90-talet. Frånsett helikoptern då. Men vid den första turen från Kvikkjok hade jag nog gärna åkt helikopter för det är en riktig skitväg in i parken, särskilt vid mycket regn som det var då.
Vid andra turen utgick vi från Sourva och den vägen föredrar jag stort.
Nu längtar jag dit igen efter att ha sett detta men kroppen skulle inte hålla nuförtiden med begynnande ålderskrämpor.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet