Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 15:54 
Var på Lidl idag och handlade. Funderare lite på hur smart det vore att köpa något pack med sådana där 4x1,5L-cola av udda märke att ha i matlagret. Det är vatten, socker och konserveringsmedel. Kan en survivalist leva länge på... :rambo:
Hållbarheten borde väl vara i princip obegränsad även om det står på flaskorna att hållbarheten bara är ett år. Rätt staplingsbara är de ju också ett sådant 4-pack.

Är det någon som har cola på lager?

Tänkte också på om man borde ta en tysklandsresa och köpa några flak öl till matlagret. Någon som ser nackdelar med den idén?
Bortsett från att man kanske råkar dricka upp allt innan apokalypsen då...

Öl är väl egentligen rätt bra mat. Massa vitaminer, vätska, energi och även lite protein. Förr var ju det en viktig del av kosten. Flatbröd, saltad fisk och ett krus öl = Dagens på vikingatiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 16:56 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Nikenik skrev:
Var på Lidl idag och handlade. Funderare lite på hur smart det vore att köpa något pack med sådana där 4x1,5L-cola av udda märke att ha i matlagret. Det är vatten, socker och konserveringsmedel. Kan en survivalist leva länge på... :rambo:
Hållbarheten borde väl vara i princip obegränsad även om det står på flaskorna att hållbarheten bara är ett år. Rätt staplingsbara är de ju också ett sådant 4-pack.

Är det någon som har cola på lager?

Tänkte också på om man borde ta en tysklandsresa och köpa några flak öl till matlagret. Någon som ser nackdelar med den idén?
Bortsett från att man kanske råkar dricka upp allt innan apokalypsen då...

Öl är väl egentligen rätt bra mat. Massa vitaminer, vätska, energi och även lite protein. Förr var ju det en viktig del av kosten. Flatbröd, saltad fisk och ett krus öl = Dagens på vikingatiden.


Lagringsbarheten på öl är väl ett problem, men vad gäller cola och läsk... tja det bör ju fungera då det är sött (undvik light) och därför inte skall kunna få problem med botulism (tack Dewomer för förklaringen på det). Kan ju vara att vissa kemikalier ändrar karaktär över tid men det bör inte bli farligare än det redan är att förtära.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 17:02 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
De flesta coladrycken är designade så att man måste dricka mycket cola att bli av med törsten, jag skulle hellre lagra vatten.

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 18:00 
Ulv i fårakläder skrev:
Lagringsbarheten på öl är väl ett problem, men vad gäller cola och läsk... tja det bör ju fungera då det är sött (undvik light) och därför inte skall kunna få problem med botulism (tack Dewomer för förklaringen på det). Kan ju vara att vissa kemikalier ändrar karaktär över tid men det bör inte bli farligare än det redan är att förtära.


Självklart syftade jag på colan med socker i, annars kan man ju lika gärna lagra mer vatten i dunkar. Tänkte lite att cola som är onyttigt och ger fetma i vardagslivet borde passa bättre att förtära i en överlevnadssituation t.ex en Bug in. En 1,5l-flaska innehåller ju 600kcal.

Såg på youtube ett klipp filmat förra året där några killar drack coca-cola från 2006, 1996 och 1986. Alla lagrade i rumstemperatur. Den från 2006 smakade visst precis som vanligt, den från -96 avslagen och den från -86 gick visst inte att dricka. Ingen av dem dog iaf.

Googlade lite om botulism, intressant läsning. Fosforsyran i cola'n borde nog döda det mesta, och om inte så tar nog de fina artificella färgämnena hand om resten.

Synd att öl har en hållbarhet på ca. 7 månader bara.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 18:10 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
:shock: men jösses! Köp socker istället så slipper du all vätska och vill du lagra vätska. Vatten!

Öl, köp korn och lär dig brygga själv.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 18:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Läskedrycker försämras väl egentligen bara mest i smaken och inte så mycket mer om de förvaras mörkt och svalt och bara är vanliga sockerdrickor.

Lagringstiden är ju normalt hyfsad och när vi var i Turkiet en tidig vår för några år sedan serverades vi Fanta som enligt datummärkningen gick ut strax innan säsongslutet året innan, alltså åtta månader innan och var tillverkade 26 månader innan. Ingen märkte något när vi drack det förrän jag av en slump vände upp och ned på burken...

Sockerdrickor av olika slag med kolsyra i kan jag tycka kan vara en fin belöning till en själva någon gång ibland, även om det är onyttigt, och ett snabbt energitillskott när man slitit hårt med all vedhuggning på sin BOL :-)

Så visst kan och ska du lagra lite läsk, inte dumt för att fira med med familjen (om du har sådan) när man slitit klart en extra hård dag när allt annat är dränkt av det som flög genom fläkten...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Senast redigerad av Xamuce fre 17 aug 2012, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 18:33 
Noterar Rakkurajs ställningstagande att det inte vore smart. :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 18:53 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Nikenik skrev:
Tänkte också på om man borde ta en tysklandsresa och köpa några flak öl till matlagret. Någon som ser nackdelar med den idén?
Bortsett från att man kanske råkar dricka upp allt innan apokalypsen då...

Öl är väl egentligen rätt bra mat. Massa vitaminer, vätska, energi och även lite protein. Förr var ju det en viktig del av kosten. Flatbröd, saltad fisk och ett krus öl = Dagens på vikingatiden.


Öl har väl ca 6 månaders lagringstid. Det är alltså inget man långtidslagrar. Då är det i så falll bättre att du satsar på mjöd, som bara blir bättre med åren precis som en del vinsorter. Mjöd har större likheter med vin än med öl men är busenkelt att göra själv. Kalle Runristare (googla) har ett mjödrecept som jag själv provade för några år sedan med gott resultat.

Sedan kan man förståss lära sig att brygga eget öl, vilket i princip inte är så svårt. Vill man göra gott öl så blir det dock genast lite svårare...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 19:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Öl är inte svårt att framställa , kräver lite hgieniska krav bara för att bli riktigt bra och man får jäst som biprodukt .

Svagdricka är nog ännu enklare och ger även den jäst som bonus .

Vill man absolut ha kolsyrat sockrat vatten så lagra kolsyra på tub och skaffa en soda stream av nytt eller gammalt märke . Sedan går ju vattnet att smaksätta med annat än socker och färgämnen tex div fruktjuiser eller färska bär osv .

Annars så kan man tillverka egen cider . Äpplen , krusbär eller vad man gillar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 20:05 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Problemet är ju, som du själv var inne på, att du kommer hinna "rotera" ;) lagret många gånger om innan apokalypsen kommer. Att vara fet och/eller diabetiker när skiten träffar fläkten lär ju inte vara någon höjdare... Själv kör jag på principen att undvika att ens köpa hem läsk, för när den väl finns hemma kommer den garanterat att drickas upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 21:28 
Har läst och tänkt lite mer. Att odla egen råg för ölbryggning, ha biodling för mjödbryggning och äppelträdgård för att göra egen cider är ju självklart det bästa och något jag drömmer om att göra i framtiden. Tänkte mer om det var en bra idé att ha cola i lagret i lägenheten vid en längre bug-in. Tills jag skaffat mig min bunker på landet (BÅL?). :D
Lär inte bli någon ölbryggning eller äppelmosande i lägenheten vid längre strömavbrott för min del iaf.

Verkar inte som det blir något stor köp av vare sig cola eller öl. Men köper nog ett flak med cola som får stå längst in i garderoben med resten av torrmaten som "raketbränsle i reserv: endast öppna vid zombieinvation eller lågt blodsocker vid naturkatastrof".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 21:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Som Supertramp säger är ju förstås risken att man roterar alltför många kilo socker i kroppen innan man behöver använda sig av sitt lager och då orkar man kanske inte ens ta sig till sin BOL... :-( Men annars tycker jag läsk inte är så farligt i en katastrofsituation ändå... :-)

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 22:12 
Xamda skrev:
Som Supertramp säger är ju förstås risken att man roterar alltför många kilo socker i kroppen innan man behöver använda sig av sitt lager och då orkar man kanske inte ens ta sig till sin BOL... :-( Men annars tycker jag läsk inte är så farligt i en katastrofsituation ändå... :-)


Ni har båda en poäng där. Märkte det när jag köpte ett storpack med snickers att ha i BOB'en. Inte lång hållbarhet där inte.
Fast jag dricker inte cola till vardags eller när jag "fuskar" med dieten. Tror jag kan hålla mig borta från den. Köper ett flak och ser om det är kvar nästa år. =)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 22:18 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 sep 2009, 16:39
Inlägg: 119
Lära sig brygga öl är nog ingen dum grej, ett värld utan öl är ingen värld värd att leva i :mrgreen: :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cola och Öl som mat att ha i lagret?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 22:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Är inte läsk ganska giftigt för tänderna då det är både mycket socker och syra i ??

Tänk på att tandläkare kanske inte är så lätt att hitta om allt kollapsar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet