Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: AKM bajonett, slipning?
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 12:20 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag har en fin östtysk AKM bajonett(tror det är "Type 1" från den senare tillverkningsserien 1979-85). Det är något av ett multiverktyg, hålet i knivbladet kopplar till baljan som då tillsammans fungerar som en avbitartång. Ryggen fungerar även bra att såga med i rep och sådant. Trots att handtaget är gjort i någon slags plast så känns kniven ganska bra i handen.

Bladet är i rostfritt, men av okänd hårdhet. Förmodligen ett relativt mjukt rostfritt stål eftersom man troligen eftersträvat att kniven inte ska riskera att brytas av vid hårdhänt användning. Knivarna ser snarlika ut från hela östblocket men skiljer lite beroende på var dom är tillverkade. Brukar kosta 300-400kr, och är en kul och användbar kniv.

http://worldbayonets.com/Bayonet_Identification_Guide/Germany__Post_WW_II_/germany_post_wwii_2.html#akm1

Däremot är den slö, så jag tittade på eggen som är enkelslipad i ganska grov vinkel, ca 45grader. Hur gör jag enklast för att slipa denna? Fortsätta att slipa på ena sidan? Med bryne eller "slip stång"?

Bild

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AKM bajonett, slipning?
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 17:27 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag lyckades få tag i en slipsten från Biltema, det var inte helt lätt att slipa till kniven(kändes märkligt på grund av den höga vinkeln) men den blev tillräckligt vass till slut, inget super resultat dock.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Verktygsbryne-2000016872/

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AKM bajonett, slipning?
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 09:22 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag brukar köra karbidstenar och avsluta med diamantbryne, men det är ganska svårt att få till vinkeln, det kräver en del träning att göra på frihand, så en jigg är enklast, men kostar en del. Fast går nog att göra själv av trä eller något tror jag...

Har inte just dendär, men raka bajonetter brukar vara relativt enkla att slipa, tyvärr är de som du säger ofta väldigt fult omslipade om man får tag i dem från surplus...
Tror inte de var så vassa från början heller då de i fredstid brukar ha en flackare vinkel för att minska risken att flisor går ur när någon leker med bladen och slår dem mot varandra, i metall, mm.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet