Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 00:40 
Ett enkelt och trevligt knep för att må bra är att hjälpa andra. Det är något väldigt primitivt hos oss människor. Våra sociala nätverk belönar sådant. Vårt centrala nervsystem har särskilda belöningssystem som går upp i högvarv i samband med att du hjälper någon annan.

Nu menar jag inte att man skall gå runt och ge bort pengar. Men man kan kanske satsa lite tid. Ta lite risker. Ta ett samtal. Och kanske det finns något du är bra på som du enkelt kan göra för att hjälpa någon annan?

Du kan skaffa någon pryl som är lite överdrivet häftig för dina egna behov, bara för att kunna hjälpa andra smidigt. Om du har råd. Jordfräsen kanske inte skall vara dimensionerad för dina egna behov, utan även för att smidigt kunna fräsa grannens land? Jordgubbslandet och morotslandet kanske kunde vara lite större, så att du får ett överskott att bjuda andra på. Eller baka bröd och bjuda på fika. Eller bjuda in till grillafton. Eller arrangera en liten utflykt. Eller fixa någons dator. Eller något helt annat.

En minst lika viktig pusselbit, som kan vara mycket svårare att hantera för en del, är att ta emot hjälp. Återigen handlar det inte om att ta emot allmosor eller pengar. Snarare att tillåta andra att må bra och känna sig behövda. Och att balansera relationer så att de blir hyfsat jämställda, och kan förstärkas över tid. Detta blir en belöning också. Det innebär att du slipper göra vissa saker och får vara med på kul grejer.

Jag är dålig på sådant här. Men försöker. Det går sisådär. Två steg framåt, ett steg bakåt. Ett steg framåt, två steg bakåt. Knepet är nog att göra stegen bakåt lite mindre, och stegen framåt lite större. Och att ha roligt.

Detta sätt att tänka handlar alltså om att investera i relationer och samarbete. Idag är sådant här i bästa fall lite småtrevligt. Men det gör också att man mår bra och lever lite längre. I en snar framtid kan relationer och samarbete bli nyckel till överlevnad.

Typiskt är detta väldigt billigt. Det är inte pengar det handlar om, snarare tid. Det innebär att det är ganska svårt att förena detta med att arbeta mer. I dagens samhälle går det hyfsat bra att växla mellan tid och pengar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 00:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Håller med Skogsbonde där... jag brukar regelmässigt köpa för stora prylar, då jag kanske behöver låna ut det till nån med behov. Jag köpte till exempel en 36" bultsax enbart för att det kan vara bra att kunna kapa armering :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 00:58 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Jag vet inte om jag är ovanlig bland alla här inne, men jag preppar för att klara ovanliga situationer i vardagen som t.ex längre strömavbrott, extrema oväder och så vidare. Jag preppar inte för något slags totalt sammanfall av världen, eftersom det är betydligt mindre troligt än normalare problem. Däremot så skulle jag gärna vara mer självförsörjande och fantiserar om att ha en egen liten gård, men det är för att jag trivs med tanken på att odla egen mat och leva närmare naturen, kalla det en gröna vågen-dröm snarare än slutet-på-världen-oro.

Jag försöker (och måste bli bättre på) att lagra upp sådant som min familj kommer behöva i situationer som jag beskriver ovan, t.ex ett matförråd och matlagningsmöjligheter utan el, batterier, ficklampor och liknande. Samt att ha fungerande brandvarnare och annan viktig utrustning. Ungefär som den nivå som beskrivs av MSB på sajten http://www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 01:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Havamal, vi tänker lika!! :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 01:02 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag försöker få ihop så mycket mat som möjligt,


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 01:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag ber att få sälla mig till Ongrid och Havamal. Jag tror inte vårt samhälle kommer att kollapsa ens om vi får en riktigt hemsk lågkonjunktur och oljan tar slut om fem år (vilket är mycket osannolikt). Jag tror däremot att vi kan få se kraftiga förändringar där den som är förberedd klarar sig väsentligt bättre än andra... :-)

Sedan har jag lite mer långtgående förberedelser också, om det skulle visa sig att jag ändå skulle ha fel och vi hamnar i ett riktigt uselt läge och skiten blåser rakt in fläkten med mig stående bakom. Fast mitt fokus ligger på vardagsförberedelserna och känner jag mig lite extra sugen på att satsa så går det till den där extra nivån där världen i sin nuvarande ordning går under, men fördelningen ligger ungefär på 75% till vardagsförberedelserna (lämpligt fordon, reservkraft, reservvatten, ekonomiska reserver, matreserver, mediciner, sommarställen alias BOL med möjlighet till viss egen odling och lagom undanskymt om jag trots allt har fel etc.).

Skuldfrihet kan man alltid sikta på, men om jag skulle fokusera på det skulle jag inte få någon annan förberedelse gjord eftersom jag lånat till vårt hus och fortfarande har 70% kvar att betala av vad jag en gång lånade. Annars är det ett bra mål... BOLarna då? Dessa är lösta utan lån. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 02:13 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag vet inte vad jag tror ska hända, men jag vet att detta med evig tillväxt är omöjligt och jag kan se de problem som börjat ske pga detta.

Vet inte om det tar 5 år eller 50 år eller mer. Men jag känner att det är så pass mycket som är fel i hur vi lever nu att jag gärna skulle vilja göra en "Pronekke" lösning. Men det kanske inte är funktionellt i världen som vi lever i nu, det skulle väl vara om man kunde flytta till Alaska då. Men det vill jag inte.

Sen kanske det bara blir en återgång till hur saker var på 60 talet, eller inte ens en återgång alls. Men jag tycker att det är dumt att inte om man som jag vill vara lite mer självförsörjande och ser hur problem börjar samlas vid horisonten iaf försöka göra någon typ av förberedelse för detta.

För i värsta fall får jag nytta av alla förberedelser, och i bästa fall får jag nytta av dem i form av sommarstuga osv osv.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 04:12 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
havamal skrev:
Jag vet inte om jag är ovanlig bland alla här inne, men jag preppar för att klara ovanliga situationer i vardagen som t.ex längre strömavbrott, extrema oväder och så vidare. Jag preppar inte för något slags totalt sammanfall av världen, eftersom det är betydligt mindre troligt än normalare problem. Samt att ha fungerande brandvarnare och annan viktig utrustning. Ungefär som den nivå som beskrivs av MSB på sajten http://www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/.


Jag är ungefär i samma båt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 07:54 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag preppar för en total hard-core zombieapokalyps :-g ;) hur en sån nu ser ut.
Det gäller att skaffa sig möjlighet till en så stor självförsörjandgrad som möjligt innan den kollaps som redan börjat, accelererar. Hur långt bort ligger detta då? Vem vet 5 år, 10 år eller 20 år. Det är den tiden vi har på oss och 5 år går fort, väldigt fort.

Jag gör på mitt vanliga sätt, börjar med det som är kul och därför blir gjort. Sen, ju mer jag lär mig, utvidgar och fördjupar jag mina kunskaper.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 08:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@Ulven
Citera:
För i värsta fall får jag nytta av alla förberedelser, och i bästa fall får jag nytta av dem i form av sommarstuga osv osv.


När man preppar sådär för vardagsberedskap så är det ju lätt att se hur man får nytta av sina förråd och förberedelser (att äta upp konserver och ha lite extra stearinljus är ju aldrig fel liksom) men när man kommer upp på nivån där man tror att samhället kommer att återgå till 1600-tal så blir det liksom svårare att få nytta av prylarna (det är ju relativt sällan man använder sin trampsymaskin om man har en som går på el, eller för den delen att man använder en konserveringsmaskin)
Jag försöker lägga det på den nivån att jag ändå har nån nytta av prylarna, och dom som inte finns användning för i dagsläget (handdrivna kvarnar mm.) får jag köpa allteftersom och kanske prioritera lite hårdare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 11:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag handlar lite handdrivet i stället för elektriskt när det elektriska inte tillför så särskilt mycket i bekvämlighet... Dessutom handlar jag handdrivet i de fall där kostnaden för det handdrivna är lågt och jag tror att det kan vara bra att ha vid brist på elektrisk kraft. Det betyder med andra ord att det blir lite inköp av handdrivna/trampdrivna verktyg.

Jag har lite svårt att ta steget fullt ut även om det är lockande ibland, men jag i en högteknologisk bransch och det känns inte vettigt att sadla om till bonde med biverksamheten snickare bara för att det kanske kan hända något väldigt seriöst allvarligt. Det skulle för övrigt sannolikt betyda ett mer eller mindre omedelbart stopp i min ekonomi och det gagnar knappast förberedelserna heller.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 13:53 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Jag instämmer med Skogsbonde, har du ok med kapital så kan du frigöra tid som du annars hade behövt arbeta under. Att idag byta tid-pengar fungerar bra då vi fortfarande har ett monetärt system där pengar går att byta mot varor och tjänster.

Satsa på att jobba så mycket så att ditt kapital inte sjunker i värde. Lägg resten av tiden på att bygga dig ett nätverk och stärka samhället. Är du övertygad om att shtf snart? Och att samhället inte är rustat för att ingen tagit höjd för det? Försök då bli den som motverkar detta på ett vettigt sätt. Hjälp andra att hjälpa sig själva så har du det snart igen tio ggr om. Alla gillar att ha ett positivt samband och samarbete med sin omgivning och det har visat sig att det är det enda som så snabbt och effektivt höjer den egna livskvaliten.

Se på positiva rörelser som jobbar för förändring, i Knivsta kommun är det politiker, det finns gräsrotsrörelser som apos, omställning sverige, dark mountain osv osv. Investera din pengar i din egen tid och din tid till att skapa positiva förändringar! (fler saker finns det alltid att köpa)

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 17:12 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
@skogsbonde.

håller med du.att hjälpa andra är rätt enkelt, men att be om hjälp är svårare.
dock lever jag för "goes around, comes around"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: tor 13 dec 2012, 14:06 
Jag köpte för några år sedan en skogstomt i ett riktigt trevligt område i Dalarna. En tomt kostar skitpengar där. Började med att kapa trän och planera för en mindre stuga, som står där nu. Har gjort stora förändringar i markplanering, då jag gärna vill kunna se vem som kommer. Allt drivs med solceller och det kommer en vindsnurra till det. Har grävt egen brunn och nästa projekt blir att gräva in en mindre container i sluttningen. Containern blir jordkällare och dubblera som skydd. (om nu det skulle bli aktuellt) Men min strävan är att vara så självständig som möjligt. Finns en del sommarstugor i området och även några året runtare. Och inte 1 krona i lån. Grejer som en soldusch gör att du sommartid kan leva bekvämt. För tillfället finns bara sommarvatten. Men jag har tillgång till året runt där med, så det kommer. Senare kommer en större stuga och det blir liknande upplägg. Gasol för mat och varmvatten. Modern toa och dusch. Men hela tiden med "klara mig själv tänket"
Bäst av allt är att jag har ett trevligt sommarställe oavsett vad som händer


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 01:57 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Skogsbonde skrev:
Ett enkelt och trevligt knep för att må bra är att hjälpa andra./.../
En minst lika viktig pusselbit,/.../är att ta emot hjälp.

Så sant, så sant. Det är det här det handlar om.

Grisfarmarn skrev:
_________________
Tillsammans är vi starka


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet