Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 17:16 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 10 nov 2015, 17:44
Inlägg: 39
Inledningsvis skall sägas att detta inte är min ide, utan någonting jag läste i en jakttidning för mycket länge sedan, tyvärr vet jag inte vem som skrev artikel, eller exakt vilken tidning det var.

Men, i korthet så bestod arrangemanget av ett uttjänt frysskåp, detta rensas på inredning och ett hål tas upp i skåpets botten, ca 100 eller 120 mm blir bra, så att det svarar mot ett motsvarande PVC rör. I toppen görs ett motsvarande hål tex vid en innersida, här skall vi sedan ansluta en "skorsten" av ett PVC rör, eller ett spirorör, etc. för att skapa självdrag i skåpet sedan. (man kan även ha en liten fläkt och en ventil ut genom väggen).

Vi behöver nu också en slinga av tätt plaströr, tex den gula typen av dräneringsrör (som egentligen inte kallas dräneringsrör, men jag vet inte vad denna typ heter) som är tät (för att slippa få in för mycket fukt från marken). eller en massa spillbitar av hårda rör, etc.

Ju längre desto effektivare, men tippar på att man i allafall bör ha 7 10 meter eller mer för att å hygglig effekt på detta, det går att vecka röret något som en orm om de råder platsbrist, det går även fint att göra mjuka böjar och sådant efter behov.

Det är bra om man kan få ned röret åtminstone ca 70 centimeter ner i jorden (man behöver inte gräva allt på en och samma dag om man inte känner sig väldigt hurtig... om man tar det i etapper när man har tid blir det rimligt även om man som jag är gammal och trött och har begynnande ryggproblem, eller tex hyra en minigrävare.). Man bör om man har även lägga någon decimeter sand över röret för att skydda det, samt eventuellt packa in det i sand runtom för att skydda det något innan man skottar igen, men är jorden hyggligt mjuk kan det gå ändå, vi skall ju inte leda bort vatten denna gång så det är inte lika kritiskt. Rörets andra ände låter vi sticka upp över marken samt förser den med ett skyddsnät, det kan vara begåvat att kontrollera att det går att komma åt att rensa röret från skräp också med band eller liknande om de skulle bli aktuellt i framtiden, innan vi lägger igen hålet. Om man vill kan man bygga en holk här eller skarva på en bit hårt plaströr till denna bit.

Rörets andra ände, som vi då har lagt mot väggen till byggnaden där kylskåpet skall stå, eller grävt ned så att vi kan trä in det genom golvet, om detta låter sig göras, skarvar vi nu således fast i hålet i skåpets botten.

Vi kan också om man önskar borra fast en stålstång av hyggligt kraftig dimmension så att den håller för det vi tänkt hänga in, tex hela rådjur, eller älgskångar, etc. Vi kan även behöva förstärka med plåt eller träbitar under borrhålen för järnstången (eller någon annan typ av starkt fäste om man inte vill borra, utan kunna ta lös den enkelt, tänk på att det kan bli ganska mycket vikt på denna detalj).

Sådär, nu är det bara att hänga in dagens fångst och låta köttet möra inför den stundande söndagsgrytan. :up:


.

_________________
Fatal Face Farting... and The smell of that fart that follows You inside the car.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 10:06 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Den ena änden av slangen i kyl/frys-skåpet och den andra änden på 70 cm djup? Eller skulle den upp någonstans? Var kommer luften in?

Låter som en bra idé, kör du en sådan själv?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 11:41 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Det finns enklare sätt. Man kan till och med köpa färdiga byggsatser för att bygga viltkylar. Bra höjd på kylskåpet, fläkt för luftcirkulation och mörningstermometer är stora + att ha.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 11:57 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 10 nov 2015, 17:44
Inlägg: 39
Ena änden på röret sticker upp ur marken och förses med skyddsnät, den andra änden böjer man i en J-fom så att den går att ansluta till botten på skåpet.

Nackdelen är att luften utifrån blir ganska fuktig.

Det finns säkert bättre saker att köpa, men denna kostade nära noll kronor att bygga (röret kostar en slant + kopplingarna om man inte har spillbitar men det håller i princip för evigt i de delar som ligger skyddade under marken.) och noll kronor i drift.

Behöver inte vara 70 cm, men det är ett bra djup om man vill minska risken för tjälskjutning att man går på det vid trädgårdsarbeten och liknande.

_________________
Fatal Face Farting... and The smell of that fart that follows You inside the car.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 14:49 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Ja fukt blir det problem med. Kör de en sådan anläggning själv?

Jag har hittat en gammal läskkyl (en med glasdörr) och reparerat kompressorn. Jag funderar på att sätta en till rem skiva så att jag kan driva den med något annat än elmotor, eller kanske en likströmsmotor så går den att köra på batteri?

Problemet är att det blir fuktigt, bättre med ventilation. Men om jag hänger in något i den under rötmånaderna blir det mögelpåväxt trots ventilationen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: lör 11 jun 2016, 19:42 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 10 nov 2015, 17:44
Inlägg: 39
Nej, jag har en annan lösning med kallsvale, jag antar att man behöver göra någon form av ytterligare ventilation i skåpet.
Jag tror inte att man kan ha detdär inomhus annat än i uthus.

De köpta är säkerligen ojämförbart bättre (temperatur och annat är utomordentligt viktigt för att kunna räkna på tider och få till ett optimalt resultat), men jag vet att någon faktiskt byggde och använde ett sådanthär skåp, tyvärr hittar jag inte igen det, jag belv också nyfiken på hur han löste detdär med luftväxlingen... Köttet skall ju helst inte vara fuktigt med instängd fukt när man mörar...


Fast kallare årstider räcker det med skydd mot flugor och annat när det hänger.
Men går mörningstiden ned markant under en vecka kan det nog vara ide med förstärkt kylning på någon vis om man vill optimera slutresultatet hos köttet tror jag (min rent praktiska erfarenhet säger i allafall att man någonstans där uppnår ett slags jämnviktsförhållande då man måste rädda köttet innan det hunnit bli optimalt mörat, då hängningstiden går ned till ett par dygn en varm sommardag (från närmare ett par veckor en vinterdag i garaget), det är lite tveksamt...).

_________________
Fatal Face Farting... and The smell of that fart that follows You inside the car.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Viltkyl byggtips. :)
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 08:11 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Jag använder en gammal kyl till de djur jag skjuter. Har tagit upp hål i dörren, uppe och nere. Givetvis insektsnät över hålen. I överkant satte jag en fläkt från en gammal dator kopplad till en timer som går 15 minuter per timme. Inne i kylen har jag hängt en mörningstimer för att hålla koll på tid/temperatur. Total kostnad: 199 kr för mörningstimern.

Så i morgon är det dags att stycka det senaste vildsvinet.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet