Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 13:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nej, inte som jag ser det... du kan välja att programmera den så att den endast går att välja mellan jaktkanalerna. Men om du nånsin behöver det så har du oerhört många fler funktioner att använda.
Dom jaktradios som du köper i Sverige är ju i huvudsak vanliga 136-174 MHz radios som spärrats och förenklats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 13:29 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2012, 17:43
Inlägg: 18
Ok, då vart man ju helt klart sugen på en sådan, hur är det med tull om man köper på ebay från hong kong, haft några problem med det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 13:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Generellt brukar radiosäljarna från HongKong skicka i julklappsliknande paket, grönt papper och nån sorts fula snören runt.... Sen skriver dom sällan ut värdet. Jag har aldrig betalt moms och tull när jag köpt radio där.

Om du vill handla från ett stort sortiment så funkar det bra att beställa från

http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php

Dom har även ebay-affär, men det är ju bra att kunna titta på många olika radios.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 18 aug 2013, 13:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2012, 17:43
Inlägg: 18
Nu har även jag denna radio, har bara hunnit sitta en liten sväng å pillat, ställt in jaktkanalerna och lyssnat lite på diverse kanaler efter lite scanning. Väldigt imponerad av den så här långt.

Väntar fortfarande på AA-batterikasset, en öronsnäcka och en 12v laddare till bilen.

Men utöver det, har ni några tips och trix som kan vara roliga/nödvändiga att veta om denna radio?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 18 aug 2013, 21:45 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
McGarter skrev:
Nu har även jag denna radio, har bara hunnit sitta en liten sväng å pillat, ställt in jaktkanalerna och lyssnat lite på diverse kanaler efter lite scanning. Väldigt imponerad av den så här långt.

Väntar fortfarande på AA-batterikasset, en öronsnäcka och en 12v laddare till bilen.

Men utöver det, har ni några tips och trix som kan vara roliga/nödvändiga att veta om denna radio?


Det absolut viktigaste med alla radio är antennen, jag är inte säker på att den medföljande antennen är anpassad för 155MHz, alltså kolla upp detta eller byt till jaktantenn med SMA-kontakt så är du klar med den biten :) Dom brukar kosta en hundring eller så.

I övrigt är det inte annat att veta mer än att laddningen är 10 timmar och sen fortsätter den ladda om batteriet sitter i, så ta ur den och i med ev. AA-kassett om du ska köra på 12V längre tid(funkar även utan), så gör jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 15:59 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2012, 17:43
Inlägg: 18
155Mhz skogsantenn inhandlad, monterad och testad. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 29 aug 2013, 10:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Puh!! Det här med radiokommunikation tar knäcken på mig!! Vill ju ha kompletta system för varje radio, och det innebär att varje enskild maskin, förutom originalprylarna, ska ha:

-laddare för bil
-torrbatterihållare
-nicad AA-batterier
-adapter för BNC snabbkontakt
-kvartsvågsantenn
-vattentät monofon

Det blir ett jävla pillande med prylar i påsar och sånt, så jag har köpt verktygslådor där jag lägger in alla sakerna i fack, så att det bara är att ta en låda och då har man två radioapparater med alla tillbehör förpackade och klara, inklusive lithiumbatterier för ett förstahandsbehov innan man hunnit ladda ackarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 29 aug 2013, 12:02 
japp, det är ett meck att få allt i ordning
ingen tvekan om den saken

just antennbiten på lägre frekvenser är jobbigt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: lör 28 dec 2013, 06:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Uppdaterar denna med att lägga till scramblingfunktion på samtliga radioapparater. Har köpt EN37 voicescramblers till mina radios. Det är ju inte sann kryptering med kanalhopp, men tillräckligt för att stänga ute huvuddelen av alla som lyssnar på min radiokommunikation. Det finns en originalmodd för dessa som heter FVP-37, men den kostar sex gånger så mycket som EN37, så jag tänker prova med dessa och se hur bra dom är. :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 05 jan 2014, 18:38 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2012, 17:43
Inlägg: 18
Har idag för första gången använt radion i jakt och är mycket nöjd med den. Mycket bra ljud både från och till på hyfsat avstånd.

En fundering jag har dock är batterinivån då denna anges i volt, startade någonstans runt 8,3 v och när jag var klar för dagen stod den på ca 7 v, vad innebär det och när är det slut?

Kört både amatörradio och jakt med denna nu och det har bara varit positivt hittills!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 00:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
8,3V visar den enbart dom första minuterna efter att ha laddats. Det är normalt att den nästan direkt går ner till 7,8V och sen sakta dalar neråt. Jag har inte kört den till slut, men det är väl bara att kolla när den börjar funka dåligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 13:07 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 02 maj 2013, 14:36
Inlägg: 19
Verkar vara en bra radio! Tittar på att skaffa jaktradio och vill gärna kombinera denna med en radio som kan vara bra att ha i andra lägen.
Någon uppdaterad länk till 270R på 498shop? Verkar vara en utgången modell?

En som ibland verkar förekomma hos jägare, dock inte IP-klassad: PX-777 PLUS

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=105092


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 18:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Yaesu finns på EBay eller svensk webshop. Att jämföra en puxing med denna är som att jämföra Gina Carano med prinsessan Madeleine... Båda är snygga att titta på, men den ena har sjukt mycket mer än ett fint skal att komma med ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 20:29 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: mån 02 jan 2012, 03:18
Inlägg: 156
Är denna bättre än en Alan 42? Jag är väldigt sugen på en sådan men denna här verkar ligga på lite högre effekt men det är samma pris på dem.
Jaha, denna är alltså inte 26-27mhz?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 20:50 
@Ongrid: du har faktiskt övertygat mig iaf. Äger flera radio enheter men denna här passar nog utmärkt som backup i bilen. Beställer en närmsta veckorna.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet