DrJekyll skrev:Hur ser ni på sannolikheten för att något liknande skulle kunna hända på riktigt?
DrJekyll skrev:Hur skulle ni agera för att försöka klara er i scenariot?
På vilka sätt kan vi preppa för det?
Tank skrev:Blir mest arg.![]()
Att vi låter oss duperas att tro att vi inte behöver ett försvar och att fienden kan köra med bs-förklaringar om varför man anfaller och vi står still och bara ser på när katastrofen kommer....
Äsch, visst, jag är färgad, men jag tycker att om man är väl förberedd så har man en chans iallafall.
Den här filmen är så klart gjord för att trigga sådana som mig.![]()
//Tank
Xamuce skrev:Mja, det är knepigare att preppa för fullskaligt kärnvapenkrig än för en begränsad systemkollaps.... Tycker i alla fall jag.
Phiphler skrev:Kärnvapen är inte apokalyptiskt destruktiva, vulkanutbrott är oerhört mycket kraftigare än även en massiv salvo med kärnvapen, och liv har överlevt stora vulkanutbrott många gånger om. Så länge högradioaktiva fissonsprodukter inte hamnar precis överallt så borde det gå att överleva kärnvapenkrig.
Phiphler skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer
Inträffade 1816 pga vulkanutbrott av storleken hundratals megaton. Sädesskörden slog fel men potatis och äpple gav rekordskördar.
Många av de dödsfall som kommer inträffa kommer vara människor som är beroende, dvs. gamla, socialfall, psykiskt sjuka, inlagda på sjukhus osv. Välfärdsstaten kommer sluta fungera, men rimligt friska människor kommer inte omeddelbart dö. Sedan håller jag med dig om att det säkert blir en del våldsorgier initialt, men tror att inom rimlig tid så stabiliserar sig detta.
Som Tjernobyl visar så är det lättare för djur och natur att överleva i en radioaktivt kontaminerad värld än en värld där människan bor tätt inpå. Om något så kommer världens ekosystem få en chans att återhämta sig om det blir kärnvapenkrig.
Kärnvapenkrig är inget att hoppas på, men tycker det är lite synd att äta hagelbössan bara för att livet blir hårt.
Återvänd till Katastrofscenarion
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster