Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilket fokus i ert preppande?
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 19:11 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

carlsson56 skrev:
Jag köpte för några år sedan en skogstomt i ett riktigt trevligt område i Dalarna. En tomt kostar skitpengar där. Började med att kapa trän och planera för en mindre stuga, som står där nu. Har gjort stora förändringar i markplanering, då jag gärna vill kunna se vem som kommer. Allt drivs med solceller och det kommer en vindsnurra till det. Har grävt egen brunn och nästa projekt blir att gräva in en mindre container i sluttningen. Containern blir jordkällare och dubblera som skydd. (om nu det skulle bli aktuellt) Men min strävan är att vara så självständig som möjligt. Finns en del sommarstugor i området och även några året runtare. Och inte 1 krona i lån. Grejer som en soldusch gör att du sommartid kan leva bekvämt. För tillfället finns bara sommarvatten. Men jag har tillgång till året runt där med, så det kommer. Senare kommer en större stuga och det blir liknande upplägg. Gasol för mat och varmvatten. Modern toa och dusch. Men hela tiden med "klara mig själv tänket"
Bäst av allt är att jag har ett trevligt sommarställe oavsett vad som händer

Detta är något som jag har funderat på men också lagt på hyllan då det oftare är billigare att köpa en befintlig stuga där det finns vägar och ofta ialla fall el draget. Men visst är det frestande när man ser priserna på tomterna.

Jag håller med många här och preppar inte för en tillbakagång till 1600talet, men snarare att samhället kommer likna det vi hade första hälften på 1900 talet med en mindre urbanisering och en återgång till större klassklyftor med fattigdom och hotet om fattigdom betydligt mer närvarande.

Har man möjlighet att köpa något på landet med närhet till medelstor stad tycker jag att man skall försöka slå till medan det fortfarande är möjligt. Telependling gör det möjligt för många att bo vart de vill, och jag tror att det kommer att bli vanligare bland de som har en eftertraktad erfarenhet att kunna ställa krav på sin livskvalitet medan de som inte tillhör den gruppen kommer få mindre att säga till om med hårdare konkurrens på marknaden.

Preppar man bara för kortare samhällsställningar så är man ju ganska snabbt "klar", eller hur känner ni som förbereder för detta? Är ni klara?

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 19:24 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Vet inte om detta blir OT men Prepper säg till då om det är fel med vad du tänkte med tråden.

Hur tänker man på peppet och vad kommer prioriteras.

Om man tittar till ganska närhistoria så var det ju så att el tillkom de som hade ett behov av det först. Som industri och därför hamnade elen i staden, men det var inte någon majoritet som bodde i städerna.
El kröp sedan ner till de i städerna för att de ändå hade byggt "sladdarna" dit. Sedan kröp det mer och mer ut på landsbygden, ut från bruken osv.
Och nu har vi svårt att klara oss utan denna fantastiska förflyttning av elektroner. Vad tror ni skulle bli prioriterat att få ström om det blir en större depression och elen blir dyr eller helt enkelt inte räcker till. Detta kan ju ske av tex att kärnkraften som nu står för en stor del av "basproduktionen" men har inte fått någon upprustning eller nybyggnation på väldigt länge.
Odqvist förklarade för mig att det tar minst 10 år att få ett nytt kärnkraftverk byggt. Och vi tror de flesta av oss på en ekonomisk nedgång inom den tiden, och eftersom de vi har är så eftersatta så kommer de att tappa mer i möjlighet att producera innan det kan stå ett nytt där och puttra.

Är elransonering något som kommer bli en verklighet, och kommer det då att vara något man kan göra föra att vara en prioriterad mottagare?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 19:36 

Ulv i fårakläder skrev:
Vet inte om detta blir OT men Prepper säg till då om det är fel med vad du tänkte med tråden.

Det är nog en viktig aspekt i hur man prioterar, främst om man väljer staden framför landet.

Jag har själv bott en del i vissa U länder där elen stängs av vissa dagar för att fabrikerna skall ha tillräckligt med el, eller att man fick el på dagen och ingen på natten.

Städerna kommer nog med säkerhet prioriteras framför landet, främst när det handlar om underhåll av elledningarna etc. Kommer nog komma en dag då någon tar beslutet att de skiter i att reparera vissa ledningar som har blåst ner i mindre bebodda områden och sakta kryper elen närmare staden. Vet inte om jag är för negativ men jag tror det blir för dyrt att underhålla elledningarna om man inte har lokala förmågor som fixar det när de väll går sönder.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 20:50 
Prepper4ever skrev:
carlsson56 skrev:
Jag köpte för några år sedan en skogstomt i ett riktigt trevligt område i Dalarna. En tomt kostar skitpengar där. Började med att kapa trän och planera för en mindre stuga, som står där nu. Har gjort stora förändringar i markplanering, då jag gärna vill kunna se vem som kommer. Allt drivs med solceller och det kommer en vindsnurra till det. Har grävt egen brunn och nästa projekt blir att gräva in en mindre container i sluttningen. Containern blir jordkällare och dubblera som skydd. (om nu det skulle bli aktuellt) Men min strävan är att vara så självständig som möjligt. Finns en del sommarstugor i området och även några året runtare. Och inte 1 krona i lån. Grejer som en soldusch gör att du sommartid kan leva bekvämt. För tillfället finns bara sommarvatten. Men jag har tillgång till året runt där med, så det kommer. Senare kommer en större stuga och det blir liknande upplägg. Gasol för mat och varmvatten. Modern toa och dusch. Men hela tiden med "klara mig själv tänket"

Detta är något som jag har funderat på men också lagt på hyllan då det oftare är billigare att köpa en befintlig stuga där det finns vägar och ofta ialla fall el draget. Men visst är det frestande när man ser priserna på tomterna.

Jag håller med många här och preppar inte för en tillbakagång till 1600talet, men snarare att samhället kommer likna det vi hade första hälften på 1900 talet med en mindre urbanisering och en återgång till större klassklyftor med fattigdom och hotet om fattigdom betydligt mer närvarande.

Har man möjlighet att köpa något på landet med närhet till medelstor stad tycker jag att man skall försöka slå till medan det fortfarande är möjligt.

Telependling gör det möjligt för många att bo vart de vill, och jag tror att det kommer att bli vanligare bland de som har en eftertraktad erfarenhet att kunna ställa krav på sin livskvalitet medan de som inte tillhör den gruppen kommer få mindre att säga till om med hårdare konkurrens på marknaden.

Preppar man bara för kortare samhällsställningar så är man ju ganska snabbt "klar", eller hur känner ni som förbereder för detta? Är ni klara?

Jag har väg fram till tomten. Den ligger i en samfällighet, så även snöröjning finns. Vill jag kan jag koppla upp mig på vinter vatten, och det tänker jag göra när den nya stugan kommit upp. Jag har 500m ner till badsjö med bryggor. (som vi alla äger). 30 min till vettig skidåkning. Bara skog runt ikring och på ett ställe som inte ens alla lokala direkt vet var det ligger. Området började byggas på 70-talet, så det är jäkligt stabilt. Min totalkostnad per år ligger under 5000:- Om inget annat har jag ett sketatrevligt sommarställe

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 21:06 
Användarvisningsbild

Prepper4ever skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Det är nog en viktig aspekt i hur man prioterar, främst om man väljer staden framför landet.

Jag har själv bott en del i vissa U länder där elen stängs av vissa dagar för att fabrikerna skall ha tillräckligt med el, eller att man fick el på dagen och ingen på natten.

Städerna kommer nog med säkerhet prioriteras framför landet, främst när det handlar om underhåll av elledningarna etc. Kommer nog komma en dag då någon tar beslutet att de skiter i att reparera vissa ledningar som har blåst ner i mindre bebodda områden och sakta kryper elen närmare staden. Vet inte om jag är för negativ men jag tror det blir för dyrt att underhålla elledningarna om man inte har lokala förmågor som fixar det när de väll går sönder.

Frågan jag tänker då är "kommer man få mat till städerna om bönderna inte har el" och sånt. Eller kommer skogsbruken fungera utan att kunna använda ström osv osv.

Det är mycket i staden som är beroende av vad som görs på landet, men inte lika så tvärt om. Särskilt eftersom mycket av våran "basindustri" är avvecklad... så vad kommer staden behöva el till utom att pacificera de som bor där? Om det blir en depression så är det inte mycket som vi fortfarande tillverkar här som är attraktivt i andra länder?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 21:50 

Ulv i fårakläder skrev:
Det är mycket i staden som är beroende av vad som görs på landet, men inte lika så tvärt om. Särskilt eftersom mycket av våran "basindustri" är avvecklad... så vad kommer staden behöva el till utom att pacificera de som bor där? Om det blir en depression så är det inte mycket som vi fortfarande tillverkar här som är attraktivt i andra länder?

Detta är väldigt sant, men "makten" i form av myndigheter etc kommer fortfarande finnas i städerna och kommer därför få el. Därför tycker jag att om man bor på landet eller utanför staden bör prioritera att vara hyfsad självförsörjande på el, eller ialla falla ha de basala behoven tillgodosedda.

@Carlsson har du någon ellösning?

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 21:57 
Användarvisningsbild

Prepper4ever skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Detta är väldigt sant, men "makten" i form av myndigheter etc kommer fortfarande finnas i städerna och kommer därför få el. Därför tycker jag att om man bor på landet eller utanför staden bör prioritera att vara hyfsad självförsörjande på el, eller ialla falla ha de basala behoven tillgodosedda.

@Carlsson har du någon ellösning?

Jo det där med el har jag funderat mycket på, solceller, vindkraft, vattenkraft och gengas. Har man en av varje som fungerar så måste man väl alltid kunna få några droppar när man behöver det :)

Vore väldigt intressant om man kunde skaffa torra batterier någonstans för att kunna lagra det. Torra batterier som man sen när man behöver dem fyller på med syra och vatten. Har för mig att sådana batterier kan lagras för evigt och håller om man underhåller dem väl iaf 5-6 år.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 23:23 
Jag har solceller för elen just nu. Till sommaren kommer jag komplettera med en vindsnurra.
I sommar kommer en bod upp, med en carport. Där blir det egen solcell på taket. Planen är att i princip ha en backup på allt. Eller som här separata system

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 15:34 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Jo det där med el har jag funderat mycket på, solceller, vindkraft, vattenkraft och gengas. Har man en av varje som fungerar så måste man väl alltid kunna få några droppar när man behöver det :)

Vore väldigt intressant om man kunde skaffa torra batterier någonstans för att kunna lagra det. Torra batterier som man sen när man behöver dem fyller på med syra och vatten. Har för mig att sådana batterier kan lagras för evigt och håller om man underhåller dem väl iaf 5-6 år.

Ja, några torra batterier och några flaskor syra och destillerat vatten så borde man ju ha batterier resten av livet och kunna lämna det vidare till nsäta generation också... Men var får amn tag på sådana batterier nu för tiden, alla verkar liksom vara av den driftklara typen som visserligen klarar sig länge, men knappast kan lagras långsiktigt. Sådana batterier kan också vara en intressant handelsvara.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 16:06 
Bor numera i en bunker

Xamda skrev:
Ja, några torra batterier och några flaskor syra och destillerat vatten så borde man ju ha batterier resten av livet och kunna lämna det vidare till nsäta generation också... Men var får amn tag på sådana batterier nu för tiden, alla verkar liksom vara av den driftklara typen som visserligen klarar sig länge, men knappast kan lagras långsiktigt. Sådana batterier kan också vara en intressant handelsvara.

Det är möjligt att man kan lagra torra batterier livet ut, men när man väl börjar att använda dem så får man nog räkna med en hållbarhet på i bästa fall fem år. Om man rekonditionerar dem regelbundet så kanske man kan förlänga några år, men annars så bildas det blysulfat (om jag nu minns rätt) som med tiden gör batterierna allt sämre och tillslut gör dem obrukbara. Det finns laddare med rekonditioneringsfunktion, men hur mycket detta gör för att förlänga funktionen hos batteriet är jag inte helt på det klara med.

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 16:22 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

havamal skrev:
Jag vet inte om jag är ovanlig bland alla här inne, men jag preppar för att klara ovanliga situationer i vardagen som t.ex längre strömavbrott, extrema oväder och så vidare. Jag preppar inte för något slags totalt sammanfall av världen/.

Samma här :D

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 17:49 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Citera:
havamal skrev:Jag vet inte om jag är ovanlig bland alla här inne, men jag preppar för att klara ovanliga situationer i vardagen som t.ex längre strömavbrott, extrema oväder och så vidare. Jag preppar inte för något slags totalt sammanfall av världen/.

Jag har en liknande inställning. Om inte annat så skulle steget som krävs för att vara förberedd på en totalkollaps vara för stort för mig för att jag skall kunna ta det inom snar tid.
Försöker sätta upp delmål och klara av dessa delmål vartefter.

Tex klara av 5/24/48/240/480 timmars strömmavbrott. (med allt vad det innebär när man bor i en lägenhet).
Jag klarar förmodligen inte 240 timmars avbrott vintertid i nuläget om jag vill ha +20 grader inne. 48 timmar skall dock gå bra map värme/vatten/mat/ljus mm.

MVH PP

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 09:46 
Lite det här är vad jag ser framför mig. Och ligger ungefär i linje med Helena Mattsson i artikeln. Självförsörjande på ett liknande sätt. Fortfarande mitt trevliga sommarställe , men man vet inte när det blir allvar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/overl ... 758468.svd

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 15:23 
Användarvisningsbild

Prepper4ever skrev:
carlsson56 skrev:

Har man möjlighet att köpa något på landet med närhet till medelstor stad tycker jag att man skall försöka slå till medan det fortfarande är möjligt. Telependling gör det möjligt för många att bo vart de vill, och jag tror att det kommer att bli vanligare bland de som har en eftertraktad erfarenhet att kunna ställa krav på sin livskvalitet medan de som inte tillhör den gruppen kommer få mindre att säga till om med hårdare konkurrens på marknaden.

Är på samma spår, har man kunskap kan man ställa krav som i framtiden gör att man kan leva mer fritt. Vi har haft ett samhälle med små klassklyftor men det kommer förändras. Genom den svenska modellen har arbetsgivare och arbetstagare förhandlat och sett till att löner och villkor är ok. Man har till och med kunnat leva gott som 'vanlig', med ett truckkort och lite övertid har man kunnat tjäna riktigt fina pengar att lägga på hög/prepp.

Det verkar vara på väg utför snabbt! Vet inte om någon uppmärksammat det men centerpartiet har precia gått ut med att de vill att lönerna ska sätta mer 'fritt', den svenska modellen ska slaktas, att de som är arbetslösa eller kan bli det ska tävla om vem som är beredd att arbeta för lägst lön!

Lönerna kommer med andra ord att rasa för de yrken som kan utföras av många. Klassklyftorna kommer att gapa väldigt högt och snabbt. Det handlar om ett par år om detta går igenom. Snacka om att hugga folk i ryggen! Lägg på att centern önskar att även arbetare utanför sverige ska kunna konkurera om jobben så kan man själv räkna ut hur kul det kommer att vara att kämpa om de jobb som många andra kan utföra. (men visst, hade jag haft chansen att jobba i ett välbetalt land hade jag också tagit den! Dock inte så kul att jobba och behandlas som exv pakistanerna i saudi )

Det är bland annat detta som jag preppar för, men hade hoppats att det skulle ta lite längre tid innan det började gå utför. Går detta igenom kan det bli kärvt riktigt snabbt.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 16:02 
Användarvisningsbild

havamal skrev:
Jag vet inte om jag är ovanlig bland alla här inne, men jag preppar för att klara ovanliga situationer i vardagen som t.ex längre strömavbrott, extrema oväder och så vidare. Jag preppar inte för något slags totalt sammanfall av världen, eftersom det är betydligt mindre troligt än normalare problem.

Jag försöker (och måste bli bättre på) att lagra upp sådant som min familj kommer behöva i situationer som jag beskriver ovan, t.ex ett matförråd och matlagningsmöjligheter utan el, batterier, ficklampor och liknande. Samt att ha fungerande brandvarnare och annan viktig utrustning. Ungefär som den nivå som beskrivs av MSB på sajten http://www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/.

Samma här, man kan inte veta vad som händer i framtiden så de blir omöjligt att preppa för de och troligen bortkastade pengar. Om det skiter sig totalt då blir inte inte lätt att försvara sin egendom mot alla som vill ta det som man äger...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa