Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 maj 2009, 10:18 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Genithos skrev:
I en överlevnadssituation kanske det inte är så positivt med massa motion iofs? Och jag skulle nog också klassa svamp som ett negativt energitillskott då det förmodligen kostar mer energi att plocka den än vad man får när man äter den.

Tja, man vill ju hålla ned förbrukningen, men å andra sidan rör man sig en hel del när man samlar föda, och skulle man då få syn på trattisar vore det brotsligt att inte plocka dem ;) Har man ätit skägglav i en vecka så är svamp som balsam för själen och ökar moralen fantastiskt mycket, väl värt en omväg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 maj 2009, 11:41 
jojjenda skrev:
Genithos skrev:
I en överlevnadssituation kanske det inte är så positivt med massa motion iofs? Och jag skulle nog också klassa svamp som ett negativt energitillskott då det förmodligen kostar mer energi att plocka den än vad man får när man äter den.

Tja, man vill ju hålla ned förbrukningen, men å andra sidan rör man sig en hel del när man samlar föda, och skulle man då få syn på trattisar vore det brotsligt att inte plocka dem ;) Har man ätit skägglav i en vecka så är svamp som balsam för själen och ökar moralen fantastiskt mycket, väl värt en omväg.

I en extrem överlevnadssituation ger man sig nog inte ut och letar svamp bara för svampens skull. Men senare, i en PAW-vardag, så kan sådana aktiviteter sätta guldkant på tillvaron och ge viktig variation i ett monotont kosthåll.

Dessutom kan man se var blåbären och lingonen verkar vara på väg, eller om de rent av är mogna. Hitta hallonsnåren. Och hålla koll på omgivningarna.

Kanske hitta bra platser för snaror och kolla att dikena i den egna skogen är öppna som de skall. Hitta vindfällen och se så att inte någon inkräktare hittar på något olämpligt på marken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 maj 2009, 23:21 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

I snitt 1,9% protein, 2% fibrer, 4,5% kolhydrater enligt livsmedelsverket. Så ca 0% av något är en dålig skattning. Innehåller en del kalcium och C-vitamin också. I kantareller finns det en hel del vitamin D2 dessutom (lite beroende på hur ljust det har varit där de växt).[/quote]

Dom siffrorna stämmer nog, om man lyckas få i sig en 10 kg svamp.
Det är väldigt mycket som ska stämma när det gäller svamp. Tokmycket
beckerell innehåller dom med. Gott! men i öv.situation bara för smaken. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 maj 2009, 23:59 
Chefen

skogsbonde skrev:
jojjenda skrev:
Genithos skrev:

I en extrem överlevnadssituation ger man sig nog inte ut och letar svamp bara för svampens skull. Men senare, i en PAW-vardag, så kan sådana aktiviteter sätta guldkant på tillvaron och ge viktig variation i ett monotont kosthåll.

Dessutom kan man se var blåbären och lingonen verkar vara på väg, eller om de rent av är mogna. Hitta hallonsnåren. Och hålla koll på omgivningarna.

Kanske hitta bra platser för snaror och kolla att dikena i den egna skogen är öppna som de skall. Hitta vindfällen och se så att inte någon inkräktare hittar på något olämpligt på marken.

Och inte minst kanske hitta sig något Rådjur, Vildsvin älg eller Hare att sätta en Kula i.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 06:21 
Hade en egen bärrepa när jag var liten. Skall skaffa en igen.

Jag har en fägata som det växer tokmycket blåbär i. Håller den öppen med röjågen. I fjol tipsade jag grannen om blåbären. Han plockade två spannar blåbär där. :shock:

I år tar jag dem själv. 8)

Och jodå, där fägatan mynnar ut i skogen växer det kantareller...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 10:12 
Strömavbrott? Hjälp!

Kaveldunets rötter och ung skott är ju faktiskt riktigt goda och energisnåla att samla in om man hittar ett bra bestånd.
Jag brukar göra små kakor av roten som jag steker.
Dessutom kan man kan man samla roten åretom om inte sjön är botten frusen.

http://www.utsidan.se/cldoc/7427.htm

http://www.overleva.ovation.se/?page_id=334

Kan varmt rekommendera denna kursen samt de övriga som anordnas av SÖS.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 10:57 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Dacke skrev:
I snitt 1,9% protein, 2% fibrer, 4,5% kolhydrater enligt livsmedelsverket. Så ca 0% av något är en dålig skattning. Innehåller en del kalcium och C-vitamin också. I kantareller finns det en hel del vitamin D2 dessutom (lite beroende på hur ljust det har varit där de växt).

Så, vad är övriga 91.6% av svampen? Även om det bara skulle vara vatten så är det ju fullt jämförbart med t.ex. gurka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 11:21 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Snox skrev:
Dom siffrorna stämmer nog, om man lyckas få i sig en 10 kg svamp.
Det är väldigt mycket som ska stämma när det gäller svamp. Tokmycket
beckerell innehåller dom med. Gott! men i öv.situation bara för smaken. :wink:

Nu tror jag du överdriver igen. :wink:

I en överlevnadsituation äter man väl snarare allt ätbart man får tag på? Lite protein, mineraler och vitaminer är ju bättre än inga. Inte direkt så att man ger sig ut på svampplockning givetvis...

eskil skrev:

Så, vad är övriga 91.6% av svampen? Även om det bara skulle vara vatten så är det ju fullt jämförbart med t.ex. gurka.

Ca 2% fibrer och lite järn, zink och fett finns det också. Sen skiftar det så klart mycket beroende på vilken sorts svamp det handlar om.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 14:28 
eskil skrev:
Dacke skrev:

Skulle tro att det mesta är vatten. När man torkat trattisar blir det inte mycket kvar...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 18:39 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

eskil skrev:
Dacke skrev:
I snitt 1,9% protein, 2% fibrer, 4,5% kolhydrater enligt livsmedelsverket. Så ca 0% av något är en dålig skattning. Innehåller en del kalcium och C-vitamin också. I kantareller finns det en hel del vitamin D2 dessutom (lite beroende på hur ljust det har varit där de växt).

Ja? Gurka är grönt krispigt vatten med ett hutlöst kilopris. Näringsmässigt helt värdelöst. Gott dock, gurka är för mig lite som snacks, inget jag behöver men det är gott. Fördelen med gurka mot snacks i en vardagssituation är att det är energifattigt och bara fyller buken, något som är riktigt kontraproduktivt i en överlevnadssituation. Där man ju vill ha energi.

Dock skulle man så klart äta gurkan om man hittade den, all energi är bra energi, men det är långt från ett förstahandsval.

Om man hittar och sätter i sig ett kilo svamp får man i sig 260kcal. och mer än halva rekomendationen av kostfibrer. Proteinet är dessutom inte fullvärdigt utan behöver kompleteras med andra proteinkällor så det är inte ett bra sätt att få i sig protein.

Svamp ska ses för vad det är, en jävligt fin smaksättare och moralhöjjare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 18:51 
Chefen

Så i en överlevnadssituation är Svampplockning inte en ursäkt att gå nut i skogen, men att gå ut i skogen (på patrull, jakt, röjarbete, vedplockning etc) kan vara en ursäkt för att plocka svamp. Redan idag finns det egentligen ingen ursäkt för att inte ha ett par hopvikta plastkassar (blir väldigt små, prova själv) i jackfickan när man är ute och rör sig, så när man i en PAV är ute och rör på sig i skogen och springer på ett trevligt svampbestånd är det bara att ta fram ett par plastkassar och fylla.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 19:42 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

sprithitler skrev:
Så i en överlevnadssituation är Svampplockning inte en ursäkt att gå nut i skogen, men att gå ut i skogen (på patrull, jakt, röjarbete, vedplockning etc) kan vara en ursäkt för att plocka svamp. Redan idag finns det egentligen ingen ursäkt för att inte ha ett par hopvikta plastkassar (blir väldigt små, prova själv) i jackfickan när man är ute och rör sig, så när man i en PAV är ute och rör på sig i skogen och springer på ett trevligt svampbestånd är det bara att ta fram ett par plastkassar och fylla.

Om man stöter på svamp på vägen så är det ju kriminellt att inte ta vara på det i en överlevnadssituation, men jag skulle inte investera energi på att gå ut och leta svamp, jag skulle inrikta mig på vassrötter, kaveldun, skägglav, andra lavar, saker som jag vet ger kolhydrater i lite vettigare mängder.
Jag skulle inte lägga energi på att gå runt och leta svamp, men självklart plockar jag den om jag stöter på den medans jag vitjar snaror, hämtar vatten, letar vass, plockar lav etc

Edit: Säg tex att jag hittar en buske med 10-15 övervintrade lingon på, klart jag äter dem, men om jag vet att de finns 10-15 övervintrade lingon på en tuva på andra sidan en 2km bred myr så får de vackert stanna där de är.

Svamp skulle jag bara äta om jag snubblade över den, och exakt visste vad det var för svamp, skulle absolut inte chansa på svamp i en överlevnadssituation, om det inte är en jättelätt svamp som kantarell.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 23:48 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Nu tror jag du överdriver igen. :wink:

I en överlevnadsituation äter man väl snarare allt ätbart man får tag på? Lite protein, mineraler och vitaminer är ju bättre än inga. Inte direkt så att man ger sig ut på svampplockning givetvis...

Självklart äter man det som finns tillgängligt, det är bara det att det krävs en
tokmassa svamp för att det ska bli något av värde.

:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 02:23 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Ska väl tillägga att svampar och jag inte går ihop så där jättebra!
Dom är ena fenor på att gömma sig. :lol: Brukar roa mig med
att kolla vad jag skulle lyckas med att införskaffa under joggingturen lr promenaden. Förutsatt att bössan varit med. igår, en av ca 20 hjortar :shock: Maskrosblad/rot gräsmattan full, Vass, Granbarr mm.
Svampar = 0st

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 06:32 
Hjortfilé på en bädd av stekta kantareller och en potatisgratäng? Kan det vara något?

Eller hjortstek med ugnsbakade potatisklyftor, kantarellsås och rårörda lingon?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa