Oppdatering fra Vestfronten:
Den milde vinteren har gitt muligheter til å forberede den kommende våren for dyrking. Jeg setter stor pris på det siden jeg synes jeg kom litt bakpå forrige høst. Stort sett er det gamle plasser som bearbeides, men det er også noen nye steder som blir etablert. Der jeg tidligere holdt gjess blir nok plass for poteter og favabønner i år.
Inne er jeg godt i gang med forkulturer av diverse grønnsaker. Mye har allerede blitt priklet og noe er allerede satt i potter. Noe nevnt er mye glemt, men har allerede 8 typer chili, 5 typer tomat og 2 typer tobakk som er priklet. Nytt av året er at jeg forsøker å dyrke svampgurka/luffa sponge. Så langt har 3 av 9 planter død, men håper resten klarer seg. (hjemmedyrket svamp, hjemmelaget såpe og selvplukket pimpestein vil nok kunne bli gavepakker frugan kan selge på marked). Ganske snart er det også på tide å plante frø til squash, pumpa, majs og gurker. Jeg har også plantet 18 kanner med diverse grønnsaker som vintersåing.
Begge de gjenværende veksthusene er nå klare. Jeg kommer til å sette varme i et av de denne uken, men venter nok litt med å flytte planter ut. Veksthustunnelen er revet, den klarte ikke vekten av det eneste kraftige snøfallet vi hadde i fjor. Den bli erstattet med et lite veksthus/benk til chili og resten blir kjøkkenhage.
I tillegg er jeg godt i gang med å hente tang og tare fra stranda nedenfor huset. Etter hva jeg har lest er det både god kompost og flott for å bedre strukturen i jorda. Mye er allerede hentet og spredt og mye mer vil bli hentet fremover. Vinterstormer og stormflo gjør det lett å hente mye tang/tare. Den eneste ulempen er at det er mye plastavfall i tangen, men satser på å fjerne mye av det under luking fremover. I tillegg til det som spres rundt i bed og planteområder så lager jeg også en stor haug som skal brukes til jorddekke utover våren og halvparten av haugen skal jeg forsøke å dyrke potet i.
Kompost er fantastisk! Etter å ha tømt tørrkomposten fra i fjor så har jeg mengder med fet svart jord. Mye er siktet og så langt har jeg brukt mindre enn en sekk plantejord til plantingen inne og vintersåingen. Jeg er godt i gang med å fylle opp kompostbingen på ny, så det blir også i år plantet pumpa på toppen av kompostbingen. Tidligere erfaringer tilsier at det blir 9 pumpaplanter og en del solsikke. Før har jeg også plantet poteter der, men dropper det i år.
Det meste av komposten er fra hageavfall og dyreholdet. I vinter har jeg bare hatt høner, kaniner og moskusender, men regner med at det blir mer utover våren. Jeg har allerede kjøpt en liten flokk pekingender, 7 stk., men ser ikke bort fra at det blir flere arter utover våren. Vi driver også med å omorganisere hvor vi holder dyra, nye bur er bygd, noen til skal bygges og der gamle rives blir det mulighet for mer dyrking. Jeg er også såvidt i gang med å bygge en andegård og har planer om å grave ut en liten dam i den.
Jeg har også reorganisert matlageret og flyttet noe så nå er det plass til en del mer. I den anledningen har jeg testet noe av det eldste og her er erfaringene så langt:
- diverse sauser som smakstilsettning er kastet, Bland annet chilisauser som er mer brune enn røde frister ikke engang å smake på

- Grov Wasa knekkebrød bf. juni 2014, litt mykere enn nytt, men ingen usmak/harskhet. Oppbevart i orginalpakkning (papirpakke).
- Hermetisk minestronesuppe bf. mars 2013. Finfin, ingen usmak og til og med litt tyggemotstand i grønnsakene. Med litt extra pasta, litt stekt pølse og
litt bacon, så ble det med brød en fullgod middag.
- Hermetisk fersken bf. mai 2013. Både farge, smak og konsistens som ny hermetisk fersken.
- Hermetisk tomat og basilika suppe bf juni 2015. Ble brukt som pastasaus. God farge og god smak.
- Hermetisk Ghee bf. okt. 2014 Jeg har ingen referansepunkt her, men ingen harsk smak eller lukt.
- Tørr pasta tricolore bf. mai 2013 oppbevart i orginalpakke (plastpose) smaker som annen pasta.
- Nido hermetisk tørrmelk bf. okt. 2013. Denne har vært åpnet i to år med plastlokk. Ingen usmak på denne.
- Egen hermetisert and i kraft og andeconfit fra 2015. God smak, litt salt, skal ikke skrive mer siden den ble spist i kveld....
Vi begynner å få svært mye dehydrert frukt og grønnsaker i matlageret. Jeg er sikker på at vi nærmer oss 1000 kg ferskvare som er dehydrert. Jeg dehydrer det hardt, det vil si til det er helt tørt /brittle og har hørt at det da har svært lang holdbarhet om det blir oppbevart riktig. Der vil jeg skryte av min dehydrator; en Excalibur med 9 brett. Den gir nesten 1,3 kv. meter tørkeflate med alle brettene og har gode innstillinger både for varme og tørketid. Min har surret og gått i mange 100 timer helt uten problem. Den er ganske dyr i innkjøp, men om man ønsker å bygge mye matlageret på dehydrert mat, så er den fantastisk.
Vi henter for tiden også mye treembalasje hos en bedrift i området. Den demonteres og brukes i videre byggeprosjekter. Det som går i stykker eller er ukurant blir til ved. Både mine to sønner og jeg er tatt opp som medlemmer i en pistolklubb. Det betyr at jeg nå kan kjøpe håndvåpen, men gutta må vente noen år til de blir gamle nok. Om vi skyter bra er en helt annen historie....

Dagens måltid var grillet and, hermetisert og confitert (to typer) fra 2015, med potetmos (pulver fra lageret), egne brekkbønner og posesaus fra lageret (bf okt. 16). Det smakte nydelig med hjemmelaget druesaft.
Legger også til en oppskrift på vår hjemmekomponerte "Shit hits the fan banan pancakes" som vi lagde når gutta var yngre. Oppskriften er som vanlige pannekaker, men 1/3 del av hvetemelet byttes med mel laget av dehydrerte bananer, egg byttes med dehydrerte egg og det benyttes tørrmelk isteden for vanlig melk. Litt vanskeligere å snu enn vanlige pannekaker, men med god smak.
Over og ut og alt vel fra Vestfronten.