Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: sön 04 jun 2017, 18:53 
:lol: det var några år sedan, kanske slutet åttital eller så ;)

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 20:30 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Som tidigare avhandlats känns tanken att ånyo ge eftergifter mot "Fienden" med klädbyte skaffa helskägg låsa in fruntimmer osv.... Vad kommer härnäst? Konvertera, stena människor med annan trosuppfattning införa Kalifat?? Tycker den Svenska modellen med dialogpoliser o armbandsutdelande visar hur naivt vi ser på detta!

Annars till ämnet så känns det som ett nyktert säkerhetstänk är prio 1. Undvika platser som kan tänkas utgöra mål. Tyvärr dålig på Londons geografi. Föredrar Svensk orörd natur där man slipper utsätta sig för "Fienden" än så länge........... :-g

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 21:32 

Fyrop skrev:
Förmodligen hamnar vi där, med nuvarande demografi och befolkningstillväxt kommer etniska svenskar vara i minoritet om 30år. Jag tror det är klokt att åtminstone försöka smälta in i denna folkgrupp, och lära sig om deras traditioner och värderingar.

Det får stå för dig! Antar att du skämtar....... :hm:
Men tyvärr känns ditt tänk lite som det som genomsyrar det Svenska/Västerländska samhället.
Med undfallenhet o eftergifter!

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 21:35 

Intressant att Fyrop's inlägg försvann.........
Urd skrev:
Fyrop skrev:
Förmodligen hamnar vi där, med nuvarande demografi och befolkningstillväxt kommer etniska svenskar vara i minoritet om 30år. Jag tror det är klokt att åtminstone försöka smälta in i denna folkgrupp, och lära sig om deras traditioner och värderingar.

Det får stå för dig! Antar att du skämtar....... :hm:
Men tyvärr känns ditt tänk lite som det som genomsyrar det Svenska/Västerländska samhället.
Med undfallenhet o eftergifter!

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 08:46 
Konservprovsmakare

Här varsågod, får en tråkig känsla att många har missat den här hemska händelsen. Nej jag förespråkar ingen religon eller ateism. Att vara allmänbildad är viktigare än många tror i dagens Pokémon samhälle:
https://www.theguardian.com/world/2013/ ... acks-kenya

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... slims.html

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 09:28 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Jag kommer ihåg händelsen väl, men läste tyvärr aldrig på om den i efterhand. Det är tråkigt att det ska behövas, det håller jag med om. Jag har för mig att man har gjort liknande vid flygkapningar också. Dvs släppt personer som har haft rätt religion och mördat personer som haft fel religion.

Om en grundläggande kunnskap, och kanske klädsel kan rädda livet på en så tror jag det är en bra idee. Dessutom skulle jag rent spontant tro att etnisk klädsel skulle kunna skydda en från vanlig gatubrottslighet också. Ju mer man flyter in i mängden desto bättre, motsatsen är typ turisten med midjeväska med kontanter i, kamera runt halsen och kör "socks in sandals".

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 11:07 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Det känns lite akademiskt att plugga in Muhammeds kusiners namn och vem som hade den bästa geten, bara för att slippa bli skjuten i händelse av islamistiskt terrorgisslandrama. Jag satsar nog på fotriktiga skor, en skottsäker panel som man sätter i ryggsäcken, och möjligen ett bra paraply som inhandlas på plats.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 12:06 
Som västerlänning ser jag chanserna att klara mig i ett islamistiskt gisslandrama som tämligen små, även om jag pluggat in lite namn och ramsor från Koranen. Från det att jag råkar hamna i deras garn är min tid ute och bara en ren slump skulle rädda mig (typ vid en stormning). De som snabbt kunde plugga in lite av detta via mobilen t.ex. i Nairobi-dramat var så vitt jag vet inte västerlänningar. Frågan är om ens professor Jan Hjärpe skulle klara biffen.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 12:21 
En sak jag måste tänka igenom inför nästa storstadssemester med familjen är risken för att splittras vid avspärrningar och därtill mobilhaveri. Även om vi gör mycket tillsammans händer det att vi delar upp oss ute på stan och då är det illa om infrastrukturen strular. I Stockholm hade man ju varit på hemmaplan, men i London eller Paris t.ex. blir det struligare som helt utsocknes. Inte minst med barn. Sist hyrde vi lägenhet i London (ett par stenkast från Oxford Street) och några gånger var någon/ några hemma ett tag medan andra var ute en tur. Om det just då hade inträffat ett attentat i området som klippte av kontakterna hade det varit ganska illa. En uppgift som sagt att ta itu med inför nästa resa. I och med att vi nu har haft flera attentat är det läge att snacka igenom detta med familjen tycker jag.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 12:51 
Det verkar ha varit många som erbjudit mat, husrum och förnödenheter vid både London och Stockholm-attackerna, främst via twitter då. Skulle jag resa iväg skulle jag installera och regga ett twitterkonto.
Fast ligger mobilnätet nere hjälper ju inte detta.

Har man barn med sig, som i James Bonde's scenario, borde det inte vara så svårt att hitta någon som vill låta en vänta i deras lägenhet några timmar tills det lugnat ned sig.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 13:47 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Zombie skrev:
Får man inte problem med försvarsspray på flyget? Har för mig att det är förbjudet i Sverige i alla fall...

Jag tror ju inte att WAF för att ta med sig kofot på flyget är så värst hög...

CPT Fantastic skrev:

Försvarspray
Överfallslarm
Andningsskydd FFP3
FM-radio
Ficklampa
Första förband samt smärtstillande, stoppande och jodtabletter
Mobiltelefon
Två lokala telefonkort
Nödladdare
Relevant kontaktinformation på papper och sticka
Pass/ID
Kontanter
Vattendesinfektion

På hotellet skulle gärna se att hon dessutom hade:

Resebrandvarnare/inbrottslarm
Dörrstopp
Kofot
Skyddshandskar

Både försvarspray och kofot bör checkas in:)

När det gäller kofotens WAF. Jag kan lätt föreställa mig att mycket av det jag föreslagit kan uppfattas som i bästa fall märkligt. Kofot, skyddshandskar, dörrstopp och vattendesinfektion är nog att betrakta som tämligen exotiska föremål i bagaget för en weekend-resa.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 13:50 

Nikenik skrev:
joclei skrev:
Jag förstår att det är något man kan tänka spontant när något sådant händer, men... den som omsätter det i praktiken har förmodligen snart ingen flickvän kvar att oroa sig för.

Precis, kan inte sätta ned foten och förbjuda flickvännen och hennes bästa kompis att åka till London med barnen för att titta på Harry Potter-utställningen dom pratat om i över ett år och dra iväg dom allihopa till Svalbard.

Låter klokt. Det är stor risk det inte vimlar av Harry Potter-utställningar på Svalbard.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 13:51 

Gubben skrev:
CPT Fantastic skrev:
Ser nu på nyheterna att ytterligare skit inträffat i London...

Skulle nog åka med flickvän till London om jag inte lyckades övertyga henne om att satsa på mindre tätbebyggd semester. Typ Svalbard.

Hahahaha, du är antingen väldigt singel eller har en partner som är redan medlem här på foumet :lol: !

Min bättre hälft är rätt så mycket survivalist. Men inte medlem här. Såvitt jag vet.
Men jag lär trots det få åka själv till Svalbard:)

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 13:52 

James Bonde skrev:
En sak jag måste tänka igenom inför nästa storstadssemester med familjen är risken för att splittras vid avspärrningar och därtill mobilhaveri. Även om vi gör mycket tillsammans händer det att vi delar upp oss ute på stan och då är det illa om infrastrukturen strular. I Stockholm hade man ju varit på hemmaplan, men i London eller Paris t.ex. blir det struligare som helt utsocknes. Inte minst med barn. Sist hyrde vi lägenhet i London (ett par stenkast från Oxford Street) och några gånger var någon/ några hemma ett tag medan andra var ute en tur. Om det just då hade inträffat ett attentat i området som klippte av kontakterna hade det varit ganska illa. En uppgift som sagt att ta itu med inför nästa resa. I och med att vi nu har haft flera attentat är det läge att snacka igenom detta med familjen tycker jag.

Att utrusta gruppen med PMR: er kan vara klokt. Och inte hålla längre avstånd än att dessa funkar.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 17:59 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Hur mycket jag än tror att man i längden tjänar på att ha någorlunda allmänbildning, så känns det som om man ut preppervinkeln kan använda tiden betydligt bättre än att lära sig rabbla koranen.
Även om man helt bortser från att sannolikheten att stå mitt i ett terrordåd är väldigt liten, så verkar sannolikheten när man väl står mitt i ett terrordåd att terroristerna bryr sig om muslimer stryker med inte heller så stor. De använder liksom bomber och lastbilar ... och i de fall som de har något vapen som gör er konfrontation mer personlig så innebär det ju också att de blir mer sårbara.
Visst, det kanske finns något litet undantag där terroristerna har en bomb och släpper loss folk som klarar läxförhöret om koranen, men med tanke på hur liten den sannolikheten är så känns det ungefär lika sannolikt att stöta på en massmördare med Astrid Lindgren-komplex som släpper mig om jag kan rabbla alla hennes böcker i kronologisk ordning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa