Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Hur länge vill du (realistiskt) klara värme, vatten, mat och belysning helt utan yttre stöd?
1 dygn 0%  0%  [ 0 ]
1 vecka 4%  4%  [ 7 ]
2 veckor 10%  10%  [ 16 ]
1 månad 31%  31%  [ 50 ]
1 kvartal 13%  13%  [ 21 ]
2 kvartal 11%  11%  [ 18 ]
1 år 15%  15%  [ 24 ]
2 år 2%  2%  [ 4 ]
> 2 år 13%  13%  [ 21 ]
Antal röster : 161
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: sön 28 dec 2014, 19:39 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Gnejs skrev:
Jag siktar på att bygga upp lager för nånstans mellan en och två veckor till att börja med. Efter det får jag se vad ekonomi och utrymme tillåter.

En sund och insiktsfull inställning/attityd tycker jag. :up:

För den som har lite magert i kassan kan jag (lite "off topic" kanske) tipsa om s.k. "Dumpster diving". Jag pysslar inte med detta nu, men som ung, smidig och med en attityd (som jag fortfarande har kvar) så gjorde jag en hel del fynd i dessa containrar.

Allt från elektronik, möbler, kläder, verktyg och annat smått och gott. Slit och slängsamhället/mentaliteten (mestadels i det s.k. väst) gör ju att det finns gott om varor i dessa containers som är helt okay att "återanvända" innan det går till återvinningen.

Innan jag sa upp mitt FB-konto (som för övrigt var mer en börda än en social inspiritation för mig, och för andra skulle jag tro) så var jag med i en del av dessa "Dumpster diving" grupper. De hade/har bra forum och kartor, tider, regioner samt etiska regler för hur denna "Diving" skulle/ska gå till, för att man senare ska kunna återvända till samma ställe utan att länsman eller en arg handlare med hagelbrakare står och väntar bakom hörnet.

Om det är någon som tror att det är en liten samling av folk som ägnar sig åt detta, så kan jag meddela att det är fler än många tror, och de blir fler och fler ju längre tiden går. Det är nog en indikation på vart vi är på väg skulle jag tro.

/ Friskytten

InläggPostat: sön 28 dec 2014, 19:52 
Friskytten skrev:
Om det är någon som tror att det är en liten samling av folk som ägnar sig åt detta, så kan jag meddela att det är fler än många tror, och de blir fler och fler ju längre tiden går. Det är nog en indikation på vart vi är på väg skulle jag tro.
/ Friskytten

Kan också vara en indikation på precis motsatt situation. Att många spenderar mer och mer på nytt när räntan är obefintligt även
om det dom har hemma som dom ersätter fortfarande fungerar utmärkt. Får säkert ett telefonsamtal i månaden från någon som vill att jag skall låna pengar.
Färre och färre vill ha begagnat och det som slängs blir av bättre och bättre kvalitet.
Men den förhållandevis lilla gruppen som containerdyker ökar då också för att få dom bra grejorna.

InläggPostat: sön 28 dec 2014, 20:04 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Friskytten skrev:
För den som har lite magert i kassan kan jag (lite "off topic" kanske) tipsa om s.k. "Dumpster diving".

Synes dette er et svært godt tips. Det at vi henter matavfall i butikken er jo nesten en form for pre-dumpster diving :lol: . Forøverig synes jeg at det kastes så altfor mye og at dumpster diving både kan forsvares fra et økonomisk og et idealistisk ståsted. Jeg har truffet flere som driver med dette, noen som gjør det fordi de har dårlig råd, andre som gjør det fordi dagens ressurssløsing er uetisk og miljøskadelig.

InläggPostat: mån 29 dec 2014, 15:35 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Vatten och värme klarar vi över två år. I nuläget har vi mat och ljus för ca 2 månader. Till sommaren ska jag börja odla potatis, morötter, lök mm med målet att klara ett år, till nästa skörd. Vi har redan höns, får, ankor mm så lite kött och ägg borde vi kunna fixa rätt länge redan i nuläget. Blir ju lite enformig kost men överleva borde vi ju göra. Ljus däremot måste jag absolut fixa för en längre tid..

InläggPostat: mån 29 dec 2014, 16:00 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

umpa skrev:
I nuläget har vi mat och ljus för ca 2 månader.

Kolla in Gryms experiment med LED belysning här på forumet, skulle säga att han sitter på en billig lösning för att med enkla medel hålla huset upplyst. Kombinerat med en liten solpanel så kan man till och med slösa med ljus.

InläggPostat: mån 29 dec 2014, 16:42 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Tack för tipset, ska genast leta upp detta! :)

InläggPostat: tis 30 dec 2014, 01:58 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Exodus skrev:
Tja i Stenungsund är det väl bara sätta en kran på närmaste cistern :D

Bra bevis för att jag ger befintliga system den tilltro de förtjänar, ingen.

InläggPostat: tis 30 dec 2014, 03:26 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Aldrig haft ett mål och spar på en del, tja en hel del. Så denna tråd föranledde en inventering. :)
Innan tänkte jag att 5-10 veckor är nog vad som behövs och vad vi har.

Till min förvåning klarar vi gott och väl 20 veckor. Måste vi spara in kanske 24-30.
Allt beroende på ström till frysarna eller om det slår i fläkten på vintern och maten i frysarna klarar sig.

Ökenjägare

InläggPostat: tis 30 dec 2014, 12:57 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Jag siktar på en månad som nästa mål. Klarar väl två veckor just nu, mer om jag snålar. Jag bor i lägenhet och tittar på att hyra ett gammalt tömt skyddsrumsförråd när jag nått en månad och fått slut på plats i lägenheten. Som jag ser det är det efter en månad som de verkliga bekymren börjar nämligen, för samhället i stort. Efter 20-25 dagar är maten slut i både affärer och storlager om inte ny mat tillförs utifrån, det är nog först då det blir kaos på riktigt.

En annan tanke är att be att få lämna prepps i en övergiven källare i ena flygeln ute på släktgården och sen sticka dit om en kris skulle dra ut så pass länge på tiden. (Alla kriser längre än två veckor är extremt allvarliga jämfört med modern historia och kommer inte vändas på en pisskvart precis.)

InläggPostat: tis 30 dec 2014, 14:39 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Att klara sig en längre tid utan hjälp eller inblandning av någon utomstående är nog lite lättare när man bor utanför stan eller att man har sin bol ute på landet eller i skogen där man kan odla mer mat och helst även hålla lite djur. själv har jag som några fler här höns, ankor, gäss och kaniner. dessa hålls på en liten hobby nivå i antal men som med dessa djur som avelsunderlag lätt kan ökas kraftigt på några månaders sikt. detta gör ju att tillgången på kött och ägg ökar redan efter omkring 3 månader med hjälp av kaninerna och lite beroende på årstid med fåglarna omkring ett halvår. har man den möjligheten så behövs ju inte så astronomiska lager av konserverat kött. man ska dock inte räkna med att djuren levererar varje gång så man bör ju ha lager så man klara sig i alla fall dubbla cykler. det är ju ändå kött och fisk konserverna som är de mest kostsamma att lagra, pasta ris och spannmål är ju både enklare och billigare att lagra. i alla fall min bild av det.

det jag sett på tex balkan är dock att de som har ved och djur att leva av är de som sitter med trumfkorten och verkar vara de som blir samhällets ledar figurer, iallafall inofficiellt. ved tex hade vart lönsamt att köra från oss i sverige med lastbil och sälja på svarta marknaden där nere. bristen var stor och det var mer än en gång som vedtjuvar sköt efter oss när vi skulle bevaka statliga områden med skog. så mitt råd till de som bor på landet eller har en bol utanför samhällena är att lagra undan ved. det är guld värt. kan man ha några djur som man sen kan avla mer avkommor på så ha det. en gotlandskanins hane och en hona kan man ju ha i en lägenhet med....

plantera något fruktträd på eller i närheten av sin bol är inte heller någon dum ide. de brukar inte kosta mycket på tex netto eller lidel och ett par träd med frukt gör livet mycket roligare. har man en dold bol kan man ju plantera det i något skogsbryn i närheten..

InläggPostat: tis 30 dec 2014, 15:20 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Friskytten skrev:
Gnejs skrev:
Jag siktar på att bygga upp lager för nånstans mellan en och två veckor till att börja med. Efter det får jag se vad ekonomi och utrymme tillåter.

En sund och insiktsfull inställning/attityd tycker jag. :up:

För den som har lite magert i kassan kan jag (lite "off topic" kanske) tipsa om s.k. "Dumpster diving". Jag pysslar inte med detta nu, men som ung, smidig och med en attityd (som jag fortfarande har kvar) så gjorde jag en hel del fynd i dessa containrar.

Allt från elektronik, möbler, kläder, verktyg och annat smått och gott. Slit och slängsamhället/mentaliteten (mestadels i det s.k. väst) gör ju att det finns gott om varor i dessa containers som är helt okay att "återanvända" innan det går till återvinningen.

Innan jag sa upp mitt FB-konto (som för övrigt var mer en börda än en social inspiritation för mig, och för andra skulle jag tro) så var jag med i en del av dessa "Dumpster diving" grupper. De hade/har bra forum och kartor, tider, regioner samt etiska regler för hur denna "Diving" skulle/ska gå till, för att man senare ska kunna återvända till samma ställe utan att länsman eller en arg handlare med hagelbrakare står och väntar bakom hörnet.

/ Friskytten

Tack :up:

Sysslar inte med dumpster diving efter mat eftersom dom flesta affärer låser sina containrar, däremot brukar jag alltid ta mig en titt i soprum och containrar efter bra saker, hittills har bland annat hittat en skivstång med vikter, ett par fokusmittsar och ett par schyssta byxor för fältbruk.

- Not today!

InläggPostat: ons 31 dec 2014, 18:13 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Gällande dumpster-diving så gör jag det bara i grovsope-containrar.

En vän hittade ett fullt fungerande X-Box 360 Halo Edition, kontroller och allt, precis efter släppet av X-Box One. Bortskämd unge eller korkad vuxen.

InläggPostat: lör 14 feb 2015, 20:38 
---------

Senast redigerad av beardman ons 18 feb 2015, 16:40, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 14 feb 2015, 22:27 
beardman skrev:
10 -12 mån är det värsta tänkbara. Efter den tiden är alla grödor klara för skörd.

Missväxt / misslyckande första året?

Har en bekanting som siktar på två års lager just för att klara omställning + missväxt / misslyckande. Jag kan inte ha den nivån men inser att det ligger något i det han/hon tänker.

/MD

InläggPostat: lör 14 feb 2015, 23:15 
--------

Senast redigerad av beardman ons 18 feb 2015, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa