Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka svenskar är bäst förberedda?
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 16:52 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

https://www.nyteknik.se/miljo/har-ar-svenskarna-som-ar-bast-forberedda-pa-en-naturkatastrof-6884849

Svenskarna som är bäst förberedda på en naturkatastrof
1. Östergötlands län
2. Blekinges län
3. Norrbottens län
4. Jämtlands län
5. Gotlands län

Svenskarna som är sämst förberedda på en naturkatastrof
1. Skåne län
2. Kronobergs län
3. Värmlands län
4. Hallands län
5. Stockholms län

Mvh
Berra
:)

Inläggsrubrik: Re: Vilka svenskar är bäst förberedda?
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 17:47 
Det som ändå nästan är obegripligt är att bara "Tio procent skulle klara sig i en månad." Jag förstår de som har dålig ekonomi, men många borde i vart fall ha lite pengar för att kunna ligga ute med t.ex. mat som ändå ska ätas upp framöver. Jag kan också delvis förstå att många unga inte heller tänker i dessa krisbanor, men att folk, säg över 40, och framför allt de med barn eller gamla att tänka på, har noll kristänk är svårbegripligt. Landet Bekymmerslösa förbryllar mig mer och mer.

InläggPostat: tis 21 nov 2017, 18:18 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Kan väl knappast kommit som en nyhet? :D

Sedan är det en skojig formulering att "Mest oroliga är östgötarna." Med denna undersökning skulle man kunna hävda motsatsen...

InläggPostat: tis 21 nov 2017, 18:46 
Hmm. Tio procent skulle klara sig i en månad? Inte för att alltid vara den negativa gnälljäveln, men det låter lite i överkant... Sverige har väl därikring tio miljoner invånare. Skulle alltså en miljon invånare ha vatten, mat, ljus, bränsle, värme, osv. för en månad hemma? Det känns rejält, borde inte hyllorna gapa tomma på fotogenvärmare, vattendunkar och radioapparater i så fall? Inte häruppe åtminstone, och vi är nummer tre på listan :hm:

InläggPostat: tis 21 nov 2017, 18:53 
Bor numera i en bunker

James Bonde skrev:
Det som ändå nästan är obegripligt är att bara "Tio procent skulle klara sig i en månad." Jag förstår de som har dålig ekonomi, men många borde i vart fall ha lite pengar för att kunna ligga ute med t.ex. mat som ändå ska ätas upp framöver. Jag kan också delvis förstå att många unga inte heller tänker i dessa krisbanor, men att folk, säg över 40, och framför allt de med barn eller gamla att tänka på, har noll kristänk är svårbegripligt. Landet Bekymmerslösa förbryllar mig mer och mer.

Min mamma har varken pengar eller lager av mat alls. Dvs på sin höjd ett halv paket knäckebröd och en mjölk i kylen. Hon accepterar inte heller gratis torrvaror/konserver etc från mig, hon är för kinkig. Jag har försökt göra något åt detta, men om det bara blir nej till allt, vad ska jag göra? Hon är för övrigt 70+ så hon har både sett problemen av ww2 och kalla kriget.

Jag är inte det minsta förvånad över att bara tio procent skulle klara en månad. folk VILL ha just in time, och vara väldigt spetsiga, allt annat fixar någon annan.

InläggPostat: tis 21 nov 2017, 21:46 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Det kan vara värt att påminna sig om att detta handlar om hur människor själva har skattat sin och andras förmåga att hantera en samhällelig kris. I och med att de flesta har väldigt ringa kunskap och erfarenhet av dylikt blir svaren som de blir. Tämligen oinitierade.

Jag tänker att undersökningen mäter människors oro i större utsträckningen är deras faktiska förmågor. Eller nått.[*]

InläggPostat: tis 21 nov 2017, 22:25 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Grisfarmarn skrev:
Kan väl knappast kommit som en nyhet? :D

Sedan är det en skojig formulering att "Mest oroliga är östgötarna." Med denna undersökning skulle man kunna hävda motsatsen...

Ja, det var min tanke också. Man preppar ju för att slippa vara orolig. Är man förberedd och vet att man kan hantera en krissituation så finns egentligen inget att vara orolig för!

CPT Fantastic skrev:
Det kan vara värt att påminna sig om att detta handlar om hur människor själva har skattat sin och andras förmåga att hantera en samhällelig kris. I och med att de flesta har väldigt ringa kunskap och erfarenhet av dylikt blir svaren som de blir. Tämligen oinitierade.

Jag tänker att undersökningen mäter människors oro i större utsträckningen är deras faktiska förmågor. Eller nått.[*]

Bra slutsats och bra sammanfattat!

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 00:30 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Ju mer jag tänker efter dess sämre ligger jag till.

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 09:39 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Krösa-Maja skrev:
Ju mer jag tänker efter dess sämre ligger jag till.

Amen.

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 13:53 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Man behöver ju inte köpa mer än ett visst antal fotogenvärmare, vattendunkar och radioapparater för att ha det som behövs av det. Det är inte som vanlig mjölk som förstörs ganska fort...

Björngrillarn skrev:
Hmm. Tio procent skulle klara sig i en månad? Inte för att alltid vara den negativa gnälljäveln, men det låter lite i överkant... Sverige har väl därikring tio miljoner invånare. Skulle alltså en miljon invånare ha vatten, mat, ljus, bränsle, värme, osv. för en månad hemma? Det känns rejält, borde inte hyllorna gapa tomma på fotogenvärmare, vattendunkar och radioapparater i så fall? Inte häruppe åtminstone, och vi är nummer tre på listan :hm:

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 13:57 

Förklara det där med BOL för henne. Be att hon förvarar konserver etc åt dej. Hon kan väl inte neka sitt barn den tryggheten... (Möjligen kan du säga att du vill dit och inspektera och rotera ganska ofta, så säkrar hon regelbundna besök också.)

pre skrev:
Min mamma har varken pengar eller lager av mat alls. Dvs på sin höjd ett halv paket knäckebröd och en mjölk i kylen. Hon accepterar inte heller gratis torrvaror/konserver etc från mig, hon är för kinkig. Jag har försökt göra något åt detta, men om det bara blir nej till allt, vad ska jag göra? Hon är för övrigt 70+ så hon har både sett problemen av ww2 och kalla kriget.

Jag är inte det minsta förvånad över att bara tio procent skulle klara en månad. folk VILL ha just in time, och vara väldigt spetsiga, allt annat fixar någon annan.

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 16:15 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Intressant att just Skåne och Kronobergs och Hallands län är så dåligt förberedda? Hallands län drabbades ju hårt av både Gudrun och Per men den erfarenheten verkar inte påverka dem? Skåne och Kronobergs län gränsar ju till Blekinge som har en mycket högre medvetenhet? Vad sådan skillnader beror på är ju intressant. Geografiska lägen kan ju annars förklara människor och myndigheters beredskap eller brist på beredskap men här spelar ju uppenbart andra faktorer in. Ni som bor i dessa områden kanske kan komma med input!?

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 22:57 

De som drabbades av Gudrun kanske har insett sin sårbarhet?

Självskattningar inte precis objektiv sanning. Dels är det en fråga om vad man faktiskt vet, dels är det en fråga om vad man faktiskt har och dels är det en fråga om hur man definierar "klara sig". (Kan förstås även finnas fler faktorer, t ex om man är pessimist/optimist, ödmjuk/skrytsam etc.)

Om man tror att vattnet och avloppet fortsätter att fungera, och att det är någotsånär ljust inne tack vare gatlyktorna, och att allt i frysen klarar sig tills man äter upp det, och att värmen i värsta fall sjunker till +16 grader inomhus, och att man kan köpa bensin med kortet som vanligt så ser det ju hyfsat ut utan förberedelser. Om man är ivrig trädgårdsodlare och jägare/fiskare och samvetsgrannt tar allt tillvara med torkning och konservering har man nog en hel del utan att direkt ha tänkt på det. Om man anser att "klara sig" är att leva som vanligt med mindre störningar, eller man anser att det är att varken få men för livet eller frysa/svälta ihjäl blir det rätt olika svar.

Charlie** skrev:
Intressant att just Skåne och Kronobergs och Hallands län är så dåligt förberedda? Hallands län drabbades ju hårt av både Gudrun och Per men den erfarenheten verkar inte påverka dem? Skåne och Kronobergs län gränsar ju till Blekinge som har en mycket högre medvetenhet? Vad sådan skillnader beror på är ju intressant. Geografiska lägen kan ju annars förklara människor och myndigheters beredskap eller brist på beredskap men här spelar ju uppenbart andra faktorer in. Ni som bor i dessa områden kanske kan komma med input!?

InläggPostat: tor 23 nov 2017, 09:05 
Börjar få trångt i skafferiet

Jag tror inte på att 10% skulle klara sig i en månad "enbart ... på det som finns i ditt hem i dag"

Jag skulle inte klara det, det blir ju närmare 60 stycken 10-liters vattendunkar.... Jag har planerat med 4 dagars vatten, sen dra skrindan ner till sjön och fylla på, och hem och filtrera.

InläggPostat: tor 23 nov 2017, 14:32 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Charlie** skrev:

Ja, det var min tanke också. Man preppar ju för att slippa vara orolig. Är man förberedd och vet att man kan hantera en krissituation så finns egentligen inget att vara orolig för!

Mja, jag skulle säg att man preppar för att man ÄR orolig, och jag tror inte oron minskar direkt. Generellt skulle jag gissa att preppers är betydligt oroligare i sin vardag och har en mer negativ syn på både livet, samhället och framtiden än gemene fårk.
Jag tycker man ser tydliga tendenser här på forumet att många som går in hårt för preppning mår dåligt i någon omfatting. Det blir ett sätt att hantera ångest på tror jag.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa