Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka PMR på ständig laddning?
InläggPostat: tis 07 jun 2016, 07:13 
Baofeng BF666s programmerar du med kabeln 16 valfria UHF frekvenser typ samtliga PMR och SRBR och sedan är det omöjligt att göra fel, ändra frekvenser eller någon annan inställning.

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 08:10 
Mnja, när jag nu förstått att det är bra att ha VHF så vill jag nog ha det också om jag ska ge mig på något annat än vanliga billiga PMR.

LiIon-batterier pga självreglerande laddning så löses mitt behov av att ha tillräckligt laddade alltid stående. För tillfället lutar det därför åt Baofeng UV-3R där jag får ett fyrpack för knappt 800 kr.

/MD

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 08:44 
MulenDag skrev:
Mnja, när jag nu förstått att det är bra att ha VHF så vill jag nog ha det också om jag ska ge mig på något annat än vanliga billiga PMR.

LiIon-batterier pga självreglerande laddning så löses mitt behov av att ha tillräckligt laddade alltid stående. För tillfället lutar det därför åt Baofeng UV-3R där jag får ett fyrpack för knappt 800 kr.

/MD

Ok, jag läste nog fel att rubriken handlade just om PMR altså UHF...iom du skriver också att du vill ha det enkelt med en liten ratt och sen trycker man och pratar. Priset på cirka 150 kr inkl frakt gör det värt att testa och slänga om man inte trivs...

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 17:54 
nix 3'an hadde inte direkt kontakt med batteriet, därav att jag pekade på 5'an

bättre att lära sig ställa in lite sådanna här saker så funkar det lättare sedan ;) :smack: :oops:

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 19:28 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Det tar inte mycket längre tid att sätta i batteriet än att ta ur laddkabeln, så det enklaste och bästa för batterierna är att inte ha dom på ständig laddning.

De "billiga" apparater vi pratar om har sällan bra laddare, de dyrare har ofta det som tillbehör, dom kan stå på ständig laddning, eller egentligen på smart laddning som laddar upp batteriet när det når under t.ex. 8V, sen är det självurladdnimgen som laddar ur det till 8V igen, då slår laddaren på igen. http://www.icomuk.co.uk/categoryRender. ... 14&tID=938

Jag själv har en ICOM radio för PMR/SRBR med smart laddare, men använder aldrig den funktionen, jag har batteriet borttaget när inte radion används.

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 20:35 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Jag har 5 st Baofeng UV5-RE som står på i sina laddare.

Vad är det som skulle vara dåligt med det? Oftast lyser dioden grönt att de är fulladdade men så blir den röd en stund ibland när den toppar upp.
Radiorna används dagligen så visst slitage förekommer ju men de har ju 3 dygns standby att ta av så det dröjer nog innan man måste byta batteri.

Jag fick 5 st Baofenger för 1000 sek med frakt så kolla på ett par sådana att testa med.

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 22:22 
:D Jo, jag vet, jag skrev så i rubriken för det var det jag tänkte då... Men sen kommer det massa folk med bra idéer och så börjar jag tänka i andra banor.

Äsch då, jag som nästan, nästan hade tryckt på köpknappen för ett fyrpack UV3r... Dessutom tycker jag UV5r är fula. :roll: :oops: :lol:

Jo, jag vet att det finns lösningar med batterkablar och lösa laddare och sånt. Grejen är att jag vill ha några stående vid halldörren så att man lätt greppar en när man passerar ut och ställer tillbaka den när man passerar in. Det blir en del passager så även om det är lätt så blir det lite pyssel och så slutar det med att man inte tar den "för den här lilla grejen". Finesser spelar ingen roll, inte räckvidd heller, dryga 500 m räcker gott.

Det lutar åt att jag hamnar på UV5r till slut i alla fall. Jag vill ha dem på ständig laddning och som grym säger så verkar det funka fint om man har ett nätagg som ger stabilt sån spänning att man når 80% av fulladdat och då krävs speciella kontakter. Då gäller det bara att få ihop det estetiskt tilltalande så att grejerna får stå vid halldörren. :-)

Allt blir så krångligt när man börjar grotta i det. *suck*

/MD

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 23:12 
japp, allt blir värre ju mer man gräver ner sig i det, beklagar :lol:

5'an har vettig hållare för laddning på det sättet, ihop med moddad laddning så blir det vettigt

man kan gå på dyrare och bättre, men jag föreslog det som en början, det går alltid att få dyrare saker

fördelen är att man kan trycka ner radion i laddaren på ett smidig tsätt
och ska man ha flera apparater så räcker det med en vägg vårta om man ställer in allt rätt, det tar visserligen längre tid att ladda, men det brukar sällan göra så mycket

InläggPostat: tis 07 jun 2016, 23:37 
Ok, dessa då? Baofeng UV-82h: VHF, UHF, enkla, inte så fula, hittar inte hur batterierna är kopplade - om kontakterna går rakt på alltså. Nån som vet?

/MD

InläggPostat: ons 08 jun 2016, 11:22 

Derzu Uzala skrev:
Eller så köper du en valfri baofeng, nya Li-ion batterier är typ 70 spänn ink frakt och tänker på problemet som ett icke problem. ;)

En annan variant är att använda batteripackar som tar AA eller AAA batterier och använda det favoritbatteri du redan har i lager och bara byta vid behov.

Jag är inne på det med. Gör det som är enkelt, använd de befintliga laddarna. :D

Använder man verkligen radiorna är några nya batterier vartannat, vart tredje år en piss i den berömda floden. Har man tur har det kommit nya batterier med högre kapacitet under tiden som man ändå vill ha.

InläggPostat: ons 08 jun 2016, 12:10 
Det är inte optimalt att lagra li-ionbatterier fulladdade. Batterierna tappar då maxkapacitet snabbare än om de lagras halvladdade. Ca 3,6-3,7 volt är lagom för ett batteri, istället för 4,2 som är max. Eller 7,2 volt för en batteripack med två celler som UV5R.

Men sedan skall man vara lite sansad. Att ligga fullagrat innebär att batteriets avändbara livslängd minskar från kanske 7-10 år vid optimal lagring, utan användning, till kanske 5-7 år om batteriet lagras fullt och laddas om en gång i halvåret. (Detta är gissade uppskattningar.) Med andra ord är det fullt rimligt att ladda UV5R fullt efter varje användning och sedan låta ligga så tills nästa gång, och underhållsladda en gång i halvåret om radion används sällan. Självurladdningen är så låg att batteriet nog aldrig monskar till under 3,7 volt. Kompensera för den minskade livslängden genom att köpa några extra batteripackar som du förvarar optimalt (3,6 volt, kallt, torrt) för framtida behov. Det kostar väldigt lite när det gäller UV5R...

Det är direkt olämpligt att ha li-ion på ständig laddning eftersom det då hela tiden ligger på 4,2 volt, 8,4 för 2 celler. Det kan minska användbara livslängden till kanske under ett år. Och vara en brandfara...

InläggPostat: ons 08 jun 2016, 13:53 
Jqg tolkar bilderna som att UV-82 har kontakter rakt in. Med gryms lösning där jag kontrollerar spänningen till typ 6,8-7,0 V (ska kollas) för att hålla 80% laddning så kommer de att hålla länge. Så blir det nog. :)

/MD

InläggPostat: ons 08 jun 2016, 14:34 
MulenDag skrev:
Jqg tolkar bilderna som att UV-82 har kontakter rakt in. Med gryms lösning där jag kontrollerar spänningen till typ 6,8-7,0 V (ska kollas) för att hålla 80% laddning så kommer de att hålla länge. Så blir det nog. :)

/MD

Den funkar ihop med Chirp :up: ...ser fram emot din recension:
https://www.youtube.com/watch?v=jwcgBDI3vTo

InläggPostat: ons 08 jun 2016, 16:02 
Ett problem med att underhållsladda li-ion celler i serie är balansering.

Om två celler i serie ligger på 7,2 volt skulle det kunna innebära att båda cellerna ligger på 3,6 volt. Handlar det om helt nya celler är det nog så. Men efterhand kan cellerna börja åldras i en aning olika takt. Då kan en cell hålla kanske 3,8 volt och den andra 3,4 volt. Eller något annat. Poängen är att det är den sämst laddade cellen som sätter gränser för hela paketets laddning. Om man laddar fullt, till 8,4 volt sker en "passiv" balansering genom att strömmen minskar när man närmar sig fullt. Men om man laddar till 7,2 volt kan cellerna "driva isär" om interna resistansen och annat är en aning olika. Det kan till och med bli farligt om en cell är helt urladdad samtidigt som det är bra kapacitet kvar i den andra. Då kan den urladdade cellen utsättas för ström "baklänges" och expolodera.

En kompromiss skulle kunna vara att ladda fullt och sedan placera radion i ett ställ med en mycket strömsnål voltmeter så att du kan se när sjävurladdningen når ner under 3,6 volt och då ladda fullt igen. Jag gissar att det tar månader om radion inte är påslagen.

InläggPostat: ons 08 jun 2016, 18:06 

Intressant frågeställning.
Mätte på originalladdaren och den är specad till 8,4V men ger 8,20V ut. 8,20V är också max jag får på ett fulladdat batteri.
Efter 8,20V så slutar laddaren ladda och går först igång igen när batteriet når under 8,00V. Lyfter jag på radion och sätter ned den igen så laddar den inte för då är den precis över 8,00V.

Så det finns någon sorts intelligens i laddaren så den inte står och kokar batteriet. Och den lägger sig lite under max som högsta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa