Böcker rörande "mek"

allmänt under träning och utbildning.

Böcker rörande "mek"

Inläggav Björne Redux » sön 05 maj 2019, 14:16

Har alltid fipplat runt lite med motorer sedan jag var liten, men aldrig på någon seriös nivå. Kan trimma en moppe och har några "bush-mechanic"-knep på lager för bil, men skulle vilja bli bättre.

Finns det några bokresurser rörande mek som ni vet av? Helst nybörjar- till medium-nivå, är inte intresserad av tekniskt avancerat mek med moderna bilar utan mer hur man håller liv i gamla härkar till motorcyklar, bilar och traktorer.
Gärna också på svenska. Engelska behärskar jag flytande, men problemet är att amerikansk litteratur (verkar finnas många jänkare som skrivit bra böcker kring detta) är att de håller fast vid det imperiala måttsystemet, och jag orkar inte behöva översätta varenda mening till metriska enheter.

Något tips?
When two tribes go to war
A point is all that you can score
Användarvisningsbild
Björne Redux
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Re: Böcker rörande "mek"

Inläggav Dweomer » sön 05 maj 2019, 14:28

Titta på böcker från lantbruksskolorna om traktorlära och mekanik mycket bra om traktorer och stationära motorer . 60-70tal på böckerna ger någorlunda genomgång på traktorer mm som finns idag .
Militärens böcker för fordonsgrupperna ger även de mycket info
Användarvisningsbild
Dweomer
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!

Re: Böcker rörande "mek"

Inläggav Palle500 » sön 05 maj 2019, 19:56

Som gammal bilmek när det begav sig så var dessa böcker min utbildning. Dom lär dig grunderna och då dom är från 50-talet så är det lätt att fatta grunderna. Idag kör man med PC online mot bilen och får felkoder m.m. Vilket är lite för enkelt man behöver inte vara så klurig längre. Själv har jag VIDA och kör med Volvo bilar fram till 2014 av någon konstig anledning :-)

Leta efter dom på nätet. På min tid fanns dom på biblioteket.
Tekno's bilböcker
"Dieselmotorer för bilar"
"Elektroteknik för bilar"
"Bilplåt"
"Chassi"
"Chassireparationer"
Palle500
Finns staden kvar?

Återvänd till Allmänt