Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Artikel om skyddsmaskfilters "bäst före" (gammalt = obra)
InläggPostat: tis 05 apr 2011, 16:40 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Här är en översättning från finska, artikeln ingick i Pelastustieto (sv. titel: Räddning) som är en tidskrift för folk i räddningsbranchen i Finland. Ordföljd, flytet i allmänhet kan vara åt skogen, likaså kan det hända att finlandismer förekommer. I parentes med klammer har jag förklarat vissa saker. Läs civilförsvar där befolkningsskydd används, i Finland lever smått gammalmodiga termer kvar :)

Räddning 1/2002
Räddningsverket undersökte befolkningsskyddsfilter
Hälften av filtren obrukbara!

Troligtvis är majoriteten av de befolkningsskyddsfilter som lagras av brandkårer obrukbara. Tvärt emot den vedertagna uppfattningen om att ett korrekt lagrat filter hålls i brukbart skick så förlorar de med ålder sin förmåga att skydda mot hälsovådliga gaser och partiklar.

Mot slutet av förra året [2001] gav Kotkas brandchef Vesa Parkko order om att undersöka konditionen hos de befolkningsskyddsfilter [härefter BFS-filter] som det regionala räddningsverket har i lager. Under en diskussion med en representant för en tillverkare av andningsskyddsutrustning hade det framkommit att filter, även BFS-filter har en brukstid på max. 10 år. Något som antydde detta var erfarenheter från det första gulfkriget då en del gamla filter som sänts till krishärden hade visat sig vara obukbara efter en lång tids lagring.

Fel uppfattning?
Tidigare trodde man att korrekt lagring håller ett BFS-filter i skick. Filtrens skick hade i Kotka, liksom antagligen överallt, kontrollerats visuellt och genom att väga filtren. Om inte vikten hade förändrats så antogs filtret vara i brukbart skick. Kotkas regionala räddningsverk skickade iväg sex stycken BFS-filter till Scott Health & Safety Ab:s laboratorium för kontroll tillverkade 1965, 1972 och 1982. Filtrens duglighet och partikelfiltreringsförmåga ombads kontrolleras. Samplet representerar hundratals filter som införskaffats under de nämnda årtiondena. Mot slutet av 1990-talet hade Kotkas regionala räddningsverk införskaffat tusen stycken nya rysktillverkade skyddsmasker och filter. Filtren hade testats av försvarsmaktens [oklart om det är fråga om det finska försvaret eller ryska, antagligen finska] laboratorium och intygades vara funktionsdugliga, så dessa masker jämte filter är funktionsdugliga.

Fyller inte A2 och P3
Testresultatet visar att de undersökta filtren inte fyller de Europeiska normerna för filtrering av organiska gaser, A2. Som partikelfilter fyllde de inte normerna för klass P3. Utlåtandet är bifogat. [tyärr finns inget detaljerat utlåtande med i artikeln]

Info åt fältet
Efter att jag fått rapporten tog jag kontakt med chefen för avdelningen för förebyggande av olyckor vid inrikesministeriets räddningsavdelning Hannu Olamo. Under diskussionen konstaterades det att problemet är troligen landsomfattande. För att undersöka problemets utbredning så överväger inrikesministeriets räddningsavdelning att i första hand låta undersöka filter från några kommuners räddningsverk vid försvarsmaktens laboratorium. Vi kom även överens om att jag författar en artikel till [tidningen] Räddning...

Gäller även i normaltillstånd
I planeringen för kommunernas räddningsverksamhet har det även i normalläge räknats med att BFS-filter kan behövas exempelvis i samband med utsläpp av farliga ämnen [industriolyckor] eller strålningsolyckor. Det bör noteras att skyddsmasker och BFS-filter hör till skyddsmaterielen vid en ansenlig mängd bostadshus [höghus] samt företag och anstalter. I hurudant skick är de? [antaligen vaknade man, enligt min disponent så skaffades en hel massa skyddsmasker åt olika husbolag ~2005, dock inte det husbolag (jmf. bostadsrätt) där jag bor och kommer att bli befolkningsskyddsansvarig...]

Laboratorieutlåtandet
Kotkas filter undersöktes vid Scott Health & Safety Ab:s laboratorium. Utlåtandet är underteckat av filtersakkunnige Olavi Lagus: ”Kotkas stads räddningscentral skickade till vårt laboratorium sex stycken flter från 1965, -72 och -82. Deras partikelfiltreringsförmåga, andningsmotstånd och gasfiltreringsförmåga mot organiska gaser (cyklohexan) testades. Testet genomfördes enligt europeiska normer. Filtren som testats representerar gammal filterteknik och deras egenskaper motsvarar inte dagens filter. Testresultatet var att filtren inte uppfyller dagens europeiska normer för gasfiltrering dvs. klass A2. Inte heller uppfyller deras partikelfiltreringsfömåga dagens europeiska norm P3. Rekommendationen är att filtren byts ut mot moderna som fyller dagens normer så snabbt som möjligt. Dagens BFS-filter CF32 A2B2E2K2-P3 (BFS) skyddar mot organiska. oorganiska, sura och ammoniakgas eller –ånga samtt mot vätske- och fasta partiklar. 10 års lagringstid garanteras.”

Text: brandmästare Ilpo Tolonen

EDIT: småfel.

Senast redigerad av Scoo tis 05 apr 2011, 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Artikel om skyddsmaskfilters "bäst före" (gammalt = obra)
InläggPostat: tis 05 apr 2011, 16:57 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Den här artikeln fick mig att inte längre förlita mig på den sovjetisktillverkade skyddsmask jag ursprungligen skaffade för flera år sedan då jag bodde i en studielya som låg nära järnvägen mellan Åbo och Tammerfors, nu som då kom det godståg som bestod av långa rader med kemikalievagnar. Inte heller skulle jag lita på de finska M/61 masker (så gott som identiska med de svenska M/51) som jag har en hel hög av, de färskaste filtren till dom är från 1987 och är märkta att skall testas 1994 (vilket inte blev av då det finska försvaret skaffade skyddsmask M/95 som tillverkas av ovannämnde Scott Health & Safety (tidigare Kemira) och gamla skyddsmasker sattes i sekundära beredskapslager för att så småningom slumpas bort som överskottsmateriel). Som jag sagt i en annan tråd går de säkert att ha som skydd mot sorkfeber och damm och kanske mögel.

Jag hittade artikeln då jag jämförde priser för filter och skyddsmasker, tog och skaffade mig en Scott Promask med ett s.k. befolkningsskyddsfilter som alltså kan tjäna i 10 år (masken garanteras av tillverkaren att hålla i 12 år). Kostnaden för detta skydd blev hela 10 Euro per år om man slår ut kostnaden över hela brukstiden, en burk med jodtabletter som håller i fem år kostade 6,50 € vilket är en skälig summa anser jag. Köper man identiska filter som "bara" garanteras hålla i 5 år kommer man lite billigare undan och kan förnya dem med samma intervall som jodtabletterna.

InläggPostat: ons 06 apr 2011, 00:41 
Är det röda det som pekar mot norr?

Intresant artikel, tack för översättningen.

Tror du att den gammla finska M/61 skyddsmasken skulle kunna räcka som andningsskydd om man skulle behöva evakuera ett brinnande hus. Alltså skydda mot brandrök?

InläggPostat: ons 06 apr 2011, 09:51 
ingen kul läsning, men nyttigt
får väl kollas efter nya filter med

InläggPostat: ons 06 apr 2011, 12:19 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

fan, jag som har finska filter från 1988 trodde jag gjorde ett klipp till min gasmask51.

InläggPostat: ons 06 apr 2011, 12:37 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Ingen filterskyddsmask skyddar mot gaser såsom kolmonoxid, koldioxid eller kväve. Luften måste innehålla mellan 18-23% syre. Ett gasfilter skyddar inte mot partiklar och vice versa, därav kombinationsfilter såsom de som testades i artikeln och som militären använder. Billigare blir det om man vet att luften bara använder en viss typ av farliga ämnen, typ ett bilmåleri. Då är det bara att skaffa billigare filter som bara filtrerar bort just det farliga ämnet eller ämnena.

Sen gäller det att komma ihåg att ett skyddsmaskfilter bara fungerar under användning i en viss tid, filtret blir med tiden "mättat" (Scott har en riktigt bra info-PDF, på sidan 4 finns bla. en formel med vars hjälp man kan beräkna hur länge ens filter "håller" i en given miljö, även en förteckning på vilken filtertyp som behövs mot olika ämnen).

I fallet med brandgaser inomhus så funkar inte en gasmask, ex. brandmän bär ju med sig sin luft på ryggen och detta är det enda rätta om man ska vistas i en mycket farlig miljö (röken från en lägereld är kanske en annan sak, men det kan jag inte säga som lekman, någon som vet bättre får gärna kommentera). Det som själva maskdelen kan hjälpa till med är att hjälpa en att motstå hettan från branden om man nu ska in i ett rum för att söka någon (därav skyddsintruktioner mot napalm och kärnvapen där soldaten instruerades att ta på sig extra kläder).

Filtrets kondition och ålder är nog viktigare än maskens (såvida inte exempelvis gummipackningar och dylikt torkat in), man bör förhålla sig mot dem som mot gamla läkemedel (och kanske konserver). Till exempel en överskottsmask kan vara helt OK bara man förnyar filtret, men köp gärna en som varit förseglad, annars vet man inte vad den har varit med om.

EDIT:
En sak man bör hålla i åtanke är att artikeln inte återger hela testresultatet utan bara säger att de gamla filtren inte klarade (de rätt höga) kraven som gäller idag. Hur dåliga de är vet vi inte. Filter från 1988 funkar säkerligen mot damm och tårgas, men eftersom man inte vet vad som kan komma emot en så kan det vara bra att skaffa färska filter. En möjlig fälla man inte bör falla i är att invaggas i falsk trygghet i stil med ett dagisbarn som tror att alla bilister minsann ser barnet som har en gul trafikväst på sig och sålunda stiger ut på gatan för att bli överkörd, att ha en skyddsutrustning som kanske inte skyddar så bra som man trott är bättre än ingenting men inget man ska förlita sig på.

Även om andningsskyddutrustning kan var rätt dyrt så är det ju bara att avstå från en eller två goda whiskyn eller konjaker vid systemet så har man skydd i flera år framöver. Men det är ju upp till var och en, man bör väga möjliga risker och nyttan mot den ekonomiska utgiften, skyddsmasker har ju inte direkt någon alternativ användningsmöjlighet i normalläge som ett friluftskök eller ett tält har.

Senast redigerad av Scoo ons 06 apr 2011, 12:51, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: ons 06 apr 2011, 12:41 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Misströsta inte!

Gamla kolfilter kan filtrera läkarsprit mycket bra.

De blir även förträffliga vattenrenare.

Ifall någon vill göra sig av med sina filter ändå kan jag betala nått lite för dem =)

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: ons 06 apr 2011, 21:19 
Är det röda det som pekar mot norr?

Tack för förklaringen Scoo.

InläggPostat: sön 10 apr 2011, 08:16 
vart ska man egenteligen köpa nya för bra funktion ? som privatperson och utan att bli utsatt för nackdelerna med företagsrabatterna

Inläggsrubrik: Re: Artikel om skyddsmaskfilters "bäst före" (gammalt = obra
InläggPostat: fre 21 okt 2011, 22:15 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Procurator.se är kanske en bra butik, verkar ha bra sortiment i alla fall.

Sen en viktigare kommentar som jag helt glömt bort :smack:, angående Ulv i fårakläders kommentar om aktivt kol för vattenrening.

Använd inte innehållet från ett skyddsmaskfilter till att filtrera vatten med. Det är skillnad på aktivt kol och aktivt kol, i "moderna" (60-tal framåt? ingen aning) filter har man impregnerat kolet med olika ämnen (metallsalter etc.) för att få det att "reagera på" och binda vissa skadliga ämnen. Dessa ämnen är i sig skadliga med det gör inget för de är ju inkapslade i filtret (filter är konstruerade så att först kommer ett lager specialpapper eller motsvarande som fångar upp partiklar och sen kommer kol, efter detta kommer ett tunt laget partikelfilter igen som ser till att kolet inte dras med i luften som den som bär skyddsmasken andas in).

Om orsakerna till varför den amerikanska militären böt ut sina filter (C2 -> C2A1) finns det olika förklaringar på nätet om, en var att det blev för dyrt att hantera använda filter (problemavfall), en annan är att vissa filter var defekta (dålig försegling mellan kolet och användaren) och användaren fick sålunda giftigt koldamm på sig eller i sig. Moderna kombinationsfilter (ex. ABEK2-P3) klassas annars som problemavfall i sig, oberoende om de absorberat något eller inte (till och med som oöppnade).

Så skyddsmaskfilter är inte att ha till vattenfiltrering, kör då hellre med Carbomix eller något specialpreparat (billigare än "läkemedels-aktivt kol" kan jag tänka mig eller gör det själv [sett lite skumma trådar om det på andra forum]).

InläggPostat: tis 06 dec 2011, 11:52 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Surfade in på Karske AB (del av Procurator) som såvitt jag vet agerar generalgrossist i Finland för arbetarskyddsutrustning (däribland skyddsutrustning såsom skyddsmaskfilter). Det intressanta är att de anger lagerstatus i sin nätbutik, sålunda går det delvis att utläsa vad så att säga beredskapslagret av olika produkter är (nu gäller det bara Scott Health & Safetys produkter men i och med att Scott [gamla Kemira safety] har sin fabrik i Vasa i Österbotten så är företaget något av en hovleverantör för hela Finland, visst finns det andra företag som säljer produkter från ex. tyska Dräger, MSA, North etc.).

