Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 20:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nej, den här är 136-174MHz och en helt annan typ av radio... Dom stora bitarna som skiljer är ju tex programmeringsbarhet, vatten- och slagtålig, extrafunktioner som fjärrstyrning, reläfunktioner och styrning av exvis repeaters


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: sön 12 jan 2014, 21:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Testade kryptofunktionen idag... Funkade inte alls bra. Blir till att köpa originalet istället


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 14:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Uppdaterar denna tråd då jag byggt upp ett litet stall av såna här maskiner, plus att kompisar köpt några också. Mycket trevlig radio som håller för rätt hårda tag. Jag har mätt upp räckvidden med lång antenn och bra förhållanden till omkring en mil, som är fullt tillräckligt för mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 16:50 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Har börjat efterforska i detta med radio. Låt säga jag är ute i skogen och vet folk jagar älg en bit därifrån. Jag vill hänga med i vad de hittar på men vet ej kanalen, då när jag scannar så måste någon av dem sända för att jag ska hitta rätt kanal? Sen kan man lyssna på polis och räddningstjänst med den? Trodde de använde andra system.

Kan man säga som så att låg frekvens kräver lång antenn, hög frekvens kräver kort antenn. Låg frekvens, lång räckvidd. Hög frekvens, kort räckvidd.

För mig lutar det mest åt Baofeng UV-5R som även den diskuterats på forumet. Får ju 4-5 st sådana för en ft270r. Eller har ft270r något viktigt som uv-5r saknar? Notera att detta för mig är i den grundläggande teoretiska fasen är inte så att jag beställer något ikväll :).

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 21:00 
i sverige har myndighetern rakel, i praktiken gsm med kryptering , det är halvt omöjligt att lyssna på

och som alltid när man scannar måste någon sända för att man ska hitta något

dock, numera finns det lagrande scanners, man har dom igång och sedan kan man kolla aktiviteten över ett visst område
men det är andra prylar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 21:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
...och skillnaden mellan Yaesu och Baofeng är lite som att jämföra Lexus med Kia.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 12:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Köpte nyligen ännu en av dessa eminenta radios... men det visade sig vara en spärrad variant. Radion visade bara ERROR när man försökte sända på vissa frekvenser. I vissa länder får man helt enkelt bara sända mellan 144 och 148 MHz.
Lösningen är dock enormt enkel, -man pillar bort en platta bakom batteriet, och blottlägger en IC-krets med lite komponenter och hållare. Sen tar man bara bort en resistor för att slutligen nollställa radion till fabriksinställning. Då har man frigjort all sändningskapacitet. :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: fre 25 sep 2015, 01:58 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
nyfiken fråga bara. när du mätte upp avstånd med dem vilken miljö var de i? alltid intressant att läsa om grejer man själv är skit kass på. :notme:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: fre 25 sep 2015, 07:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
scorpio_xri skrev:
nyfiken fråga bara. när du mätte upp avstånd med dem vilken miljö var de i? alltid intressant att läsa om grejer man själv är skit kass på. :notme:


Om du ska nå en mil så måste det vara rimligt öppen terräng. Line of sight så når du ännu längre, upp till flertalet mil. Med kuperad terräng minskar räckvidden till en halvmil


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: fre 25 sep 2015, 10:12 
Ongrid skrev:
...och skillnaden mellan Yaesu och Baofeng är lite som att jämföra Lexus med Kia.


Väldigt bra exempel är Baofeng BF-666, 888 och andra kloner som ser likadant ut och kostar 120-200 kronor inklusive frakt. Tillverkarna hävdar sändningsefekt upp till 5 watt men flertalet recensenter har kommit fram till att det är 1,6 watt som det handlar om. Det är nästan 150% mindre effekt än utlovade 5 watt.
Sen kan man jämföra med min Yaesu vx-3r som sänder med 3 watt och är lika stor som halva cigarettpaket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 10:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har äntligen fått mina scramblers att fungera i radioapparaterna! Köpte en annan version med nån komponent sittande löst från moderkortet, hängande i två sladdar, och nu fungerar dom! Man måste gå in på menyn scr och ställa in vilket värde man ska köra krypteringen i, och sen när man bekräftar så har kanalvisningen ett prefix "S" som visar att man inte sänder öppet. Funkade perfekt igår när jag provkörde, och den som inte har kryptotillsatsen hör bara brus och klickande när man sänder. Jag ger EN37 krypteringstillsats fem apokalypser av fem möjliga! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 10:45 
Ongrid skrev:
Har äntligen fått mina scramblers att fungera i radioapparaterna! Köpte en annan version med nån komponent sittande löst från moderkortet, hängande i två sladdar, och nu fungerar dom! Man måste gå in på menyn scr och ställa in vilket värde man ska köra krypteringen i, och sen när man bekräftar så har kanalvisningen ett prefix "S" som visar att man inte sänder öppet. Funkade perfekt igår när jag provkörde, och den som inte har kryptotillsatsen hör bara brus och klickande när man sänder. Jag ger EN37 krypteringstillsats fem apokalypser av fem möjliga! :up:


Hur många variabel finns att välja till krypteringen? Dvs antalet kombinationer?

Länka gärna till den fungerande versionen...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 11:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tror det är fyra lägen som man kan ställa den i.

http://www.ebay.com/itm/EN37-Voice-Scra ... SwVL1V-jGc


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 11:30 
Ongrid skrev:
Jag tror det är fyra lägen som man kan ställa den i.

http://www.ebay.com/itm/EN37-Voice-Scra ... SwVL1V-jGc


Väldigt intressant och prisvärd lösning. Hur svårt är det med installationen? Är det plug and play? Eller måste man göra några ändringar i själva utrustningen?

Fick igår min 12 volts laddare till Yaesun. En veckas leverans från Singapore :up: .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Yaesu FT270R
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 11:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
T-72 skrev:
Ongrid skrev:
Jag tror det är fyra lägen som man kan ställa den i.

http://www.ebay.com/itm/EN37-Voice-Scra ... SwVL1V-jGc


Väldigt intressant och prisvärd lösning. Hur svårt är det med installationen? Är det plug and play? Eller måste man göra några ändringar i själva utrustningen?

Fick igår min 12 volts laddare till Yaesun. En veckas leverans från Singapore :up: .


Det är bara att lossa det lilla locket under batteriet, en limmad plastlucka liksom. Sen trycker man fast krypteringstillsatsen i en sockel. Nästa gång man startar radios står det "SCU" i displayen, något som indikerar att en krypteringsfunktion är aktiverad, och man har fått en extra meny under "settings" (nummer 53 tror jag det är) som kan ändras mellan off-0-1-2-3. Rent plug and play.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet