Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Hur länge vill du (realistiskt) klara värme, vatten, mat och belysning helt utan yttre stöd?
1 dygn 0%  0%  [ 0 ]
1 vecka 4%  4%  [ 7 ]
2 veckor 10%  10%  [ 16 ]
1 månad 31%  31%  [ 50 ]
1 kvartal 13%  13%  [ 21 ]
2 kvartal 11%  11%  [ 18 ]
1 år 15%  15%  [ 24 ]
2 år 2%  2%  [ 4 ]
> 2 år 13%  13%  [ 21 ]
Antal röster : 161
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: lör 14 feb 2015, 23:20 
----------

Senast redigerad av beardman ons 18 feb 2015, 16:38, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 14 feb 2015, 23:29 
Du behöver nog inte höra det från mig, men ändå: Det är bra! Bara man har sina mål / prioriteringar klara för sig så. Lite som jag som tänker att mitt lager och övriga förutsättningar inte funkar för "all in N-war" utan det får jag hantera på minst plågsamma sätt om det händer. :cry:

/MD

InläggPostat: sön 15 feb 2015, 00:07 
-------

Senast redigerad av beardman ons 18 feb 2015, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 15 feb 2015, 00:08 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

beardman skrev:
Hej MD

Jag tänkte nämna det dvs missväxt men skippade det hela.
Troligen går det åt helvete om det blir missväxt. Jag gör mitt bästa för att bygga upp marken så att sen har bästa möjliga förutsättningar men om det går illa så får jag ta en funderare på att lämna allt.

Kan du odla så du får nytt utsäde också för nästa och nästa år ? När de inte går att köpa längre . Och vet du då att du kan bli utans skörd ett mellanår då vissa växter kräver två år innan de ger frö ?
Så det är inte bara att peta frön i jorden och tro att det sen kommer att sköta sig självt . Är du inte beredd ett år i förväg så kan vissa skördar utebli och viktiga näringskällor falla bort .

InläggPostat: lör 10 okt 2015, 12:31 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Har uppgraderat från 3 månader till ett år nu när mitt första odlingsår är över. Har jordkällaren full med potatis, morötter, lök, rödbetor mm. Tillsammans med de "vanliga" lagren av ris, vete, höns mm fixar vi nu ett år. Däremot har vi bara eget utsäde till vissa grödor som potatis, ärtor mm. Morötter och andra grönsaker har vi ännu inte egna frön till..

InläggPostat: lör 10 okt 2015, 15:46 
Här är det ett tämligen ojämnt preppande: mat finns nog för kanske tre månader och det växer undan för undan. Hygienartiklar och liknande likaså. Det finns hyggligt med plats. Medecinförrådet borde räcka ett år (fast sånt är svårt att veta i ett taskigt läge). Kanske 100 liter vatten på flaska, vilket borde vara mer, men det finns också ca 1500 liter regnvatten på tomten (Några hundra liter öl, vin och brännvin får räknas till vätskeförrådet ;) ). Ett par dunkar soppa. Hyggligt med litteratur kring ämnet, men luckor finns. Frön för några säsonger (inga hybrider förstås).

Det största minuset är värmen som inte är löst. Bara för några dagar... Jobbar på att få in en kamin i ett av rummen. Likaså finns det många luckor när det gäller redskap och verktyg mm mm mm.

InläggPostat: sön 11 okt 2015, 01:37 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Mitt mål är minst 3 års lager. Men jag jobbar ännu på med att komma upp i 3 månader. Det är inte så värst långt kvar dit. Till stor del är det kompletteringar som ska ge mer variation i mathållningen. Sedan har jag annat i matväg som jag redan nu har för ett helt år i lager. Men mitt Doomsday-lager kan jag inte börja jobba på ännu då jag väntar på att Thrive Life ska lanseras internationellt. Jag pratade med en av deras sales agents i förra veckan som berättade att de har funderingar på att börja sälja sina produkter utanför US. Jag tänker vara först i kön med min beställning. :rambo:

Svalbard Global Seed Vault

InläggPostat: mån 12 okt 2015, 20:01 
Klickade 2år minst, det går absolut om man bara får vara ifred.

Sen är det mer än fråga om den där guldkanten på tillvaron som blir allt torftigare.
Kaffe, choklad..Det finns ingen skarp gräns egentligen utan det blir gradvis jobbigare att
fortsätta leva "modernt"
Men har man inget lönejobb att sköta så blir det tid för annat pyssel.

InläggPostat: tis 13 okt 2015, 04:55 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Många, många år.

Man vet aldrig vad som händer. Välfärden kan rasa ihop, massarbetslöshet eller krig.

InläggPostat: sön 22 nov 2015, 00:39 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Mitt stora fokus är att kunna vara självständig på obestämd tid, därför har jag också lagt nästan all tid på min BOL. I dagsläget har jag en vad jag anser riktigt bra BOL: långt ute i skogen, inga grannar, vattendrag och bäckar finns överallt i närheten och mestadel av skogarna omkring är naturreservat. Det som är största problemfaktorerna idag är att det är hyfsat långt från hemmet till BOL'en (ca 2.5 h med bil) och att jag rätt nyligen påbörjat lagring av mat/materiel, således har jag mycket tomt utrymme idag som skall fyllas på med tiden. Det som talar för självständigt leverne är att det finns gott om djur för jakt/fiske i terrängen. Vi är 2 vuxna och ett barn i hushållet.

InläggPostat: sön 22 nov 2015, 03:04 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Värme= Har +1 års vedförbrukning i vedboden. Har inte tillräckligt med egen skog eller för den delen utrustning för att på sikt ha ett hållbart skogsbruk för att täcka mitt uppvärmningsbehov.
Vatten= 1000L IBC tank som lager och klassisk grävd brunn som går att pumpa för hand.
Mat= 1 års reserver för familjen finns lagrat. Inte odlingsmark, redskap, kunskap och utsäde för att bli självförsörjande.
Belysning= Har elverk för strömavbrott och bränsle nog för att köra det några år om jag inte skall köra något fordon. Det är dock inte rimligt ur hushållningssynpunkt. Borde bygga mig en lösning med solceller, batteribank och LED belysning.

Som ni säkert noterar utifrån ovan så preppar jag för tillfälliga nedgångar och störningar i samhällsfunktionen snarare än teotwawki eller tillbaka till medeltiden. Skulle det inträffa så får någon annan överleva....

InläggPostat: sön 22 nov 2015, 03:48 
Luktar inte fotogenkök illa?

VED
Har ca 3mån vedförbrukning i vedboden. Tillräckligt för att få ny ved torr eller komma över annan färdig ved.

VATTEN
inget större problem anser jag.
Har ca 30 l köpevatten, filter till ett ca tusen liter, poolklor, egen brunn (som behöver rensas först) samt att jag är övertygad om att det mesta sjövattnet eller bäckvattnet är tjänligt.

MAT (familj på 3)
reserver till ca 2 år, främst pasta ca 450 kg. Inget utsäde eller djur dock.

EL BELYSNING
generator + 100l drivmedel för kort perspektiv.
Kettlecharger, solcells och vevlampor för ledbelysning
Ca 120 tändare

HYGIEN ( har fått högre prioritet på senare tid.)
Bla.
12l diskmedel
25 tvål
20 tandborstar
15 tandkrämstuber
15frp medicin mot diarré
10fl alsolsprit
Soppåsar
200 rakhyvlar

InläggPostat: tis 24 nov 2015, 06:58 

Har utökat ambitionen från 1 - 2 två veckor för två personer till 2 veckor - 1 månad för sex personer, kommer nog ta ett tag att komma dit men det går sakta framåt.

- Not today!

InläggPostat: tis 24 nov 2015, 21:21 
Gnejs skrev:
Har utökat ambitionen från 1 - 2 två veckor för två personer till 2 veckor - 1 månad för sex personer, kommer nog ta ett tag att komma dit men det går sakta framåt.

Välkommen till vansinnet. :mrgreen:

/MD

InläggPostat: ons 25 nov 2015, 10:50 

MulenDag skrev:
Gnejs skrev:

Välkommen till vansinnet. :mrgreen:

/MD

Tack, det känns lite som att det blev en ny nivå av vansinne :)

- Not today!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa