Här är en översättning från finska,
artikeln ingick i
Pelastustieto (sv. titel: Räddning) som är en tidskrift för folk i räddningsbranchen i Finland. Ordföljd, flytet i allmänhet kan vara åt skogen, likaså kan det hända att finlandismer förekommer. I parentes med klammer har jag förklarat vissa saker. Läs civilförsvar där befolkningsskydd används, i Finland lever smått gammalmodiga termer kvar

Räddning 1/2002
Räddningsverket undersökte befolkningsskyddsfilterHälften av filtren obrukbara!Troligtvis är majoriteten av de befolkningsskyddsfilter som lagras av brandkårer obrukbara. Tvärt emot den vedertagna uppfattningen om att ett korrekt lagrat filter hålls i brukbart skick så förlorar de med ålder sin förmåga att skydda mot hälsovådliga gaser och partiklar.
Mot slutet av förra året [2001] gav Kotkas brandchef Vesa Parkko order om att undersöka konditionen hos de befolkningsskyddsfilter [härefter BFS-filter] som det regionala räddningsverket har i lager. Under en diskussion med en representant för en tillverkare av andningsskyddsutrustning hade det framkommit att filter, även BFS-filter har en brukstid på max. 10 år. Något som antydde detta var erfarenheter från det första gulfkriget då en del gamla filter som sänts till krishärden hade visat sig vara obukbara efter en lång tids lagring.
Fel uppfattning?Tidigare trodde man att korrekt lagring håller ett BFS-filter i skick. Filtrens skick hade i Kotka, liksom antagligen överallt, kontrollerats visuellt och genom att väga filtren. Om inte vikten hade förändrats så antogs filtret vara i brukbart skick. Kotkas regionala räddningsverk skickade iväg sex stycken BFS-filter till Scott Health & Safety Ab:s laboratorium för kontroll tillverkade 1965, 1972 och 1982. Filtrens duglighet och partikelfiltreringsförmåga ombads kontrolleras. Samplet representerar hundratals filter som införskaffats under de nämnda årtiondena. Mot slutet av 1990-talet hade Kotkas regionala räddningsverk införskaffat tusen stycken nya rysktillverkade skyddsmasker och filter. Filtren hade testats av försvarsmaktens [oklart om det är fråga om det finska försvaret eller ryska, antagligen finska] laboratorium och intygades vara funktionsdugliga, så dessa masker jämte filter är funktionsdugliga.
Fyller inte A2 och P3Testresultatet visar att de undersökta filtren inte fyller de Europeiska normerna för filtrering av organiska gaser, A2. Som partikelfilter fyllde de inte normerna för klass P3. Utlåtandet är bifogat. [tyärr finns inget detaljerat utlåtande med i artikeln]
Info åt fältetEfter att jag fått rapporten tog jag kontakt med chefen för avdelningen för förebyggande av olyckor vid inrikesministeriets räddningsavdelning Hannu Olamo. Under diskussionen konstaterades det att problemet är troligen landsomfattande. För att undersöka problemets utbredning så överväger inrikesministeriets räddningsavdelning att i första hand låta undersöka filter från några kommuners räddningsverk vid försvarsmaktens laboratorium. Vi kom även överens om att jag författar en artikel till [tidningen] Räddning...
Gäller även i normaltillståndI planeringen för kommunernas räddningsverksamhet har det även i normalläge räknats med att BFS-filter kan behövas exempelvis i samband med utsläpp av farliga ämnen [industriolyckor] eller strålningsolyckor. Det bör noteras att skyddsmasker och BFS-filter hör till skyddsmaterielen vid en ansenlig mängd bostadshus [höghus] samt företag och anstalter. I hurudant skick är de? [antaligen vaknade man, enligt min disponent så skaffades en hel massa skyddsmasker åt olika husbolag ~2005, dock inte det husbolag (jmf. bostadsrätt) där jag bor och kommer att bli befolkningsskyddsansvarig...]
LaboratorieutlåtandetKotkas filter undersöktes vid Scott Health & Safety Ab:s laboratorium. Utlåtandet är underteckat av filtersakkunnige Olavi Lagus: ”Kotkas stads räddningscentral skickade till vårt laboratorium sex stycken flter från 1965, -72 och -82. Deras partikelfiltreringsförmåga, andningsmotstånd och gasfiltreringsförmåga mot organiska gaser (cyklohexan) testades. Testet genomfördes enligt europeiska normer. Filtren som testats representerar gammal filterteknik och deras egenskaper motsvarar inte dagens filter. Testresultatet var att filtren inte uppfyller dagens europeiska normer för gasfiltrering dvs. klass A2. Inte heller uppfyller deras partikelfiltreringsfömåga dagens europeiska norm P3. Rekommendationen är att filtren byts ut mot moderna som fyller dagens normer så snabbt som möjligt. Dagens BFS-filter CF32 A2B2E2K2-P3 (BFS) skyddar mot organiska. oorganiska, sura och ammoniakgas eller –ånga samtt mot vätske- och fasta partiklar. 10 års lagringstid garanteras.”
Text: brandmästare Ilpo Tolonen
EDIT: småfel.