Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 22:59 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Harmklinga skrev:
För övrigt är det nära på obegåvat att amortera på bostaden när räntan är låg och index stiger.

Då är jag en av de obegåvade! I alla fall ekonomiskt obegåvad, men förhoppningsvis har jag begåvats med någon annan talang istället. Och eftersom jag inte har den ekonomiska begåvningen har jag lyssnat på bankens rådgivare...vilket resulterat i marginellt ökat värde i förhållande till det sparade, varpå jag dragit min egna obegåvade slutsats att jag amorterar istället.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 00:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Och om man investerade under 2005-2007? Bubblor har en tendens att spricka när man minst önskar det...

Harmklinga skrev:

För övrigt är det nära på obegåvat att amortera på bostaden när räntan är låg och index stiger. Bättre då att investera pengarna och betala av en klumpsumma om räntan stiger. När index stiger med 8-15% per år och man har en bolåneränta på 1.1-1.5% tjänar man betydligt mer på att investera.

klipp
Om man tror på en bostadsbubbla är detta ett riktigt bra sätt att möta den.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 00:56 
pre skrev:
Hur får du 8% avkastning, oavsett hur marknaden rör sig? Är det verkligen en rimlig nivå?


Jag anser att 8% är en mycket rimlig nivå. Mina egna avkastningsmål är 15% per år, vilka jag upprätthåller. 15% motsvarar en fördubbling av kapitalet vart 5e år.
Detta är givetvis inte oberoende av hur marknaden rör sig utan förutsätter att man placerar pengar och att man inte är helt passiv med sina investeringar. Precis som med en blomrabatt måste man plocka de vissna blommorna. Detta förutsätter också långsiktighet, kanske går du back vissa år och plus andra - det är resultatet över tid som är relevant. Var också medveten om att jag inte säger att hela korthuset inte kan krascha, men då är det läge att använda intjänat kapital till att amortera bort så mycket som möjligt.

Zombie:
Om du sparar månatligt så kommer du aldrig ha investerat hela ditt kapital på en topp, men om du hade gjort det 9e juli 2007 när allt började rasa skulle du idag haft 98,17% avkastning på beloppet, vilket motsvarar en årlig genomsnittlig avkastning på 7%. Det är dock "worst case".
Men hade du istället börjat spara under 2006 och fortsatt genom krisen, från toppar till dalar, så hade avkastningen självklart varit bättre. Det är därför det kan vara en idé att portionera ut sina köp. I exemplet ovan har jag baserat kalkylen på SIXPRX. Självfallet kan ens egen portfölj underträffa detta, varför diversifiering är att rekommendera.

Hade du istället köpt Didner och Gerge Aktiefond för pengarna den 9e juli 2007 hade du haft 10% per år i avkastning. Eftersom du månadssparar kommer dock avkastningen bli högre eftersom du antagligen köpt billigare innan såväl som efter toppen. Om du hade köpt den 10e nov 2008 hade du sedan dess haft en årlig avkastning på 17%, eller på SIXPRX 14% (vilket är ett index, inte ett värdepapper). Där nånstans får vi ett medelvärde där avkastningen blir över 8%.

Hade du å andra sidan köpt Boliden 2005-01-03 (första handelsdagen det året) hade du idag haft en avkastning på +880%, plus en direktavkastning på ca 2% per år.

Här är lite jag använt under mina uträkningar.
https://www.avanza.se/index/om-indexet. ... turn-index
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... -aktiefond
https://rikatillsammans.se/verktyg/bera ... takt-cagr/
https://www.avanza.se/barnspar.html

Det här är bara en massa exempel, de är inte utarbetade i detalj och det är ungefärliga uträkningar. De avviker dock inte från verkligheten i så omfattande grad att de är missvisande för det jag vill beskriva.

Betänk också att jag inte alls är främmande för att amortera, exempelvis om räntan börjar krypa uppåt. Så längre räntan är låg och kronan svag kommer den som äger bostäderna såväl som börsnoterade företag gynnas. Billigt att ha lån, läge att utveckla sin verksamhet och lätt att tjäna pengar för företagen.

MissP, nu sa jag "nära på", men oaktat semantiken så tror jag inte att man behöver vara ekonomiskt obegåvad för att lyssna på bankens "rådgivare" (värdepappersförsäljare), bara lagom svenskt godtrogen. Bankens syfte är att tjäna pengar, och det gör man på olika tjänster och påhitt. Jag bad min bankman rekommendera tre fonder, ville se om de kunde hitta nåt guldkorn. Det kunde de inte.
Vill man placera sina pengar ska man inte lyssna på en försäljare vars uppgift är att skapa vinst för sin arbetsgivare genom dolda avgifter.

Oavsett, vid investeringar bör man "preppa" för oväntade händelser. För egen del har jag en färdig strategi för att antingen kunna stå utanför börsen alternativt tjäna på nedgång. Exempelvis handla råvaror, korta placeringar etc.

Och som en notis: Jag tror att en global ekonomisk krasch skulle innebära slutet för marknadsekonomin, möjligen hela samhället. Då spelar det inte nån roll hur mycket pengar du har på banken eller i värdepapper, om din bostad är amorterad eller inte. Det enda som spelar nån roll då är jord och krut, och det du har måste du kunna behålla. Det du inte har måste du kunna ta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 09:27 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Harmklinga skrev:

Bankens syfte är att tjäna pengar, och det gör man på olika tjänster och påhitt. Jag bad min bankman rekommendera tre fonder, ville se om de kunde hitta nåt guldkorn. Det kunde de inte.
Vill man placera sina pengar ska man inte lyssna på en försäljare vars uppgift är att skapa vinst för sin arbetsgivare genom dolda avgifter.


Jag har också insett det genom åren när jag märkt att mitt pensionssparande inte vuxit. Misstaget jag gjort är att jag inte skaffat mig bättre kunskaper själv eller en bättre ekonomisk rådgivare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 09:42 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Detta låter lite som en vän till mig som tog fullt studielån till låg ränta när han bodde hemma och köpte aktier.

Efter fyra år av studielån och aktieköp så kom IT-bubblan att spricka och han förlorade mer än hälften. Sen satt han med lånen utan att ha nåt av värde på börsen.

Jag tror inte 15% avkastning är något vi kan vänta oss framöver. Vi har en börs som är uppblåst enormt pga av negativ ränta, dvs pengar är otroligt billigt idag,
många tänker som dig och köper aktier och tar lån, och om du har dem på kontot får du inget för dem, så varför inte börsen tänker folk. Tills bubblan spricker exempelvis
pga höjd ränta.

Då kommer folk skratta åt dig som inte amorterade under åren när räntan var nära noll!

Det är när räntan är låg du ska amortera högt och när räntan är hög som du kan minska din amortering, OM du vill ha en stabil och förutsägbar månadskostnad
för ditt boende och ditt liv.


Harmklinga skrev:
Nu finns det åtskilliga exempel på fastighetsägare som stått med extremt höga lån på sina bostäder och inte haft möjlighet att sälja under många år eftersom det skulle innebära stora kvarskulder. Dessa har INTE blivit utkastade av banken så länge de kunnat betala räntan. Det är bara skrämselpropaganda.

För övrigt är det nära på obegåvat att amortera på bostaden när räntan är låg och index stiger. Bättre då att investera pengarna och betala av en klumpsumma om räntan stiger. När index stiger med 8-15% per år och man har en bolåneränta på 1.1-1.5% tjänar man betydligt mer på att investera.
Om du investerar 5000:- per månad i 5 år med 8% avkastning så har du tjänat 67 070:- och betalat 11 642:- i betald ränta (till 1.5% vilket jag hoppas att ingen har) på det som du annars hade amorterat av. En vinst på 55 428:-
Hade du istället haft 15% avkastning, vilket är någon form av snitt på börsen över tid, så hade du tjänat 125 068 jämfört med om du hade amorterat 500:- per månad. Det är snabbt konstaterat att det inte är värt att amortera under goda år.

En annan tankeväckande kalkyl är om man säljer en bostad med god vinst, som många gjort, och istället flyttar till en hyresrätt. Om du hade köpt en 3a i Enskede 2010 hade du betalat i snitt 32563:- / kvm. 75kvm innebär en köpeskilling på 2.4 miljoner, varav 360 000 var kontantinsatskravet på 15%. 2016 låg snittpriset för samma bostad på 4.35 miljoner. En vinst på 1.95 miljoner. Kvar efter skatt: 1.52 millar, + 360 000 som du la kontant. Du tar dina 1.88 miljoner och placerar dem ansvarsfullt samtidigt som du flyttar in i en hyresrätt. Ujuj, inte äga sitt boende? Men vänta.

Med 15% avkastning och 20 års sparhorisont har du plötsligt 30 miljoner kronor. Samtidigt har du kanske spenderat 15 000:- i snitt per månad för din hyresrätt. På 20 år har du alltså betalat 3.6 miljoner, och därmed tjänat 26.4 miljoner.
Om man tror på en bostadsbubbla är detta ett riktigt bra sätt att möta den.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 10:11 
Miss P skrev:
Misstaget jag gjort är att jag inte skaffat mig bättre kunskaper själv eller en bättre ekonomisk rådgivare.


Men det är väl en jättebra insikt!? Jag är lika i det avseendet. Hellre inse sina svagheter och runda dem på något sätt än att köra på och göra fel. Jag har bränt mig ett par ggr därför att jag lyssnat och fattat fel. Sen kom insikten att jag inte ska syssla med sånt, alls. Så nu läggs slantarna på saker jag kan ta på.

All respekt till dem som klarar att placera men såna dysinvesterare som jag gör nog bäst i att följa nån annan strategi. Kan man bara hålla sig från att bli en hoarder och bortse från en del politiskt dravel så är The Alpha Strategy en möjlig väg om man vill ha ett till alternativ till värdepapper och amorteringar.

Inte så att det är min religion men jag har låtit mig inspirerats av den. Går ut på att köpa nu det man tror kan vara svårt eller dyrt att köpa sen. Svårt behöver ju inte bero på brist på produkter, det kan lika gärna vara brist på köpkraft. Det är förstås svårt att köpa jeans för 100.000 kr som alternativ till värdepapper och tro man ska ha nytta av dem men det finns rätt mycket man kan ha på lager utan att det tar allt för mycket plats eller blir allt för stöldbegärligt. Sen är det förstås svårt att sälja sitt lager för att minska husskulderna vid en ränteuppgång. :hm: (Nån som vill köpa 100 par strumpor i god kvalité? ;) ).

Grejen är väl att inse vad man har för förmåga. Kan man kallt rationellt konstatera att man klarar att klå räntekostnaden med sina investeringar och är kall nog att betala av vid rätt tillfälle som Harmklinga förordar är det förstås det bästa. Tror man inte det om sig själv så är det definitivt bättre, personlig åsikt då, att betala av eller om man inte behöver det köpa på sig något som behåller värde eller nytta i många år.

Diskussionen är lite OT men det får nog ursäktas då det är svårt att gissa vad finansmarknaden gör vid en nedgång där fastighetspriserna faller starkt, kanske till hälften, samtidigt som folk tappar möjligheten att betala räntor och amorteringar. Så länge vi har ett fungerande samhälle vill de väl ha kvar sina tillgångar. Hellre en osäker fordran på framtiden än ingen alls idag så jag antar att de hellre låter folk bo kvar och bygga upp en ränteskuld än att kasta ut alla och stå med osäljbara fastigheter. Kraschar hela samhället så att skulderna säljs till organisationer som använder kriminella metoder så WROL gäller vet väl ingen vad som gäller mer än att jord och krut antagligen var bra investeringar sett i backspegeln - mycket krut då... :-g

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 10:36 
En gång i tiden hade vi fysiska pantbrev och andra typer av dokument i pappersform. Det kunde man kanske handla med, sälja vidare eller framtvinga sig med våld.
Men idag när allt är nollor och ettor hur skulle den här informationen förmedlas vidare, säljas eller kunna övertas av "kriminella element" i händelse av WROL? Eller antar vi kanske att systemet och samhället kollapsar men det går fortfarande att ta fram information, myndigheter fungerar tillsammans med elförsörjning, datasupport, osv?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 10:43 
öTzi skrev:
Men idag när allt är nollor och ettor hur skulle den här informationen förmedlas vidare, säljas eller kunna övertas av "kriminella element" i händelse av WROL?


Tänkte'nte på det... :oops: :hm: Meeeen.... När det ligger mycket pengar i det, tror du inte nån kommer se till att få liv i reservkraften till datacentret och ställa en skrivare att spotta ur sig listor över krav? Kraven finns ju oavsett pantbreven, pantbreven är bara en "säkerhet" för kraven banken har på dig.

Dessutom vill jag minnas att jag var tvungen att skriva på ett fysiskt papper då jag satte mig i skuld till banken. Det pappret lär väl finnas kvar nånstans så länge min skuld finns kvar? Däremot kanske de inte är lika ivriga att ta fram bevis på vad jag redan betalt?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 11:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kriminella element behöver väl egentligen inte några papper...

öTzi skrev:
En gång i tiden hade vi fysiska pantbrev och andra typer av dokument i pappersform. Det kunde man kanske handla med, sälja vidare eller framtvinga sig med våld.
Men idag när allt är nollor och ettor hur skulle den här informationen förmedlas vidare, säljas eller kunna övertas av "kriminella element" i händelse av WROL? Eller antar vi kanske att systemet och samhället kollapsar men det går fortfarande att ta fram information, myndigheter fungerar tillsammans med elförsörjning, datasupport, osv?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 11:15 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Banken kan sälja skulden vidare till ett annat företag. Det är nog inte någon konstighet. Det finns massor av dessa företag googla på indrivningsföretag.

Idag är det nog inte någon fara för fysiskt våld, men du blir nog av med nästan allt du äger så länge du har stora skulder du bedöms inte kunna betala (kolla upp exekutiva auktioner).

Eller läs hos kronofogden: "Vanlig handräckning kan till exempel gälla avhysning, överlämnande av lös egendom och borttagande av egendom."

Om sen samhället kollapsar delvis kan man tänka sig att MC klubbar och maffialiknande element kan kopplas in. Speciellt när mindre firmor involveras
där ägaren VERKLIGEN vill ha in pengarna, inte som en anställd på en bank som nästan skiter i vilket.

Ju bättre ett samhälle funkar, ju lindrigare straff har man och ju snällare är man. När skiten hamnar i fläkten kan undantagstillstånd råda (exempelvis att du har rätt att skjuta någon som tar sig in på din tomt, tar din mat och liknande) och även laglöshet (medborgargarden och liknande som löser saken själva). Dvs när banken börjar bli rädd på riktigt tar den nog i med hårdhandskarna.

Det finns nästan 1,5 miljarder kineser där säkert många miljoner är tillräckligt trötta på att andas dålig luft och tillräckligt rika för att ha råd att flytta till sverige och köpa sig ett hus ifall de är billiga,
så till nåt pris blir de alltid sålda.

öTzi skrev:
En gång i tiden hade vi fysiska pantbrev och andra typer av dokument i pappersform. Det kunde man kanske handla med, sälja vidare eller framtvinga sig med våld.
Men idag när allt är nollor och ettor hur skulle den här informationen förmedlas vidare, säljas eller kunna övertas av "kriminella element" i händelse av WROL? Eller antar vi kanske att systemet och samhället kollapsar men det går fortfarande att ta fram information, myndigheter fungerar tillsammans med elförsörjning, datasupport, osv?

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Senast redigerad av Smaland tis 08 aug 2017, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 11:26 
Ok, här blandas det fritt både WROL och nutid. Att banken tar fastigheten och säljer den vidare vid uteblivna inbetalningar är det som händer idag.
Vem eller vilka tar hand om "indrivning" av fastighetsskulder vid SHTF? Vart har hänt det under den mänskliga historien, ge mig exempel på det för jag hittar inte det?
Vilka driver in bankens skulder i Syrien idag? I Bosnien igår eller inbördeskrigets Spanien förrgår? Hjälp mig hitta referenser på det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 11:28 
Vid WROL tror jag banktjänstemän, kronoinspektörer och indrivare har bättre saker för sig än att försöka driva in dina skulder. Som att överleva. Förhoppningsvis är ingen här inne så lågt hängande frukt att de väljer andra lättare mål innan, främst då "indrivare" som MC-gäng.

öTzi precis.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 11:32 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Här på forumet tittar vi ju alltid framåt och funderar på vad som kan hända. Framtiden kan inspireras av historien men inget vet vad som kan hända.

Banken vill ha sina pengar, det är det enda vi vet. Då kommer de se till att ditt hus och egendom säljs, men om detta inte går (av någon anledning) kan de
sälja skulden till ett annat företag som säkert har bättre möjligheter. Detta är inget konstigt eller oväntat.

öTzi skrev:
Ok, här blandas det fritt både WROL och nutid. Att banken tar fastigheten och säljer den vidare vid uteblivna inbetalningar är det som händer idag.
Vem eller vilka tar hand om "indrivning" av fastighetsskulder vid SHTF? Vart har hänt det under den mänskliga historien, ge mig exempel på det för jag hittar inte det?
Vilka driver in bankens skulder i Syrien idag? I Bosnien igår eller inbördeskrigets Spanien förrgår? Hjälp mig hitta referenser på det.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 12:00 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
[quote="MulenDag"
Dessutom vill jag minnas att jag var tvungen att skriva på ett fysiskt papper då jag satte mig i skuld till banken. Det pappret lär väl finnas kvar nånstans så länge min skuld finns kvar? Däremot kanske de inte är lika ivriga att ta fram bevis på vad jag redan betalt?/MD[/quote]

Det där var viktigt! Senaste lånebeskedet kommer flyttas från Stora Röda Pärmen till Grab'n'Go lådan....

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belånade fastigheter vid ekonomisk kris
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 14:32 
Ok, så den bilden som målas upp här går ut på att Svenska Banker (börsnoterade bolag under Finansinspektionens tillsyn) säljer skuldbreven altså hypoteken till kriminella företag, maffian och Hells Angels liknande grupperingar (mina exempel så klart baserat på hur jag tolkar det som skrivits som svar till mig hittils). Sen kommer dessa individer ( med makt att köpa in flera miljarders skulder baserat på hur den Svenska hushållsmarknaden ser ut idag) åka runt och kräva in dessa skulder?
Det enda som saknas är förmodligen Tina Turner som sjunger "We dont need another hero"?

Eller går det ut på att Teotwawki har inträffat, inget funkar längre, finansinspektionen är borta men så klart börsnoterade företag bla banker lever vidare. Och då är dessa skurkbankirer som säljer ut fastighetsinteckningarna eller skuldebreven? Dvs vi väljer ut (för att måla ut en så mörk som möjligt bild av framtiden) vad som kommer funka och vilka institutioner som kommer att gå i graven?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet