Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Vatten, vårt viktigaste livsmedel.

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: ons 16 jan 2019, 08:41 
Är varmvattnet slut?

reboot skrev:
Sök dricksvattenfilter med omvänd osmos.
De enda vattenfiltren som filtrerar bort tungmetaller, radioaktiva salter, toxiner, virus och bakterier, och joner, salter m.m.

För att söka på ebay.uk & ebay.de (moms och avgiftsfritt)
På engelska: Reverse Osmosis water filter
på tyska: Umkehrosmose Wasserfilter

Otroligt populära och de enda ultra-filtren som används framgångsrikt i Europa, Asien och världen i övrigt:

Nackdelar: fodrar 3-4kg vattentryck och ger 20-30% ultrarent dricksvatten och 70-80% ’avloppsvatter’, som dock är partikelfiltrerat till 1-5mu och för övrigt kan användas till tvätt och dusch m.m. Det spolar alltså förbi reverse osmosis- filtret och håller det rent.

Kan användas för att ge dricksvatten från insjövatten & åvatten &smutsigt regnvatten..
Är det mycket alger och slam i vattnet, fälles det med aluminiumsulfat först (som vattenverken gör) så att förfiltren inte sätts igen så snabbt.

Finns t,ex. för hemmabruk format 50, 75 & 100 gallon/dag (160-380L/dag) om det går kontinuerligt.

Billigaste 3-steg för runt 500:-finns för camping/akvariebruk och dyrare 5-7-stegs för hemmabruk från runt 1000:-

Har själv förrådsställt ett 5-stegsfilter med extra patroner för 3-5 års drift.
Driver i min anläggning med en liten 12v pump (100-200:-) till 4kg tryck och rätt mängd/min
Har 2 extra pumpar i reserv..........

OBS Ska ej användas för att rena kraftigt klorerat vatten, då kolfiltren tar stryk för fort. Använd ev klorerat (t.ex. poolvatten till hygien i stället)

De här revers osmosis RO-filtren är överlägsna och sopar mattan med de enkla ’campingfiltren’ som nämts tidigare i tråden.
Man flitrerar t.o.m. bort saltet från havsvatten till driksvatteni många ökenländer och båtar med RO-tekniken.

Frågan är ju bara hur man löser vattentrycket vid strömavbrott.

InläggPostat: ons 16 jan 2019, 18:33 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Och klarar heller inte att rena algblommat sjövatten.

Intressant svar. Min kunskap om mikrobiologi är någorlunda begränsad, men jag har för mig att jag har läst att de flesta alger kring fennoskandien är någonstans mellan 5 och 15 mikroner i storlek. Pocket skall klara av ned till 0,2 mikroner.

Detta är en fråga av intresse, så jag skickar ett mail till Katadyn och frågar. Återkommer om jag får ett svar.

Hittills har jag inte upplevt några problem, och jag har sugit upp vatten från ganska jävliga vattenhål inklusive de jag misstänker har haft algblomning. Men men, återstår att se vad de svarar från bolaget.

InläggPostat: ons 16 jan 2019, 18:49 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

@ mr.morti. Jag kanske skrev lite otydligt, men jag har alltså en liten 12V-memranpump (+ 2st extra i reserv) som ger 4Kg tryck vid rätt antal liter/minut. Drar ungefär 4 Ampére.
Den drivs av mina 12V accar som laddas med solpaneler eller generator.

Jag är BUG-IN:are och har ingen BOL.

InläggPostat: tor 17 jan 2019, 16:30 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Och klarar heller inte att rena algblommat sjövatten.

Har fått snabbt svar från Katadyn, saxat in nedan.

Egentligen ganska intetsägande standardsvar (hade gärna önskat lite mer detalj), men i linje med erfarenhet. Tar jag vatten från exvis en "fulsjö" eller något annat grummelhål så går det inte många liter förrän den är igentäppt, dock inga hälsoproblem ännu.

Med det sagt bör man ju helt klart vara selektiv med vattenkälla, även fast man har ett filter.

Citera:
Dear XXXX XXXX (min redigering /Björne)

Thanks for your email. We are happy to hear that you have relied on the Katadyn Pocket Filter for years.

The Pocket Filter has a pore size of 0.2 microns (0.0002 mm) and therefore filters out algae. But if there is a lot of algae in the water the filter can clog faster than usual. We therefore recommend cleaning the ceramic element as soon as pumping becomes harder.

Please do not hesitate to contact us if you have any further questions.

Best regards

Angela

Customer Service

Katadyn Products Inc.
Pfäffikerstrasse 37 | 8310 Kemptthal | Switzerland
Tel +41 (0)44 839 21 11
Fax +41 (0)44 839 21 99
customerservice@katadyn.ch | http://www.katadyngroup.com

InläggPostat: tor 17 jan 2019, 18:14 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Björne Redux skrev:
Med det sagt bör man ju helt klart vara selektiv med vattenkälla, även fast man har ett filter.

Ja grundkvaliteten på vattnet har stor inverkan på ett reningsfiltrens effektivitet och livslängd. Bara en sådan sak att samla upp vatten i ett kärl för att sedan låta "gucket" sjunka till botten innan man filtrerar eller som Mulen Dag tipsade om att man förfiltrerar genom ett kaffefilter gör mycket.

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 09:06 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Charlie** skrev:
Björne Redux skrev:

Ja grundkvaliteten på vattnet har stor inverkan på ett reningsfiltrens effektivitet och livslängd. Bara en sådan sak att samla upp vatten i ett kärl för att sedan låta "gucket" sjunka till botten innan man filtrerar eller som Mulen Dag tipsade om att man förfiltrerar genom ett kaffefilter gör mycket.

Gucket + merparten av bakterier/virus sjunker till botten mycket snabbare om du tillsätter ett flockningsmedel, t.ex aluminiumsulfat (40mg/liter) + lite bakpulver (40mg/liter).

Ta t.ex. en 10l dunk med råvatten, tillsätt 400mg av varje al-sulfat/bakpulver och skaka dunken häftigt i 15-20 sekunder. Inte längre, för då slås de bildade ’flockarna’ sönder och vattnet klarnar långsammare.

Låt stå i en halvtimme och häll försiktigt av det klarnade vattnet genom ett melittafilter. Kör sen i Typ Katadynfilter eller tillsätt ev vattenreningstabletter.
Slå ut bottengucket (som innehåller aluminiumet) i avloppet eller i naturen. Helt ofarligt och miljömässigt tillåtet. Vattenverken i Göteborg släpper t.ex. ut det i Göta Älv.........

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flockning

För dom som undrar ska det optimala PH-värdet vara 6,5 vid flockning med al-sulfat, men funkar mellan 6-7. Temperatur 15-25 grader, optimalt 20.

Al-sulfat säljs i burkar som klarnings/flockningsmedel av pool-firmor.

PS.
Den här metoden flockar ut giftiga alger med toxin också, men INTE toxinet som är löst i vattnet från färdigblommade alger. Det giftet är löst i vattnet på molekylnivå! Ett problem för vattenverken också!
Det var så som jag uppfattade att frågeställningen från ’somvanligt’ gällde..
Endast aktivt kolfilter eller RO-filter tar det giftet plus andra gifter såsom bekämpningsmedel.

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 10:53 
-
Användarvisningsbild

Dom här vanliga kolfiltrena som finns på Jula och Biltema, tar de de gifterna? :hm:

//Tank

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 17:21 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Tank skrev:
Dom här vanliga kolfiltrena som finns på Jula och Biltema, tar de de gifterna? :hm:

//Tank

Väldigt svår fråga då man inte vet kvalitén på Jula-filtren. Det finns ingen detaljerad beskrivning och data om deras ”kolfilter”. Står inte ens om det är aktivt kol och i vilken form! 10000 liter??
Annars, om allt är OK, är de här 10” filterpatronerna typ världsstandard och brukar innehålla granulerat aktivt kol.

Rent principiellt ska ett bra filter med granulerat aktivt kol (GAC) ta bort/minska halten av cyanotoxiner (alggifter) Men ett sånt filter kan snabbt bli mättat och släppa igenom gifterna om råvattnet innehåller mycket DOC (Disolved Organic Carbon) typ humusämnen (råvattnet färgat gult till brunt)

Utdrag från föreläsning:
http://www.geo.uu.se/kalendarium/event/?eventId=38110

”De reningstekniker som rekommenderas att användas är pulveriserat aktivt kol (PAC), granulärt aktivt kol (GAC) eller membranfiltret nanofilter (NF). PAC bör användas sporadiskt, endast då det har konstaterats att det finns cyanotoxin i det inkommande vattnet, men det kräver en större kontroll av det inkommande råvattnet. GAC rekommenderas då den utför en konstant rening. GAC är känslig för en hög halt DOC i vattnet då filtret snabbt blir mättat och effekten av rening minskar då, därför rekommenderas en undersökning av halten DOC i vattnet. NF rekommenderas då den kan rena både intra- och extracellulärt toxin och då den inte kräver någon kontinuerlig backspolning. Vid användning av NF rekommenderas cross-flow teknik vilket minskar mängden material som ackumuleras på filterytan.”

Nanofilter (NF) med cross flow = typ Reverse Osmosis

Ska du googla vidare, använd sökordet ’cyanotoxin’

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 17:45 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Tank skrev:

//Tank

Jag har i mitt vattensystem hemma (egen grävd brunn) två stycken patronfilter i serie efter det stora avhärdningsfiltret.
Kör normalt endast med ett 5 micron patronfilter Spunnet polypropylengarn (Jula)i den ena och den andra patronhållaren tom.
Jag har någon kolfilterpatron (Jula) liggande också men har ej använt.
Generellt så verkar kolfilterpatronerna ha högre motstånd för genomströmning. Eller skall man strypa till 8l/min :hm:
5 micron spunna filtret anges till flöde 25l/min och kolfiltret till 8l/min
Min tanke är att när jag vill använda kolfilter sätta det efter att det först gått igenom spunna filtret så att så lite partiklar som möjligt sätter igen kolfiltret.

Men känns det inte som om vi kommit från ämnet? Skall du släpa med ett patronfilter med patronhållare i ryggsäcken?

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 18:19 
The grey man

Druid skrev:
Tank skrev:

//Tank

Jag har i mitt vattensystem hemma (egen grävd brunn) två stycken patronfilter i serie efter det stora avhärdningsfiltret.
Kör normalt endast med ett 5 micron patronfilter Spunnet polypropylengarn (Jula)i den ena och den andra patronhållaren tom.
Jag har någon kolfilterpatron (Jula) liggande också men har ej använt.
Generellt så verkar kolfilterpatronerna ha högre motstånd för genomströmning. Eller skall man strypa till 8l/min :hm:
5 micron spunna filtret anges till flöde 25l/min och kolfiltret till 8l/min
Min tanke är att när jag vill använda kolfilter sätta det efter att det först gått igenom spunna filtret så att så lite partiklar som möjligt sätter igen kolfiltret.

Men känns det inte som om vi kommit från ämnet? Skall du släpa med ett patronfilter med patronhållare i ryggsäcken?

Jag kör oxå med Julas variant a la Björnfilter kopia! Borrad brunn med både illaluktande som halväckligt vatten :-g . Först partikelfilter o sedan genom kolfilter. Fungerar för mig vad det gäller förbättring. Sedan törs jag inte uttala mig om den tar andra farliga saker.... Däremot så får man byta ut kolfiltetret relativt ofta hos mig då jag tar det på inkommande så filtrerna servar allt! Biltvätt tvättmaskin osv... Sedan undrar jag vilket tryck som behövs för att spola igenom filtrerna? Kan en enkel lösning vara som våra förfäder gjorde när de tillverkade HB :notme:
Dvs ett rör på högkant med trapp uppepå lite bomull o sedan aktivt kol 1 meter eller så ...

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 19:05 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Är väl som vanligt. Mer skydd = dyrare, krångligare och långsammare. Temperaturstabilt toxin löst i vatten = problem. I det fallet, om vi ska hålla oss till ämnet: Det finns inget.

InläggPostat: fre 15 mar 2019, 15:36 
Konservprovsmakare

reboot skrev:
Sök dricksvattenfilter med omvänd osmos.
De enda vattenfiltren som filtrerar bort tungmetaller, radioaktiva salter, toxiner, virus och bakterier, och joner, salter m.m.

För att söka på ebay.uk & ebay.de (moms och avgiftsfritt)
På engelska: Reverse Osmosis water filter
på tyska: Umkehrosmose Wasserfilter

Otroligt populära och de enda ultra-filtren som används framgångsrikt i Europa, Asien och världen i övrigt:

Nackdelar: fodrar 3-4kg vattentryck och ger 20-30% ultrarent dricksvatten och 70-80% ’avloppsvatter’, som dock är partikelfiltrerat till 1-5mu och för övrigt kan användas till tvätt och dusch m.m. Det spolar alltså förbi reverse osmosis- filtret och håller det rent.

Kan användas för att ge dricksvatten från insjövatten & åvatten &smutsigt regnvatten..
Är det mycket alger och slam i vattnet, fälles det med aluminiumsulfat först (som vattenverken gör) så att förfiltren inte sätts igen så snabbt.

Finns t,ex. för hemmabruk format 50, 75 & 100 gallon/dag (160-380L/dag) om det går kontinuerligt.

Billigaste 3-steg för runt 500:-finns för camping/akvariebruk och dyrare 5-7-stegs för hemmabruk från runt 1000:-

Har själv förrådsställt ett 5-stegsfilter med extra patroner för 3-5 års drift.
Driver i min anläggning med en liten 12v pump (100-200:-) till 4kg tryck och rätt mängd/min
Har 2 extra pumpar i reserv..........

OBS Ska ej användas för att rena kraftigt klorerat vatten, då kolfiltren tar stryk för fort. Använd ev klorerat (t.ex. poolvatten till hygien i stället)

De här revers osmosis RO-filtren är överlägsna och sopar mattan med de enkla ’campingfiltren’ som nämts tidigare i tråden.
Man flitrerar t.o.m. bort saltet från havsvatten till driksvatteni många ökenländer och båtar med RO-tekniken.

Mycket intressant, har trott att de fortfarande var dyra och kräver väldigt höga tryck osv.... :)

tror att jag ska bygga mig en semiportabel uppställning med ett sånt filter.
Med solceller och batteri. bara att ställa på bryggan vid insjön där vi har en BOL och få vettigt vatten.

har kollat runt lite, verkar ju finnas 100 tals filter, några tips på nått som skulle funka bra till en sån här lösning?

InläggPostat: fre 15 mar 2019, 21:03 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Hur är tänker ni kring grundvattenutlopp, tycker ni det är lugnt att dricka ofiltrerat? Borde det vara. Jag lokaliserade ett utlopp häromdagen och drack en klunk och det gick bra även om det kan ligga skräp vid mynningen.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 21:18 
Konservprovsmakare

somvanligt skrev:
Hur är tänker ni kring grundvattenutlopp, tycker ni det är lugnt att dricka ofiltrerat? Borde det vara. Jag lokaliserade ett utlopp häromdagen och drack en klunk och det gick bra även om det kan ligga skräp vid mynningen.

Du menar en "kallkälla"?

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 21:53 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:

Det är lugnt att dricka där enligt mig. Nu har jag inte varit just där du varit, men generellt är det ok. Jag har druckit från allehanda källor och vattendrag och jag har aldrig blivit sjuk.
Man kan aldrig garantera något men är känslan ok så drick!

Kokning pågår!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa