av Mymax » tor 23 feb 2017, 21:45
Att ta jägarexamen och därmed kunna ta vapenlicens är självklart..
Men att ge sig ut och jaga hur som helst ska man fundera lite kring!
All mark ägs av någon och på i stort sett all mark jagas det på.. Markägare och lokalt boende jaktlag kommer hålla hårt på sin jakträtt och vara hårda mot tjuv-jägare..
Sen är det är inte särskilt svårt för erfarna jägare med lokalkännedom att upptäcka att det finns tjuv-skyttar och vem det är..
Själv har jag 3-4 rådjur per år på min BoL, som är en ute på en ö.. Ett av de största hoten som jag ser, är konflikt med de ca 100 bofasta på ön varav 1 (bonden/markägaren) har jakträtten..
Jag skulle självklart jaga på min tomt (göra en "Runar") och självklart förhandla med bonden.. Men ge sig ut och tjuv-jaga skulle jag nog undvika, inte för något enstaka rådjur.
Något som ska beaktas är att många åker långt till sina jaktmarker, men jag kan tänka mig att alltid är det någon som planerar (eller kommer på) att ha sin jaktstuga med tillhörande mark som BoL..
Ett tips när man rekar sin BoL är att kolla upp jaktlagen.. Kanske kan man förhandla? Kanske "skogvaktare" mot jakträtt?
Så på frågan om viltet räcker bör man nog fundera kring begreppet jakträtt, som i stort har medeltida anor och inte försvinner vid en systemkollaps..