Swedish Survivalist

Är du förberedd?





Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 08:25 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Kan man använda sin bil som reservkraft? (alltså om man inte vill köpa ett dyrt reservkraftverk utan används bilen i stället).
Kan man från bilens 12volts uttag(inte bilen batteri) få ut tillräckligt energi för att driva ett kylskåp hemma?
Jag antar att man ska använda någon typ av växelriktare, men dom tar väl energi från bilen batteri.

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 09:14 
njee

det är inge riktigt bra lösning

på cigguttaget kan du plocka ut 10A, ger ca 100w ut från växelriktaren

en större växelriktare kan man koppla till batteriet
då börjar det bli bättre
men inte bra

allt beroende på bil
en gammal amerikanare med stoor motor gör att verkningsgraden blir löjligt låg

en moderna liten diesel, , som tar ca 0.5-0.6 L/t i tomgång så kan man kanske acceptera det för kortvarigt bruk
med en 120A generator så kan man plocka ur ca 1.5kw ur växelriktaren

jag vet inte då hur pass högt motorvarvtal man måste ha då, för att generatorna ska funka att ge dom effekterna

och frågan är om motor och avgasrening gillar dom driftsförhållandenan mer än någon timma åt gången


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 09:29 
lonedog skrev:
Kan man använda sin bil som reservkraft? (alltså om man inte vill köpa ett dyrt reservkraftverk utan används bilen i stället).
Kan man från bilens 12volts uttag(inte bilen batteri) få ut tillräckligt energi för att driva ett kylskåp hemma?
Jag antar att man ska använda någon typ av växelriktare, men dom tar väl energi från bilen batteri.


Direkt kan man säga att koppla till 12V uttag typ cigarettändaruttag är samma som att koppla till batteriet.
En sådan kontakt räcker inte. Kommer blåsa säkringen i bilen. Är för många Ampere 12V för att driva den om man belastar
med frys via växelriktaren. Man kan dra grövre ledningar från batteri (med säkring!)
till en växelriktare och driva med bilen om man har en modernare bil med skaplig storlek på växelströmsgenerator.
(Dom gamla likströmsgeneratorerna gav väldigt lite ström på tomgång)
Men blir väl inte så mycket billigare. En 1500W växelriktare kan man få från ca 1500kr och är vad du behöver för att klara startström frys.
Bilen måste såklart vara igång kontinuerligt när du kör växelriktaren annars tömmer du batteriet snabbt.
Föredrar nog att köra via generator.
En billig 2kW generator kan man ju få för ett par tusen på tex Jula vilket är vettigare än att låta bilen stå på tomgång en massa timmar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 11:11 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 14 dec 2014, 22:49
Inlägg: 14
lonedog skrev:
Kan man använda sin bil som reservkraft? (alltså om man inte vill köpa ett dyrt reservkraftverk utan används bilen i stället).
Kan man från bilens 12volts uttag(inte bilen batteri) få ut tillräckligt energi för att driva ett kylskåp hemma?
Jag antar att man ska använda någon typ av växelriktare, men dom tar väl energi från bilen batteri.


Cigg-kontakt är för klen (du behöver tjockare kablar). Men annars så fungerar det. Kylskåp behöver ju dessutom inte vara inkopplade hela tiden.

En fördel med bilen är att man använder den hela tiden så chansen är hög att den fungerar när det behövs. Dessutom har den ett fulladdat batteri så man behöver nödvändigtvis inte starta motorn om man håller koll på laddningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 13:59 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Ett bilbatteri är konstruerat för att främst starta bilen. Dvs höga effektuttag under kort tid och skall helst inte laddas ur mer än några procent egentligen. Det tar snabbt stor skada av att laddas ur och kör du ett kylskåp på ett bilbatteri så tar det inte många timmar innan batteriet är urladdat.

Mycket förenklat batteritips, vill du fördjupa dig finns hur mycket som helst! För drift så är det bättre med fritidsbatterier, eller om du vill lyxa till det agm-batterier. Accepterar du normalt slitage så laddar du ur dom till hälften. Är du lite "hardcore" så laddar du sedan inte ur dem mer än ca20% innan laddning för maximal livslängd! Det du inte ska göra är att köra slut på batteriet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 11:15 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 17:31
Inlägg: 23
Ort: Svealand
En starthjälp brukar väl ha en ciggkabel och skadar väl inte att ha i bilen.
Koppla på invertern på starthjälpens alligatorklämmor. Sätt i cigarettkabeln som förmodligen följer med och starta bilen när batteriet börjar bli urladdat! Du kanske måste kolla om du behöver dra ur ciggkabeln när du stänger av bilen men jag tror de flesta nyare bilar stänger av uttaget när tändningen inte är påslagen?

Jag hade en gammal UPS med trasigt batteri och kopplade på starthjälpen där. Det har fungerat i några veckor nu och UPS:en verkar hålla batteriet i bra laddning!

Förmodligen har du inte en Prius? Då öppnar sig en hel värd med andra möjligheter :)
http://www.peakprosperity.com/wsidblog/ ... ckup-power
http://priups.com/exec-summary.htm

_________________
A man must stand erect
Not be kept erect by others

- Marcus Aurelius


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 11:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ett helt annat sätt är att palla upp bilen med drivaxeln högt och plocka bort ett hjul . Ersätta det med en trumma och så en rem till en generator eller den maskin man vill driva .
Alltså som man förr gjorde med remskivedriften från traktorn .

Har man fel bil som inte tål uttag konstant från cigguttaget så kanske det här fungerar bättre . Bilen är ju ändå gjord för att rulla på väg långt och mycket .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 11:48 
.


Senast redigerad av jallano_ lör 24 okt 2015, 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 11:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 14 dec 2014, 22:49
Inlägg: 14
Ntek skrev:
Ett bilbatteri är konstruerat för att främst starta bilen. Dvs höga effektuttag under kort tid och skall helst inte laddas ur mer än några procent egentligen. Det tar snabbt stor skada av att laddas ur och kör du ett kylskåp på ett bilbatteri så tar det inte många timmar innan batteriet är urladdat.

Mycket förenklat batteritips, vill du fördjupa dig finns hur mycket som helst! För drift så är det bättre med fritidsbatterier, eller om du vill lyxa till det agm-batterier. Accepterar du normalt slitage så laddar du ur dom till hälften. Är du lite "hardcore" så laddar du sedan inte ur dem mer än ca20% innan laddning för maximal livslängd! Det du inte ska göra är att köra slut på batteriet.


Kanske är en bra idé att koppla bort det vanliga bilbatteriet och ställa dit ett fritidsbatteri om man skall använda bilen som generator? Antar att fritidsbatterier fungerar bra i bilen?

Någon som har testat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 20:07 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 16:00
Inlägg: 30
Familjen har växt. Så jag kollade runt på nätet efter större bil, snubblade över detta. Nya mitsubishi Outlander ladd-hybrid kan användas som reservkraftverk.

"Fullt batteri ska räcka till att driva ett normalt hushåll i en dag och en full bensintank ska hålla hemmet med el i tio dygn."

http://www.vibilagare.se/nyheter/outlan ... rofladdare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 20:44 
:up: :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 22:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Dweomer skrev:
Ett helt annat sätt är att palla upp bilen med drivaxeln högt och plocka bort ett hjul . Ersätta det med en trumma och så en rem till en generator eller den maskin man vill driva .
Alltså som man förr gjorde med remskivedriften från traktorn .

Har man fel bil som inte tål uttag konstant från cigguttaget så kanske det här fungerar bättre . Bilen är ju ändå gjord för att rulla på väg långt och mycket .


Även sett ur en av Rovdjuret filmerna där det är en lastbil som de skär av remmen på och släpper lös?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 22:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Hur blir det med kylningen? Måste man ha en fläkt som man har när man provar bilars kapacitet i bänk eller räcker det med utomhus luften och kylarens fläkt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 22:57 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
skogsstjärnan skrev:
Hur blir det med kylningen? Måste man ha en fläkt som man har när man provar bilars kapacitet i bänk eller räcker det med utomhus luften och kylarens fläkt?


Kylarens fläkt räcker. Generatorn i bilen är inte så kraftfull att den orsakar någon större belastning på motorn.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen som reservkraft
InläggPostat: tis 22 jun 2021, 14:50 
Nej, jag personligen har aldrig reparerat en bil själv, Jag brukar överlåta detta arbete till experter, eftersom jag inte har någon kunskap om detta ämne. Åh, och dessutom skulle jag rekommendera dig denna webbsida https://club.autodoc.se/manuals/byta-stotdampare-bak-pa-volvo-xc90-1-utbytesguide-11705 , eftersom mina vänner rekommenderar det alltid till mig. De säger att det hjälper dem att fixa en massa saker.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Våra villkor | Integritet | Cookie inställningar | Rapportera forumet