Om filterbokstavskombinationerna verkar omöjliga kolla denna PDF från Max-Planck institutet eller Scotts broschyr (på svenska).

Om man tittar på de filter som är intressanta ur ett survivalist/civilförsvarsperspektiv så finns det i detta nu finns det 83 stycken A2B2E2K2-P3 (ABEK2-P3) filter i civilförsvarsutförande (dvs. packade i metallfolie med 10 års bäst före/lagerhållningstid) medan "vanliga" ABEK2-P3 packade i plastfolie som har 5 års bäst före finns det över 2000 stycken av. ABEK2 är i sig ett multispektrumfilter, det som det inte tar på är kvicksilver och kvicksilverångor, märkbart är att de inte har i lager ABEK2-Hg-P3 filter som verkar mot detta utan bara specialfilter som är tänkt åt personal vid kärnkraftverk (Reaktor-Hg-P3). Partikelfilter P3 (10 års bäst före) finns det även till synes gott om, även över 2000 st. filter.

Men vid en riktig kris så går nog dessa åt, räddningsmyndigheter har säkert lager med fräscha filter samt bostadshus och industrier där man bryr sig om att förnya vart efter, de som inte brytt sig om att köpa nytt vart tionde år eller så kan nog få vänta ett tag innan det trollas fram utrustning. Sen så kan det finnas små lager hos handlare men i de flesta fall är det beställningsvara = de tar in från generalgrossisten efter behov (vilket kan förstås vara bra i normalläge, fick bättre pris och färskare filter (var tillverkat i år) från en liten järnhandel än från en återförsäljare av arbetsskyddsgrejor där samma filter var tillverkat 2009 och kostade mera, än dyrare om man tar i beaktande att det filtret har bara 8 år kvar av tio jämfört med det nytillverkade som har fulla 10 år kvar).

Lite funderingar finska självständighetsdagen till ära :)

InläggPostat: tis 06 dec 2011, 13:16 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Procurator.se säljer dom till privat personer eller enbart företag??

vid beställning skall man ange företagsnam. finns ingen kolonn för privatnamn.

InläggPostat: fre 02 mar 2012, 10:03 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Kan tillägga att det verkar som man i viss mån vaknade på 80-talet och började undersöka hur de ämnen som det aktiva kolet i filter preparerats med tappar sin effekt (oxiderar), här är en artikel som iaf. tangerar ämnet. Filtren förlorar sin effekt inte bara genom att ämnena oxiderar, det aktiva kolet i sig åldras också. Jag försökte få tag i den första artikeln som det hänvisas till men hittade bara sida där man kan köpa den. Är igen en påminnelse att filter skall hanteras som problemavfall och man ska inte ha dem till att filtrera vatten (eller ens hembränt för den delen).

elcamel: först och främst har du fått vänta olovligt länge ;) Det verkar tyvärr ja som de är en grossist eller bara säljer till företag. Som jag har sagt i nån annan tråd så kan tyska ebay vara värt ett försök om (bra priser på både varor och frakt, ibland kan man råka ut för såna som bara pratar tyska och då kan det bli lite spännande om man inte litar på googles "översättning" ty-sv) järnhandlar inte kan beställa eller tar överpris.

InläggPostat: fre 02 mar 2012, 23:49 
Tränar vakthöns

Nog för att det är fredag och att det är sent men vem i sin rätta sinnesstämning får för sig att rena vatten genom ett gasmask filter när det kostar småpengar att köpa kaffefilter och aktivt kol nere på ica och den lokala hembrygds butiken.

Förlåt men nu kommer :smack:

InläggPostat: sön 23 sep 2012, 01:05 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Har lite masker och filter som jag köpte i "Surkålslandet" av en person som jobbade på Dräger.
Försöker länka till deras hemsida och till en produkt som är en helmask
Det man bör kolla på är att gängorna för filtret är samma som på de övriga maskerna man ev. har - lite jobbigt att ha olika.. tror det finns 2 standarder med gängor och en för klämfäste, typ Sundström, men kan ha fel. De har även kemdräkter mm mm.

http://www.draeger.se/SE/sv/products/pe ... rotection/

http://www.draeger.se/media/10/00/91/10 ... 700_en.pdf

Och här till en sida som jag ej kan öppna...

http://www.draeger.se/media/10/01/09/10 ... ngl_L3.pdf

"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa